PROCESS APPROACH TO ENTERPRISE MANAGEMENT
Abstract
This article is concerned with origin, implementation and application of the process approach to the management of a modern enterprise. The definnition of the "process approach" is investigated by authors. The stages of development of the process approch are defined. The principles and tasks of the process approach were analyzed in the article. The key elements of the process approach were listed in the article, which are nessesary to enterprise management. The definition of "process" and "business process" are presented. There were presented the classification of business processes and their role in the functioning of a modern enterprise is given. The key business processes of the enterprise and methods of evaluating the effectiveness of business processes are described. The article defines advantages and disadvantages of process approach to enterprise management. As results of investigation we need to make a conclusion that the terminology of the process approach is quite diverse and has not yet found a single unifying interpretation. The concept of «business processes» can be interpreted as a system of consistent, connected, continuous and controlled activities, which focuses on achieving a specific mission and ensures productivity and efficiency of the enterprise. The principles of the process approach to management determine the basic rules by which you can organize the effective functioning of the enterprise. Evaluation the effectiveness of business processes is possible with the help of quantitative and qualitative methods. Process-oriented approach to management of the enterprise involves: enterprise activity planning; determining the interaction between enterprise processes; responsibility and authority of process owners; the order of operation of each individual process and the system of processes as a whole; assessment of the effectiveness and efficiency of the enterprise on the indicators of process efficiency; evaluation of performance and management decisions to achieve targets.
References
Альошина Т.В. Комплексный подход к оценке процесной зрелости организации. Ефективна економіка. 2014. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3443
Елиферов В.Г. Бизнес-процессы: Регламентация и управление. Москва : ИНФРА-М, 2012. 319 с.
Мазур И.И., Шапиро В.Д. Корпоративный менеджмент : учеб. пособие для студентов, обучающихся на специальности «Менеджмент орг.» / 3-изд., стер. Москва : Издательство «Омега-Л», 2010. 784 с.
Куліш Н.В., Давидюк Ю.В. Процесний підхід як основа управління бізнес-процесами підприємства. URL: https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02/133.pdf
Мескон М., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента: пер. с англ. Москва : Дело, 1994. 702 с.
Перерва І.М. Переваги впровадження процесного підходу до управління підприємством. Економіка і суспільство. 2021. № 29. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-3
Расторгуева И.В., Пономарев М.А. Бизнес-процессы в ресторанном менеджменте. Управление человеческим потенциалом. 2010. № 04(24). С. 310–325.
Репин В.В. Бизнес-процессы. Моделирование, внедрение, управление. Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2013. 480 с.
Рижик І.О. Глєбова А.О., Синягівська В.С. Особливості формування моделі управління бізнес – процесами сфери послуг. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2020. № 1. С. 152–160.
Серая Н.Н. Сущность и классификация бухгалтерских рисков. Вестник Академии знаний. 2018. №3(26). С. 341–347.
Серая Н.Н., Бойченко А.А., Никишина М.В. Формальные и неформальные структуры управления трудового коллектива. В сборнике: Лучшая научно-исследовательская работа 2017 сборник статей XI Международного научно-практического конкурса. 2017. С. 161–166.
Стец І.І. Процесний підхід до управління як інструмент підвищення ефективності діяльності підприємства. Економіка та управління підприємствами. 2018. № 23. С. 161–167.
Моісеєнко Т.Є. Побудова процесно-орієнтованої системи управління підприємством, як елементу стратегії сталого розвитку. Ефективна економіка. 2015. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4533
Ткачова С.С. Еволюція процесного підходу до операційної та управлінської діяльності підприємств. Вісник СумДУ. Серія “68 Економіка”. 2012. № 2. С. 68–75.
Траченко Л.А. Процесний підхід у систем управління якістю підприємств сфери послуг. Економіка та управління підприємствами. 2018. № 2. С. 251–257.
Фролова Л.В., Кравченко Е.С. Формирование бизнес-модели предприятия. Учебник. Киев : Центр учебной литературы, 2012. С. 384.
Al'oshina T.V. (2014) Kompleksnyj podhod k ocenke procesnoj zrelosti organizacii [An integrated approach to assessing the process maturity of an organization]. Efektivna ekonomіka – Efficient economy, no. 10. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3443 (in Ukraine)
Eliferov V.G. (2012) Biznes-processy: Reglamentaciya i upravlenie [Business Processes: Regulation and Management]. Moskva : INFRA-M, 319 p. (in Russian)
Mazur I.I., Shapiro V.D. (2010) Korporativnyj menedzhment: ucheb. posobie dlya studentov, obuchayushchihsya na special'nosti «Menedzhment org.» [Corporate management: textbook. manual for students]. 3-izd., ster. Moskva: Izdatel'stvo «Omega-L», 784 p. (in Russian)
Kulіsh N.V., Davidyuk YU.V. Procesnij pіdhіd yak osnova upravlіnnya bіznes – procesami pіdpriemstva [Process management as the basis for business management – business processes]. Available at: https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02/133.pdf
Meskon M., Al'bert M., Hedouri F. (1994) Osnovy menedzhmenta: per. s angl. [Fundamentals of management: translation from English]. Moskva: Delo, 702 p. (in Russian)
Pererva І.M. (2021) Perevagi vprovadzhennya procesnogo pіdhodu do upravlіnnya pіdpriєmstvom [Advantages in the process approach to business management]. Ekonomіka і suspіl'stvo – Economy and society, no. 29. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-3
Rastorgueva I.V., Ponomarev M.A. (2010) Biznes-processy v restorannom menedzhmente [Business processes in restaurant management]. Upravlenie chelovecheskim potencialom, no. 04(24), pp. 310–325. (in Russian)
Repin V.V. (2013) Biznes-processy. Modelirovanie, vnedrenie, upravlenie [Business processes. Modeling, implementation, management]. Moskva: Mann, Ivanov i Ferber, 480 p. (in Russian)
Ryzhyk I.O., Hliebova A.O., Syniahivska V.S. (2020) Osoblyvosti formuvannia modeli upravlinnia biznes – protsesamy sfery posluh [Features of the molding of the business management model – by the processes of the sphere of services]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, no. 1, pp. 152–160. (in Ukrainian)
Seraya N.N. (2018) Sushchnost' i klassifikaciya buhgalterskih riskov [Essence and classification of accounting risks]. Vestnik Akademii znanij, no. 3(26), pp. 341–347. (in Russian)
Seraya N.N., Bojchenko A.A., Nikishina M.V. (2017) Formal'nye i neformal'nye struktury upravleniya trudovogo kollektiva [Formal and informal management structures of the labor collective]. V sbornike: Luchshaya nauchno-issledovatel'skaya rabota 2017 sbornik statej XI Mezhdunarodnogo nauchno-prakticheskogo konkursa, pp. 161–166. (in Russian)
Stets I.I. (2018) Protsesnyi pidkhid do upravlinnia yak instrument pidvyshchennia efektyvnosti diialnosti pidpryiemstva [Process approach to management as a tool to improve the efficiency of the enterprise]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, no. 23, pp. 161–167. (in Ukrainian)
Moiseienko T.Ye. (2015) Pobudova protsesno-oriientovanoi systemy upravlinnia pidpryiemstvom, yak elementu stratehii staloho rozvytku [Building a process-oriented enterprise management system as an element of sustainable development strategy]. Efektyvna ekonomika, no. 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4533
Tkachova S.S. (2012) Evoliutsiia protsesnoho pidkhodu do operatsiinoi ta upravlinskoi diialnosti pidpryiemstv [Evolution of process approach to operational and managerial activities of enterprises]. Visnyk SumDU. Seriia “68 Ekonomika”, no. 2, pp. 68–75.
Trachenko L.A. (2018) Protsesnyi pidkhid u system upravlinnia yakistiu pidpryiemstv sfery posluh [Process approach in quality management systems of service enterprises]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, no. 2, pp. 251–257.
Frolova L.V., Kravchenko E.S. (2012) Formirovanie biznes-modeli predpriyatiya [Formation of the business model of the enterprise]. Kyiv: Centr uchebnoj literatury, 384 p.