FREIGHT TRAFFIC VOLUME ANALYSIS ACROSS UKRAINE-POLAND BORDER

Keywords: border crossing point, road transport, freight, Poland, Ukraine

Abstract

The article devotes to analysis the freight flows across road border crossing points at Ukrainian-Polish section of the state border. Firstly, the share of freight traffic across the Ukrainian-Polish section of the state border has been calculated. Secondly, the road checkpoints for freight transportation (hereafter BCP) have been characterised. Thirdly, freight flows of trucks (units) and cargo (thousand tons) during 2018-2021 through each BCP have been estimated. Fourthly, the average load coefficient for each BCP has been calculated. An increase in the number of freight vehicles crossings Ukrainian-Polish section of the state border has been observed. In general, their amount grew by 1.5 times during 2015-2021. It was concluded that the Ukrainian-Polish section of the state border accounted for a one third passage of all road freight transport across the state border and it share steady grew within years. There are eight border crossing points at the border with Poland for road transport. Five of them are for freight vehicles as well as passenger transport. BCPs varies regarding the design capacity and availability of different inspections. However, road BCPs for freight are all international by type and with 24/7 working hours. BCP “Smilnytsya” is the smallest by designed capacity for freight vehicles and has a cargo limit up to 7.5 tons. The road that moves through BCP “Smilnytsya” is territorial significance. In contrast, BCP “Yahodyn” is the largest in terms of designed capacity for freight vehicles. Through three of five BCPs pass European routes such as E373, E372, E40. BCP “Yahodyn” accounted near 40% of all trucks that crossed Ukrainian-Polish section of the state border. Although, the reported number of transit trucks is the smallest in BCP “Yahodyn”. Mostly transit trucks passed through BCP “Rava-Ruska”. Generally, transit trucks accounted only 4% in all trucks crossing the Ukrainian-Polish section of the state border in 2021. It can be concluded that export-import goods are transported through the Ukrainian-Polish section of the state border. Four out of five BCPs are characterised by the average load coefficient over 100% and such trend is steady during 2018-2021.

References

Біленець Д. А. Процедури у пунктах пропуску як елемент реалізації правового режиму зони митного контролю. Митна справа. 2015. № 3. С. 44–49.

Боровик О. В., Боровик Л. В., Суржавська Н. С. Обгрунтування структури системи підтримки прийняття рішень на спрощення контрольних процедур у пунктах пропуску. Комп'ютерні системи та інформаційні технології. 2020. № 1. С. 28–41. DOI: https://doi.org/10.31891/CSIT-2020-1-4

Гапонов C., Дзяворук А. Удосконалення системи прикордонного контролю шляхом упровадження інноваційних технологічних процесів у пунктах пропуску через державний кордон для автомобільного сполучення. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Сер. : Військові та технічні науки. 2017. № 2. С. 6–22.

Городнов В. П., Кириленко В. А., Петров В. М. Модель формування вимог до структури автомобільного пункту пропуску в умовах реалізації концепції інтегрованого управління кордонами. Честь і закон. 2016. № 1. С. 72–77. DOI: https://doi.org/10.33405/2078-7480/2016/1/56/138234

Дмитренко О., Боровик О. Причинно-наслідкові зв’язки між типами черг автотранспортних засобів перед автомобільними пунктами пропуску та їх кількісними характеристиками. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Сер.: Військові та технічні науки. 2013. № 1. С. 97–108.

Кириленко В. А., Петров В. М. Інтегроване управління кордонами як механізм забезпечення ефективного прикордонного контролю в автомобільних пунктах пропуску через державний кордон. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Сер. : Військові та технічні науки. 2014. № 1(61). С. 91–102.

Кулчар Т. Ф. Специфіка перетину українсько-угорського кордону. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Історичні науки. 2015. № 2. С. 37–42.

Мельник О. Г., Тодощук А. В., Мукан О. В. Перспективи покращення логістичного обслуговування у міжнародних пунктах пропуску для автомобільного сполучення. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2012. № 748. С. 182–189.

Перепьолкін С. М. Щодо полегшення процедур перетину кордонів під час міжнародних автомобільних перевезень. Вісник Академії митної служби України. Серія: Право. 2010. № 2. С. 87–92.

Андрушко В. З. Методика прогнозування інтенсивності роботи пунктів пропуску із застосуванням нейро-нечіткої моделі. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Сер.: Військові та технічні науки. 2014. № 2. С. 6–20.

Пасічник А. М., Шуть С. П., Клен О. М. Моделювання та дослідження пропускної спроможності автомобільних пунктів пропуску. Вісник Академії митної служби України. Сер.: Технічні науки. 2013. № 1. С. 5–11.

Оцінка функціонування мережі пунктів пропуску через державний кордон у Закарпатській області: науково-аналітична доповідь / наук. ред. Х. М. Притула; ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України». Львів, 2019. 195 с. URL: http://ird.gov.ua/irdp/p20190041.pdf

Сторонянська І. З., Дуб А. Проблеми функціонування пунктів пропуску на українсько-румунському кордоні. Ефективна економіка. 2019. № 10. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.10.1

Функціонування ринку вантажних перевезень в Україні: фактори впливу та пріоритети розвитку: науково-аналітична доповідь (електронне видання) / наук. ред. Х. М. Притула; ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України». Львів, 2021. 94 с. (Серія «Транскордонне співробітництво»). URL: https://ird.gov.ua/irdp/p20210039.pdf

European Commission (2022). Directorate-General for Mobility and Transport. Revised corridors to include Ukraine and Moldova. URL: https://transport.ec.europa.eu/news/commission-amends-ten-t-proposal-reflect-impacts-infrastructure-russias-war-aggression-against-2022-07-27_en (дата звернення 5.01.2023)

Bilenets, D. (2015) Protsedury u punktakh propusku yak element realizatsii pravovoho rezhymu zony mytnoho kontroliu [Procedures at checkpoints as an element of implementation of the legal regime of the customs control]. Mytna sprava, 3, 44–49 [in Ukrainian]

Borovyk, O., Borovyk, L., Surzhavska, N. (2020) Obhruntuvannya struktury systemy pidtrymky pryynyattya rishen na sproshchennya kontrolnykh protsedur u punktakh propusku [Justification of the Structure of the Decision Support System for Simplifying Control Procedures at Crossing Points]. International scientific journal «Computer systems and information technologies», 1, 28-41. DOI: https://doi.org/10.31891/CSIT-2020-1-4. [in Ukrainian].

Haponov, S., Dzyavoruk, A. (2017) Udoskonalennya systemy prykordonnoho kontrolyu shlyakhom uprovadzhennya innovatsiynykh tekhnolohichnykh protsesiv u punktakh propusku cherez derzhavnyy kordon dlya avtomobilnoho spoluchennya [Improvement of the border control system through the introduction of innovative technological processes at road checkpoints]. Zbirnyk naukovykh prats Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Series: Military and Technical Sciences, 2, 6-22. [in Ukrainian].

Gorodnov V. P., Kyrylenko V. А., Petrov V. М. (2016) Model formuvannya vymoh do struktury avtomobilnoho punktu propusku v umovakh realizatsiyi kontseptsiyi intehrovanoho upravlinnya kordonamy [Model formation requirements for automobile checkpoint structure in the conditions of implementing the concept of integrated border management]. Honor and Law. Vol 1(56), 72-77. DOI: https://doi.org/10.33405/2078-7480/2016/1/56/138234 [in Ukrainian].

Dmytrenko, O., Borovyk, O. (2013) Prychynno-naslidkovi zviazky mizh typamy cherh avtotransportnykh zasobiv pered avtomobilnymy punktamy propusku ta yikh kilkisnymy kharakterystykamy [Causal links between the types of queues of vehicles in checkpoints and their quantitative characteristics]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, 1 (59), 97-108 [in Ukrainian].

Kyrylenko V. A., Petrov V. M. (2014). Intehrovane upravlinnia kordonamy yak mekhanizm zabezpechennia efektyvnoho prykordonnoho kontroliu v avtomobilnykh punktakh propusku cherez derzhavnyi kordon [Integrated border management as a mechanism for ensuring effective border control at automobile checkpoints across the state border]. Zb. nauk. pr. Khmelnytskyi : NADPSU, no. 1(61). 91-102 [in Ukrainian].

Kulchar T. (2015). Spetsyfika peretynu ukrayinsko-uhorskoho kordonu [Pecularities of crossing the Ukrainian-Hungarian border] Naukovyy visnyk Mykolayivsʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynsʹkoho. Istorychni nauky. № 2, 37-42 [in Ukrainian].

Melnyk, O. Todoshchuk A., Mukan O. (2012) Perspektyvy pokrashchennya lohistychnoho obsluhovuvannya u mizhnarodnykh punktakh propusku dlya avtomobilʹnoho spoluchennya [The improvement prospects of logistic service at the international checkpoints across the state border for motor-car connection]. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Management and entrepreneurship in Ukraine: stages of formation and problems of development, 748, 182-189 [in Ukrainian].

Perepolkin S. M. (2010) Shchodo polehshennya protsedur peretynu kordoniv pid chas mizhnarodnykh avtomobilnykh perevezen [Concerning the facilitation of border crossing procedures during international road transportation]. Bulletin of the Academy of the Customs Service of Ukraine. Series: Law, 2, 87-92 [in Ukrainian].

Andrushko V. Z. (2014) Metodyka prohnozuvannya intensyvnosti roboty punktiv propusku iz zastosuvannyam neyro-nechitkoyi modeli [Forecast methodology the intensity of work at checkpoints using a neuro-fuzzy model]. Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Service of Ukraine. Series: Military and Technical sciences, 2, 6-20 [in Ukrainian].

Pasichnyk, А. М., Shut, S. P., Klen, О. М. (2013). Modeling and research of crossing capacity of automobile checkpoints. Bulletin of the Academy of Customs Service of Ukraine. Series: Technical Sciences, 1(49), 5-11 [in Ukrainian].

Prytula, Kh. M. (Eds.). (2019). Assessment of the functioning of the checkpoints network at state border in Zakarpatska oblast. Lviv: SI “Institute of Regional Research named after M.I. Dolishniy of the NAS of Ukraine”. URL: http://ird.gov.ua/irdp/p20190041.pdf [in Ukrainian].

Storonyanska, I & Dub, A (2019), Problems of functioning of checkpoints on the ukrainian-romanian border, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 10, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7290 (Accessed 13 Jan 2023). DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.10.1 [in Ukrainian].

Functioning of the cargo transportation market in Ukraine: influencing factors and development priorities: scientific and analytical report (electronic edition) (2021). Prytula, Kh. M. (Eds). Lviv: SI “Institute of Regional Research named after M.I. Dolishniy of the NAS of Ukraine” 94 p. (Cross-border cooperation series). URL: https://ird.gov.ua/irdp/p20210039.pdf [in Ukrainian].

European Commission (2022). Directorate-General for Mobility and Transport. Revised corridors to include Ukraine and Moldova. URL: https://transport.ec.europa.eu/news/commission-amends-ten-t-proposal-reflect-impacts-infrastructure-russias-war-aggression-against-2022-07-27_en (Accessed 5 Jan 2023)

Article views: 98
PDF Downloads: 153
Published
2023-01-31
How to Cite
Maksymenko, A. (2023). FREIGHT TRAFFIC VOLUME ANALYSIS ACROSS UKRAINE-POLAND BORDER. Economy and Society, (47). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-25
Section
ECONOMICS