INFLUENCE OF THE THEORY OF GENERATIONS ON THE FORMATION OF EMPLOYEES' MOTIVATION

Keywords: motivation, motive, mechanism of motivation, theory of generations, personnel management, organization

Abstract

The article is devoted to the study of the influence of the theory of generations on the formation of employee motivation in modern conditions. According to the theory of generations, certain values and patterns of behavior were formed in the representatives of each generation, which were influenced by the same historical, social, economic or political events. It is they who determine their behavior, methods of communication and conflict resolution, building relationships, etc. Of the people living today, six generations are distinguished: the generation of winners or GIs, the silent generation, the generation of baby boomers, generations X, Y and Z. The essence and main criteria of the theory of generations: belonging to one or another historical era, beliefs and general patterns of behavior, a sense of identification with this generation are considered in the article. A structural analysis of the labor force of Ukraine by age groups in 2021 was carried out. The approximate share of generations in the labor force of Ukraine in 2021 was calculated: 50.9 % – generation X, 38.43 % – generation Y, 8.72 % – baby boomers and 1.95 % – generation Z. The characteristic features of different generations of working age are summarized according to the following factors: events that formed the generation, attitude to learning, values, the need for feedback and motives. The main motives for the activity were identified using a sociological survey, in which 164 respondents (representatives of private and public organizations) took part, of which: 49.7 % were representatives of generation Y, 36.3 % were representatives of generation X, 9 % were representatives of generation Z and 5 % – baby boomers. The results of the survey showed that the best motivation for baby boomers is a respectful attitude, respect, corporatism, awards, availability of a social package; for generation X – challenges, stability in work, recognition, feedback; for generation Y – goal setting, responsibility, teamwork, focus on results, involvement; for generation Z – pay and employment conditions, flexible schedule, possibility of remote work, teamwork, corporate culture. Leaders of organizations must understand the differences between generations and the reasons that led them to choose effective management methods and tools in order to increase the productivity of personnel and achieve the goals and mission of the organization.

References

Соколовська В. В., Іванченко Г. В. Мотивація співробітників на основі теорії поколінь: теоретичний підхід. Економіка та держава. 2018. № 10. С. 58–62.

Денисенко М. П., Давиденко Н. В. Теорія поколінь та який її вплив на сучасний бізнес. Економіка та держава. 2020. № 1. С. 46–49.

Щетініна Л. В., Рудакова С. Г., Даниляк М. І. Управління персоналом з урахуванням положень теорії поколінь. Проблеми економіки. 2017. № 1. С. 277–283.

Близнюк Т. П. Оцінка поколінських цінностей покоління бебі-бумерів та покоління X в Україні. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2017. Вип. 27 (1). С. 118–122.

Кащук К. М. Особливості управління співробітниками X, Y та Z поколінь. Економіка. Управління. Інновації. 2018. Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2018_1_9 (дата звернення: 12.08.2022).

Литвиненко О. М., Приходько К. В. Проблеми підбору та утримання покоління Z у реаліях кадрового голоду в Україні. Нобелівський вісник. 2020. № 1 (13). С. 65–73.

Колот А. М., Герасименко О. О. Покоління Z і соціально-трудова платформа «Праця 4.0»: імперативи взаємодії. Демографія та соціальна економіка. 2020. № 2 (40). С. 103–138.

Боришкевич І. І., Якубів В. М., Романюк Х. Р. Використання теорій мотивації людської діяльності у сфері державної служби. Наукові праці МАУП. Політичні науки та публічне управління. 2022. № 1 (61). С. 12–18.

Strauss W., Howe N. The Fourth Turning: An American Prophecy – What the Cycles of History Tell Us About America’s Next Rendezvous with Destiny. N. Y. : Broadway Books, 1997.

Коваль Н. В., Биба В. А. Використання теорії поколінь в менеджменті персоналу. Ефективна економіка. 2020. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8262 (дата звернення: 14.08.2022).

Робоча сила за статтю, типом місцевості та віковими групами у 2021 р. Державна служба статистики України. URL: https://ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 14.08.2022).

Sokolovska V. V., Ivanchenko H. V. (2018) Motyvatsiya spivrobitnykiv na osnovi teoriyi pokolinʹ: teoretychnyy pidkhid [Employee motivation based on generational theory: a theoretical approach]. Ekonomika ta derzhava, no 10, pp. 58–62.

Denysenko M. P., Davydenko N. V. (2020) Teoriya pokolinʹ ta yakyy yiyi vplyv na suchasnyy biznes [The theory of generations and its impact on modern business]. Ekonomika ta derzhava, no 1, pp. 46–49.

Shchetinina L. V., Rudakova S. H., Danylyak M. I. (2017) Upravlinnya personalom z urakhuvannyam polozhenʹ teoriyi pokolinʹ [Personnel management taking into account the provisions of the theory of generations]. Problemy ekonomiky, no 1, pp. 277–283.

Blyznyuk T. P. (2017) Otsinka pokolinsʹkykh tsinnostey pokolinnya bebi-bumeriv ta pokolinnya X v Ukrayini [Assessment of generational values of the baby boomers and generation X in Ukraine]. Naukovyy visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu, no 27 (1), pp. 118–122.

Kashchuk K. M. (2018) Osoblyvosti upravlinnya spivrobitnykamy X, Y ta Z pokolinʹ [Peculiarities of managing employees of the X, Y and Z generations]. Ekonomika. Upravlinnya. Innovatsiyi, no 1. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2018_1_9 (accessed August 12, 2022).

Lytvynenko O. M., Prykhodʹko K. V. (2020) Problemy pidboru ta utrymannya pokolinnya Z u realiyakh kadrovoho holodu v Ukrayini [Problems of recruitment and retention of generation Z in the realities of personnel hunger in Ukraine]. Nobelivsʹkyy visnyk, no 1 (13), pp. 65–73.

Kolot A. M., Gerasymenko O. O. (2020) Pokolinnya Z i sotsialʹno-trudova platforma “Pratsya 4.0”: imperatyvy vzayemodiyi [Generation Z and social and labor platform “Labor 4.0”: imperatives of interaction]. Demohrafiya ta sotsialʹna ekonomika, no 2 (40), pp. 103–138.

Boryshkevych I. I., Yakubiv V. M., Romaniuk Kh. R. (2022) Vykorystannya teoriy motyvatsiyi lyudsʹkoyi diyalʹnosti u sferi derzhavnoyi sluzhby [The use of theories of motivation of human activity in the field of public service]. Naukovi pratsi MAUP. Politychni nauky ta publichne upravlinnya, no 1 (61), pp. 12–18.

Strauss W., Howe N. (1997) The Fourth Turning: An American Prophecy –What the Cycles of History Tell Us About America’s Next Rendezvous with Destiny. N. Y. : Broadway Books (in English).

Koval N. V., Byba V. A. (2020) Vykorystannya teoriyi pokolinʹ v menedzhmenti personalu [Use of generational theory in personnel management]. Efektyvna ekonomika, no 10. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8262 (accessed August 14, 2022).

Robocha syla za stattyu, typom mistsevosti ta vikovymy hrupamy u 2021 r. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny [Labor force by gender, type of area and age groups in 2021. State Statistics Service of Ukraine]. Available at: https://ukrstat.gov.ua/ (accessed August 14, 2022).

Article views: 341
PDF Downloads: 415
Published
2022-07-26
How to Cite
Boryshkevych, I., & Yakubiv, V. (2022). INFLUENCE OF THE THEORY OF GENERATIONS ON THE FORMATION OF EMPLOYEES’ MOTIVATION. Economy and Society, (41). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-41-12
Section
MANAGEMENT