THE ROLE OF CONSULTING IN THE DEVELOPMENT OF TOURISM BUSINESS IN UKRAINE

Keywords: consulting, tourist consulting, consulting activity, subsystems of consulting activity

Abstract

The article has been devoted to the study of the essence of the term «consulting». Four approaches to the interpretation of the definition of «consulting» have been outlined. Expert, service, functional, and process and the author's definition of «tourism consulting» have been proposed. (managerial, investment, personnel, marketing, financial, legal, etc.) and development of proposals to improve their functioning and improve the image in the market of tourist services. It has been noted that the reasons for consulting in the field of tourism in modern conditions are: uncertainty of the political and economic situation in the country; the spread of the COVID-19 pandemic; reduction in the intensity of tourist flows; systemic and complex nature of the identified problems; relatively high cost of tourism product; Insufficient statistics; lack of highly specialized research of the market of tourist services; differences in views on solving problems between management and owners of tourism enterprises; the need for a new creative view of the problem, or company; a need to attract additional resources to solve the problem; the possibility of using the experience of consultants on certain issues; the need to develop a system of strategic planning of tour operators; the desire to ensure the reliability and security of business development. Several factors that hinder the development of tourism consulting at the macro and macro levels have been summarized. The main directions of tourism consulting have been substantiated, the main ones being: tourism market research, development of strategies, concepts, programs, master plans for tourism development, tourism product development, development of feasibility study; market entry management; tourism marketing and branding; destination marketing and management; audit of tourist destinations; business planning, asset management, training, education; event promotion and PR; quality control. The role and place of consulting in the development of the tourism business have been demonstrated.

References

Наказ Національного агентства України з управління державними корпоративними правами «Про затвердження Положення про порядок організації та проведення конкурсів на право виконання консалтингових (консультаційних, аудиторських, юридичних та оціночних) послуг» від 15.07.99 р. № 131. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0633-99#Text

Рішення аудиторської палати України «Про затвердження Переліку послуг, які можуть надавати аудитори (аудиторські фірми» від 27.09.2007 р. № 182/5. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/vr82_230-07#Text

Закон України «Про інноваційну діяльність» від 05.12.2012 р. №40-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text

Розпорядження Кабінету міністрів України «Про схвалення Концепції розвитку національної інноваційної системи» від 17.05.2009 р. №680-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/680-2009-%D1%80#Text

Розпорядження Кабінету міністрів України «Про схвалення концепції Державної цільової програми розвитку дослідницьких інфраструктур на період до 2026 року» від 14.04.2021 №322-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-2021-%D1%80#Text

Унинець-Ходаківська В.П., Костюкевич О.І., Лятамбор О.А. Ринок фінансових послуг: теорія і практика : навч. посіб. для студ. вищих навч. закладів. 2-ге вид., доп. і перероб. Київ : ЦУЛ, 2009. 392 с.

Макхем К. Управленческий консалтинг; пер. с 3-го англ. изд. Москва : Дело и Сервис, 1999. 288 с.

Немоляева М.Е. Маркетинг в иностранном туризме. Москва : Вильямс, 2002. 204 с.

Nakaz Natsionalnoho ahentstva Ukrainy z upravlinnia derzhavnymy korporatyvnymy pravamy «Pro zatverdzhennia Polozhennia pro poriadok orhanizatsii ta provedennia konkursiv na pravo vykonannia konsaltynhovykh (konsultatsiinykh, audytorskykh, yurydychnykh ta otsinochnykh) posluh» vid 15.07.99 r. № 131. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0633-99#Text

Rishennia audytorskoi palaty Ukrainy «Pro zatverdzhennia Pereliku posluh, yaki mozhut nadavaty audytory (audytorski firmy» vid 27.09.2007 r. № 182/5. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/vr82_230-07#Text

Zakon Ukrainy «Pro innovatsiinu diialnist» vid 05.12.2012 r. №40-IV. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text

Rozporiadzhennia Kabinetu ministriv Ukrainy «Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku natsionalnoi innovatsiinoi systemy» vid 17.05.2009 r. №680-r. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/680-2009-%D1%80#Text

Rozporiadzhennia Kabinetu ministriv Ukrainy «Pro skhvalennia kontseptsii Derzhavnoi tsilovoi prohramy rozvytku doslidnytskykh infrastruktur na period do 2026 roku» vid 14.04.2021 №322-r. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-2021-%D1%80#Text

Unynets-Khodakivska, V.P. Kostiukevych, O.I. and Liatambor, O.A. (2009), Rynok finansovykh posluh: teoriia i praktyka [Market of financial services: theory and practice], Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine.

Makkhem, K. (1999), Upravlencheskiy konsalting [Management consulting]. Moscow: Delo i servis,

Nemoliaeva M.E. (2002), Marketynh v ynostrannom turyzme. Moscow: Vyliams, 204 s.

Article views: 140
PDF Downloads: 201
Published
2022-03-29
How to Cite
Petlin, I. (2022). THE ROLE OF CONSULTING IN THE DEVELOPMENT OF TOURISM BUSINESS IN UKRAINE. Economy and Society, (37). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-37-51