PERSONNEL ASPECT OF EDUCATION QUALITY ASSURANCE
Abstract
The article is devoted to the study of the personnel aspect of higher education quality assurance. The study is based on a systematic approach, methods of analysis, induction, deduction, and classification. Higher education quality assurance is an important task for any state in conditions of transition to a new economy. The labor market today needs employees who are ready for the challenges of the modern changing world. Only higher education institutions that provide the required quality of their services are able to train such specialists. The quality of higher education depends on the interaction of many factors, but the personnel aspect plays a particularly important role in its assurance. It is the human resources of a higher education institution that create the semantic content of the educational program and have a significant impact on the applicant's perception of the environment in which it is implemented. The purpose of the article is to study the personnel aspect of higher education quality assurance. The article defines the role of the quality of education in the competitiveness of a modern higher education institution. The essence of the category "quality of education" in the interpretation of ESG-2015 is considered. The analysis of the existing system of education quality assurance in Ukraine has been carried out. The internal and external systems for ensuring the quality of education are considered. The role and regulatory framework for the functioning of the National Agency for Higher Education Quality Assurance have been studied. The role of human resources in the procedure for assessing the quality of educational programs is determined. The participation of various groups of human resources of a higher education institution in its services quality assurance is described. It has been determined that the quality of higher education is the result of the synergy of the activities of all employees of the institution involved in the provision of the services. As part of the personnel policy, a set of measures has been proposed that will contribute to higher education institution services quality assurance. Conclusions are drawn about the importance of these measures in the system of personnel policy of a higher education institution.
References
Батченко Н. Управління якістю в сфері вищої освіти: методологічний аспект. Освітологія. 2017. № 6. С. 156–162.
Луговий В.І. Проблема освітньої якості в стратегії розвитку вищої освіти в Україні. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2020. № 2(2). DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-11-1
Луговий В., Таланова Ж. Якість вищої освіти і кваліфікація нації – актуальні питання геополітики України. Геополітика України: історія і сучасність. 2010. Випуск 3. С. 218–234.
Ніколаєнко С.М. Якість вищої освіти – запорука конкурентоспроможності українських університетів. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2020. № 2 (2). DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-13-5
Мороз В., Мороз С. Зміст дефініції "якість вищої освіти" в контексті наукових поглядів представників східноєвропейських наукових шкіл. Теорія і практика управління соціальними системами. 2017. № 2. С. 59–71.
Опар Н.В. Забезпечення якості вищої освіти в країнах Європи: досвід для України. Право та державне управління. 2018. № 4 (33). С. 114–119.
Сігаєва Л.Є. Сучасні підходи до якості освіти: теоретичний аспект. Професійна освіта: методологія, теорія та технології. 2016. № 4. С. 213–229.
Річний звіт Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти за 2019 рік / за заг. ред. С. Квіта. Київ : Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2020. 244 с.
Річний звіт Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти за 2020 рік / за заг. ред. С. Квіта та О. Єременко. Київ : Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2021. 364 с.
Bologna Declaration 1999. EHEA and Bologna Process. URL: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/Ministerial_conferences/02/8/1999_Bologna_Declaration_English_553028.pdf (дата звернення: 14.08.2022).
Standards and Guidelines for Quality Assurance in the EHEA. URL: https://www.enqa.eu/esg-standards-and-guidelines-for-quality-assurance-in-the-european-higher-education-area (дата звернення: 14.08.2022).
Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 14.08.2022).
Про затвердження Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти: Наказ від 11.07.2019 №977 / МОН України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880-19#Text (дата звернення: 15.08.2022).
Batchenko, N. (2017) Upravlinnia yakistiu v sferi vyshchoi osvity: metodolohichnyi aspekt [Quality management in higher education: methodological aspect]. Osvitolohiia, 6, 156–162. (in Ukrainian)
Luhovyi, V.I. (2020) Problema osvitnoi yakosti v stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini [The problem of educational quality in the strategy of development of higher education in Ukraine]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 2(2). DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-11-1 (in Ukrainian)
Luhovyi, V., & Talanova, Zh. (2010). Yakist vyshchoi osvity i kvalifikatsiia natsii – aktualni pytannia heopolityky Ukrainy [The quality of higher education and the qualification of the nation are urgent issues of the geopolitics of Ukraine]. Heopolityka Ukrainy: istoriia i suchasnist, 3, 218–234. (in Ukrainian)
Nikolaienko S.M. (2020) Yakist vyshchoi osvity – zaporuka konkurentospromozhnosti ukrainskykh universytetiv [The quality of higher education is the key to the competitiveness of Ukrainian universities]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 2(2). DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-13-5 (in Ukrainian)
Moroz, V., & Moroz, S. (2017) Zmist definitsii "yakist vyshchoi osvity" v konteksti naukovykh pohliadiv predstavnykiv skhidnoievropeiskykh naukovykh shkil [The content of the definition of "quality of higher education" in the context of the scientific views of representatives of Eastern European scientific schools]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, 2, 59–71. (in Ukrainian)
Opar, N.V. (2018) Zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v krainakh Yevropy: dosvid dlia Ukrainy [Ensuring the quality of higher education in European countries: experience for Ukraine]. Pravo ta derzhavne upravlinnia, 4 (33), 114–119. (in Ukrainian)
Sihaieva, L.Ye. (2016) Suchasni pidkhody do yakosti osvity: teoretychnyi aspekt [Modern approaches to the quality of education: theoretical aspect]. Profesiina osvita: metodolohiia, teoriia ta tekhnolohii, 4, 213–229. (in Ukrainian)
Kvit, S. (Eds.). (2020) Richnyi zvit Natsionalnoho ahentstva iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity za 2019 rik [Annual report of the National Agency for Quality Assurance of Higher Education for 2019]. Natsionalne ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. (in Ukrainian)
Kvit, S. & Yeremenko, O. (Eds.) (2021) Richnyi zvit Natsionalnoho ahentstva iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity za 2020 rik [Annual report of the National Agency for Quality Assurance of Higher Education for 2020]. Natsionalne ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. (in Ukrainian)
Bologna Declaration 1999. EHEA and Bologna Process. Available at: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/Ministerial_conferences/02/8/1999_Bologna_Declaration_English_553028.pdf
Standards and Guidelines for Quality Assurance in the EHEA. Available at: https://www.enqa.eu/esg-standards-and-guidelines-for-quality-assurance-in-the-european-higher-education-area
Zakon Ukrainy 1556-VII. [Verkhovna Rada Ukrainy]. Pro vyshchu osvitu. 01.07.2014. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Nakaz 977 [Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy]. Pro zatverdzhennia Polozhennia pro akredytatsiiu osvitnikh prohram, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity. 11.07.2019. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880-19#Text