APPLICATION OF AUTOMATED INFORMATION TECHNOLOGIES IN THE TOURISM BUSINESS

Keywords: databases, tourism industry, management information systems, management automation, information, management

Abstract

The article is devoted to the topical issue of the use of automated information technologies in the tourism business. In this, an analysis of the structure of technologies in the tourism industry was carried out, indicating the importance of each of the structural elements and determining the impact on the formation of tourism companies' profits. The usefulness of the use of information technologies in tourism has been proven, while it has been established that the introduction of information technologies changes management technology, frees users from time-consuming information processing procedures, significantly increases the efficiency of decision-making, and improves work comfort. It is argued that the market of software for automating the activities of tourist enterprises is rapidly expanding. Firms engaged in the development of IT solutions for the tourism business are actively releasing new software products, increasingly satisfying the needs of consumers. Global distribution systems – "SABRE", "GALILEO", "GABRIEL", "AMADEUS" and others – are appearing on the market of tourist services, which offer travel agencies the possibility of booking and access to databases of travel service providers around the world. A tourism company, optimizing its production processes, must answer three basic questions: creation of a single database that contains information about partner companies, individual clients, advertisements placed by the company in the mass media, applications made and payments for them, offers and their details (hotels, flights, types of services), currency rates and etc.; the possibility of saving time when making applications and simplifying this process due to the automatic output of a complete set of necessary documents: contract, invoice, voucher, reservation letter, income and expense cash order, etc.; combining remote offices into a common network with a single base. It was concluded that the active use of IT products by domestic and foreign specialists significantly increases the efficiency of the tourism industry. After all, effective automated information and technological management is a key link in increasing economic feasibility and improving the quality of services. Therefore, for quick and error-free control, full analysis of the existing situation, speed and completeness of customer service, the introduction of automated management systems becomes inevitable and irreplaceable.

References

Байда Б. Ф. Формування інформаційно-комунікаційної платформи системи менеджменту туризму. Галицький економічний вісник. Тернопіль : ТНТУ, 2020. Том 64. № 3. С. 7–13.

Божко Л. Д. Віртуальний туризм: нові віяння часу. Культура України. 2015. Вип. 49. C. 151–160.

Грабар М. В. Інформаційні системи та технології на туристичному ринку: сучасність та перспективи. Інфраструктура ринку. 2020. № 39. С. 26–32.

Мельниченко С. Інформаційні технології в туризмі: теорія, методологія, практика : монографія. Київ : Київський національний торговельно-економічний ун-т, 2008. 493 c.

Омельяненко Г. А., Парій С. Б. Інформаційні системи і технології у практиці діяльності підприємств туристичної сфери і готельноресторанного бізнесу. The VI International Science Conference «Theoretical foundations of modern science and practice», Rome, Italy. P. 143–146. (March 19 – 20, 2021).

Опалько М. С., Примак Т. Ю. Автоматизація управління туристичним підприємством як засіб підвищення ефективності його діяльності. Молодий вчений. 2016. № 5(32). C. 585–588.

Скібіцький О. М., Матвєєв В. В., Скібіцька Л. І. Організація бізнесу. Менеджмент підприємницької діяльності [Текст] : навч. посібник. Київ : Кондор, 2011. 912 с.

Скопень М. М. Iнформаційні системи i технології в готельноресторанному та туристичному бізнесі : підручник для студ. ВНЗ. Київ : Ліра-К, 2019. 764 с.

Татаринцева А. С., Олійник С. М. Управління підприємствами туристичної сфери з використанням сучасних інформаційних технологій. Вісник Запорізького національного університету. 2014. № 1(9).

IT-Enterprise. URL: https://www.it.ua/knowledgebase/technology-innovation/big-data-bolshie-dannye (дата звернення: 19.07.2022)

Travel Weekly's 2019 Power List. URL: https://www.travelweekly.com/Power-List-2019 (дата звернення: 19.07.2022)

Bajda B. F. (2020) Formuvannja informacijno-komunikacijnoji platformy systemy menedzhmentu turyzmu [Formation of the information and communication platform of the tourism management system]. Ghalycjkyj ekonomichnyj visnyk. Ternopil : TNTU, T. 64. Vol. 3, pp. 7–13.

Bozhko L. D. (2015) Virtualjnyj turyzm: novi vijannja chasu [Virtual tourism: new trends of time]. Kuljtura Ukrajiny, vol. 49, pp. 151–160.

Ghrabar M. V. (2020) Informacijni systemy ta tekhnologhiji na turystychnomu rynku: suchasnistj ta perspektyvy [Information systems and technologies in the tourist market: modernity and prospects]. Infrastruktura rynku, vol. 39, pp. 26–32.

Meljnychenko S. (2008) Informacijni tekhnologhiji v turyzmi: teorija, metodologhija, praktyka : monoghrafija [Information technologies in tourism: theory, methodology, practice]. Kyiv: Kyjivsjkyj nacionaljnyj torghoveljno-ekonomichnyj un-t, 493 p.

Omeljjanenko Gh. A., Parij S. B. (2021) Informacijni systemy i tekhnologhiji u praktyci dijaljnosti pidpryjemstv turystychnoji sfery i ghoteljnorestorannogho biznesu [Information systems and technologies in the practice of activities of enterprises in the tourism sphere and hotel-restaurant business]. The VI International Science Conference «Theoretical foundations of modern science and practice», Rome, Italy. P. 143–146. (March 19 – 20, 2021).

Opaljko M. S., Prymak T. Ju. (2016) Avtomatyzacija upravlinnja turystychnym pidpryjemstvom jak zasib pidvyshhennja efektyvnosti jogho dijaljnosti [Automation of the management of a tourist enterprise as a means of increasing the efficiency of its activity]. Molodyj vchenyj, vol. 5(32), pp. 585–588.

Skibicjkyj O. M. , Matvjejev V. V., Skibicjka L. I. (2011) Orghanizacija biznesu [Business organization]. Menedzhment pidpryjemnycjkoji dijaljnosti [Tekst] : navch. posibnyk. Kyiv: Kondor, 912 p.

Skopenj M. M. (2019) Informacijni systemy i tekhnologhiji v ghoteljnorestorannomu ta turystychnomu biznesi: pidruchnyk dlja stud. VNZ. [Information systems and technologies in the hotel-restaurant and tourist business] Kyjiv: Lira-K, 764 p.

Tatarynceva A. S., Olijnyk S. M. (2014) Upravlinnja pidpryjemstvamy turystychnoji sfery z vykorystannjam suchasnykh informacijnykh tekhnologhij [Management of tourism enterprises using modern information technologies]. Visnyk Zaporizjkogho nacionaljnogho universytetu, vol. 1(9).

IT-Enterprise. Available at: https://www.it.ua/knowledgebase/technology-innovation/big-data-bolshie-dannye (accessed: 19.07.2022)

Travel Weekly's 2019 Power List. Available at: https://www.travelweekly.com/Power-List-2019 (accessed: 19.07.2022)

Article views: 165
PDF Downloads: 435
Published
2022-09-27
How to Cite
Burka, V., Pidgirna, V., & Palamaryk, M. (2022). APPLICATION OF AUTOMATED INFORMATION TECHNOLOGIES IN THE TOURISM BUSINESS. Economy and Society, (43). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-45
Section
MANAGEMENT