COMMUNICATION MANAGEMENT IN ENTERPRISE DEVELOPMENT STRATEGY

Keywords: management, communications, enterprise, development strategy, communication management

Abstract

The article researches the mechanism of improving communication management methods as an element of strategic management of enterprise development processes. The relevance of the issue of improving approaches to the formation of an assessment of the market-oriented communicative space of the enterprise is proven. The concept of enterprise development strategy as a system of principles that takes into account the uncertainty and dynamism of the environment when implementing the organization's goals and achieving competitive advantages due to the complication of the structure of connections (communications) of the external and internal environment is clarified. During the study, two sides were distinguished in the process of strategic management: operation management and development management. The application of the system approach in the work made it possible to highlight the role of cyclicality in the task of strategy implementation as a property of the strategic process of repetition, undergoing changes in the process of enterprise development. The goal of the implementation of the development strategy has been determined – the steady growth of the competitiveness of products and the competitive position of the enterprise. The concept of communicative management as a process of interaction of producers, consumers, institutions and subjects of the market infrastructure, coordinated within the framework of specialized management activities, is substantiated. The use of the cybernetic approach made it possible to justify the author's vision of the information essence of management, when the level of organization is determined by the availability of information, which ensures the limitation of the system’s inherent tendencies to increase diversity. An approach to the target vector of communicative management is proposed: the implementation of the development strategy through the increase of all types of capital of the economic system. As part of the set of solved tasks in the structure of communicative management, along with the widely used tools of communicative interaction, the author has selected tools for managing communication activities.

References

Гринько Т.В., Гвініашвілі Т.З., Кириченко А.С. Стратегічні підходи до управління маркетинговими комунікаціями на підприємстві. Ефективна економіка. 2021. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9703 (дата звернення: 10.07.2022).

Марковець О.В. Використання новітніх технологій для забезпечення комунікації сфері менеджменту організації. Стандартизація. Сертифікація. Якість. 2019. № 6. С. 7–18. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ssia_2019_6_4 (дата звернення: 14.07.2022).

Bilous S., Panasyuk V., Pavlova A., Zhuchenko A. Modernin formation management technologies in business incubation, as a factor of sustainable development in the region. Scientific journal: Innovativ esolutionsin modern science. Dubai. 2018. № 3(22). Р. 20–35.

Прус Л.Р. Комунікаційний менеджмент. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2019. № 1. С. 38–41. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekon/2009_1/zmist.files/_09.pdf (дата звернення: 14.07.2022).

Копитова І.В. Комунікації як основа механізму управління. Інноваційна економіка. 2016. № 5–6. С. 146–151. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2016_5-6_27 (дата звернення: 25.07.2022).

Білоус С.П. Системне управління інтелектуальним потенціалом в процесі забезпечення і розвитку економічної стійкості організації. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки». 2020. Вип. 3. С. 60–70.

Зернецька О.В. Глобальна комунікація : монографія. Київ : Наукова думка, 2017. 352 с.

Невальонний Є.О. Сутність комунікації як процесу у сфері управління. Наука і оборона. 2019. № 2. С. 35–38. URL: http://nio.nuou.org.ua/article/view/179792 (дата звернення: 10.08.2022).

Grynko Т., Hviniashvili Т., Kyrychenko A. (2021) Stratehichni pidkhody do upravlinnya marketynhovymy komunikatsiyamy na pidpryyemstvi [Strategic approaches to management of marketing communications at the enterprise]. Efektyvna ekonomika, vol. 12. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9703 (accessed: 27.07.2022).

Markovets O.V. (2019) Vykorystannya novitnikh tekhnolohiy dlya zabezpechennya komunikatsiyi sferi menedzhmentu orhanizatsiyi [Use of the latest technologies to ensure communication in the field of management of the organization]. Standartyzatsiya. Sertyfikatsiya. Yakist, vol. 6, pp. 7–18. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ssia_2019_6_4 (accessed: 14.07.2022).

Bilous S., Panasyuk V., Pavlova A., Zhuchenko A. (2018) Modernin formation management technologies in business incubation, as a factor of sustainable development in the region. Scientific journal: Innovativ esolutionsin modern science. Dubai, vol. 3(22), pp. 20–35.

Prus L.R. (2019) Komunikatsiynyy menedzhment [Communication management]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, vol. 1, pp. 38–41. Available at: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekon/2009_1/zmist.files/_09.pdf (accessed:14.07.2022).

Kopytova I.V. (2016) Komunikatsiyi yak osnova mekhanizmu upravlinnya [Communications as the basis of the management mechanism]. Innovatsiyna ekonomika, vol. 5–6, pp. 146–151. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2016_5-6_27 (accessed: 25.07.2022).

Bilous S.P. (2020) Systemne upravlinnya intelektualnym potentsialom v protsesi zabezpechennya i rozvytku ekonomichnoyi stiykosti orhanizatsiyi [System management of intellectual potential in the process of ensuring and developing the economic stability of the organization]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho, vol. 3, pp. 60–70.

Zernetska O.V. (2017) Hlobalna komunikatsiya: monohrafiya [Global communication: a monograph]. Kyiv: Naukova dumka, 352 p. (in Ukrainian)

Nevalonnyy YE.O. (2019) Sutnist komunikatsiyi yak protsesu u sferi upravlinnya [The essence of communication as a process in the field of management]. Nauka i oborona, vol. 2, pp. 35–38. Available at: http://nio.nuou.org.ua/article/view/179792 (accessed: 10.08.2022).

Article views: 357
PDF Downloads: 197
Published
2022-08-30
How to Cite
Cherednychenko, V. (2022). COMMUNICATION MANAGEMENT IN ENTERPRISE DEVELOPMENT STRATEGY. Economy and Society, (42). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-89
Section
MANAGEMENT