СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ФІНАНСУВАННЯ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ТА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ УПРАВЛІННЯ КАР’ЄРОЮ ВИПУСКНИКІВ
Анотація
У статті досліджено актуальні тенденції розвитку цифрового бізнесу в глобальному масштабі, виявлено ключові виклики його функціонування та окреслено перспективи подальшого розвитку у структурі сучасного світового господарства. Проаналізовано процеси цифрової трансформації бізнес-моделей, ролі інновацій та економічного зростання через цифрові технології. Визначено нерозроблені раніше напрями, зокрема соціальні й регуляторні наслідки цифровізації, а також питання цифрової нерівності між регіонами. У статті досліджено глобальні тенденції цифровізації в сучасних умовах. Особливу увагу звернуто на виклики (кібербезпека, етика, регулювання, нерівність) та перспективні технології (штучний інтелект, блокчейн, IoT, зелена цифровізація). На основі проведеного аналізу зроблено висновки про необхідність міждисциплінарного підходу до цифровізації, а також окреслено ключові напрями майбутніх дослідницьких зусиль.
Посилання
Фахівці з вищою освітою на ринку праці України: сучасні реалії. Національний інститут стратегічних досліджень. 2025. URL: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/sotsialna-polityka/fakhivtsi-z-vyshchoyu-osvitoyu-na-rynku-pratsi-ukrayiny-suchasni (дата звернення: 26.08.2025).
Офіційний сайт Державної служби статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 24.08.2025).
Статівка Н.В., Косенко А.В. Сутність і функції державного регулювання ринку освітніх послуг. “Вчені записки” Харківського гуманітарного університету “Народна українська академія”. 2023. Том XXIX. С. 56-66. URL: https://doi.org/10.5281/zenodo.7938918.
Кириленко О., Жадан О. Модель фінансування вищої освіти в Україні: зміна пріоритетів. Світ фінансів. 2023. Вип. 2. С. 140-154. URL: http://sf.wunu.edu.ua/index.php/sf/article/view/1613.
Юрчишена Л. В. Модель фінансування вищої освіти: поняття та практичні результати впровадження в Україні. Освітня аналітика України. 2021. № 3(14). С. 17–32. URL: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/01/2_Yurchishena_314_2021_17_32.pdf.
Квасниця О.В., Драчук Н.І. Вектори модернізації бюджетного фінансування професійної освіти в Україні. Фінансове забезпечення сталого розвитку: збірник наукових праць кафедри фінансів ім. С. І. Юрія Західноукраїнського національного університету. 2022. Вип. 2. С.107-111. URL: https://surl.lu/erbifc.
Кушнірецька О., Синюра-Ростун Н., Матійчук О., Тур О., Бек І. Три слони професійно-технічної освіти. Освітня політика: портал громадських експертів. 2019. URL: http://education-ua.org/ru/articles/1329-tri-sloni-profesijnotekhnichnoji-osviti (дата звернення: 15.09.2025).
Анісімова О.Ю., Белінська Г.В. Крищенко К.Є. Удосконалення фінансування професійної (професійно-технічної) освіти на основі міжнародного досвіду. Освітня аналітика України. 2024. № 4 (30). С. 41-50. URL: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/12/4_Anisimova_Belinska_Kryshchenko_430_2024_41-50.pdf.
Pranevičienė B., Pūraitė A. The financing methods of higher education system. 2010. Jurisprudence. № 4 (122). Рр. 335-356. URL: https://cris.mruni.eu/server/api/core/bitstreams/9c3d0f54-17d7-4131-8564-dda0d10c0c71/content.
Abuselidze1 G., Beridze L. Financing models of vocational education and its impact on the economy: Problems and perspectives. SHS Web of Conferences 66, 01001. ERPA. 2019. DOI: https://doi.org/10.1051/shsconf/20196601001.
Preeti Dixit, Ravichandran R. The Impact of Vocational Education on Economic Growth and Development across the G20 Countries. Indian Journal of Vocational Education. 2023. Vol. 35. Рр. 57-68. URL: https://ejournals.ncert.gov.in/index.php/ijve/article/view/4638.
Сас С. П. Фінансовий потенціал закладів вищої освіти України в умовах трансформаційних змін: дис. ... д.філософ : 072 – Управління та адміністрування. Фінанси, банківська справа та страхування. 2022. 307 с.
Постанова Кабінету Міністрів України “Про розподіл видатків державного бюджету між закладами вищої освіти на основі показників їх освітньої, наукової та міжнародної діяльності” № 1146 від 24.12.2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1146-2019-%D0%BF (дата звернення: 04.10.2025).
Наказ МОН України “Про затвердження Методичних рекомендацій з проведення моніторингу зайнятості випускників закладів вищої та фахової передвищої освіти і визначення показника працевлаштування для Формули розподілу видатків державного бюджету на вищу освіту між закладами вищої освіти” № 101 від 02.02.2022. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-metodichnih-rekomendacij-z-provedennya-monitoringu-zajnyatosti-vipusknikiv-zakladiv-vishoyi-ta-fahovoyi-peredvishoyi-osviti-i-viznachennya-pokaznika-pracevlashtuvannya-dlya (дата звернення: 04.10.2025).
Постанова Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2019 р. № 1146 і від 3 березня 2020 р. № 191” № 417 від 11.04.2025 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/417-2025-%D0%BF#n10 (дата звернення: 04.10.2025).
Звіт з моніторингу працевлаштування випускників закладів вищої та фахової передвищої освіти https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/2025/05/07/zvit-z-monitorynhu-pratsevlashtuvannya-2023-2024-rozmishcheno-07-05-2025.pdf (дата звернення: 04.10.2025).
Закон України “Про професійну освіту” № 4574-IX від 21.08.2025 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4574-20#Text (дата звернення: 23.09.2025).
Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. (2025). Fakhivtsi z vyshchoyu osvitoyu na rynku pratsi Ukrainy: suchasni realii [Specialists with higher education in the labor market of Ukraine: current realities]. URL: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/sotsialna-polityka/fakhivtsi-z-vyshchoyu-osvitoyu-na-rynku-pratsi-ukrayiny-suchasni (accessed 26.08.2025).
Ofitsiinyi sait Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy [Official website of the State Statistics Service of of Ukraine]. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed 24.08.2025).
Statіvka, N. V., & Kosenko, A. V. (2023). Sutnist i funktsii derzhavnoho rehuliuvannia rynku osvitnikh posluh [The essence and functions of state regulation of the educational services market]. Vcheni zapysky Kharkivskoho humanitarnoho universytetu 'Narodna ukrainska akademiia', vol. 29, pp. 56–66. https://doi.org/10.5281/zenodo.7938918 (in Ukrainian).
Kyrylenko, O., & Zhadan, O. (2023). Model finansuvannia vyshchoi osvity v Ukraini: zmina priorytetiv [Model of higher education financing in Ukraine: changing priorities]. Svit finansiv, no. 2. pp. 140–154. URL:http://sf.wunu.edu.ua/index.php/sf/article/view/1613 (in Ukrainian).
Yurchyshena, L. V. (2021). Model finansuvannia vyshchoi osvity: poniattia ta praktychni rezultaty vprovadzhennia v Ukraini [Model of higher education financing: concept and practical implementation results in Ukraine]. Osvitnia analityka Ukrainy, no. 3(14), pp. 17–32. URL: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/01/2_Yurchishena_314_2021_17_32.pdf (in Ukrainian).
Kvasnytsia, O. V., & Drachuk, N. I. (2022). Vektory modernizatsii biudzhetnoho finansuvannia profesiinoi osvity v Ukraini [Vectors of modernization of budget financing of vocational education in Ukraine]. Finansove zabezpechennia staloho rozvytku: zbirnyk naukovykh prats kafedry finansiv im. S. I. Yuriia Zakhidnoukrainskoho natsionalnoho universytetu, no. 2, pp. 107–111. URL: https://surl.lu/erbifc (in Ukrainian).
Kushniretska, O., Syniura-Rostun, N., Matiichuk, O., Tur, O., & Bek, I. (2019). Try slony profesiino-tekhnichnoi osvity [Three pillars of vocational education]. Osvitnia polityka: portal hromadskykh ekspertiv. URL: http://education-ua.org/ru/articles/1329-tri-sloni-profesijnotekhnichnoji-osviti (accessed 15.09.2025).
Anisimova, O. Yu., Belinska, H. V., & Kryshchenko, K. Ye. (2024). Udoskonalennia finansuvannia profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity na osnovi mizhnarodnoho dosvidu [Improving the financing of vocational education based on international experience]. Osvitnia analityka Ukrainy, no. 4(30), pp. 41–50. URL: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/12/4_Anisimova_Belinska_Kryshchenko_430_2024_41-50.pdf (in Ukrainian).
Pranevičienė, B., & Pūraitė, A. (2010). The financing methods of higher education system. Jurisprudence, no. 4 (122), pp. 335–356. URL: https://cris.mruni.eu/server/api/core/bitstreams/9c3d0f54-17d7-4131-8564-dda0d10c0c71/content (in English).
Abuselidze, G., & Beridze, L. (2019). Financing models of vocational education and its impact on the economy: Problems and perspectives. SHS Web of Conferences, 66, 01001. https://doi.org/10.1051/shsconf/20196601001 (in English)
Dixit, P., & Ravichandran, R. (2023). The impact of vocational education on economic growth and development across the G20 countries. Indian Journal of Vocational Education. Vol. 35, pp. 57–68. URL: https://ejournals.ncert.gov.in/index.php/ijve/article/view/4638 (in English).
Sas, S. P. (2022). Finansovyi potentsial zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy v umovakh transformatsiinykh zmin [Financial potential of higher education institutions of Ukraine in the conditions of transformational changes] (Dissertation for the Doctor of Philosophy Degree). 072 – Finance, banking and insurance. 307 p. (in Ukrainian).
Kabinet Ministriv Ukrainy. (2019, December 24). Pro rozpodil vydatkiv derzhavnoho biudzhetu mizh zakladamy vyshchoi osvity na osnovi pokaznykiv yikh osvitnoi, naukovoi ta mizhnarodnoi diialnosti [On the distribution of state budget expenditures among higher education institutions based on indicators of their educational, scientific and international activities] (Postanova No. 1146). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1146-2019-%D0%BF (accessed 04.10.2025).
MON Ukrainy. (2022, February 2). Pro zatverdzhennia Metodychnykh rekomendatsii z provedennia monitorynhu zainiatosti vypusknykiv zakladiv vyshchoi ta fakhovoi peredvyshchoi osvity i vyznachennia pokaznyka pratselashchuvannia dlia Formuly rozpodilu vydatkiv derzhavnoho biudzhetu na vyshchu osvitu mizh zakladamy vyshchoi osvity [On approval of methodological recommendations for monitoring employment of graduates and determining the employment indicator for the formula of budget allocation]. Nakaz No. 101. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-metodichnih-rekomendacij-z-provedennya-monitoringu-zajnyatosti-vipusknikiv-zakladiv-vishoyi-ta-fahovoyi-peredvishoyi-osviti-i-viznachennya-pokaznika-pracevlashtuvannya-dlya (accessed 04.10.2025).
Kabinet Ministriv Ukrainy. (2025, April 11). Pro vnesennia zmin do postanov Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 24 hrudnia 2019 r. № 1146 i vid 3 bereznia 2020 r. № 191 [On amendments to the resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1146 and No. 191]. Postanova No. 417. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/417-2025-%D0%BF#n10 (accessed 04.10.2025).
MON Ukrainy. (2025, May 7). Zvit z monitorynhu pratselashchuvannia vypusknykiv zakladiv vyshchoi ta fakhovoi peredvyshchoi osvity [Report on employment monitoring of graduates of higher and professional pre-higher education institutions]. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/2025/05/07/zvit-z-monitorynhu-pratsevlashtuvannya-2023-2024-rozmishcheno-07-05-2025.pdf (accessed 04.10.2025).
Verkhovna Rada Ukrainy. (2025, August 21). Zakon Ukrainy Pro profesiinu osvitu № 4574-IX [Law of Ukraine On vocational education No. 4574-IX]. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4574-20#Text (accessed 23.09.2025).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

