EVALUATION OF PERFORMANCE OF BUSINESS PROCESSES IN RETAIL TRADE ENTERPRISES: REVIEW OF APPROACHES
Abstract
The article is devoted to revealing the essential characteristics of modern methods of assessing the effectiveness of business processes at retail enterprises and identifying the best among them for practical implementation in Ukraine. In order to achieve the goal, the conceptual categories of business processes, criteria for evaluating their effectiveness, and problematic aspects of classification were considered in the work based on a systematic approach. A comparative review of methods for assessing business processes made it possible to single out short-term and long-term methods – depending on the degree of changes and duration of use; analyze business processes by qualitative and quantitative indicators in their system unity. This made it possible to identify the advantages and disadvantages of the most common methods of assessing the effectiveness of business processes (according to qualitative indicators – SWOT analysis, analysis of process problems and process ranking, analysis of inputs and outputs, analysis of functions, analysis of resources, analysis of the process for compliance with typical and/or regulatory requirements; for quantitative indicators – simulation modeling, ABC analysis, analysis of process, product and customer satisfaction indicators) at retail enterprises. A review of other methods of assessing the effectiveness of business processes related to the system of balanced indicators (BSC), the express method of assessing business processes, assessing business processes by critical success factors, assessing the economic efficiency of business processes in terms of cost, time and quality, showed , on which principles, criteria and coefficients calculated by a special algorithm are based on these methodical approaches. Summarizing the results of the analysis of modern efficiency assessment methods, it is worth noting that specialists of retail trade enterprises, taking into account the positive and negative aspects of the existing methodical support, should implement the best method of assessing the efficiency of business processes, based on the peculiarities of the financial and economic activity of the enterprise. The perspective of further research is the activity in the direction of improving methodical support for assessing the effectiveness of business processes at enterprises of various branches of the economy.
References
Колочева В. В. Застосування методу аналізу ієрархій для ранжування бізнес-процесів. Актуальні питання економіки та управління : матеріали I Міжнар. наук. конф., м. Москва, квітень 2011 р. Москва : РИОР, 2011. С. 117–120. URL: https://moluch.ru/conf/econ/archive/9/196/
Ольшанський О. В. Особливості управління бізнес-процесами підприємств торгівлі та методи їх удосконалення. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2018. № 22. Частина 3. С. 22–26.
Макухіна Н. О. Управління комерційною діяльністю торговельних підприємств на основі вдосконалення інформаційного забезпечення : Автореф. дис... канд. екон. наук: 08.00.04. 2008. Львів, 2008. 26 с.
Дубініна В. В. Діагностика стану бізнес-процесів підприємств: імперативи розвитку. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2016. № 53. С. 67–74.
Ольшанський О. В. Оцінка ефективності бізнес-процесів підприємства. Вісник Сумського національного аграрного університету. 2018. № 6 (76). С. 53–55.
Репин В. В., Елиферов В. Г. Процесний підхід до управління. Моделювання бізнес-процесів. Москва : РІА «Стандарти та якість», 2004. 408 с.
Тігарєва В. А., Станкевич І. В. Аналіз існуючих підходів та методів оцінювання бізнес-процесів підприємств та організацій. Вісник КрНУ ім. Михайла Остроградського. 2016. № 3(98). Частина 1. С. 113–122.
Kolocheva V. V. (2011) Zastosuvannia metodu analizu iierarkhii dlia ranzhuvannia biznes-protsesiv [Application of the method of analysis of hierarchies for ranking of business processes]. Current issues of economics and management: materials of the 1st International of science conference, Moscow, April 2011. Moscow: RYOR, 2011. [in Russian]
Olshanskyi O. V. (2018) Osoblyvosti upravlinnia biznes-protsesamy pidpryiemstv torhivli ta metody yikh udoskonalennia [Peculiarities of business process management of trade enterprises and methods of their improvement]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. № 22. Part 3. P. 22–26. [in Ukrainian]
Makukhina N. O. (2008) Upravlinnia komertsiinoiu diialnistiu torhovelnykh pidpryiemstv na osnovi vdoskonalennia informatsiinoho zabezpechennia [Management of commercial activities of trading enterprises on the basis of improving information support]: Avtoref. dys... kand. ekon. nauk: 08.00.04. 2008. Lviv. [in Ukrainian]
Dubinina V. V. Diahnostyka stanu biznes-protsesiv pidpryiemstv: imperatyvy rozvytku [Diagnostics of the state of business processes of enterprises: imperatives of development]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti. 2016. № 53. P. 67–74 [in Ukrainian]
Olshanskyi O. V. (2018) Otsinka efektyvnosti biznes-protsesiv pidpryiemstva [Evaluation of the effectiveness of business processes of the enterprise]. Visnyk Sumskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu. № 6 (76). P. 53–55. [in Ukrainian]
Repyn V. V., Elyferov V. H. (2004) Protsesnyi pidkhid do upravlinnia [Process approach to management]. Modeliuvannia biznes-protsesiv. Moscow: RIA «Standarty ta yakist».
Tiharieva V. A., Stankevych I. V. (2016) Analiz isnuiuchykh pidkhodiv ta metodiv otsiniuvannia biznes-protsesiv pidpryiemstv ta orhanizatsii [Analysis of existing approaches and methods of evaluating business processes of enterprises and organizations]. Visnyk KrNU im. Mykhaila Ostrohradskoho. №. 3(98). Part 1. P. 113–122. [in Ukrainian]