THE INFLUENCE OF DIGITALIZATION ON MARKETING STRATEGIES ON THE B2C MARKET

Keywords: marketing, strategies, digitalization, B2C market, marketing strategies, client approach

Abstract

Today, digitalization has penetrated practically all spheres of life and activity. In the B2C market, the use of digital instruments requires special attention to the specific characteristics of different target audiences. This will allow us to respond to their requests as accurately as possible. In this case, some general approach will not suit, after all, the requests of individuals differ significantly, so mass generalizations in the conduct of marketing activity on the market В2С should not be done. The influence of digitalization on marketing activity on the market of В2С is determinated not only by features of target audiences, but the specifics of the industry. In scientific researches a lot of attention is paid to digital advertising, use of SEO, creation of marketing tools for promotion of goods and services and designing of the necessary ways of consumer behavior in the internet environment, positive impact of digitalization in the context of opening opportunities for business providers to increase revenues, attract new clients, strengthening sales channels, taking into account the stability of digital channels and their scalability, increasing the competitiveness of the enterprise, attention is paid to development of models of motivation of target audiences in the commercial area. Scientists scientifically justify social and client approaches to the formation of marketing strategy in the conditions of digitalization, analyze various digitalization marketing channels (Direct, Email, Referrals, Social, Organic search, Paid search, Display Ads). However, in modern scientific researches the influence of digitalization on marketing activity remains out of sight, to develop and implement marketing strategies of the enterprise in specific industries in the B2C market segment. This makes it necessary to consider in detail the impact of the digitalization on the construction of the marketing strategy in the commercial space of the B2C. The peculiarities of B2C market are: determinability of product purchases or service by subjective view of target audiences; orientation on potential buyers/clients; short-term sales cycle; presence of direct communication with the product consumer; significant role of SMM in making commercial choice by the target audience representatives. When building a marketing strategy in the retail commercial space on the B2C market, it should take into account its long-term orientation, focus on achieving a stable competitive advantage by understanding the needs and desires of clients. Marketing activity of the enterprise in the long-term should coincide with the main purpose of activity of the enterprise, its mission, which is the main vector of business development. The development of a marketing strategy in the conditions of digitalization should necessarily provide for the development of a real action plan as for the expansion of social media presence in order to promote goods, to join charitable, patriotic initiatives to strengthen image positions on the B2C market. It is important that any initiative should be covered in the mass media, social media, which will increase trust of target audiences to a particular brand.

References

Башинська І. О. Відмінності промислового ринку від споживчого з точки зору маркетингових комунікацій. Ефективна економіка. 2012. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/index.php?op=1&z=1574

Боєнко О. Ю. Приклади успішних кейсів застосування брендами цифрової реклами. Маркетинг і логістика в системі менеджменту : тези доповідей XІІI Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. С. 18–19.

Бруско І. В., Редчиць М. В. Стратегія цифрової трансформації і цифрова зрілість підприємств як умова забезпечення конкурентоспроможності у XXI столітті. Ефективне управління економікою: інформаційні технології, маркетинг, бізнес [текст] : матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції, 22 квітня 2021 р. Черкаський державний технологічний університет. Черкаси : ЧДТУ, 2021. С. 21–25.

Васильців Н. М., Liekis K. Seo як необхідний маркетинговий підхід у період цифровізації. Маркетинг і логістика в системі менеджменту: тези доповідей XІІI Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. С. 24–25.

Вовчанська О. М., Іванова Л. О. Клієнтоорієнтовані маркетингові тактики, активізовані пандемією COVID-19. Маркетинг і логістика в системі менеджменту : тези доповідей XІІI Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. С. 29–30.

Золотий Вік. URL: https://zolotoyvek.ua/

Київський ювелірний завод. URL: https://kuz.ua/

Лихолат С.М., Pochopień J., Sanetra B. Мотивація споживачів у digital-середовищі із використанням моделі AIDA. Маркетинг і логістика в системі менеджменту : тези доповідей XІІI Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. С. 82–83.

Лойко Є. М. Діджиталізація маркетингової комунікативної стратегії підприємства. Вчені записки Університету «КРОК». 2021. № 4 (64). С. 135–142.

Мазуренко В. П., Матвієнко Н. О. Розвиток мобільного маркетингу в Україні. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 4, T. 2, С. 24–29. URL: https://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2011_4_2_24_29.pdf

Омельянович О. Р., Боб’як А. В. Стратегічне планування маркетингової діяльності діджиталізації підприємств автомобільного транспорту. Причорноморські економічні студії. 2021. Вип. 62. С. 73–77.

Приказюк Н., Марченко К. Маркетингові стратегії страховиків в умовах діджиталізації: сучасна практика та перспективи розвитку. Економічний аналіз. 2022. Т. 32. № 1. С. 236–247.

Пронько Л. М., Токар К. С. Маркетингова стратегія у формуванні конкурентоспроможності підприємства. Ефективна економіка. 2022. № 4. DOI: 10.32702/2307-2105-2022.4.73

Чеморда П. О., Васюткіна Н. В. Сучасні підходи до формування стратегії маркетингу соціальних медіа. Бізнесінформ. 2021. № 2. С. 346–351.

Ювелірний дім «SOVA». URL: https://sovajewels.com/

Ювелірний дім «ZARINA». URL: https://zarina.ua/

Яцентюк С. В. Застосування особливостей продукції промислового призначення при формуванні та розвитку брендів промислових підприємств. Бізнесінформ. 2014. № 3. С. 155–159. URL: http://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2014-3_0-pages-155_160.pdf

UDC. URL: https://udcdiamonds.com.ua/

Bashynska I. O. (2012) Vidminnosti promyslovoho rynku vid spozhyvchoho z tochky zoru marketynhovykh komunikatsii [Differences between the industrial market and the consumer market in terms of marketing communications]. Efektyvna ekonomika, 11. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/index.php?op=1&z=1574.

Boienko O. Yu. (2020) Pryklady uspishnykh keisiv zastosuvannia brendamy tsyfrovoi reklamy [Examples of successful cases of the use of digital advertising by brands]. In Marketynh i lohistyka v systemi menedzhmentu (pp. 18-19). Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky.

Brusko I. V., Redchyts M. V. (April 22, 2021) Stratehiia tsyfrovoi transformatsii i tsyfrova zrilist pidpryiemstv yak umova zabezpechennia konkurentospromozhnosti u XXI stolitti [Digital transformation strategy and digital maturity of enterprises as a condition for ensuring competitiveness in the XXI century]. In Efektyvne upravlinnia ekonomikoiu: informatsiini tekhnolohii, marketynh, biznes, (pp. 21-25). Cherkasy: ChDTU.

Vasyltsiv N. M., Liekis K. (2020) Seo yak neobkhidnyi marketynhovyi pidkhid u period tsyfrovizatsii [Seo as a necessary marketing approach in the period of digitalization]. In Marketynh i lohistyka v systemi menedzhmentu (pp. 24-25). Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky.

Vovchanska O. M., Ivanova L. O. (2020) Kliientooriientovani marketynhovi taktyky, aktyvizovani pandemiieiu COVID-19 [Customer-centric marketing tactics fueled by the COVID-19 pandemic]. In Marketynh i lohistyka v systemi menedzhmentu (pp. 29-30). Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky.

Zolotyi Vik. Retrieved from https://zolotoyvek.ua/

Kyivskyi yuvelirnyi zavod [Kyiv Jewelry Factory]. Retrieved from https://kuz.ua/

Lykholat S.M., Pochopień J., Sanetra B. (2020) Motyvatsiia spozhyvachiv u digital-seredovyshchi iz vykorystanniam modeli AIDA [Consumer motivation in the digital environment using the AIDA model]. In Marketynh i lohistyka v systemi menedzhmentu (pp. 82-83). Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky.

Loiko Ye. M. (2021) Didzhytalizatsiia marketynhovoi komunikatyvnoi stratehii pidpryiemstva [Digitization of the company's marketing communication strategy]. Vcheni zapysky Universytetu «KROK», 4 (64). 135-142.

Mazurenko V. P., Matviienko N. O. (2011) Rozvytok mobilnoho marketynhu v Ukraini [Development of mobile marketing in Ukraine]. Marketynh i menedzhment innovatsii, 4, Vol. 2. 24-29 Retrieved from https://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2011_4_2_24_29.pdf

Omelianovych O. R., Bob’iak A. V. (2021) Stratehichne planuvannia marketynhovoi diialnosti didzhytalizatsii pidpryiemstv avtomobilnoho transportu [Strategic planning of marketing activities of digitalization of road transport enterprises]. Prychornomorski ekonomichni studii, 62. 73-77.

Prykaziuk N., Marchenko K. (2022) Marketynhovi stratehii strakhovykiv v umovakh didzhytalizatsii: suchasna praktyka ta perspektyvy rozvytku [Marketing strategies of insurers in conditions of digitalization: modern practice and prospects for development]. Ekonomichnyi analiz, 1, Vol. 32. 236-247.

Pronko L. M., Tokar K. S. (2022) Marketynhova stratehiia u formuvanni konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Marketing strategy in the formation of the competitiveness of the enterprise]. Efektyvna ekonomika. №4. DOI: 10.32702/2307-2105-2022.4.73

Chemorda P. O., Vasiutkina N. V. (2021) Suchasni pidkhody do formuvannia stratehii marketynhu sotsialnykh media [Modern approaches to forming a social media marketing strategy]. Biznesinform, 2. 346-351.

Yuvelirnyi dim «SOVA» [Jewelry house «SOVA»]. Retrieved from https://sovajewels.com/

Yuvelirnyi dim «ZARINA» [Jewelry house «ZARINA»]. Retrieved from https://zarina.ua/

Yatsentiuk S. V. (2014) Zastosuvannia osoblyvostei produktsii promyslovoho pryznachennia pry formuvanni ta rozvytku brendiv promyslovykh pidpryiemstv [The application of the features of industrial products in the formation and development of brands of industrial enterprises]. Biznesinform, 3. 155-159. Retrieved from http://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2014-3_0-pages-155_160.pdf

UDC. Retrieved from https://udcdiamonds.com.ua/

Article views: 351
PDF Downloads: 160
Published
2023-01-31
How to Cite
Kobets, D. (2023). THE INFLUENCE OF DIGITALIZATION ON MARKETING STRATEGIES ON THE B2C MARKET. Economy and Society, (47). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-46
Section
MARKETING