COMPARATIVE ANALYSIS OF UKRAINIAN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS POPULARITY ON THE INTERNET
Abstract
International integration and globalization are processes that dominate world politics, economics, and social and other spheres of society. Science and education are key elements in the formation of a highly cultured and developed society, which directly affects the formation of the state and its place in the international arena. Internationalization contributes to the rapprochement of countries in the field of formation of educational unions and a single sensory space, respectively, global problems need to be addressed jointly, among which the high quality of higher education is prominent. The main purpose of this article is to isolate and comparative analysis of requests for Ukrainian higher education institutions. The relevance of the work is enhanced by the relatively recent reform in the field of higher education, the emergence of new standards for determining the quality of higher education, and its standardization, which is based on the processes of ranking and ranking of higher education institutions. The issue of popularization of higher education institutions among entrants and growth of ratings with the help of marketing tools is especially important. In today's digital world, life without the Internet is virtually impossible, so the analysis of Internet strategies in higher education is gaining momentum and interest. The article identifies the role of Internet tools in the promotion of higher education institutions. The popularity of Ukrainian higher education institutions is analyzed, using search engine optimization (SEO) tools. The role and place of Internet marketing in the policy of higher education institutions are revealed. The main problems of the rating process of higher education institutions and its impact on ensuring the quality standards of higher education are described. The possible influence of internet marketing, in particular through search engine promotion, on the increase of the site rating and the general name of the university due to the increase in queries, is analyzed. Also, based on the academic rating "Top-200 Ukraine 2020", the authors selected five technical universities and determined the popularity of their names in the regions of Ukraine in 2010 and 2020 based on the Google Trends web application of the Google search engine.
References
Hrynkevych, O., Sorochak, O., Panukhnyk, O., Popadynets, N., Bilyk, R., Khymych, I., Viktoriia, Y. Competitiveness of higher education system as a sector of economy: Conceptual model of analysis with application to Ukraine. Advances in Intelligent Systems and Computing, 1131 AISC. 2020. pp. 439-445. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-39512-4_69.
Мазуренко В. П. Розвиток сучасної концепції маркетингу в мережі інтернет. Актуальні проблеми міжнародних відносин. Вип. 118 (Ч. І). 2014. С. 134-143.
Жарська І. О. Принципи організації маркетингових комунікацій ЗВО з абітурієнтами у мережі інтернет. Науковий вісник державного Херсонського університету. Економічні науки. Вип. 37. 2020. С. 34-39.
Чи дійсно в Україні забагато університетів і що з ними робити? URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2818883-ci-dijsno-v-ukraini-zabagato-universitetiv-i-so-z-nimi-robiti.html (дата звернення: 05.02.2021).
Освітні центри / Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/vstupna-kampaniya-2020/vstupnikam-z-krimu-ta-donbasu/osvitni-centri (дата звернення: 05.02.2021).
Заклади вищої освіти (1990-2020). / Офіційний сайт Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2005/osv_rik/osv_u/vuz_u.html/ (дата звернення: 05.02.2021).
Грабовецький М. МОН планує скоротити кількість ВНЗ – філії перші. URL: https://versii.if.ua/novunu/mon-planuye-skorotiti-kilkist-vnz-filiyi-pershi/ (дата звернення: 05.02.2021).
Топ 50 найпопулярніших сайтів у світі. URL: https://marketer.ua/ua/top-50-sites-of-world/https://marketer.ua/ua/top-50-sites-of-world/ (дата звернення: 05.02.2021).
Пошуковий сайт Google Trends URL: https://trends.google.com/ (дата звернення: 05.02.2021).
Незалежне оцінювання університетів: академічний рейтинг «Топ-200 Україна». URL: http://www.euroosvita.net/index.php/?category=1&id=6556 (дата звернення: 05.02.2021).
В Україні кількість інтернет-користувачів зросла до 23 мільйонів. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-technology/2797152-v-ukraini-kilkist-internetkoristuvaciv-zrosla-do-23-miljoniv.html (дата звернення: 05.02.2021).
Терміни проведення вступної кампанії та нові можливості подачі документів: МОН внесло зміни до умов прийому / Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/termini-provedennya-vstupnoyi-kampaniyi-ta-novi-mozhlivosti-podachi-dokumentiv-mon-vneslo-zmini-do-umov-prijomu (дата звернення: 05.02.2021).
Хілевська А. Історія ЗНО в Україні. URL: https://studway.com.ua/zno/ (дата звернення: 05.02.2021).
Hrynkevych, O., Sorochak, O., Panukhnyk, O., Popadynets, N., Bilyk, R., Khymych, I., Viktoriia, Y. (2020). Competitiveness of higher education system as a sector of economy: Conceptual model of analysis with application to Ukraine. Advances in Intelligent Systems and Computing, 1131 AISC. pp. 439-445. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-39512-4_69.
Mazurenko V. P. (2014). Rozvytok suchasnoi kontseptsii marketynhu v merezhi internet [Development of the modern concept of marketing on the Internet]. Aktualni problemy mizhnarodnykh vidnosyn. Vol. 118 (I). pp. 134-143. (in Ukrainian).
Zharska I. O. (2020). Pryntsypy orhanizatsii marketynhovykh komunikatsii ZVO z abituriientamy u merezhi internet [Principles of organization of marketing communications ZVO with entrants on the Internet]. Naukovyi visnyk derzhavnoho Khersonskoho universytetu. Ekonomichni nauky. Vol. 37. pp. 34-39. (in Ukrainian).
Chy diisno v Ukraini zabahato universytetiv i shcho z nymy robyty? [Are there really too many universities in Ukraine and what to do with them?]. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2818883-ci-dijsno-v-ukraini-zabagato-universitetiv-i-so-z-nimi-robiti.html (in Ukrainian) (accessed 05 February 2021).
Osvitni tsentry [Educational centers] / Official site of the Ministry of Education and Science of Ukraine. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/vstupna-kampaniya-2020/vstupnikam-z-krimu-ta-donbasu/osvitni-centri (in Ukrainian) (accessed 05 February 2021).
Zaklady vyshchoi osvity (1990-2020). [Institutions of higher education (1990-2020)] / Official site of the State Statistics Service of Ukraine. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2005/osv_rik/osv_u/vuz_u.html/ (in Ukrainian) (accessed 05 February 2021).
Hrabovetskyi M. MON planuie skorotyty kilkist VNZ – filii pershi [MES plans to reduce the number of universities – branches first]. URL: https://versii.if.ua/novunu/mon-planuye-skorotiti-kilkist-vnz-filiyi-pershi/ (in Ukrainian) (accessed 05 February 2021).
Top 50 naipopuliarnishykh saitiv u sviti [Top 50 most popular sites in the world]. URL: https://marketer.ua/ua/top-50-sites-of-world/https://marketer.ua/ua/top-50-sites-of-world/ (in Ukrainian) (accessed 05 February 2021).
Google Trends search site. URL: https://trends.google.com/ (in Ukrainian) (accessed 05 February 2021).
Nezalezhne otsiniuvannia universytetiv: akademichnyi reitynh “Top-200 Ukraina” [Independent evaluation of universities: academic rating “Top-200 Ukraine”]. URL: http://www.euroosvita.net/index.php/?category=1&id=6556 (in Ukrainian) (accessed 05 February 2021).
V Ukraini kilkist internet-korystuvachiv zrosla do 23 milioniv [In Ukraine, the number of Internet users has grown to 23 million]. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-technology/2797152-v-ukraini-kilkist-internetkoristuvaciv-zrosla-do-23-miljoniv.html (in Ukrainian) (accessed 05 February 2021).
Terminy provedennia vstupnoi kampanii ta novi mozhlyvosti podachi dokumentiv: MON vneslo zminy do umov pryiomu [Terms of the introductory campaign and new opportunities to submit documents: MES has made changes to the conditions of admission] / Official site of the Ministry of Education and Science of Ukraine. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/termini-provedennya-vstupnoyi-kampaniyi-ta-novi-mozhlivosti-podachi-dokumentiv-mon-vneslo-zmini-do-umov-prijomu (in Ukrainian) (accessed 05 February 2021).
Khilevska A. Istoriia ZNO v Ukraini [History of external evaluation in Ukraine]. URL: https://studway.com.ua/zno/ (in Ukrainian) (accessed 05 February 2021)