MARKETING STRATEGIES FOR THE DEVELOPMENT OF ENTERPRISES OF THE VEGETABLE PRODUCT SUB-COMPLEX
Abstract
The article reveals the essence, types and features of the formation of marketing strategies for the development of enterprises of the vegetable product sub-complex in modern market conditions. Research has established that the market for vegetable products in Ukraine is developing dynamically, but it is not yet saturated. With the use of advanced technologies and modern means of production, there is a positive trend towards an increase in the volume of vegetable production by agricultural enterprises, which will probably continue in the near future. It has been proven that one of the main restraining factors is the insufficient use of marketing techniques by the participants of the market of vegetable products, the obsolescence and inefficiency of its infrastructure, which determines the inefficient formation of supply and distribution of vegetable products. The conceptual basis of the general strategy for the modernization of the domestic vegetable sub-complex should provide a clear answer regarding the choice of a development paradigm. The research proved that the paradigm of development should be based, on the one hand, on the dichotomy of the choice between two basic possible development strategies – innovative and the so-called «catch-up development» strategy, and on the other hand, on the definition of a possible extensive and/or intensive growth path of the vegetable sub-complex and recognizing the possibility of combining a number of strategies as such, which do not contradict the goals and sources of development in the form of a variant of the intensification of the «catch-up development» strategy. It was determined that strategies can be differentiated by a number of indicators, primarily sources of accumulation, factors of competitiveness, expected projects at the expense of which the strategy will be implemented, as well as the nature of regulations. The key role of the modernization process is attributed to the strategy of institutional changes in the market content. The creation of a new institutional landscape cannot be a one-time act, that is, the time factor and periodization of the process will play a huge role.
References
Писаренко В.В. Маркетингова стратегія розвитку овочепродуктового комплексу. URL: https://agromage.com/stat_id.php?id=410
Макаренко П.П., Криворучко В.І., Кириленко І.Г., Корецький М.Х. Розвиток системи маркетингу в овочепродуктовому підкомплексі. Агробізнес в овочепродуктовому підкомплексі України : Монографія. Київ : Нива, 1997. С 19–136.
Логоша Р.В., Мазур К.В., Кричковський В.Ю. Маркетингове дослідження ринку овочевої продукції в Україні : монографія. Вінниця : ТОВ «ТВОРИ», 2021. 344 с.
Логоша Р.В. Трансформації ринку овочів в Україні. Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики : Всеукраїнський науково-виробничий журнал. 2016. Вип. 3(8). С. 55–67.
Баланси та споживання основних продуктів харчування населенням України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2022/zb/07/Zb_bsph2021.pdf
Логоша Р.В. Конкурентні переваги аграрних підприємств на світовому ринку овочів. Збірник наукових праць Вінницького національного аграрного університету. Серія: Економічні науки. 2013. Вип. 1 (76), т. 1. С. 65–74.
Логоша Р.В., Семчук І.А. Ідентифікація моделей маркетингу взаємодії сільськогосподарських підприємств з виробництва біопалива. Економіка АПК. 2020. № 12 (314). С. 45–54. DOI: https://doi.org/10.32317/2221-1055.202012045 URL: http://eapk.org.ua/contents/2020/12/45
Логоша Р.В., Польова О.Л. Особливості формування маркетингових стратегій сільськогосподарських підприємств. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». 2018. № 11. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2057-2018-11. URL: https://www.inter-nauka.com/uploads/public/15288894084505.pdf
Маркетинговий менеджмент : Навч. посібник / Під заг. ред. М.І. Білявцева та В.Н. Воробйова. Київ : Центр навчальної літератури, 2006. 407 с.
Logosha R.V., Bratkovsky O.A. Marketing activities management system. Формування ринкових відносин в Україні: Збірник наукових праць. 2022. № 2 (249). С. 69–75. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.6610058
Логоша Р.В. Формування постіндустріального ринку овочевої продукції в Україні : монографія. Вінниця : Вінн. обл. друкарня, 2017. 515 с.
Pysarenko V.V. Marketynhova stratehiia rozvytku ovocheproduktovoho kompleksu [Marketing strategy for the development of the vegetable product complex]. Available at: https://agromage.com/stat_id.php?id=410 (in Ukrainian)
Makarenko P.P., Kryvoruchko V.I., Kyrylenko I.H., Koretskyi M.Kh. (1997) Rozvytok systemy marketynhu v ovocheproduktovomu pidkompleksi [Development of the marketing system in the vegetable sub-complex]. Ahrobiznes v ovocheproduktovomu pidkompleksi Ukrainy: Monohrafiia. Kyiv: Nyva, pp. 19–136. (in Ukrainian)
Lohosha R.V., Mazur K.V., Krychkovskyi V.Yu. (2021) Marketynhove doslidzhennia rynku ovochevoi produktsii v Ukraini: monohrafiia [Marketing research of the market of vegetable products in Ukraine]. Vinnytsia: TOV «TVORY», 344 p. (in Ukrainian)
Lohosha R.V. (2016) Transformatsii rynku ovochiv v Ukraini [Transformations of the vegetable market in Ukraine]. Ekonomika. Finansy. Menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky: Vseukrainskyi naukovo-vyrobnychyi zhurnal, vol. 3(8), pp. 55–67. (in Ukrainian)
Balansy ta spozhyvannia osnovnykh produktiv kharchuvannia naselenniam Ukrainy. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2022/zb/07/Zb_bsph2021.pdf (in Ukrainian)
Lohosha R.V. (2013). Konkurentni perevahy ahrarnykh pidpryiemstv na svitovomu rynku ovochiv [Competitive advantages of agricultural enterprises in the world market of vegetables]. Zbirnyk naukovykh prats Vinnytskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, vol. 1 (76), t. 1, pp. 65–74. (in Ukrainian)
Lohosha R.V., Semchuk I.A. (2020) Identyfikatsiia modelei marketynhu vzaiemodii silskohospodarskykh pidpr-yiemstv z vyrobnytstva biopalyva [Identification of marketing models of interaction of agricultural enterprises for biofuel production]. Ekonomika APK, vol. 12(314), pp. 45–54. DOI: https://doi.org/10.32317/2221-1055.202012045 (in Ukrainian)
Lohosha R. V., Polova O.L. (2018). Osoblyvosti formuvannia marketynhovykh stratehii silskohospodarskykh pidpryiemstv [Peculiarities of formation of marketing strategies of agricultural enterprises]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Internauka», vol. 11. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2057-2018-11. Available at: https://www.inter-nauka.com/uploads/public/15288894084505.pdf (in Ukrainian)
Biliavtsev M.I., Vorobiov V.N. (ed.) (2006) Marketynhovyi menedzhment: navch. posibnyk. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury, 407 p. (in Ukrainian)
Logosha R.V., Bratkovsky O.A. (2022) Marketing activities management system. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini: Zbirnyk naukovykh prats, vol. 2 (249), pp. 69–75. (in Ukrainian)
Lohosha R.V. (2017) Formuvannia postindustrialnoho rynku ovochevoi produktsii v Ukraini: monohrafiia. [Formation of the post-industrial market of vegetable products in Ukraine]. Vinnytsia: Vinn. obl. drukarnia, 515 p. (in Ukrainian)