EVALUATION OF QUALITY OF MANAGEMENT FUNCTIONS AT RESTAURANT BUSINESS ENTERPRISES
Abstract
The peculiarity of the functioning of the restaurant business in economic and social manifestations is to ensure the quality of life of the population by meeting physiological needs. The effectiveness of any restaurant business depends on many factors, which include competitive positioning, specifics and technology of creating a restaurant brand, which will ensure high customer loyalty, defining clear strategic prospects for development, optimal financial and marketing activities. Significant dynamism and uncertainty of the current socio-economic environment, increasing competition in the consumer market require the management of the restaurant business new creative management decisions to ensure effective operation and sustainable development. The escalation of the pandemic and the oscillating lockdown are creating a depressing mood in the restaurant business. The realities of further uncertainty require the transformation of the restaurant's business environment and the strengthening of staff competencies suitable for anti-crisis response. However, the success of the restaurant business depends on the efficiency of business processes, which requires the formation of new approaches to assessing the quality of management functions. Assessing the quality of management should become an integral part of process management in the restaurant business, which in turn will reorient the target criteria, give new meaning to management functions and outline vectors for improving business processes of service enterprises, which will contribute to their main business goals. The proposed methodological approach involves determining the tools for assessing the levels of management quality and their impact on the overall state of management quality in a particular enterprise industry. The grouped results of expert assessments of the quality of management functions in the surveyed enterprises allow to obtain a more accurate picture of the state of management work. The most competent and timely assessment of the quality of management will allow restaurant businesses to develop a set of operational management decisions and build a philosophy of future management tactics.
References
Сівашенко Т. В., Панасюк І. П. Теоретичні засади управління бізнес-процесами у підприємствах ресторанного господарства. Приазовський економічний вісник. 2019. Вип. 3(14). С. 237–244.
Крамар М. С., Щербак В. Г. Оптимізація управління бізнес-процесами підприємств в Україні / Актуальні проблеми інноваційного розвитку кластерного підприємництва в Україні : матеріал III-ої Всеукр. наук.-практ. конф., 28 березня 2019 р. Київ : КНУТД, 2019. С. 86–92.
Рибалко-Рак Л. А., Ляшко Н. І. Нова філософія тотального управління якістю: напрями формування конкурентоспроможного персоналу для підприємств сфери туризму. Проблеми формування та розвитку інноваційної інфраструктури: виклики постіндустріальної економіки : матеріали ІV Міжнар. наук.-прак. конф., 18-19 травня 2017р. Львів: Львівська політехніка, 2017. С. 543–544.
Денисенко М. П., Терещенко Н. М. Формування системи управління якістю послуг у сфері туризму. Наукові праці МАУП. 2014. Вип. 1(40). С. 134–138.
Каплан Роберт, Дейвид Нортон. Сбалансированная система показателей. От стратегии к действию. Москва : ЗАО «Олимп – Бизнес», 2004. 271 с.
Alstayn M., Parker Dzh., Chaudari S. (2017) Network effect as a new engine of the economy. Harvard Business Review, January-February, (pp. 21–29). IECS.
Отенко І. П., Харнам М. В., Шкребень Р. П. Формування концептуальної моделі управління фінансово-економічною безпекою бізнес-процесів підприємства. Бізнес Інформ. 2020. № 12 С. 423–429.
Lemaska-Majdzik A., Okrеglicka М. (2015). Identification of Business Processes in an Enterprise Management. In Economic Prospects in the Context of Growing Global and Regional Interdependencies, Proceedings of the 22th International Economic Conference (pp. 394–403). IECS.
Барановська С. В., Ружицький А. А., Михайлович Ю. В. Роль сфери послуг в економіці України. Актуальні задачі сучасних технологій: VІІІ Міжнародна науково-технічна конференція молодих учених та студентів. 2019. С. 105–106.
Ареф’єв С. О., Поцелуйко В. А. Бізнес-процеси підприємства: сутність та класифікація. Формування ринкових відносин в Україні. 2017. № 12. C. 89–93.
Sіvashenko T. V., Panasyuk І. P. (2019) Teoretichnі zasadi upravlіnnya bіznes-protsesami u pіdpriєmstvakh restorannogo gospodarstva [Theoretical principles of business process management in restaurants]. Priazovs'kii ekonomіchnii vіsnik 3(14), 237–244. Retrieved from: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2019/3_14_uk/40.pdf (in Ukrainian)
Kramar M. S., Shcherbak V. G. (2019) Optimіzatsіya upravlіnnya bіznes-protsesami pіdpriemstv v Ukrainі [Optimization of business process management of enterprises in Ukraine]. Actual problems of innovative development of cluster entrepreneurship in Ukraine: material of the III All-Ukrainian. scientific-practical conf., (Kiev, 28th march 2019) : KNUTD, pp. 86–92. Retrieved from: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/14757/1/Cluster2019_P086-092.pdf (in Ukrainian)
Ribalko-Rak L. A., Lyashko N. І. (2017) Nova fіlosofіya total'nogo upravlіnnya yakіstyu: napryami formuvannya konkurentospromozhnogo personalu dlya pіdpriєmstv sferi turizmu [New philosophy of total quality management: directions of formation of competitive personnel for enterprises in the field of tourism]. Problemi formuvannya ta rozvitku іnnovatsіinoї іnfrastrukturi: vikliki postіndustrіal'noї ekonomіki : materіal of the ІV International. scientific-practical conf., (Lvіv, may 18-19th, 2017) Lvіv: polіtechnіk. Retrieved from: https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/9/17/paragraphs/814/tezydopovideyivmnpk.pdf (in Ukrainian)
Denisenko M. P., Tereshchenko N. M. (2014) Formuvannya sistemi upravlіnnya yakіstyu poslug u sferі turizmu [Formation of a quality management system for services in the field of tourism]. Naukovі pratsі MAUP – Scientific works of IAPM, 1(40), 134–138. Retrieved from: http://journals.maup.com.ua/journal/40_2014/4.pdf (in Ukrainian)
Kaplan Robert, Deivid Norton (2004) Sbalansirovannaya sistema pokazatelei [Balanced scorecard]. Ot strategii k deistviyu – From strategy to action. Moskow : ZAO «Olimp – Biznes». Retrieved from: https://pqm-online.com/assets/files/lib/books/norton1.pdf [in Russian].
Alstayn M., Parker Dzh., Chaudari S. (2017) Network effect as a new engine of the economy. Harvard Business Review, January-February, (pp. 21–29). IECS Harvard Business Review, January/February 2017 (hbr.org).
Otenko І. P., Kharnam M. V., Shkreben' R. P. (2020) Formuvannya kontseptual'noi modelі upravlіnnya fіnansovo-ekonomіchnoyu bezpekoyu bіznes-protsesіv pіdpriemstva [Formation of a conceptual model of financial and economic security management of business processes of the enterprise]. Business Inform, 12, 423–429. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-12-423-429 (in Ukrainian)
Lemaska-Majdzik A., Okrеglicka М. (2015). Identification of Business Processes in an Enterprise Management. In Economic Prospects in the Context of Growing Global and Regional Interdependencies, Proceedings of the 22th International Economic Conference (pp. 394–403). DOI: https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)01011-4
Baranovs'ka S. V., Ruzhits'kii A. A., Mikhailovich Yu. V. (2019). Rol' sferi poslug v ekonomіtsі Ukraini. V Aktual'nі zadachі suchasnikh tekhnologіi [The role of services in the economy of Ukraine. In Actual problems of modern technologies], VІІІ Mіzhnarodna naukovo-tekhnіchna konferentsіya molodikh uchenikh ta studentіv – VІІІ International scientific-technical conference of young scientists and students (pp. 105–106). Retrieved from: http://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/31070/2/MNTKv3_2019v3_Baranovska_S_V-Role_of_services_in_105-106.pdf (in Ukrainian)
Aref'jev S. O., Pocelujko V. A. (2017) Biznes-procesy pidpryjemstva: sutnistj ta klasyfikacija [Business processes of the enterprise: essence and classification]. Formuvannja rynkovykh vidnosyn v Ukrajini – Formation of market relations in Ukraine, 12, 89–93. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/frvu_2017_12_19 (in Ukrainian)