DEVELOPMENT OF THE DIGITAL ECONOMY BASED ON PLATFORMIZATION

Keywords: digital economy, digital platform, platformization, development, digital transformations, digital technologies, innovations

Abstract

The article is devoted to topical issues of the development of the digital economy based on platformization. Its purpose is to study the economic essence, the features of platforms and the possibilities of using their potential for the development of the national economy in the context of digital transformations. Attention is focused on the global nature of platformization and the role of digital platforms in world markets. The approaches to the interpretation of the term «digital platform» are considered, the general characteristics that are inherent in this phenomenon and aimed at the development of the digital economy are highlighted. Special attention is paid to multilateral platforms. It is noted that they are much more complicated, but provide more scope for innovative development. Their characteristic features are highlighted. The main types of digital platforms depending on functional features (transactional, innovative, integrated, investment) are considered. It is noted that the spread of the platform business model has both positive and negative effects on the development of the economy. Positive effects from the spread of digital platforms have been noted. The problems associated with their use in Ukraine are investigated. It was noted that for the successful development of the digital economy and the introduction of digital platforms in the country, it is necessary to form and implement an appropriate state policy, which should be comprehensive and aimed at supporting digital transformations. The main priority directions for the development of the digital economy in Ukraine based on platformization have been formed. Namely: the formation of an appropriate regulatory framework taking into account the development of digital platforms and its harmonization with international standards; intensification of cooperation with the countries of the European Union; settlement of issues of personal data protection and consumer rights; stimulation of innovation activity in the digital development sector; support for the development of information and communication infrastructure; development of blockchain technology; introduction of new technologies in the field of cybersecurity and others.

References

Україна 2030е – країна з розвинутою цифровою економікою. Український інститут майбутнього. URL: https://strategy.uifuture.org/kraina-z-rozvinutoyu-cifrovoyu-ekonomikoyu.html (дата звернення: 15.07.2022).

Вишневський О.С. Цифрова платформізація стратегічного управління економікою України. Економіка промисловості. 2021. № 3 (95). С. 5–24. DOI: http://doi.org/10.15407/econindustry.2021.03.005

Гриценко А., Липов В. Информационные платформы как сетевая институциональная трансформация. Journal of Institutional Studies. 2020. № 12(2). С. 132–148. DOI: http://doi.org/10.17835/2076-6297.2020.12.2.132-148

Westerman G., Bonnet D., McAfee A. Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation. USA: Harvard Business School Publisher, 2014. 292 p.

Шиманська К.В., Бондарчук В.В. Пріоритетні напрями та механізми розвитку цифрової економіки в Україні. Економіка, управління та адміністрування. 2021. № 1 (95). С. 17–22.

Берназюк О. Роль та місце цифрових технологій у сфері публічного управління. Інформаційне право. 2017. № 10. URL: http://pgp-journal.kiev.ua/archive/2017/10/35.pdf (дата звернення: 11.07.2022).

Brynjolfsson E., Kahin B. Understanding the Digital Economy: Data, Tools, and Research [reprint]. USA: MIT Press, 2002. 407 p.

Galkin A., Popova Y., Chuprina E., Shapovalenko D. Interaction of logistics 4.0 and consumer oriented marketing using ICT. Proceedings of the 33rd International Business Information Management Association Conference, IBIMA 2019: Education Excellence and Innovation Management through Vision 2020. Granada, 2019. Р. 6751–6760.

Єгоров І.Ю., Грига В.Ю. Порівняльний аналіз наявності індикаторів цифровізації в Україні та інших країнах Східного партнерства ЄС. Статистика України. 2019. № 3. С. 56–62.

Семеног А.Ю. Аналіз світових рейтингів оцінки формування та розвитку цифрової економіки та місце України в них. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2020. Вип. 43. С. 38–43.

Територіальний розвиток і регіональна політика. Стратегування регіонального розвитку на засадах смарт-спеціалізації: наукова доповідь / наук. ред. д.е.н., проф. Сторонянська І.З. Львів : ІРД НАНУ, 2020. 141 с.

Evans D.S. Platform Economics: Essays on Multi-Sided Businesses. Chicago, Competition Policy International (CPI), 2011. 449 p.

Parker Geoffrey G., Alstyne Marshall W. Van and Choudary Sangeet Paul. Platform Revolution. W. W. Norton & Company. 2016, 352 р.

Rochet J., Tirole J. Two-Sided Markets: a Progress Report. The RAND Journal of Economics. 2006. Vol. 37. No. 3. Pp. 645–667.

Spagnoletti P., Resca A., Lee G. A design theory for digital platforms supporting online communities: a multiple case study. Journal of Information Technology. 2015. No 30(4). Pp. 364–380.

Ляшенко В.І., Вишневський О.С. Цифрова модернізація економіки України як можливість проривного розвитку : монографія. Київ : Ін-т економіки промисловості НАН України, 2018. 252 с.

Окландер М.А., Романенко О.О. Специфічні відмінності цифрового маркетингу від Інтернет-маркетингу. Економічний вісник НТУУ «КПІ». 2015. № 3. С. 362–371.

Про утворення Міжгалузевої ради з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації: Постанова КМУ від 08.07.2020 р. № 595. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/595-2020-п#Text (дата звернення: 15.07.2022).

Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації: Розпорядження КМУ від 17.01.2018 № 67-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#n13 (дата звернення: 18.07.2022).

Ukranskyi instytut maibutnoho (2021) Ukraina 2030e – kraina z rozvynutoiu tsyfrovoiu ekonomikoiu [Ukraine in the 2030s is a country with a developed digital economy]. Available at: https://strategy.uifuture.org/kraina-z-rozvinutoyu-cifrovoyu-ekonomikoyu.html (accessed 15.07.2022). [in Ukrainian]

Vyshnevskyi O.S. (2021) Tsyfrova platformizatsiia stratehichnoho upravlinnia ekonomikoiu Ukrainy [Digital platformization of strategic management of the Ukrainian economy]. Ekonomika promyslovosti, no 3 (95), рр. 5–24. DOI: http://doi.org/10.15407/econindustry2021.03.005 [in Ukrainian]

Gritsenko A., Lipov V. (2020) Informatsionnyye platformy kak setevaya institutsional'naya transformatsiya [Information platforms as a networked institutional transformation]. Journal of Institutional Studies, no 12(2), рр. 132–148. DOI: http://doi.org/10.17835/2076-6297.2020.12.2.132-148 [in Russian]

Westerman G., Bonnet D. & McAfee A. (2014) Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation. USA: Harvard Business School Publisher, 292 p.

Shymanska K.V., Bondarchuk V.V. (2021) Priorytetni napriamy ta mekhanizmy rozvytku tsyfrovoi ekonomiky v Ukraini [Priority directions and mechanisms of digital economy development in Ukraine]. Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, no 1 (95), pp. 17–22. [in Ukrainian]

Bernaziuk O. (2017) Rol ta mistse tsyfrovykh tekhnolohii u sferi publichnoho upravlinnia [he Role and place of digital technologies in the sphere of Public Administration]. Informatsiine pravo, no 10. Available at: http://pgp-journal.kiev.ua/archive/2017/10/35.pdf (accessed 11.07.2022). [in Ukrainian]

Brynjolfsson E., Kahin B. (2002) Understanding the Digital Economy: Data, Tools, and Research [reprint]. USA: MIT Press, 407 p.

Galkin A., Popova Y., Chuprina E., Shapovalenko D. (2019) Interaction of logistics 4.0 and consumer oriented marketing using ICT. Proceedings of the 33rd International Business Information Management Association Conference, IBIMA 2019: Education Excellence and Innovation Management through Vision 2020. Granada, p. 6751–6760.

Iehorov I.Iu., Hryha V.Iu. (2019) Porivnialnyi analiz naiavnosti indykatoriv tsyfrovizatsii v Ukraini ta inshykh krainakh Skhidnoho partnerstva YeS [Comparative analysis of the availability of digitalization indicators in Ukraine and other EU Eastern Partnership countries]. Statystyka Ukrainy, no 3, pp. 56–62. [in Ukrainian]

Semenoh A.Iu. (2020) Analiz svitovykh reitynhiv otsinky formuvannia ta rozvytku tsyfrovoi ekonomiky ta mistse Ukrainy v nykh [Analysis of world ratings for assessing the formation and development of the digital economy and the place of Ukraine in them]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu, no 43, pp. 38–43. [in Ukrainian]

Storonianska I.Z. (2020) Terytorialnyi rozvytok i rehionalna polityka. Stratehuvannia rehionalnoho rozvytku na zasadakh smart-spetsializatsii: naukova dopovid [Territorial Development and regional policy. Strategizing regional development on the basis of smart specialization: a scientific report]. Lviv: IRD NANU, 141 p. [in Ukrainian]

Evans D.S. (2011) Platform Economics: Essays on Multi-Sided Businesses. Chicago, Competition Policy International (CPI), 449 p.

Parker, Geoffrey G., Alstyne, Marshall W. Van and Choudary, Sangeet Paul. (2016) Platform Revolution. W. W. Norton & Company, 352 р.

Rochet, J. & Tirole, J. (2006) Two-Sided Markets: a Progress Report. The RAND Journal of Economics, vol. 37, no. 3, pp. 645–667.

Spagnoletti, P., Resca, A. & Lee G. (2015) A design theory for digital platforms supporting online communities: a multiple case study. Journal of Information Technology, no 30(4), pp. 364–380.

Liashenko V.I., Vyshnevskyi,O.S. (2018) Tsyfrova modernizatsiia ekonomiky Ukrainy yak mozhlyvist proryvnoho rozvytku: monohrafiia [Digital modernization of the Ukrainian economy as a possibility of breakthrough development: monograph]. Kyiv: In-t ekonomiky promyslovosti NAN Ukrainy, 252 p. [in Ukrainian]

Oklander M.A., Romanenko O.O. (2015) Spetsyfichni vidminnosti tsyfrovoho marketynhu vid Internet – marketynhu [Specific differences between digital marketing and Internet Marketing]. Ekonomichnyi visnyk NTUU «KPI», no 3, рр. 362–371. [in Ukrainian]

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2020). Pro utvorennia Mizhhaluzevoi rady z pytan tsyfrovoho rozvytku, tsyfrovykh transformatsii i tsyfrovizatsii: Postanova KMU vid 08.07.2020 r. № 595 [On the formation of the intersectoral Council for digital development, digital transformation and digitalization: resolution No. 595]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/595-2020-п#Text (accessed 15.07.2022). [in Ukrainian]

Cabinet of Ministers of Ukraine (2018) Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovoi ekonomiky ta suspilstva Ukrainy na 2018-2020 roky ta zatverdzhennia planu zakhodiv shchodo yii realizatsii: Rozporiadzhennia KMU vid 17.01.2018 № 67-r. [On approval of the concept of development of the digital economy and Society of Ukraine for 2018-2020 and approval of the action plan for its implementation: order No. 67-R, 17.01.2018] Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#n13 (accessed 18.07.2022). [in Ukrainian]

Article views: 434
PDF Downloads: 375
Published
2022-07-26
How to Cite
Zhukova, Y. (2022). DEVELOPMENT OF THE DIGITAL ECONOMY BASED ON PLATFORMIZATION. Economy and Society, (41). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-41-7
Section
ECONOMICS