MODERN TRENDS IN SALES AND PROMOTION OF BANKING PRODUCTS IN UKRAINE

Keywords: marketing sales policy, marketing communications of banks, bank departments, customer service, impersonal communication model, technological innovations, online banking

Abstract

It has been established that, in today's conditions, commercial banks of Ukraine actively use the network of their branches and departments, the personal sales system, to sell their products. At the same time, the leaders in terms of the number of branches and self-service zones are banks with a state share – JSC "Oschadbank" and JSC CB "PRIVATBANK". In banking activities in the field of sales, it is important to ensure the appropriate level of service to individuals and legal entities in branches within the framework of the organization of personal sales. In the field of services for legal entities, leading banks are held by state-owned banks JSB "UKRGASBANK" and JSC "Ukreximbank". In the ranking of the best marketing teams of Ukraine in 2021, there were such banks as JSC "FUIB", European Bank for Reconstruction and Development, JSC "ALFA-BANK", Monobank (JSC "UNIVERSAL BANK"). At the same time, JSC "FUIB" and Monobank (JSC "UNIVERSAL BANK") are actively engaged in effective marketing communications, significant communication efforts are directed to the formation of their brands. It was determined that Ukrainian banking institutions are oriented towards the use of a mostly impersonal communication model with the market and its subjects, other target audiences. The conditions of martial law further intensified the social theme in the marketing communications of banking institutions. Due to the forced mode of remote work, commercial banks have significantly expanded their infrastructure for the use of mobile and Internet banking, reducing the number of their own branches. Commercial banks can use the following tools to improve the effectiveness of marketing sales and communication policy: Shoppable posts in social networks, interactive e-mail, organization of social listening, various alternative social media, drawing up an advertising program that includes media buying, tracking effectiveness of online advertising, targeting using various software, optimization of specific fragments, use of blogs where bloggers can directly communicate with viewers; the involvement of personal correspondence for direct communication with customers in the direction of improving their service.

References

Demko, M., Kosar, N., & Kuzo, N. (2021). Integrated marketing communications of commercial banks in the conditions of a highly competitive market: essence and formation. Global Prosperity, 1(1-2), 22–31. DOI: https://doi.org/10.46489/gpj.2021-1-1-8

Демко М.Я., Гринів Н.Т. Тенденції розвитку маркетингової збутової та комунікаційної політики вітчизняних і зарубіжних банків в умовах цифрової економіки. Вісник Хмельницького національного університету, 2021. № 1. С. 12-19.

Панченко О.В. Удосконалення маркетингових комунікацій у забезпеченні ефективності діяльності банків в Україні. Вісник Хмельницького національного університету. 2020. № 2. С. 7-13.

Олефіренко О.М. Теоретичні засади формування збутової політики в системі управління комерціалізацією інновацій. Причорноморські економічні студії. Випуск 23, 2017. С. 96-100.

Коваленко В.В. Маркетингові банківські комунікації в умовах цифровізації економіки України. Електронне наукове фахове видання з економічних наук «Modern Economics», №21 (2020), 115-121. URL: https://modecon.mnau.edu.ua/issue/21-2020/kovalenko.pdf

Гірняк В.В. Сучасні інструменти маркетингу в продажу банківських продуктів. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2017. № 23. С. 55-58.

Луців Б. Банківський маркетинг в умовах цифрової глобалізації. Світ фінансів. 2020. №1(62). С. 20-32.

Косар Н.С., Кузьо Н.Є. Напрями втілення інновацій у маркетингову діяльність комерційних банків України у сучасних умовах. Економіка та право. 2018. № 1 (49). С. 143-150.

Огляд банківського сектору. Серпень 2022 року. Національний банк України. URL: https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/Banking_Sector_Review_2022-08.pdf (дата звернення 15.09.2022).

Financial Club. 50 провідних банків України. Переможці в номінації «Обслуговування фізичних осіб у відділенні» 02.06.2021. URL: https://banksrating.com.ua/top-50-2021/peremozhtsi-v-nominatsiyi-obslugovuvannya-fizichnih-osib-u-viddilenni-2/ (дата звернення 15.09.2022).

Financial Club. 50 провідних банків України. Переможці в номінації «Обслуговування юридичних осіб» 04.06.2021. URL: https://banksrating.com.ua/top-50-2021/peremozhtsi-v-nominatsiyi-obslugovuvannya-yuridichnih-osib-2/ (дата звернення 15.09.2022).

BEST MARKETING TEAMS. Переможці 2019. URL: https://best-marketing.com.ua/teams/19/ (дата звернення 15.09.2022).

BEST MARKETING TEAMS. Переможці 2020. URL: https://best-marketing.com.ua/teams/20/ (дата звернення 15.09.2022).

BEST MARKETING TEAMS. Переможці 2021. URL: https://best-marketing.com.ua/ (дата звернення 15.09.2022).

2019 рік з Всеукраїнською рекламною коаліцією. Підсумки 2019 року. URL: https://vrk.org.ua/images/VRK_Annual_Report_2019.pdf (дата звернення 15.09.2022).

Підсумки року 2020. URL: https://vrk.org.ua/images/VRK_Annual_Report_2020.pdf (дата звернення 15.09.2022).

Підсумки року 2021. URL: https://vrk.org.ua/images/VRK_Annual__Report_2021.pdf (дата звернення 15.09.2022).

Мінфін. Sportbank. Офіційний сайт. URL: https://minfin.com.ua/ua/company/sportbank/ (дата звернення 15.09.2022).

Сcloan.ua. URL: https://www.ccloan.ua/yuridichna-informatsiya/ (дата звернення 15.09.2022).

Мінфін. FinAwards 2021: «Мінфін» і Finance.ua нагородили найкращі фінустанови країни. URL: https://minfin.com.ua/ua/2021/05/25/65275974/ (дата звернення 15.09.2022).

Яким буде 2020: основні тренди діджитал-маркетингу. URL: https://mmr.ua/show/kakim_budet_2020_osnovnye_trendy_didzhital-marketinga (дата звернення 13.11.2022).

2020: як українські банки за допомогою ЗМІ формували свій імідж. URL: https://finclub.net/ua/reviews-ua/2020-iak-ukrainski-banky-za-dopomohoiu-zmi-formuvaly-svii-imidzh.html (дата звернення 12.11.2022).

Маркевич К. Необанки vs традиційні банки: як необанки змінюють фінансову системи. URL: https://razumkov.org.ua/statti/neobanky-vs-tradytsiini-banky-iak-neobanky-zminiuiut-finansovu-systemy (дата звернення 20.11.2022).

Cameron N. CommBank's in-app personalised shopping launch heralds new age of super apps. URL: https://www.cmo.com.au/article/693157/commbank-in-app-personalised-shopping-launch-heralds-new-age-super-apps (дата звернення 12.11.2022).

Demko, M., Kosar, N., & Kuzo, N. (2021). Integrated marketing communications of commercial banks in the conditions of a highly competitive market: essence and formation. Global Prosperity, 1(1-2), 22–31. https://doi.org/10.46489/gpj.2021-1-1-8 [in Ukrainian].

Demko, M.Ya., Hryniv, N.T. (2021). Tendenciji rozvytku marketynghovoji zbutovoji ta komunikacijnoji polityky vitchyznjanykh i zarubizhnykh bankiv v umovakh cyfrovoji ekonomiky [Trends of development of marketing sales and communication policy of domestic and foreign banks under conditions of digital economy]. Visnyk Khmeljnycjkogho nacionaljnogho universytetu – Herald of Khmelnytskyi National University, 1, 12–19 [in Ukrainian].

Panchenko, O.V. (2020). Udoskonalennia marketynhovykh komunikatsii u zabezpechenni efektyvnosti diialnosti bankiv v Ukraini [Improvement of marketing communications in ensuring the effectiveness of banks in Ukraine]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu – Herald of Khmelnytskyi National University, 2, 7–13 [in Ukrainian].

Olefirenko, O.M. (2017). Teoretychni zasady formuvannia zbutovoi polityky v systemi upravlinnia komertsializatsiieiu innovatsii [Theoretical foundations of sales policy formation in the management system of innovations commercialization]. Prychornomorski ekonomichni studii – Black Sea Economic Studies, 23, 96–100 [in Ukrainian].

Kovalenko, V.V. (2020). Marketynghovi bankivsjki komunikaciji v umovakh cyfrovizaciji ekonomiky Ukrajiny [Marketing Banking Communications in the Conditions of Digitalization of Economy of Ukraine]. Elektronne naukove fakhove vydannja z ekonomichnykh nauk "Modern Economics" – Electronic scientific publication on economic sciences "Modern Economics", 21, 115–121. Available at: https://modecon.mnau.edu.ua/issue/21-2020/kovalenko.pdf [in Ukrainian].

Hirniak, V.V. (2017). Suchasni instrumenty marketynghu v prodazhu bankivsjkykh produktiv [Modern marketing tools in selling banking products]. Naukovyj visnyk Mizhnarodnogho ghumanitarnogho universytetu –Scientific Bulletin of the International Humanitarian University, 23, 55–58 [in Ukrainian].

Lutsiv, B. (2020). Bankivskyi marketynh v umovakh tsyfrovoi hlobalizatsii [Bank marketing in conditions of digital globalization]. Svit finansiv – The world of finance, 1(62), 20–32 [in Ukrainian].

Kosar, N.S., Kuzo, N.Ye. (2018). Napriamy vtilennia innovatsii u marketynhovu diialnist komertsiinykh bankiv Ukrainy u suchasnykh umovakh [Directions of innovations implementation in the Ukrainian commercial banks marketing activities in modern conditions]. Ekonomika ta pravo – Economics and law, 1(49), 143–150 [in Ukrainian].

Oghljad bankivsjkogho sektoru. Serpenj 2022 roku. Nacionaljnyj bank Ukrajiny [Overview of the banking sector. August 2022. National Bank of Ukraine]. Available at: https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/Banking_Sector_Review_2022-08.pdf (accessed 15 September 2022).

Financial Club. 50 providnykh bankiv Ukrajiny. Peremozhci v nominaciji "Obslughovuvannja fizychnykh osib u viddilenni" [50 leading banks of Ukraine. Winners in the nomination "Service of individuals in the branch"] 02.06.2021. Available at: https://banksrating.com.ua/top-50-2021/peremozhtsi-v-nominatsiyi-obslugovuvannya-fizichnih-osib-u-viddilenni-2/ (accessed 15 September 2022).

Financial Club. 50 providnykh bankiv Ukrajiny. Peremozhci v nominaciji "Obslughovuvannja jurydychnykh osib" [50 leading banks of Ukraine. Winners in the "Service of legal entities" nomination] 04.06.2021. Available at: https://banksrating.com.ua/top-50-2021/peremozhtsi-v-nominatsiyi-obslugovuvannya-yuridichnih-osib-2/ (accessed 15 September 2022).

BEST MARKETING TEAMS. Peremozhci 2019 [Winners 2019]. Available at: https://best-marketing.com.ua/teams/19/ (accessed 15 September 2022).

BEST MARKETING TEAMS. Peremozhci 2020 [Winners 2020]. Available at: https://best-marketing.com.ua/teams/20/ (accessed 15 September 2022).

BEST MARKETING TEAMS. Peremozhci 2021 [Winners 2021]. Available at: https://best-marketing.com.ua/ (accessed 15 September 2022).

2019 rik z Vseukrajinsjkoju reklamnoju koalicijeju. Pidsumky 2019 roku [2019 with the All-Ukrainian Advertising Coalition. Results of 2019]. Available at: https://vrk.org.ua/images/VRK_Annual_Report_2019.pdf (accessed 15 September 2022).

Pidsumky roku 2020 [Results of 2020]. Available at: https://vrk.org.ua/images/VRK_Annual_Report_2020.pdf (accessed 15 September 2022).

Pidsumky roku 2021 [Results of 2021]. Available at: https://vrk.org.ua/images/VRK_Annual__Report_2021.pdf (accessed 15 September 2022).

Minfin. Sportbank. Oficijnyj sajt [Official site]. Available at: https://minfin.com.ua/ua/company/sportbank/ (accessed 15 September 2022).

Сcloan.ua. Available at: https://www.ccloan.ua/yuridichna-informatsiya/ (accessed 15 September 2022).

Minfin. FinAwards 2021: "Minfin" and Finance.ua naghorodyly najkrashhi finustanovy krajiny [awarded the best financial institutions of the country]. Available at: https://minfin.com.ua/ua/2021/05/25/65275974/ (accessed 15 September 2022).

Yakym bude 2020: osnovni trendy didzhytal-marketynhu [What will 2020 be like: the main trends of digital marketing]. Available at: https://mmr.ua/show/kakim_budet_2020_osnovnye_trendy_didzhital-marketinga (accessed 13 November 2022).

2020: yak ukrainski banky za dopomohoiu ZMI formuvaly svii imidzh [2020: how Ukrainian banks formed their image with the help of mass media]. Available at: https://finclub.net/ua/reviews-ua/2020-iak-ukrainski-banky-za-dopomohoiu-zmi-formuvaly-svii-imidzh.html (accessed 12 November 2022).

Markevych K. Neobanky vs tradytsiini banky: yak neobanky zminiuiut finansovu systemy [Neobanks vs traditional banks: how neobanks are changing the financial system]. Available at: https://razumkov.org.ua/statti/neobanky-vs-tradytsiini-banky-iak-neobanky-zminiuiut-finansovu-systemy (accessed 20 November 2022).

Cameron N. CommBank's in-app personalised shopping launch heralds new age of super apps. Available at: https://www.cmo.com.au/article/693157/commbank-in-app-personalised-shopping-launch-heralds-new-age-super-apps (accessed 12 November 2022).

Article views: 337
PDF Downloads: 426
Published
2022-10-25
How to Cite
Demko, M., & Cherkes, R. (2022). MODERN TRENDS IN SALES AND PROMOTION OF BANKING PRODUCTS IN UKRAINE. Economy and Society, (44). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-120
Section
MARKETING