ІНСТИТУЦІЙНІ ПРИНЦИПИ ФОРМУВАННЯ ЕФЕКТИВНОЇ БІЗНЕС-СТРАТЕГІЇ

  • Олена Лусте Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича
Ключові слова: економічна поведінка, інституційне середовище, соціально-економічний розвиток, бізнес-стратегія, підприємницька культура

Анотація

У статті досліджується економічна ментальність як неформальний інститут, що впливає на мотиви та поведінку працівників, визначає рівень їх економічної активності, дозволяє формувати різні управлінські підходи, стилі управління, сприяє розвитку організаційної структури підприємства; економічна ментальність визначає процеси соціалізації економіки, вона сприяє економічній інтеграції, формуванню її конкурентоспроможного потенціалу, визначає рівень економічної свободи. Сучасна економіка розвитку характеризується підвищеною увагою до психологічних детермінант економічної поведінки. Представники інституціоналізму та неоінституціоналізму досліджують мотивацію людської поведінки з огляду на роль пануючих соціальних норм і правил поведінки – економічного менталітету. Економічна ментальність має певні властивості, характерні для будь-якого соціального інституту, такі як історичність, структурованість і функціональність. Економічна ментальність не тільки залежить від інших інституцій, але й може породжувати нові інституції, оскільки її носії постійно створюють нові правила регулювання економічних відносин, які відповідають реаліям сучасної економіки. Формування політики в період трансформацій полягає в необхідності підбору близької в інституційному відношенні моделі соціально-економічного розвитку і, відповідно, в запозиченні інститутів, які добре зарекомендували себе в інших країнах, виходячи зі ступеня їх наближеності (узгодженості) зі сформованими у процесі історичного розвитку нормами, традиціями, цінностями, звичками, особливостями економічного менталітету населення України. Водночас певний прорив у становленні цивілізованого ринку та сучасної соціально-економічної структури населення неможливий також без послідовної та активної модернізації наявної інституційної основи українського суспільства, її пристосування до потреб повноцінної ринкової трансформації та інноваційного розвитку Перспективою подальших досліджень економічного менталітету є комплексний підхід до аналізу його основних компонентів, сприяння його розвитку та використання ментальних характеристик суспільства для вирішення пріоритетів соціально-економічної політики, оскільки він також може породжувати нові інститути, створюючи нові норми регулювання економічних відносин, які відповідають реаліям сучасної економіки.

Посилання

Azar, O.H. (2016). Relative Thinking Theory. Journal of Socio-Economics, 36(1), 1–14.

Bendix, J. (2018) West German Industrialists and the Making of the Economic Miracle: A History of Mentality and Recovery. Politics and Society, 36, 104–107.

Biermann P., Welsch H. (2021) An anatomy of East German unhappiness: The role of circumstances and mentality, 1990–2018 Journal of Economic Behavior & Organization, Volume 181, 1–18.

Bondarenko, O. (2007). The economic mentality of Ukraine: the current state and prospects for further development. The Political Herald, 27, 69–79.

Danilova, E., Tararuhyna, M. (2003). Industrial culture within the parameters of G. Hofstede. Monitoring of the Public view, 3, 53–64.

Earl, P. (2015). Behavioural Economics and the Economics of Regulation. Briefing Paper for the New Zealand Ministry of Economic Development.

Gaidai, T. (2006). Institution as an instrument for institutional economic analysis. Economic Theory, 2, 53–64.

Galan, N. (2005). Innovation dynamics of global economics. Economic space, 1, 69–76.

Gritsenko, O. (2005). Mentality as an institutional theory category. Economic Theory, 1, 35–51.

Harrison L. (2000). Culture matters: How values shape human progress, New York: Basic Books, 431.

Halushka Z., Luste O. (2017). Economic mentality and national features of economic socialization processes. Chernivtsi: Chernivtsi National University, 264.

Inglehart, R. (2000). Modernization, Cultural Change, and the Persistence of Traditional Values. American Sociological Review, 65, 19–51.

Korzhenko, V., Pisarenko, J. (2009). Influence of national culture on the formation of management models: methods of cross-cultural management. Actual problems of public administration, 1 (35), 16–26.

Kubiniy Н. (2019). Mentality as a factor of economic development in the conditions of post-modern economy. Business strategy: futurological challenges, Kyiv, 495.

Nureev, R. (2008). Models of the Formation of a Market Economy, Moscow: Norma, 640.

Latov, Y., Latova, N. (2007). Discoveries and paradoxes of ethnometric analysis of the Russian culture by G. Hofstede, World of Russia, 4, 43–72.

Lebedeva, N. (2008). Values of Culture, Economic installations and Innovation Attitude in Russia. Journal of High School of Economy, 5, 68–88.

Pishchik V., Belousova A. (2020). Methodology of project management and type of economic mentality of managers of x and y generations. E3S Web Conf.Volume, 175.

Schwartz, S. (2008). Multimethod Probes f Basic Human Values, Pabl. House SU HSE, 226.

Taranenko, I. (2011). Innovation imperative of sustainable development of globalized society. Economic Journal Donbass, 3, 51–56.

Teraji, S. (2017). Morale and the Evolution of Norms, Journal of Socio-Economics, 36(1), 48–57.

Vukolova, T. (2004). National economic mentality in the period of market reforms. Economics. Bulletin of the Rostov State University, 2, 72–83.

Davis L., North D. (1971), “Institutional Change and American Economic Growth”, 424 р.

Kirdina S. (2004), “X and Y – Economy: Institutional Analysis”, 118.

Переглядів статті: 73
Завантажень PDF: 60
Опубліковано
2022-11-29
Як цитувати
Лусте, О. (2022). ІНСТИТУЦІЙНІ ПРИНЦИПИ ФОРМУВАННЯ ЕФЕКТИВНОЇ БІЗНЕС-СТРАТЕГІЇ. Економіка та суспільство, (45). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-93
Розділ
ЕКОНОМІКА