THE ROLE OF MARKETING MANAGEMENT IN ENSURING EFFECTIVE PROJECT MANAGEMENT
Abstract
In modern business conditions, project management are the basis for achieving the company's goals of optimizing economic activity, strengthening market positions and ensuring prosperity in a highly competitive environment. There is no doubt that marketing activities play an important role in project management, as part of this process. The role of project management in ensuring effective marketing management is also noted. However, there is currently no comprehensive study of the role of marketing management in ensuring effective project management. Rethinking the role of marketing management is an issue that will allow a broader view of the project management process and ensure its effectiveness in today's market conditions. The aim of the article is to rethink the role of marketing management in ensuring effective project management based on the systematization of existing theoretical approaches. The article specifies the essence of the category "efficiency" in project management through the prism of the classical approach to the category definition, as well as taking into account the tasks of project management and criteria for effective project implementation. Modern approaches to the interpretation of the «marketing management» concept are studied, as a result of which the importance of this process in ensuring effective project management is proved. Based on the systematization of domestic and foreign literature, it is determined that marketing management plays a supporting role as a component of project management, the role of a tool to achieve project objectives from the standpoint of marketing orientation, the role of mandatory process throughout the project life cycle. Four marketing approaches in project management are considered according to the following characteristics: main focus, orientation, direction of project resources, communication with clients, and nature of interaction with clients during the project life cycle and after its completion. It is substantiated that ensuring effective project management in modern market conditions requires marketing management to play the role of a tool to identify future needs of users and to change market demand in order to provide an active position of the project supplier in the management process.
References
Когут І.В., Лебідь Т.В. Використання інструментів проектного менеджменту в управлінні маркетинговою діяльністю підприємства. Маркетинг та логістика в системі менеджменту : міжнар. наук.-практ. конф. (8–10 листоп. 2012 р., м. Львів). Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2012. С. 200–201.
Zozulya A.V., Titova N.V., Ciric D. Using the Project Management Methods in Digital Marketing. Socio-economic Systems: Paradigms for the Future. Springer, 2021. С. 1475–1482.
Шевченко Н.В., Давиденко М.В. Особливості реалізації маркетингових проектів у системі проектного менеджменту. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. 2017. № 47. С. 41–47.
Мандич О.В. Управління проектами через інструментарій маркетингу підприємства. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства. 2019. №202. С. 242–252.
Карамушка М.В. Маркетингові аспекти управління проектами розвитку судноплавних компаній. Вісник Одеського національного університету. 2016. №5. С. 12–16.
Ганштель В.В., Мохонько Г.А. Роль маркетингу у проектній діяльності чайного ринку України. Управління проектами: проектний підхід в сучасному менеджменті : міжнар. наук.-практ. конф. (13–15 листоп. 2020 р., м. Одеса) Одеса: ОДАБА, 2020. С. 51–55.
Galli B.J. The value of marketing in project environments from three key perspectives. International Journal of Service Science, Management, Engineering, and Technology. 2019. № 10.1. С. 1–18.
Корогод Н.П., Мироненко І. Є. Управління маркетинговою діяльністю в життєвому циклі проекту. Управління проектами в умовах переходу до поведінкової економіки : міжнар. наук.-практ. конф. (15–16 трав. 2020 р., м. Київ). Київ: КНУБА, 2020. C. 202–206.
Bizarrias F.S., Da Silva L.F., Penha R. Relationship Between Marketing and Project Management Success Through Cognitive Process Lens. IEEE Access. 2020. №8. С. 169810–169821.
Murray-Webster R., Dalcher D. APM Body of Knowledge. Princes Risborough: Association for Project Management, 2019. 230 p.
Довгань Л.Є., Мохонько Г.А., Малик І.П. Управління проектами : навч. посібн. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2017. 420 с.
Kerzner H. Project management: a systems approach to planning, scheduling, and controlling. New York: John Wiley & Sons, 2017. 848 c.
Ковшова І.О. Маркетинговий менеджмент: теорія, методологія, практика : монографія. Київ : ФОП Вишемирський В. С., 2018. 516 с.
Шульга Л.В., Терещенко І.О., Горілей В.Ю. Система маркетингового менеджменту підприємства. Агросвіт. 2019. № 18. С. 63–67.
Булах І., Шиманська О. Маркетинговий менеджмент: суть, значення, наукові підходи. Маркетингова освіта в Україні : міжнар. наук.-практ. конф. (7–8 жовт. 2021 р., м. Київ). Київ, 2021. С. 70–73.
Зінченко О.А., Арутюнян А.Е. Маркетинговий менеджмент аграрних підприємств в контексті міжнародного бізнесу. Науковий погляд: економіка та управління. 2020. № 4 (70). C. 7–12.
Рзаєва Т.Г., Галачинська Т.В. Маркетинг-менеджмент: сутність, ознаки, характеристики та перспективи розвитку. Вісник Хмельницького національного університету. 2019. № 5. С. 191–194.
Pasquier M., Villeneuve J.P. Marketing management and communications in the public sector. New York: Routledge, 2018. 275 p.
Kireev V.S., Nekrasova M.L., Shevchenko E.V. Marketing management as the realization process of research, production and sale activity of the enterprise. International Review of Management and Marketing. 2016. № 6.6. P. 228–234.
Безлюдна К.С., Бобирь О.І. Управління проєктами як складова частина фінансового інжинірингу. Економічний простір. 2021. № 175. С. 120–125.
Choudhury A.P., Kundu A., Bhattacharya A. Dynamism in the Marketing Strategy: Transition from Transactional to Relationship Marketing. International Journal of Management Studies. 2019. Т. VI. № 1(3). P. 86–96.
Sakyi K.A. Database Marketing-Definition and Application of the Concept. International Journal of Research and Innovation in Social Science. 2020. Т. IV. № 9. P. 322–325.
Vătămănescu E.M., Gazzola P., Dincă V.M., Pezzetti R. Mapping entrepreneurs’ orientation towards sustainability in interaction versus network marketing practices. Sustainability. 2017. № 9.9. P. 1580–1598.
Kohut I.V., Lebid T.V. (2012) Vykorystannia instrumentiv proektnoho menedzhmentu v upravlinni marketynhovoiu diialnistiu pidpryiemstva [The use of project management tools in the management of marketing activities of the enterprise]. Marketynh ta lohistyka v systemi menedzhmentu: mizhnar. nauk.-prakt. konf. (8–10 lystop. 2012 r., m. Lviv). Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, pp. 200–201.
Zozulya A.V., Titova N.V., Ciric D. (2021) Using the Project Management Methods in Digital Marketing. Socio-economic Systems: Paradigms for the Future. Springer, pp. 1475–1482.
Shevchenko N.V., Davydenko M.V. (2017) Osoblyvosti realizatsii marketynhovykh proektiv u systemi proektnoho menedzhmentu [Features of marketing projects implementation in the project management system]. Zbirnyk naukovykh prats Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu, no. 47, pp. 41–47.
Mandych O.V. (2019) Upravlinnia proektamy cherez instrumentarii marketynhu pidpryiemstva [Project management through enterprise marketing tools]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu silskoho hospodarstva, no. 202, pp. 242–252.
Karamushka M.V. (2016) Marketynhovi aspekty upravlinnia proektamy rozvytku sudnoplavnykh kompanii [Marketing aspects of shipping company development project management]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu, no. 5, pp. 12–16.
Hanshtel V.V., Mokhonko H.A. (2020) Rol marketynhu u proektnii diialnosti chainoho rynku Ukrainy [The role of marketing in the project activities of the tea market of Ukraine]. Upravlinnia proektamy: proektnyi pidkhid v suchasnomu menedzhmenti : mizhnar. nauk.-prakt. konf. (13–15 lystop. 2020 r., m. Odesa), Odesa: ODABA, pp. 51–55.
Galli B.J. (2019) The value of marketing in project environments from three key perspectives. International Journal of Service Science, Management, Engineering, and Technology, no. 10.1, pp. 1–18.
Korohod N.P., Myronenko I. Ye. (2020) Upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu v zhyttievomu tsykli proektu [Management of marketing activities in the project life cycle]. Upravlinnia proektamy v umovakh perekhodu do povedinkovoi ekonomiky : mizhnar. nauk.-prakt. konf. (15–16 trav. 2020 r., m. Kyiv), Kyiv: KNUBA, pp. 202–206.
Bizarrias F.S., Da Silva L.F., Penha R. (2020) Relationship Between Marketing and Project Management Success Through Cognitive Process Lens. IEEE Access, no.8, pp. 169810–169821.
Murray-Webster R., Dalcher D. (2019) APM Body of Knowledge. Princes Risborough: Association for Project Management.
Dovhan L.Ie., Mokhonko H.A., Malyk I.P. (2017) Upravlinnia proektamy [Project management]. Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho. (in Ukrainian)
Kerzner H. (2017) Project management: a systems approach to planning, scheduling, and controlling. New York: John Wiley & Sons.
Kovshova I.O. (2018) Marketynhovyi menedzhment: teoriia, metodolohiia, praktyka [Marketing management: theory, methodology, practice]. Kyiv: FOP Vyshemyrskyi V. S. (in Ukrainian)
Shulha L.V., Tereshchenko I.O., Horilei V.Iu. (2019) Systema marketynhovoho menedzhmentu pidpryiemstva [Enterprise marketing management system]. Ahrosvit, no. 18, pp. 63–67.
Bulakh I., Shymanska O. (2021) Marketynhovyi menedzhment: sut, znachennia, naukovi pidkhody [Marketing management: essence, meaning, scientific approaches]. Marketynhova osvita v Ukraini : mizhnar. nauk.-prakt. konf. (7–8 zhovt. 2021 r., m. Kyiv), pp. 70–73.
Zinchenko O.A., Arutiunian A.E. (2020) Marketynhovyi menedzhment ahrarnykh pidpryiemstv v konteksti mizhnarodnoho biznesu [Marketing management of agricultural enterprises in the context of international business]. Naukovyi pohliad: ekonomika ta upravlinnia, no. 4 (70), pp. 7–12.
Rzaieva T.H., Halachynska T.V. (2019) Marketynh-menedzhment: sutnist, oznaky, kharakterystyky ta perspektyvy rozvytku [Marketing management: essence, features, characteristics and prospects of development]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 5, pp. 191–194.
Pasquier M., Villeneuve J.P. (2018) Marketing management and communications in the public sector. New York: Routledge.
Kireev V.S., Nekrasova M.L., Shevchenko E.V. (2016) Marketing management as the realization process of research, production and sale activity of the enterprise. International Review of Management and Marketing, no. 6.6, pp. 228–234.
Bezliudna K.S., Bobyr O.I. (2021) Upravlinnia proiektamy yak skladova chastyna finansovoho inzhynirynhu [Project management as an integral part of financial engineering]. Ekonomichnyi prostir, no. 175, pp. 120–125.
Choudhury A.P., Kundu A., Bhattacharya A. (2019) Dynamism in the Marketing Strategy: Transition from Transactional to Relationship Marketing. International Journal of Management Studies, vol. VI, no. 1(3), pp. 86–96.
Sakyi K.A. (2020) Database Marketing-Definition and Application of the Concept. International Journal of Research and Innovation in Social Science, vol. IV, no. 9, pp. 322–325.
Vătămănescu E.M., Gazzola P., Dincă V.M., Pezzetti R. (2017) Mapping entrepreneurs orientation towards sustainability in interaction versus network marketing practices. Sustainability, no. 9.9, pp. 1580–1598.