SOCIAL INNOVATIONS AS A DRIVER OF THE EDUCATIONAL SERVICES INTERNATIONAL MARKET DEVELOPMENT

Keywords: socialization, social innovations, educational services, international market, educational digital platforms, student mobility

Abstract

The article examines the specifics of the influence of social innovations on the development of the international market of educational services. The COVID-19 pandemic has sent education systems into global shock. It also revealed a huge potential for innovation in education and reform of education systems. A special role was played by the internationalization of educational activity and its expansion in connection with the progressive digitalization in the field of education. The growing export role of international educational digital platforms was noted. The digital transition in the provision of educational services is a real global social innovation. The study of the phenomenon of social innovation is a manifestation of the dialectic of capitalization and socialization. Therefore, one of the important indicators of social progress is the socialization coefficient. The article describes its dynamics in recent years. When a social innovation exhibits a long-term systemic impact, it leads to system transformation. At the same time, changes can be positive or negative. This is relevant in the context of the future shock effect. Systematization of social innovation mechanisms is proposed. The methodological value of using the phenomenon of social innovations to assess the directions of development of the export of higher education services is noted. The controversial nature of their influence on the internationalization of higher education is emphasized. The best experience of individual countries in stimulating student mobility and supporting research activities of students in the context of exporting higher education services is analyzed. In recent years, along with online platforms and direct student mobility, the direct export of educational services by countries has become a powerful tool for helping to overcome the crisis around the world. Cross-border education and support of international research cooperation at the same time have the danger of intellectual capital outflow. The willingness of countries to expand participation in international markets supports the global positioning of national higher education systems.

References

Геєць В. М. Соціалізація та соціальні інновації у розвитку економіки. Економічна теорія. 2020. № 4. С. 5–24.

Гриценко А. А. Капіталізація і соціалізація економіки в ретроспективі і перспективі. Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. 2009. № 15. С. 191–195.

Набатова О. О. Соціальні інновації: поняття, види, суб’єкти. Вісник юридичної академії України імені Ярослава Мудрого. 2011. № 6. С. 58–66.

Федулова Л. І. Соціальні інновації в системі соціально-економічних відносин. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/usoc/2008_3/60-74.pdf (дата звернення: 28.06.2022).

Вербицька А. В. Міжнародний ринок освітніх послуг: сучасні тенденції та їх вплив на конкурентоспроможність національної економіки. Управління розвитком. 2018. № 1 (191). С. 11–18.

Левченко О. М., Плинокос Д. Д. Експорт освітніх послуг вищими навчальними закладами України у вимірі глобалізаційних процесів. Економіка: реалії часу. 2015. №4(20). С. 210–216.

Шевченко Л. С. Сучасний університет: маркетингова філософія діяльності. Економічна теорія та право. 2015. № 1. С. 9–21.

Ящук Т. А. Особливості функціонування ринку освітніх послуг вищої школи в Україні в сучасних умовах. Економіка. Фінанси. Право. 2017. № 4/1. С. 26–29.

Офіційний веб-сайт Державної служби статистики України. URL : https://www.ukrstat.gov.ua (дата звнення: 28.06.2022).

Тоффлер Э. Шок будущего. Москва : АСТ, 2002. 557 с.

Проект Стратегії маркетингу послуг з вищої освіти на міжнародному освітньому ринку на період до 2025 року : офіціний веб-сайт Міністерства освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/proyekt-strategiyi-marketingu-poslug-z-vishoyi-osviti-na-mizhnarodnomu-osvitnomu-rinku-gromadske-obgovorennya (дата звернення: 28.06.2022).

About Colfuturo. URL: https://www.colfuturo.org/for-international-universities/about-colfuturo (дата звернення: 28.06.2022).

REF submissions. URL: https://www.hefce.ac.uk/pubs/rereports/Year/2015/interdisc/Title.html (дата звернення: 28.06.2022).

RCUK’s international engagement. URL: www.rcuk.ac.uk/international (дата звернення: 28.06.2022).

Heiets, V. (2020). Sotsializatsiia ta sotsialni innovatsii u rozvytku ekonomiky [Socialization and social innovations in economic development]. Ekonomichna teoriia – Economic theory, 4, 5–24. (in Ukrainian)

Hrytsenko, A. (2009). Kapitalizatsiia i sotsializatsiia ekonomiky v retrospektyvi i perspektyvi [Capitalization and socialization of the economy in retrospect and perspective]. Metodolohiia, teoriia ta praktyka sotsiolohichnoho analizu suchasnoho suspilstva – Methodology, theory and practice of sociological analysis of modern society,15, 191–195. (in Ukrainian)

Nabatova, O. O. (2011). Sotsialni innovatsii: poniattia, vydy, sub’iekty [Social innovations: concepts, types, subjects]. Visnyk yurydychnoi akademii Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho – Bulletin of the Yaroslav Mudryi Law Academy of Ukraine, 6, 58–66. (in Ukrainian)

Fedulova, L. I. (2008). Sotsialni innovatsii v systemi sotsialno-ekonomichnykh vidnosyn [Social innovations in the system of socio-economic relations]. Retrieved from: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/usoc/2008_3/60-74.pdf (in Ukrainian)

Verbytska A. V. (2018). Mizhnarodnyi rynok osvitnikh posluh: suchasni tendentsii ta yikh vplyv na konkurentospromozhnist natsionalnoi ekonomiky [The international market for educational services: such trends and their impact on competitive promotion of national economics]. Upravlinnia rozvytkom – Development management, 1 (191), 11–18. (in Ukrainian)

Levchenko, & O. M., Plynokos, D. D. (2015). Eksport osvitnikh posluh vyshchymy navchalnymy zakladamy [Ukrainy u vymiri hlobalizatsiinykh protsesiv. Exports of Educational Services at Higher Educational Institutions of Ukraine in Terms of Globalization Processes]. Ekonomika: realii chasu – Economic: time realities, 4(20), 210–216. (in Ukrainian)

Shevchenko, L. S. (2015). Suchasnyi universytet: marketynhova filosofiia diialnosti [Modern university: marketing philosophy of activity]. Ekonomichna teoriia ta pravo – Economic theory and law, 1, 9–21. (in Ukrainian)

Yashchuk, T. A. Osoblyvosti funktsionuvannia rynku osvitnikh posluh vyshchoi shkoly v Ukraini v suchasnykh umovakh [Peculiarities of functioning of the market of educational services of the higher school in Ukraine in modern conditions]. Ekonomika. Finansy. Pravo – Economy. Finances. Law, 4/1, 26–29. (in Ukrainian)

Official website of the State Statistics Service of Ukraine (2022). Retrieved from: http://www.ukrstat.gov.ua (in Ukrainian)

Toffler, E. (2002). Shok budushchego [Future Shock]. Moskow: AST. (in Russian)

Official website of the Ministry of Education and Science of Ukraine (2021). Proekt Stratehii marketynhu posluh z vyshchoi osvity na mizhnarodnomu osvitnomu rynku na period do 2025 roku [Project of the Marketing Strategy for Higher Education Services on the International Education Market for the Period Until 2025]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/news/proyekt-strategiyi-marketingu-poslug-z-vishoyi-osviti-na-mizhnarodnomu-osvitnomu-rinku-gromadske-obgovorennya (in Ukrainian)

About Colfuturo. (2022). Retrieved from: https://www.colfuturo.org/for-international-universities/about-colfuturo

REF submissions. (2015). Retrieved from: https://www.hefce.ac.uk/pubs/rereports/Year/2015/interdisc/Title.html.

RCUK’s international engagement. (2021). Retrieved from: https://www.rcuk.ac.uk/international.

Article views: 139
PDF Downloads: 105
Published
2022-05-31
How to Cite
Ostrovskyi, I., Prasol, V., & Mozhaikina, N. (2022). SOCIAL INNOVATIONS AS A DRIVER OF THE EDUCATIONAL SERVICES INTERNATIONAL MARKET DEVELOPMENT. Economy and Society, (39). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-39-69
Section
INTERNATIONAL ECONOMIC RELATIONS