КЛІЄНТСЬКИЙ СЕРВІС ЯК ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ КЛІЄНТСЬКОГО КАПІТАЛУ У ГАЛУЗІ ХАРЧОВОГО РИТЕЙЛУ

Ключові слова: клієнтський сервіс, клієнтський капітал, клієнтський досвід, лояльність, харчовий ритейл, CRM, стратегія

Анотація

У статті досліджено стратегічну роль клієнтського сервісу як ключового інструменту формування та примноження клієнтського капіталу в умовах висококонкурентного середовища, зокрема в галузі харчового ритейлу. Розкрито теоретико-методологічні засади концепції клієнтського капіталу, його структури (цінність, утримання, реферрал-капітал) та чинників, що впливають на його зростання. Проаналізовано еволюцію підходів до обслуговування клієнтів – від транзакційного до омніканального клієнтського досвіду (Customer Experience, CX). Здійснено систематизацію та класифікацію сучасних інструментів і технологій, які використовуються підприємствами для організації ефективної роботи з клієнтами, включаючи системи управління взаємовідносинами з клієнтами (CRM), програми лояльності нового покоління та цифрові канали комунікації. Особливу увагу приділено емпіричній оцінці впливу якості обслуговування на рівень задоволеності та лояльності споживачів. На основі отриманих результатів розроблено концептуальні та практичні рекомендації щодо інтеграції клієнтського сервісу у загальну бізнес-стратегію, що дозволить максимізувати довгострокову цінність клієнтської бази та забезпечити стійку конкурентну перевагу на ринку.

Посилання

Schmitt B. H. Customer Experience Management: A Revolutionary Approach to Connecting With Customers. Hoboken, New Jersey: Wiley, 2003. 304 p.

Клієнтоорієнтованість: її суть та головні принципи. Блог HelpCrunch. URL: https://helpcrunch.com/blog/uk/kliientooriientovanist/ (дата звернення: 23.11.2025).

Косолідований звіт про управління групи ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» за 2023 рік. Silpo.ua. URL: https://static.silpo.ua/content/2024/07/05/6687db3b7d0fd.pdf (дата звернення: 09.11.2025).

Огуряєва К. Сільпо: Аналіз звітного періода ми починаємо не з продажів, не з показників товарообігу, а з показників NPS. Асоціація ритейлерів України. URL: https://rau.ua/personalii/katerina-ogurjaieva-silpo-analiz/ (дата звернення: 09.11.2025).

Перевозова І. В., Пяста А. М., Савчук Р. М. Клієнтський сервіс як конкурентна перевага при наданні нотаріальних послуг. Актуальні проблеми економіки. 2023. № 12. С. 94–105. URL: https://eco-science.net/wp-content/uploads/2023/12/12.23._topic-Perevozova-Iryna-Piasta-Andriy-Sawchouk-Roman-94-105.pdf (дата звернення: 16.11.2025).

«Сільпо» – онлайн-супермаркет | Доставка продуктів до дверей. Офіційний сайт «Сільпо». URL: https://silpo.ua/press-center/press-releases (дата звернення: 09.11.2025).

Череп А. В., Левченко А. О. Клієнтський капітал підприємства як об'єкт бухгалтерського обліку. Економіка та суспільство. 2020. № 22. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/171 (дата звернення: 16.11.2025).

Як працював ритейл у 2022 році. Мережа супермаркетів "Наш Край". URL: https://nashkraj.ua/uk/blog/yak-pratsyuvav-rytejl-u-2022-rotsi/ (дата звернення: 09.11.2025).

Schmitt, B. H. (2003). Customer experience management: A revolutionary approach to connecting with customers. Wiley, 304р.

Kliientooriientovanist: yii sut ta holovni pryntsypy [Customer Orientation: Its Essence and Main Principles]. (n.d.). Bloh HelpCrunch. Available at: https://helpcrunch.com/blog/uk/kliientooriientovanist/ (accessed November 23, 2025)

Konsolidovanyi zvit pro upravlinnia hrupy TOV «SILPO-FUD» za 2023 rik [Consolidated Management Report of the Silpo-Food LLC Group for 2023]. (2024). Silpo.ua. Available at: https://static.silpo.ua/content/2024/07/05/6687db3b7d0fd.pdf (accessed November 09, 2025)

Ohuriaieva K. Silpo: Analiz zvitnoho perioda my pochynaiemo ne z prodazhiv, ne z pokaznykiv tovaroobihu, a z pokaznykiv NPS [Silpo: We start the analysis of the reporting period not with sales, not with turnover indicators, but with NPS indicators]. Asotsiatsiia ryteileriv Ukrainy -Association of Retailers of Ukraine. Available at: https://rau.ua/personalii/katerina-ogurjaieva-silpo-analiz (accessed November 16, 2025)

Perevozova, I. V., Piasta, A. M. Savchuk, R. M. (2023). Kliientskyi servis yak konkurentna perevaha pry nadanni notarialnykh posluh [Client service as a competitive advantage in the provision of notarial services]. Aktualni problemy ekonomiky - Actual Problems of Economics, vol.12, pp. 94–105.

«Silpo» – onlain-supermarket | Dostavka produktiv do dverei [Silpo – online supermarket | Delivery of groceries to your door]. (n.d.). Ofitsiinyi sait «Silpo» [Official Website of Silpo]. Available at: https://silpo.ua/press-center/press-releases (accessed November 09, 2025)

Cherep, A. V., Levchenko, A. O. (2020). Kliientskyi kapital pidpryiemstva yak obiekt bukhhalterskoho obliku [Customer capital of the enterprise as an object of accounting]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and Society, vol.22. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/171(accessed November 16, 2025)

Yak pratsiuvav ryteil u 2022 rotsi [How retail worked in 2022]. (n.d.). Merezha supermarketiv "Nash Krai" - Supermarket chain "Nash Krai". Available at: https://nashkraj.ua/uk/blog/yak-pratsyuvav-rytejl-u-2022-rotsi/ (accessed November 09, 2025)

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-10-27
Як цитувати
Дмитрук, В., & Чубко, К. (2025). КЛІЄНТСЬКИЙ СЕРВІС ЯК ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ КЛІЄНТСЬКОГО КАПІТАЛУ У ГАЛУЗІ ХАРЧОВОГО РИТЕЙЛУ. Економіка та суспільство, (80). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-80-141
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ