ІНФОРМАЦІЙНА ІНФРАСТРУКТУРА СУЧАСНОГО ТУРИЗМУ: ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ ТА МЕХАНІЗМИ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ДЕСТИНАЦІЙ
Анотація
Статтю присвячено комплексному аналізу цифрової трансформації туристичної галузі України та її значенню для підвищення конкурентоспроможності дестинацій у сучасних умовах. Розглянуто вплив інформаційних технологій, геоінформаційних систем та цифрових сервісів на формування інноваційної туристичної інфраструктури, удосконалення управління ресурсами та поліпшення комунікації зі споживачами. Окреслено ключові бар’єри впровадження цифрових рішень, серед яких технологічні, фінансові й інституційні обмеження, що стримують розвиток smart-дестинацій. Показано, що інтеграція цифрових інструментів, розвиток туристично-інформаційних центрів та формування єдиної інформаційної екосистеми створюють умови для підвищення якості туристичного досвіду, прозорості управління та стійкості галузі, сприяючи зміцненню позицій України на глобальному туристичному ринку.
Посилання
Братюк В. П. Інформаційне забезпечення державної політики розвитку туризму. Актуальні проблеми економіки : науковий економічний журнал / гол. ред. М. М. Єрмошенко. К. : ТОВ «Наш формат», 2013. №8. С. 24-31. URL: http://dspace.msu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/1402
Сагалакова Н. О. Інформаційне забезпечення процесу ціноутворення на туристичних підприємствах. Агросвіт. 2016. № 13-14. С. 56–66. http://www.agrosvit.info/?op=1&z=2221&i=9
Носирєв О. О. Інформаційне забезпечення інтелектуальної діяльності туристичних підприємств / В. О. Матросова, О. О. Носирєв, М. Ю. Глізнуца // Законодавство України у сфері інтелектуальної власності та його правозастосування: національні, європейські та міжнародні виміри : матеріали 7-ї Всеукраїнської науково-практичної конференції, 27 вересня 2019 р. Київ, 2019. С. 200–206. URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/43508
Свид Б. Проблеми ресурсного забезпечення цифрової трансформації туристичних дестинацій. Туристичний бізнес та гостинність: влада, бізнес, наука та освіта в єдиному векторі розвитку: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (24 –25 вересня 2025 року). Одеса: Одеський національний технологічний університет, 2025. С. 74-75. https://tinyurl.com/2xrr989j
Подзігун, С., Малярчук, Н., Любивий, О. Управління інформаційно-комунікаційною політикою в сфері туризму. Економіка та суспільство. 2023. № 53. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-49
Примак Т., Шелухіна Д. Роль, функція та інновації туристично-інформаційних центрів в міжнародному просторі. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry. 2024. № 1 (11). С. 57–61. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.1(11).2024.9
Зайцева М.М., Шумлянська Н.В. Туристично-інформаційний центр як важливий елемент туристичної індустрії. The VIII International Science Conference «Impact of modernity on science andpractice», April 6–7, 2021, Madrid, Spain. P. 190-192. URL: https://tinyurl.com/25m9bmak
Ахмедова О. О., Єрмаков І. О. Особливості формування державної політики забезпечення безпеки туристичної галузі та готельно-ресторанного бізнесу. Науковий вісник : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2024. № 9 (322). С. 100–111.
Шевчук С. М., Мудрицький С.В. Геоінформаційні системи у сфері туризму та гостинності. Інтеграція науки і освіти: розвиток культурних і креативних індустрій : збірник матеріалів II Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Київ, 14 квітня 2023 року. Київ : КНУТД, 2023. С. 175–177. URL: https://tinyurl.com/265hcv4o
Петренко С. Аналіз інформаційного розвитку підприємств в сфері туризму. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry. 2023. № 4 (10). С. 32–42. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.4(10).2023.4
Пісецький М. Цифрова трансформація туристичного сектору як інструмент прискореного відновлення галузі в повоєнний період. Вісник НТУ «ХПІ» (економічні науки). 2024. № 5. С. 93–99. DOI: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2024.5.93
Салун М., Тимошенко К. Tourism 4.0 і SMART-дестинації як вектори цифровізації туристичної галузі України у європейському інтеграційному просторі. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry. 2025. № 3 (17). С. 160–166. https://doi.org/10.32782/2708-4949.3(17).2025.25
Токмакова І. В., Войтов І. М., Стратієнко Т. І., Давидова К. О. Цифровізація як нова парадигма управління підприємствами туристичної індустрії. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2022. № 78–79. C. 167-178. DOI: https://doi.org/10.18664/btie.78-79.282628
Кулініч Т. Сучасні цифрові інструменти для контролінгу інноваційної діяльності при проєктуванні інноваційних туристичних продуктів. Економічний простір. 2025. № 202. С. DOI: https://doi.org/10.30838/EP.202.173-182
Bratiuk V.P. (2013) Informatsiyne zabezpechennia derzhavnoi polityky rozvytku turyzmu [Information support for state policy of tourism development]. Aktualni problemy ekonomiky, №. 8, pp. 24–31. Available at: http://dspace.msu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/1402 (in Ukrainian).
Sagalakova N.O. (2016) Informatsiyne zabezpechennia protsesu tsinoutvorennia na turystychnykh pidpryiemstvakh [Information support of pricing processes at tourism enterprises]. Ahrosvit, № 13–14, pp. 56–66. Available at: http://www.agrosvit.info/?op=1&z=2221&i=9 (in Ukrainian).
Nosyriev O.O., Matrosova V.O., Hliznutsa M.Yu. (2019) Informatsiyne zabezpechennia intelektualnoi diialnosti turystychnykh pidpryiemstv [Information support of intellectual activity of tourism enterprises]. Zakonodavstvo Ukrainy u sferi intelektualnoi vlasnosti…, pp. 200–206. Available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/43508 (in Ukrainian).
Svyd B. (2025) Problemy resursnoho zabezpechennia tsyfrovoi transformatsii turystychnykh destynatsii [Problems of resource support for digital transformation of tourist destinations]. Turystychnyi biznes ta hostynnist…, pp. 74–75. Available at: https://tinyurl.com/2xrr989j (in Ukrainian).
Podzihun S., Maliarchuk N., Liubyvyi O. (2023) Upravlinnia informatsiino-komunikatsiinoiu politykoiu v sferi turyzmu [Management of information and communication policy in tourism]. Ekonomika ta suspilstvo, № 53. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-49 (in Ukrainian).
Prymak T., Shelukhina D. (2024) Rol, funktsiia ta innovatsii turystychno-informatsiinykh tsentriv v mizhnarodnomu prostori [Role, function and innovations of tourist information centers in international space]. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, № 1(11), pp. 57–61. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.1(11).2024.9 (in Ukrainian).
Zaitseva M.M., Shumlianska N.V. (2021) Turystychno-informatsiinyi tsentr yak vazhlyvyi element turystychnoi industrii [Tourist information center as an important element of tourism industry]. The VIII International Science Conference “Impact of modernity on science and practice”, pp. 190–192. Available at: https://tinyurl.com/25m9bmak (in Ukrainian).
Akhmedova O.O., Yermakov I.O. (2024) Osoblyvosti formuvannia derzhavnoi polityky zabezpechennia bezpeky turystychnoi haluzi ta hotelno-restorannoho biznesu [Formation of state policy for ensuring safety in tourism and hospitality]. Naukovyi visnyk, № 9(322), pp. 100–111. (in Ukrainian).
Shevchuk S.M., Mudrytskyi S.V. (2023) Heoinformatsiini systemy u sferi turyzmu ta hostynnosti [Geoinformation systems in tourism and hospitality]. Intehratsiia nauky i osvity…, pp. 175–177. Available at: https://tinyurl.com/265hcv4o (in Ukrainian).
Petrenko S. (2023) Analiz informatsiinoho rozvytku pidpryiemstv v sferi turyzmu [Analysis of information development of tourism enterprises]. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, № 4(10), pp. 32–42. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.4(10).2023.4 (in Ukrainian).
Pisetskyi M. (2024) Tsyfrova transformatsiia turystychnoho sektoru yak instrument pryskorenogo vidnovlennia haluzi v povoiennyi period [Digital transformation of the tourism sector as a tool for accelerated post-war recovery]. Visnyk NTU “KhPI” (ekonomichni nauky), №. 5, pp. 93–99. DOI: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2024.5.93(in Ukrainian)
Salun M., Tymoshenko K. (2025) Tourism 4.0 i SMART-destynatsii yak vektory tsyfrovizatsii turystychnoi haluzi Ukrainy u yevropeiskomu intehratsiinomu prostori[Tourism 4.0 and SMART-destinations as vectors of digitalization of Ukraine’s tourism industry in the European integration space]. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, № 3 (17), pp. 160–166. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.3(17).2025.25 (in Ukrainian)
Tokmakova I. V., Voitov I. M., Stratiienko T. I., Davydova K. O. (2022) Tsyfrovizatsiia yak nova paradyhma upravlinnia pidpryiemstvamy turystychnoi industrii [Digitalization as a new paradigm of management in tourism enterprises]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, № 78–79, pp. 167–178. DOI: https://doi.org/10.18664/btie.78-79.282628 (in Ukrainian)
Kulinich T. (2025) Suchasni tsyfrovi instrumenty dlia kontrolinhu innovatsiinoi diialnosti pry proiektuvanni innovatsiinykh turystychnykh produktiv [Modern digital tools for controlling innovation activities in the design of innovative tourism products]. Ekonomichnyi prostir, № 202, pp. 173–182. DOI: https://doi.org/10.30838/EP.202.173-182 (in Ukrainian)

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

