FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE FUTURE TOURISM SPECIALISTS IN THE PROCESS OF STUDYING THE DISCIPLINE "SPECIALIZED TOURISM"
Abstract
The article is devoted to the actual problem of forming the professional competence of future tourism specialists. The grounds for the further development of the tourism sphere in Ukraine are outlined, first of all, these are rich tourist resources, namely: natural and climatic conditions, rich historical-cultural and national-ethnographic resources, a large number of unused territories suitable for tourism and recreation; more than 125 thousand monuments of architecture and urban planning; hundreds of museums with collections of unique archaeological finds testifying to the unique and ancient culture of Ukrainians. From this point of view, the importance of a professionally competent worker in the field of tourism is substantiated. A considerable role in this process of teaching disciplines of the professional training cycle of the specialty is outlined, which is illustrated by the example of the educational discipline «Specialized tourism». The purpose, tasks, as well as competences mastered by students in the process of studying the discipline «Specialized tourism» are highlighted, among them: understanding of modern trends and regional priorities of tourism development, processes of organizing tourist trips, technologies for organizing the work of the subject of the tourism industry and its subsystems; the ability to monitor tourist information, the ability to present tourist information material, determine individual tourist needs, use modern tourist service technologies. Separate approaches to the selection of forms of organization of lectures and practical classes in the course of teaching the discipline «Specialized tourism» are presented. It is noted that lectures-visualizations, lectures – virtual excursions and binary lectures with employers are the most efficient and effective forms of organizing lecture classes within the discipline "Specialized tourism". The effectiveness of the division of tasks for practical classes into reproductive, partial search, search or research is illustrated. The great interest of students in the use of such interactive teaching methods as master classes, press conferences, round tables by the teacher within the educational discipline "Specialized tourism" was noted.
References
Безкоровайна Л.В. Професійна компетентність майбутніх фахівців з туризмознавства. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2017. № 52. С. 43–49.
Борисова О.В. Спеціалізований туризм : навч. посіб. для студентів закладів вищої освіти спеціальності «Туризм». Київ : Видавничий дім «Кондор», 2020. 360 с.
Конох А.А. Оптимізація освітнього процесу підготовки майбутніх фахівців екологічного туризму в класичному університеті. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2017. Вип. 75(3). С. 51–54.
Любарець В.В. Соціокультурна компетентність як необхідна складова в екскурсійній діяльності майбутнього фахівця сфери туризму. Педагогічні науки. Полтава : Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка, 2017. Вип. 70. С. 60–63.
Люта Д.А. Структура, критерії та рівні готовності майбутніх фахівців із туризмознавства до професійної діяльності у сфері соціального туризму. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип 31. Том 3. С. 310–315.
Мачинська Н.І., Стельмах С.С. Сучасні форми організації навчального процесу у вищій школі : навчально-методичний посібник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2012. 180 с.
Прадівлянний М.Г., Бондар Н.Д. Стратегії формування професійної компетентності фахівців сфери туризму в процесі вивчення іноземних мов. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2017. № 6. С. 168–174.
Стандарт вищої освіти за спеціальністю 242 «Туризм» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (Н №1068 від 04.10.2018). URL: http://surl.li/ehmcw
Bezkorovaina L.V. (2017) Profesiina kompetentnist maibutnikh fakhivtsiv z turyzmoznavstva [Professional competence of future specialists in tourism] Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. Zaporizhzhia, № 52. [in Ukrainian]
Borysova O.V. (2020) Spetsializovanyy turyzm: navch. posib. dlya studentiv zakladiv vyshchoyi osvity spetsialʹnosti «Turyzm» [Specialized tourism: education. manual for students of higher education institutions specializing in «Tourism»]. Kyiv: Vydavnychyy dim «Kondor». [in Ukrainian]
Konokh A.A. (2017) Optymizatsiia osvitnoho protsesu pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv ekolohichnoho turyzmu v klasychnomu universyteti [Optimization of the educational process of training future specialists in ecological tourism at a classical university]. Zbirnyk naukovykh prats Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Pedahohichni nauky. Vyp. 75(3). [in Ukrainian]
Liubarets V.V. (2017) Sotsiokulturna kompetentnist yak neobkhidna skladova v ekskursiinii diialnosti maibutnoho fakhivtsia sfery turyzmu [Sociocultural competence as a necessary component in the excursion activities of the future specialist in the field of tourism]. Pedahohichni nauky. Poltava: Poltav. nats. ped. un-t imeni V.H. Korolenka, Vyp. 70. [in Ukrainian]
Liuta D.A. (2020) Struktura, kryterii ta rivni hotovnosti maibutnikh fakhivtsiv iz turyzmoznavstva do profesiinoi diialnosti u sferi sotsialnoho turyzmu [The structure, criteria and levels of readiness of future tourism specialists for professional activities in the field of social tourism]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. Vyp 31. tom 3. [in Ukrainian]
Machynska N.I., Stelmakh S.S. (2012) Suchasni formy orhanizatsiyi navchalnoho protsesu u vyshchiy shkoli: navchalno-metodychnyy posibnyk [Modern forms of organization of the educational process in higher education: educational and methodological manual]. Lviv: Lvivskyy derzhavnyy universytet vnutrishnikh sprav. [in Ukrainian]
Pradivliannyi M.H., Bondar N.D. (2017) Stratehii formuvannia profesiinoi kompetentnosti fakhivtsiv sfery turyzmu v protsesi vyvchennia inozemnykh mov [Strategies for the formation of professional competence of specialists in the field of tourism in the process of learning foreign languages]. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu. № 6. [in Ukrainian]
Standart vyshchoyi osvity za spetsialʹnistyu 242 «Turyzm» dlya pershoho (bakalavrsʹkoho) rivnya vyshchoyi osvity [Standard of higher education in specialty 242 «Tourism» for the first (bachelor) level of higher education]. (N №1068 vid 04.10.2018). Available at: http://surl.li/ehmcw [in Ukrainian]