DIRECTIONS FOR IMPROVING MARKETING MANAGEMENT IN AGRO-INDUSTRIAL ENTERPRISES

Keywords: marketing management, marketing communications, product management, functional management strategies, marketing service model

Abstract

The relevance of the article is justified by the fact that in modern conditions of volatile economy economic relations in the modern market are dynamically developing and the structure of marketing environment is constantly becoming more complex. It requires from the enterprises of market type to organize management on the basis of the marketing concept. In this connection the urgency of search of basic directions of perfection of marketing management in strategic for Ukraine agroindustrial branch increases. The purpose of the article is to illuminate the peculiarities of marketing management and to suggest the main directions of its improvement in agro-industrial enterprises. The methodology of the research envisaged the use and analysis of statistical information of the set of enterprises of rural administrative district and monographic method in the study of the organization of marketing management in LLC "Starokozatsky Syrzavod". The applied aspects and peculiarities of the marketing management organization in agro-industrial enterprises are considered in the article. The functions of marketing department are covered on the example of cheese manufacturing dairy enterprises. The article deals with the main threats of external marketing environment, the assessment of the assets turnover and business activity of agro-industrial enterprises of the administrative region, the review of the main functional strategies of agro-industrial enterprise management in such segments as production, marketing, finances, personnel, organizational structure. The main directions of marketing activity of the enterprise are connected with expansion of the assortment of the cheese plant production and include expansion of an existing production line because of introduction of additional capacities of production, creation of new brand which will belong to premium segment of the market, differentiation of product line and achievement of satisfaction of requirements of a larger quantity of consumers. The purpose of improving the marketing management of the studied agro-industrial enterprise should be the creation of a balanced portfolio of cheese products in terms of maximizing sales in kind and in money terms. Practical significance of the article consists in substantiation of the main directions of marketing management improvement: implementation of product-management, which should be subordinated to the general marketing strategy of agro-industrial enterprises, and formation of product model of marketing service.

References

Frederick E. Webster, Jr. (2005) A Perspective on the Evolution of Marketing Management, pp. 121–126. URL: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1509/jppm.24.1.121.63888 (дата звернення: 08.12.2020).

Anderson, Paul F. (1982), Marketing, Strategic Planning, and the Theory of the Firm, Journal of Marketing, 46(April), 7–23.

Abell, Derek , and Hammond, John S. (1979), Strategic Market Planning: Problems and Analytical Approaches. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Пунин Ю.О. Продакт-менеджмент – ефективний інструмент підвищення конкурентоспроможності компаній на В2В ринку. Ефективна економіка. 2017. №1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5408 (дата звернення: 08.12.2020).

Парій Л.В. Маркетингова товарна політика виробників сиру національного господарства. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка і менеджмент. 2016. №18. С. 44–47.

Кучер О.В. Оцінка розвитку маркетингової діяльності на підприємствах АПК. Університетські наукові записки. Часопис Хмельницького університету управління та права. 2012. № 3 (43). С. 535–539.

Кучер О.В., Покотильська Н.В. Маркетинговий менеджмент у системі управління аграрними підприємствами. Подільський вісник: сільське господарство, техніка, економіка. 2016. Випуск 25. Економічні науки. С. 128–132.

Ковшова І.О. Маркетинговий менеджмент: теорія, методологія, практика : монографія. Видавництво ФОП Вишемирський В.С., 2018. 516 с.

Райко Д.В., Лебедєва Л.Е. Модель управління маркетингом у системі менеджменту промислового підприємства. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2015. № 1. С. 107-123. URL: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua (дата звернення: 08.12.2020).

Скриньковський Р.М. Маркетинговий менеджмент сільськогосподарських підприємств: теоретичні аспекти і вплив на економічну ефективність. Агросвіт. 2014. № 23. С. 10–14.

Комарницький І.М., Цар Г.В. Напрямки удосконалення маркетингового менеджменту молокопереробного підприємства. Економіка і регіон. ПолтНТУ, 2011. № 2 (29). С. 123–127.

Стратегія розвитку Одеської області на 2021-2027 роки. URL: https://oda.odessa.gov.ua/odeshhyna/soczialno-ekonomichnyj-ta-kulturnyj-rozvytok/strategichni-plany-dij-ta-programy-rozvytku/strategiya-regionalnogo-rozvytku/strategiya-rozvytku-odeskoyi-oblasti-na-2021-2027-roky (дата звернення: 28.08.2020).

Бізнес на молекули: молочна ферма та сироварня Ростислава Зіновського. URL: https://agravery.com/uk/posts/author/show?slug=biznes-na-molekuli-molocna-ferma-ta-sirovarna-rostislava-zinovskogo (дата звернення: 05.10.2020).

Іванілов О.С. Маркетинг : навч. посібник. 2–ге вид., доп. і перероб. Донецьк : Східний видавничий дім, 2009. 311 с.

Frederick E. Webster, Jr. (2005) A Perspective on the Evolution of Marketing Management pp. 121–126 https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1509/jppm.24.1.121.63888 (accessed 08 December 2020)

Anderson, Paul F. (1982), Marketing, Strategic Planning, and the Theory of the Firm, Journal of Marketing, 46(April), рр. 7–23.

Abell, Derek, and Hammond, John S. (1979), Strategic Market Planning: Problems and Analytical Approaches. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall

Punyn Ju.O. (2017) Prodakt-menedzhment – efektyvnyj instrument pidvyshhennja konkurentospromozhnosti kompanij na В2В rynku [A product management – an effective tool to enhance competitiveness of the company in the b2b market] (electronic journal) Efektyvna ekonomika [Efficient economy]. No.1. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5408 (accessed 08 December 2020)

Parij L.V. (2016) Marketynghova tovarna polityka vyrobnykiv syru nacionaljnogho ghospodarstva [Marketing product policy of cheese producers of the national economy]. Naukovyj visnyk Mizhnarodnogho ghumanitarnogho universytetu. Serija: Ekonomika i menedzhment [Scientific Bulletin of the International Humanities University. Series: Economics and Management], no 18, pp. 44–47.

Kucher O.V. (2012) Ocinka rozvytku marketynghovoji dijaljnosti na pidpryjemstvakh APK [Assessment of the development of marketing activities at agricultural enterprises]. Universytetsjki naukovi zapysky. Chasopys Khmeljnycjkogho universytetu upravlinnja ta prava [University scientific notes. Journal of Khmelnytsky University of Management and Law], no. 3 (43), pp. 535–539.

Kucher O.V., Pokotyljsjka N.V. (2016) Marketynghovyj menedzhment u systemi upravlinnja aghrarnymy pidpryjemstvamy [Marketing management in the management system of agricultural enterprises]. Podiljsjkyj visnyk: siljsjke ghospodarstvo, tekhnika, ekonomika [Podolsk Bulletin: agriculture, technology, economics]. Vol. 25. Ekonomichni nauky, pp. 128–132.

Kovshova I.O. (2018) Marketynghovyj menedzhment: teorija, metodologhija, praktyka [Marketing management: theory, methodology, practice]. monohrafiya [a monograph]. FOP Vyshemirsky VS Publishing House. (in Ukrainian)

Rajko D.V., Lebedjeva L.E. (2015) Modelj upravlinnja marketynghom u systemi menedzhmentu promyslovogho pidpryjemstva [Marketing management model in the management system of an industrial enterprise]. Marketyngh i menedzhment innovacij [Marketing and Innovation Management], no. 1, pp. 107–123. Available at: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua (accessed 08 December 2020)

Skrynjkovsjkyj R.M. (2014) Marketynghovyj menedzhment siljsjkoghospodarsjkykh pidpryjemstv: teoretychni aspekty i vplyv na ekonomichnu efektyvnistj [Marketing management of agricultural enterprises: theoretical aspects and the impact on economic efficiency]. Agrosvit, vol. 23, pp. 10–14.

Komarnycjkyj I.M., Car Gh.V. (2011) Naprjamky udoskonalennja marketynghovogho menedzhmentu molokopererobnogho pidpryjemstva [Directions for improving the marketing management of a dairy enterprise]. Ekonomika i reghion [Economy and region]. Poltava, PoltNTU, no. 2 (29), pp. 123–127.

Odessa Regional State Administration (2020) Strateghija rozvytku Odesjkoji oblasti na 2021-2027 roky [Development strategy of Odessa region for 2021-2027] Available at: https://oda.odessa.gov.ua/odeshhyna/soczialno-ekonomichnyj-ta-kulturnyj-rozvytok/strategichni-plany-dij-ta-programy-rozvytku/strategiya-regionalnogo-rozvytku/strategiya-rozvytku-odeskoyi-oblasti-na-2021-2027-roky (accessed 28 August 2020)

Biznes na molekuly: molochna ferma ta syrovarnja Rostyslava Zinovsjkogho [Molecule business: Rostyslav Zinovsky's dairy farm and cheese factory]. Available at: https://agravery.com/uk/posts/author/show?Slug=biznes-na-molekuli-molocna-ferma-ta-sirovarna-rostislava-zinovskogo (accessed 05 October 2020)

Ivanilov O.S. (2009) Marketyngh: navch. posibnyk. 2-ghe vyd.[ Marketing: textbook. Manual. 2nd ed.]. Donecjk: Skhidnyj vydavnychyj dim. (in Ukrainian)

Article views: 402
PDF Downloads: 495
Published
2020-12-15
How to Cite
Bakhchyvanzhy, L. (2020). DIRECTIONS FOR IMPROVING MARKETING MANAGEMENT IN AGRO-INDUSTRIAL ENTERPRISES. Economy and Society, (22). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-89
Section
MARKETING