INTEGRATED APPROACHES OF CSR INFORMATION SYSTEM FORMATION FOR SMALL AND MEDIUM BUSINESS ENTERPRISES
Abstract
The article is devoted to the topical issue of determining the main directions for the development of economic trends and the digital economy in modern conditions. Modern business cannot exist without the Internet and mobile communications. They have acquired particular importance, and have become the main sources of business survival, during the global crisis caused by the COVID-2019 pandemic. Ukraine, like all other countries, was forced to actively implement digital transformation processes. In 2018, Ukraine signed the Concept for the Development of the Digital Economy and Society for 2018-2030. Therefore, as part of the study of the transition to Industry 4.0, we analyzed the development of Internet commerce from 2012-2019. Online commerce trends indicate a shift in business towards digitalization. Therefore, the author considered the models of digital transformation of the enterprise during the transition from the Smart-Factory model to Industry 4.0. The author also proposed to consider an integrated approach that combines the concepts of sustainable development, social responsibility and digitalization into a single format “digital space for sustainable development of an enterprise”. An integrated corporate information system is proposed to support this format. The grouping of objects was carried out on the basis of research by T. Mesenburg who highlighted the elements of the digital economy. The author has formed three blocks: infrastructural support for business digitalization (hardware and software, telecommunications and networks); a digital business process management system at an enterprise; e-commerce (sale of goods and services online). This will allow determining an algorithm for modernizing the existing system or introducing a new IS, the key idea of which will be the concept of sustainable development of an enterprise with elements of social responsibility of business. And also the functioning of such a module in the structure of the corporate information system will help improve management procedures, increase the social responsibility of business at all levels, increase the loyalty of not only customers, but also government agencies and the public, and thereby gain significant competitive advantages.
References
Алексеєв С.Б. Проблеми впровадження інформаційних технологій у процес управління стратегічним потенціалом торговельного підприємства. Стратегія і механізми регулювання промислового розвитку. 2012. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sim_2012_2012_10.
Бурлакова Ю.М. Дослідження особливостей формування корпоративної соціальної відповідальності в Україні. Вісник Хмельницького національного університету. 2014. № 6, Т. 1. С. 220–227.
Ворончак І.О. Національні моделі соціальної відповідальності бізнесу: особливості та механізм формування. Мукачівський державний університет. Економіка і суспільство. 2018. Випуск №17. С. 24–29. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-17-4
Єсіна О.Г., Лінгур Л.М. Формування соціальних стандартів бізнесу в контексті реструктуризації корпоративних інформаційних систем. Причорноморські економічні студії. 2019. Випуск 40. С 107–111.
Іваницька С.Б., Галайда Т.О., Сокура С.О. Розвиток корпоративної соціальної відповідальності в Україні на прикладі ТОВ «Машівка-Агро-Альянс». Мукачівський державний університет. 2018. Випуск №19. С. 853–859.
Мартинюк Е.А. Особливості опису бізнес-процесів в сучасних ІТ-системах. Ефективна економіка. 2014. №11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua
Пилипів Н.І., Максимів Ю.В. Концептуальний підхід до побудови обліково-інформаційного забезпечення соціальної відповідальності підприємства через призму системи ділового партнерства. 2020. URL: https://www.researchgate.net/publication/331595884.
Філипова С.В. Соціальна відповідальність у стратегії управління вітчизняним підприємством: проблемні питання інтегрування механізму. Економіка: реалії часу. Науковий журнал. 2017. № 2 (30). С. 5–17. URL: http://economics.opu.ua/files/archive/2017/No2/5.pdf
Jamali D. Corporate Social Responsibility in Developing Countries. International Journal of Management Reviews. 2018. Vol. 20. P. 32 – 61.
Alekseyev S.B. (2012). Problemy vprovadzhennya informatsiynykh tekhnolohiy u protses upravlinnya stratehichnym potentsialom torhovelʹnoho pidpryyemstva [Problems of implementation of information technologies in the process of managing the strategic potential of a trading enterprise]. Strategy and mechanisms of regulation of industrial development. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sim_2012_2012_10.
Burlakova YU.M. (2014). Doslidzhennya osoblyvostey formuvannya korporatyvnoyi sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti v Ukrayini [Research of features of formation of corporate social responsibility in Ukraine]. Bulletin of Khmelnitsky National University. No. 6, Vol. 1. PP. 220–227.
Voronchak I.O. (2018). Natsionalʹni modeli sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti biznesu: osoblyvosti ta mekhanizm formuvannya [National models of corporate social responsibility: features and mechanism of formation]. Mukachevo State University. Economy and society. 2018. Issue 17. Pp. 24–29. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-17-4
Yesina O.H., Linhur L.M. (2019). Formuvannya sotsialʹnykh standartiv biznesu v konteksti restrukturyzatsiyi korporatyvnykh informatsiynykh system [Formation of social standards of business in the context of corporate information systems restructuring]. Black Sea Economic Studies. 2019. Issue 40. P. 107–111.
Ivanytsʹka S.B., Halayda T.O., Sokura S.O. (2018). Rozvytok korporatyvnoyi sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti v Ukrayini na prykladi TOV «Mashivka-Ahro-Alʹyans» [Development of Corporate Social Responsibility in Ukraine on the Example of Mashivka-Agro-Alliance LLC]. Mukachevo State University. 2018. Issue 19. pp. 853–859.
Martynyuk E.A. (2014). Osoblyvosti opysu biznes-protsesiv v suchasnykh IT-systemakh [Features of the description of business processes in modern IT systems]. Efficient economy. 2014. №11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua
Pylypiv N.I., Maksymiv YU.V. (2020). Kontseptualʹnyy pidkhid do pobudovy oblikovo-informatsiynoho zabezpechennya sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti pidpryyemstva cherez pryzmu systemy dilovoho partnerstva [Conceptual approach to the construction of accounting and information support of social responsibility of the enterprise through the lens of the business partnership system]. URL: https://www.researchgate.net/publication/331595884.
Filypova S.V. (2017). Sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ u stratehiyi upravlinnya vitchyznyanym pidpryyemstvom: problemni pytannya intehruvannya mekhanizmu [Social responsibility in the strategy of management of a domestic enterprise: problematic issues of mechanism integration]. Economy: the realities of time. Scientific journal. 2017. No. 2 (30). P. 5–17. URL: http://economics.opu.ua/files/archive/2017/No2/5.pdf
Jamali D. (2018). Corporate Social Responsibility in Developing Countries. International Journal of Management Reviews. Vol. 20. P. 32–61.