ANALYSIS OF PROFITABILITY TRENDS OF PHARMACEUTICAL BUSINESS ENTITIES IN UKRAINE
Abstract
Today, every pharmaceutical company faces the problem of improving the efficiency of its activities. The intensification of competition, the specifics of pharmaceutical products, increasing requirements for its quality on the part of consumers actualizes the task of reducing the level of total costs. In the current conditions of Ukraine's existence, when the world was shaken by the pandemic caused by COVID-19 and the war started by the Russian aggressor in Ukraine, there are many business challenges both in our country and in the whole world. At the forefront of the above fronts are the pharmaceutical industry, for which these force majeure circumstances have created unforeseen risks and at the same time have become a driving force for finding innovative ways for self-development. The authors of the article aimed to analyze the effectiveness of the pharmaceutical industry over the past ten years to form a vision of trends in the further development of the pharmaceutical business in Ukraine. To achieve this goal, the materials of the State Statistics Service of Ukraine were used using such methods as time series analysis, comparative, graphical and calculation-analytical methods of analysis. The results of this study will form the basis for further development of the methodology for implementing the profit management system in the pharmaceutical industry. As a result of the study, we see a clear trend towards increasing the level of profitability and profitability of the pharmaceutical industry over the past decade. At the same time, in the domestic pharmaceutical industry the tendency to increase costs by UAH 1 is intensifying finished goods, which reduces the profits of the pharmaceutical company, which in modern conditions of intensification of competition in the pharmaceutical market of Ukraine and the need for transition of enterprises to international quality standards is the main source of their socio-economic development. Thus, in Ukraine the volumes of production and sales of products produced by the pharmaceutical industry have a positive trend. But it is the retail segment in the pharmaceutical industry of our country, which plays a key role in providing the population with pharmaceutical products, is at the stage of formation and development. Due to this, the pharmaceutical industry is one of the most promising industries in Ukraine, which has a positive dynamic of development.
References
Гарькава В.Ф. Менеджмент та маркетинг у фармації : монографія. Warsaw : RS Global Sp. Z O.O., 2021. 72 с.
Байгуш Ю.В., Семенів Д.В., Слободянюк М.М. Обґрунтування маркетингового підходу до визначення ціни лікарського засобу карведилолу на основі соціально орієнтованої політики підприємства. Соціальна фармація в охороні здоров’я. 2019. Т. 5, № 2. С. 63–74. URL: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/20456
Запорожська С.М., Панфілова Г.Л., Криклива І.О., Шостак Л.Г. Маркетинговий аналіз асортименту лікувальних бальзамів для губ, представлених на вітчизняному фармацевтичному ринку. Соціальна фармація в охороні здоров’я. 2020. Том 6. № 2. С. 61–680. DOI: https://doi.org/10.24959/sphhcj.20.183
Савіна Н.Б., Кузьминчук Н.В., Куценко Т.М., Нагорний Д.О. Фармацевтичний маркетинг: економіко-правові основи управління брендами на фармацевтичному ринку. Вісник НУВГП. Серія «Економічні науки». 2020. Випуск 4(92). С. 509–517. URL: http://visnyk.nuwm.edu.ua/index.php/econ/article/view/ve4202046
Полякова К. Наслідки пандемії COVID-19 для фармацевтики: виклики для галузі та для країни. Сapital-times. URL: https://www.capital-times.com/ua-ua/kak-pandemiya-povliyala-na-rynki-farmacevtik (дата звернення: 8.05.2022)
Усенко В. Аналіз беззбитковості продукції фармацевтичного підприємства. Аптека. URL: https://www.apteka.ua/article/12557 (дата звернення: 17.04.2022)
Заліська О.М. Ціноутворення на ЛЗ в Україні. Фармакоекономічний погляд. Еженедельник Аптека. 2002. № 21(342). С. 5–9. URL: https://www.apteka.ua/article/13020
Посилкіна О.В., Гладкова О.В. Удосконалення системи показників оцінки фінансового стану вітчизняних підприємств – виробників лікарських засобів з урахуванням вимог міжнародних стандартів фінансового аналізу. Бізнес-інформ. 2020. № 2. С. 236–244. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-2-236-244
Мороз С.Г., Сагайдак-Нікітюк Р.В. Дослідження сучасних тенденцій розвитку фармацевтичної галузі України. Соціальна фармація в охороні здоров’я. 2016. Т. 2, № 4. С. 32–38.
Вітюк А.В., Траченко К.Р. Суперечливі тенденції розвитку фармацевтичної промисловості України. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2018. № 6. С. 35–42. DOI: https://doi.org/10.31649/1997-9266-2018-141-6-35-43
Державна служба статистики. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/
Москаленко В.А. Механізм впровадження системи управління витратами на підприємствах. Агроекологічний журнал. 2021. № 1. С. 196–205. DOI: https://doi.org/10.33730/2077-4893.1.2021.227425
Harkava V.F. (2021) Menedzhment ta marketynh u farmatsii: monohrafiia. Warsaw: RS Global Sp. Z O.O.
Bajhush Yu.V., Semeniv D.V., Slobodianiuk M.M. (2019) Obgruntuvannia marketynhovoho pidkhodu do vyznachennia tsiny likarskoho zasobu karvedylolu na osnovi sotsialno oriientovanoi polityky pidpryiemstva [Substantiation of the marketing approach to determining the price of the drug carvedilol on the basis of socially oriented policy of the enterprise]. Sotsialna farmatsiia v okhoroni zdorovia, 5 (2), 63–74. Available at: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/20456 (in Ukrainian)
Zaporozhska S.M., Panfilova H.L., Kryklyva I.O., Shostak L.H. (2020) Marketynhovyj analiz asortymentu likuvalnykh balzamiv dlia hub, predstavlenykh na vitchyznianomu farmatsevtychnomu rynku [Marketing analysis of the range of medicated lip balms presented on the domestic pharmaceutical market]. Sotsialna farmatsiia v okhoroni zdorovia, 6 (2), 61–680. DOI: https://doi.org/10.24959/sphhcj.20.183 (in Ukrainian)
Savina N.B., Kuzmynchuk N.V., Kutsenko T.M., Nahornyj D.O. (2020) Farmatsevtychnyj marketynh: ekonomiko-pravovi osnovy upravlinnia brendamy na farmatsevtychnomu rynku [Pharmaceutical marketing: economic and legal bases of brand management in the pharmaceutical market]. Visnyk NUVHP. Seriia «Ekonomichni nauky», 4(92), 509–517. Available at: http://visnyk.nuwm.edu.ua/index.php/econ/article/view/ve4202046 (in Ukrainian)
Poliakova K. Naslidky pandemii COVID-19 dlia farmatsevtyky: vyklyky dlia haluzi ta dlia krainy [The implications of the COVID-19 pandemic for pharmaceuticals: challenges for industry and for the country]. Sapital-times. Available at: https://www.capital-times.com/ua-ua/kak-pandemiya-povliyala-na-rynki-farmacevtik (in Ukrainian)
Usenko V. Analiz bezzbytkovosti produktsii farmatsevtychnoho pidpryiemstva. [Break-even analysis of pharmaceutical company products]. Apteka. Available at: https://www.apteka.ua/article/12557
Zaliska O.M. (2002) Tsinoutvorennia na LZ v Ukraini. Farmakoekonomichnyj pohliad [Drug pricing in Ukraine. Pharmacoeconomic view]. Ezhenedelnyk Apteka, 21(342), 5–9. Available at: https://www.apteka.ua/article/13020 (in Ukrainian)
Posylkina O.V., Hladkova O.V. (2020) Udoskonalennia systemy pokaznykiv otsinky finansovoho stanu vitchyznianykh pidpryiemstv – vyrobnykiv likarskykh zasobiv z urakhuvanniam vymoh mizhnarodnykh standartiv finansovoho analizu [Improving the system of indicators for assessing the financial condition of domestic enterprises – manufacturers of medicines, taking into account the requirements of international standards of financial analysis]. Biznes-inform, 2, 236–244. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-2-236-244 (in Ukrainian)
Moroz S.H., Sahajdak-Nikitiuk R.V. (2016) Doslidzhennia suchasnykh tendentsij rozvytku farmatsevtychnoi haluzi Ukrainy [Research of modern tendencies of development of the pharmaceutical branch of Ukraine]. Sotsialna farmatsiia v okhoroni zdorovia, 4, 32–38.
Vitiuk A.V., Trachenko K.R. (2018) Superechlyvi tendentsii rozvytku farmatsevtychnoi promyslovosti Ukrainy [Contradictory trends in the development of the pharmaceutical industry of Ukraine]. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu, 6, 35–42. DOI: https://doi.org/10.31649/1997-9266-2018-141-6-35-43 (in Ukrainian)
Derzhavna sluzhba statystyky. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (in Ukrainian)
Moskalenko V.A. (2021) Mekhanizm vprovadzhennia systemy upravlinnia vytratamy na pidpryiemstvakh [The mechanism of implementation of the cost management system in enterprises]. Ahroekolohichnyj zhurnal, 1, 196–205. DOI: https://doi.org/10.33730/2077-4893.1.2021.227425 (in Ukrainian)