DIRECTIONS OF TRADE DEVELOPMENT IN UKRAINE UNDER THE CONDITIONS OF MARITAL STATE
Abstract
The article examines the theoretical aspect of the economic concept of "trade", as well as the current state of trade in Ukraine at the macro level. It was determined that trade is primarily a type of economic activity, the basis of which is the purchase and sale of goods. The study made it possible to identify the main directions and trends of the industry development during 2017-2021. It is proved that despite the thorough research of the theoretical and methodological foundations, the question of the development of trade, as a structural branch of the economy, remains neglected in the conditions of martial law. In addition, statistical data confirming this were summarized and systematized, the indicators of retail and wholesale trade in Ukraine during 2017-2021 were considered, and a ten-letter rating among food operators in Ukraine by total sales area was given. It has been established that the sphere of trade is structural in the domestic economy. The statistical data confirming this have been summarized and systematized, the indicators of retail and wholesale trade in Ukraine have been considered, and the rating of ten letters among food operators of Ukraine by the total sales area has been given. Particular attention is paid in the article to the identification of problems that arose in connection with the military aggression of the Russian Federation on the territory of Ukraine. Among them, the following are highlighted: problems with logistics; difficulties in supplying goods; reduction in demand; lack of personnel; limited financial resources; lack of investment and damage caused by military actions. In order to create conditions for the reconstruction of trade in the post-war period, it is suggested to pay attention to the following areas of work: compensation for losses for lost property, payment of compensations; further resumption of shops in safe areas. The main directions of the state policy in terms of trade regulation have been defined and recommendations regarding its main tasks have been formulated. In this context, such directions as the development of a competitive environment and the overcoming of monopoly in the trade market and the stimulation of the promotion of the goods of domestic manufacturers are proposed.
References
Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 27.10.2022).
Андрій Жук. RAU: Один із напрямків відновлення українського рітейлу – вихід на польський ринок. URL: https://rau.ua/novyni/andrij-zhuk-rau-polskij-rinok/ (дата звернення: 27.10.2022).
Український бізнес в умовах війни: аналітика стану за п’ять місяців URL: https://business.diia.gov.ua/cases/novini/ukrainskij-biznes-v-umovah-vijni-analitika-stanu-za-pat-misaciv (дата звернення: 27.10.2022).
Перебудова логістики в умовах війни – у фокусі Міжнародної Конференції «Європа Карпат». URL: https://mtu.gov.ua/news/33544.html (дата звернення: 27.10.2022).
Від консерв до електроскутерів:як змінювався споживчий попит українців під час війни. URL: https://rau.ua/novyni/novini-partneriv/vid-konserv-do-elektroskuteriv/ (дата звернення: 27.10.2022).
Спецпроект: які галузі рітейлу та які компанії найбільше втратили з початку вторгення рф (інфографіка). URL: https://rau.ua/novyni/zbitki-ritejleriv/ (дата звернення: 27.10.2022).
Удар по площах: топ-10 продуктових мереж України за сумарною торговою площею URL: https://rau.ua/novyni/novini-kompanij/top-10-merezh-ploshheju-2/ (дата звернення: 27.10.2022).
Програма релокації: 761 підприємство переміщено в більш безпечні регіони. URL: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=d152dcfe-7bde-49df-a69a-8d7f9586fc13&title=ProgramaRelokatsii (дата звернення: 27.10.2022).
Апопій В., Ситник Н. Характер сучасного розвитку внутрішньої торгівлі України. Торгівля, комерція, підприємництво: збірник наукових праць. 2012. Вип. 13. С. 5–9.
Кавун О. Підприємницькі мережі у роздрібній торгівлі України: сутність, класифікація і перспективи формування. Актуальні проблеми економіки. 2010. № 5 (107). С. 97.
Мазаракі А.А., Пшеслінський Д.М., Смолін І.В. Торговельне підприємство: стратегія, політика, конкурентоспроможність. Монографія. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2010. С. 125.
Бланк І. О. Фінансовий менеджмент : навчальний посібник. Київ : Ельга, 2008. 724 с.
Тарасюк М.В. Контролінг в управлінні торговельними мережами : теорія, методологія, практика : монографія. Київ : КНТЕУ, 2010. 548 с.
Фуртало Т.В. Формування конкурентних систем у сфері торгівлі : монографія. Львів : Вид-во ЛКА. 2006. 292 с.
Шимко О.В. Ровиток конкуренції у сфері торгівлі як необхідна умова ефективного функціонування споживчого ринку. Збірник наукових праць. Економічні науки. Луцький національний технічний університет. 2012. Випуск 9 (33). Ч. 3. С. 461–470.
Яремко А.О. Полівекторність інформаційно-аналітичного забезпечення фінансового менеджменту торговельно підприємств. Збірник наукових праць. Економічні науки. Луцький національний технічний університет. 2012. Випуск 9 (33). Ч. 3. С. 531–538.
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed October 27, 2022).
Andrii Zhuk. RAU: Odyn iz napriamkiv vidnovlennia ukrainskoho riteilu – vykhid na polskyi rynok [RAU: One of the directions for the recovery of Ukrainian retail is to enter the Polish market]. Available at: https://rau.ua/novyni/andrij-zhuk-rau-polskij-rinok/ (accessed October 27, 2022).
Ukrainskyi biznes v umovakh viiny: analityka stanu za piat misiatsiv [Ukrainian business in the conditions of war: analysis of the situation for five months]. Available at: https://business.diia.gov.ua/cases/novini/ukrainskij-biznes-v-umovah-vijni-analitika-stanu-za-pat-misaciv (accessed October 27, 2022).
Perebudova lohistyky v umovakh viiny – u fokusi Mizhnarodnoi Konferentsii «Ievropa Karpat» [Reconstruction of logistics in the conditions of war is the focus of the International Conference "Europe of the Carpathians"]. Available at: https://mtu.gov.ua/news/33544.html (accessed October 27, 2022).
Vid konserv do elektroskuteriv: yak zminiuvavsia spozhyvchyi popyt ukraintsiv pid chas viiny [From canned goods to electric scooters: how the consumer demand of Ukrainians changed during the war]. Available at: https://rau.ua/novyni/novini-partneriv/vid-konserv-do-elektroskuteriv/ (accessed October 27, 2022).
Spetsproekt: yaki haluzi riteilu ta yaki kompanii naibilshe vtratyly z pochatku vtorhennia rf (infohrafika) [Special project: which retail industries and which companies have lost the most since the beginning of the Russian invasion (infographics)]. Available at: https://rau.ua/novyni/zbitki-ritejleriv/ (accessed October 27, 2022).
Udar po ploshchakh: top-10 produktovykh merezh Ukrainy za sumarnoiu torhovoiu ploshcheiu [Impact on square footage: top 10 grocery chains of Ukraine by total retail space]. Available at: https://rau.ua/novyni/novini-kompanij/top-10-merezh-ploshheju-2/ (accessed October 27, 2022).
Prohrama relokatsii: 761 pidpryiemstvo peremishcheno v bilsh bezpechni rehiony [Relocation program: 761 enterprises were relocated to safer regions]. Available at: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=d152dcfe-7bde-49df-a69a-8d7f9586fc13&title=ProgramaRelokatsii (accessed October 27, 2022).
Apopii V., Sytnyk N. (2012) Kharakter suchasnoho rozvytku vnutrishnoi torhivli Ukrainy [Character of modern development of internal trade of Ukraine.]. Torhivlia, komertsiia, pidpryiemnytstvo: zbirnyk naukovykh prats, no 13, pp. 5–9.
Kavun O. (2010) Pidpryiemnytski merezhi u rozdribnii torhivli Ukrainy: sutnist, klasyfikatsiia i perspektyvy formuvannia [Business networks in retail trade of Ukraine: essence, classification and prospects of formation]. Aktualni problemy ekonomiky, no 5 (107), p. 97.
Mazaraki A.A., Psheslinskyi D.M., Smolin I.V. (2010) Torhovelne pidpryiemstvo: stratehiia, polityka, konkurentospromozhnist [Commercial enterprise: strategy, policy, competitiveness]. Monohrafiia [monograph]. Kyiv : Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, 125 p. (in Ukrainian)
Blank I.O. (2008) Finansovyi menedzhment [Financial management]. Navchalnyi posibnyk [study guide]. Kyiv : Elha, 724 p. (in Ukrainian)
Tarasiuk M.V. (2010) Kontrolinh v upravlinni torhovelnymy merezhamy : teoriia, metodolohiia, praktyka [Controlling in the management of trade networks: theory, methodology, practice]. Monohrafiia [monograph]. Kyiv : KNTEU, 548 p. (in Ukrainian)
Furtalo T.V. (2006) Formuvannia konkurentnykh system u sferi torhivli [Formation of competitive systems in the field of trade]. Monohrafiia [monograph]. Lviv: Vyd-vo LKA, 292 p. (in Ukrainian)
Shymko O.V. (2012) Rozvytok konkurentsii u sferi torhivli yak neobkhidna umova efektyvnoho funktsionuvannia spozhyvchoho rynku [The development of competition in the field of trade as a necessary condition for the effective functioning of the consumer market]. Zbirnyk naukovykh prats. Ekonomichni nauky. Lutskyi natsionalnyi tekhnichnyi universytet, no 9 (33), vol. 3. pp. 461–470.
Iaremko A.O. (2012) Polivektornist informatsiino-analitychnoho zabezpechennia finansovoho menedzhmentu torhovelno pidpryiemstv [Polyvector nature of information and analytical support for financial management of trade enterprises]. Zbirnyk naukovykh prats. Ekonomichni nauky. Lutskyi natsionalnyi tekhnichnyi universytet, no 9 (33), vol. 3, pp. 531–538.