ANALYTICAL ACTIVITY OF FINANCIAL MONITORING REGARDING CORRUPTION ACTIONS
Abstract
The article examines the system of financial monitoring in Ukraine, which is built to combat money laundering and terrorist financing. Schemes of money laundering and their impact on the current state of development of individual businesses and the national economy as a whole are considered. Combating money laundering and terrorist financing requires improved classification of typical, non-standard schemes and methods of their detection and prevention. Directions for improving public administration in the field of combating money laundering in accordance with international experience and the requirements of regulations of international organizations are proposed. After analyzing all interpretations of the definitions of various authors, you can determine your own definition The national financial monitoring system includes two levels – primary and state, as well as the relevant subsystems of financial monitoring: internal and administrative monitoring. The development of financial monitoring activities in Ukraine has covered virtually all enterprises, organizations, etc. that provide financial services and involves close cooperation between various ministries and agencies. Each of the aforementioned organizations has played a significant and statutory role in a single system to combat money laundering. In general, this system should be considered as a set of forms and methods of relationships that arise when conducting financial transactions by clients through financial institutions, taking into account their statutory responsibilities to ensure measures to fully and timely prevent and combat legalization (laundering) of proceeds of crime and financing of terrorism, taking into account the world's leading trends in the field of methods and techniques of money laundering, as well as the collection, processing and analysis of information and its transfer to specialized government agencies, which, in turn, verify the legality of such operations and verify sources the origin of customer income, as well as the consistent economic and social development of society and the fight against socially dangerous phenomena.
References
Балануца О.О. Особливості формування системи фінансового моніторингу в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2011. № 6. С. 38–40.
Галіцин В.К. Моделі та технології систем моніторингу в економіці : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук: спец. 08.03.02 «Економіко-математичне моделювання»; КНЕУ. Київ, 2001. 30 с.
Дмитренко Е.С. Роль фінансового моніторингу у мінімізації латентності злочинів, передбачених статтями 209 та 209-1 Кримінального кодексу України. Науковий часопис Національної академії прокуратору України. 2014. № 1. С. 43–49.
Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20#Text
Звіти про діяльність Державної Служби фінансового моніторингу України за 2016-2021 рр. URL: https://fiu.gov.ua/pages/dijalnist/funkcional/zviti-pro-diyalnist
Індекс сприйняття корупції в Україні та рекомендації по ліквідації корупційної дільності, сайт «Transparency International». URL: https://ti-ukraine.org/
Москаленко Н.В. Фінансовий моніторинг як інструмент економічної безпеки. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2009. № 1. С. 1–7.
Офіційний веб-сайт Державної служби фінансового моніторингу України. URL: http://www.sdfm.gov.ua
Патюта І.М. Державний фінансовий моніторинг у контексті регулювання банківського сектору. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2014. Вип. 4. С. 48–51.
Про затвердження Положення про Державну службу фінансового моніторингу України: Постанова Кабінету Міністрів України від 29.07.2015 № 537.
Світлична В.Ю., Світлична Т.І. Врахування факторів ризику в процесі здійснення фінансового моніторингу. Комунальне господарство міст. Серія «Економічні науки». 2013. № 111. С. 152–159.
Смагло О.В. Фінансовий моніторинг та його роль у протидії легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом. Збірник наукових праць. Луцький національний технічний університет. Економічні науки. Серія «Облік і фінанси». 2013. Випуск 10 (37). С. 466–474.
Balanutsa O.O. (2011) Osoblyvosti formuvannia systemy finansovoho monitorynhu v Ukraini [Features of the formation of the financial monitoring system in Ukraine]. Investments: practice and experience. № 6. S. 38–40.
Halitsyn V.K. (2001) Modeli ta tekhnolohii system monitorynhu v ekonomitsi [Models and technologies of monitoring systems in economics]. Avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ekon. nauk: spets. 08.03.02. Economic and mathematical modeling. KNEU. Kyiv, 30 s.
Dmytrenko E.S. (2014) Rol finansovoho monitorynhu u minimizatsii latentnosti zlochyniv, peredbachenykh stattiamy 209 ta 209-1 Kryminalnoho kodeksu Ukrainy [The role of financial monitoring in minimizing the latency of crimes under Articles 209 and 209-1 of the Criminal Code of Ukraine]. Scientific Journal of the National Academy of Prosecutors of Ukraine. № 1. S. 43–49.
Zakon Ukrainy "Pro zapobihannia ta protydiiu lehalizatsii (vidmyvanniu) dokhodiv, otrymanykh zlochynnym shliakhom, abo finansuvanniu teroryzmu ta finansuvanniu rozpovsiudzhennia zbroi masovoho znyshchennia". URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20#Text
Zvity pro diialnist Derzhavnoi Sluzhby finansovoho monitorynhu Ukrainy za 2016-2021 rr. URL: https://fiu.gov.ua/pages/dijalnist/funkcional/zviti-pro-diyalnist
Indeks spryiniattia koruptsii v Ukraini ta rekomendatsii po likvidatsii koruptsiinoi dilnosti, sait «Transparency International». URL: https://ti-ukraine.org/
Moskalenko N.V. (2009) Finansovyi monitorynh yak instrument ekonomichnoi bezpeky [Financial monitoring as an instrument of economic security]. Scientific Bulletin of Lviv State University of Internal Affairs. № 1. S. 1–7.
Ofitsiinyi veb-sait Derzhavnoi sluzhby finansovoho monitorynhu Ukrainy. URL: http://www.sdfm.gov.ua
Patiuta I.M. (2014) Derzhavnyi finansovyi monitorynh u konteksti rehuliuvannia bankivskoho sektoru [State financial monitoring in the context of banking sector regulation]. Scientific Bulletin of Kherson State University. № 4. S. 48–51.
Pro zatverdzhennia Polozhennia pro Derzhavnu sluzhbu finansovoho monitorynhu Ukrainy: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 29.07.2015 № 537 .
Svitlychna V.Yu., Svitlychna T.I. (2013) Vrakhuvannia faktoriv ryzyku v protsesi zdiisnennia finansovoho monitorynhu [Taking into account risk factors in the process of financial monitoring]. Municipal utilities. Economic Sciences Series. № 111. S. 152–159.
Smahlo O.V. (2013) Finansovyi monitorynh ta yoho rol u protydii lehalizatsii dokhodiv, otrymanykh zlochynnym shliakhom [Financial monitoring and its role in combating money laundering]. Zbirnyk naukovykh prats. Lutsk National Technical University. Ekonomichni nauky. Seriia «Oblik i finansy». № 10 (37). S. 466–474.