ТЕОРІЯ БІЗНЕСУ ФІРМИ: КРИТЕРІЇ РОЗВИТКУ ТА БАЗОВІ КАТЕГОРІЇ
Анотація
Метою статті є аналіз та узагальнення методологічних підходів до обґрунтування сучасної теорії бізнесу фірми. У дослідженні визначено систему категорій теорії бізнесу фірми, яка включає: мету та цінності бізнесу; ціннісну пропозицію фірми; ресурси та компетенції, необхідні для розвитку бізнесу; економічну логіку діяльності фірми відповідно до обраної бізнес-моделі; бізнес-середовище бізнесу, яке містить можливості та обмеження діяльності організації, формує мережу створення цінності. Саме ці категорії розкривають особливості ведення бізнесу фірмою та її конкурентні переваги. Теорія бізнесу фірми лежить в основі стратегування бізнесу, дозволяє перемагати в конкурентній боротьбі, сформувати дійову систему менеджменту фірми. Вона повинна використовуватися як джерело креативності та інновацій у діяльності практиків і дослідників.
Посилання
Drucker P. F. The Theory of the Business. Harvard Business Review. 1994. September – October. URL: https://hbr.org/1994/09/the-theory-of-the-business (дата звернення: 18.10.2025).
Best M. H. The New Competition. Institutions of Industrial restructuring. Cambridge, MA : Harvard University Press, 1990. 296 p.
Zenger T. Start with a Theory, Not a Strategy. Harvard Business Review. 2014. June 03. URL: https://hbr.org/2014/06/start-with-a-theory-not-a-strategy (дата звернення: 18.10.2025).
Donaldson T., Walsh J. P. Toward a theory of business. Research in Organizational Behavior. 2015. Vol. 35. Pp. 181-207.
Mourkogiannis N. Purpose: The Starting Point of Great Companies. St. Martin's Press, 2006. 272 p.
Gulati R. Deep Purpose: The Heart and Soul of High-Performance Companies Hardcover. Harper Business, 2022. 304 p.
Osiyevskyy O. A Meaningful Strategic Goal: The Main Litmus Test. LinkedIn. URL: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7123889152223281152/ (дата звернення: 18.10.2025).
Drucker P. F. The Practice of Management. Harper Business, 2006. 416 p.
Future Ready Organization: 11 Tips to Building One Capable of Adapting to Industry Trends. ITD World. URL: https://itdworld.com/blog/leadership/future-ready-organization/ (дата звернення: 18.10.2025).
Принципи та цінності компанії, організації. CleverStaff. 2022. 24 липня. URL: https://cleverstaff.net/blog/uk/pryntsypy-ta-tsinnosti-kompaniyi-orhanizatsiyi/ (дата звернення: 18.10.2025).
Поляков С. Цінності компанії стануть у пригоді для розвитку бізнесу. Люди мають бути в пріоритеті. Mind. 2023. 23 травня. URL: https://mind.ua/openmind/20257635-cinnosti-kompaniyi-stanut-u-prigodi-dlya-rozvitku-biznesu (дата звернення: 18.10.2025).
Pope S., Wᴂraas A. How to Create Company Values That Actually Resonate. Harvard Business Review. 2023. October 31. URL: https://hbr.org/2023/10/how-to-create-company-values-that-actually-resonate (дата звернення: 18.10.2025).
Value proposition. Wikipedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Value_proposition (дата звернення: 18.10.2025).
Лейнванд П. Стратегія, що працює / Пол Лейнванд, Чезаре Мейнарді у співавторстві з Артом Кляйнером ; пер. з англ. Я. Машико. Харків : Вид-во «Ранок» : Фабула, 2019. 256 с.
Value proposition: the key to winning customers and driving business growth. Strategyzer. 2025. February 05. URL: https://www.strategyzer.com/value-proposition (дата звернення: 18.10.2025).
Osterwalder A., Pigneur Y. Modeling Value Propositions in e-business. ICEC '03 Proceedings of the 5th international conference on Electronic Commerce. 2003. Pp. 429-436.
Прахалад К. К., Рамасвамі В. Майбутнє конкуренції. Творення унікальної цінності спільно з клієнтами / Пер. з англ. Михайла Ставицького. Київ : Видавництво Олексія Капусти (підрозділ «Агенція «Стандарт»»), 2005. 258 с.
Dieffenbacher S. F. Business Purpose Definition, Examples and 12-Step Guide. Digital Leadership. URL: https://digitalleadership.com/unite-articles/business-purpose/ (дата звернення: 18.10.2025).
Christensen C. M., Raynor M. E. The innovator’s solution: creating and sustaining successful growth. Boston : Harvard Business School Press, 2003. 304 р.
Christensen C. M. The Innovator՚s Dilemma. HarperBusiness, 2000. 256 р.
Лефлі А., Мартін Р. Безпрограшна стратегія. Як уникнути промахів у бізнесі / пер. з англ. Ірина Гнатковська. Київ : Наш формат, 2018. 256 с.
Prahalad C. K., Hamel G. The Core Competence of the Corporation. Harvard Business Review. 1990. May–June. URL: https://hbr.org/1990/05/the-core-competence-of-the-corporation (дата звернення: 18.10.2025).
Hamel G., Prahalad C. K. Competing for the Future. Harvard Business Review. 1994. July – August. URL: https://hbr.org/1994/07/competing-for-the-future (дата звернення: 18.10.2025).
Шевченко Л. С. Стратегування в новій реальності : монографія. Харків : Право, 2025. 326 с.
Shevshenko L., Osiyevskyy O., Umantsiv Y., Marchenko O. A firm in strategic reality: leveraging constraints as opportunities. Strategy & Leadership, 2025. DOI: https://doi.org/10.1108/SL-11-2024-0125.
Drucker P. F. Management Challenges for the 21st Century. HarperBusiness, 2001. 224 p.
Drucker, P. F. (1994). The Theory of the Business. Harvard Business Review. September – October. https://hbr.org/1994/09/the-theory-of-the-business
Best, M. H. (1990). The New Competition. Institutions of Industrial restructuring. Harvard University Press.
Zenger, T. (2014, June 03). Start with a Theory, Not a Strategy. Harvard Business Review. https://hbr.org/2014/06/start-with-a-theory-not-a-strategy
Donaldson, T., & Walsh, J. P. (2015). Toward a theory of business. Research in Organizational Behavior, 35, 181-207.
Mourkogiannis, N. (2006). Purpose: The Starting Point of Great Companies. St. Martin's Press.
Gulati, R. (2022). Deep Purpose: The Heart and Soul of High-Performance Companies Hardcover. Harper Business.
Osiyevskyy, O. A Meaningful Strategic Goal: The Main Litmus Test. LinkedIn. https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7123889152223281152/
Drucker, P. F. (2006). The Practice of Management. Harper Business.
Future Ready Organization: 11 Tips to Building One Capable of Adapting to Industry Trends. ITD World. https://itdworld.com/blog/leadership/future-ready-organization/
Pryntsypy ta tsinnosti kompanii, orhanizatsii [Principles and values of the company, organization]. (2022, July 24). CleverStaff. https://cleverstaff.net/blog/uk/pryntsypy-ta-tsinnosti-kompaniyi-orhanizatsiyi/ [in Ukrainian].
Poliakov, S. (2023, May 23). Tsinnosti kompanii stanut u pryhodi dlia rozvytku biznesu. Liudy maiut buty v prioryteti [Company values will be useful for business development. People should be a priority]. Mind. https://mind.ua/openmind/20257635-cinnosti-kompaniyi-stanut-u-prigodi-dlya-rozvitku-biznesu [in Ukrainian].
Pope, S., & Wᴂraas, A. (2023, October 31). How to Create Company Values That Actually Resonate. Harvard Business Review. https://hbr.org/2023/10/how-to-create-company-values-that-actually-resonate
Value proposition. Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Value_proposition
Leinwand, P., & Mainardi, C. (2019). Stratehiia, shcho pratsiuie [Strategy that works: How winning companies close the strategy-to-execution gap]. Ya. Mashyko (Translator from English). Ranok; Fabula [in Ukrainian]. (Original work published 2016).
Value proposition: the key to winning customers and driving business growth. (2025. February 05). Strategyzer. https://www.strategyzer.com/value-proposition
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2003). Modeling Value Propositions in e-business. ICEC '03 Proceedings of the 5th international conference on Electronic Commerce. Pp. 429-436.
Prahalad, C. K., & Ramaswamy, V. (2005). Maibutnie konkurentsii. Tvorennia unikalnoi tsinnosti spilno z kliientamy [The Future of Competition. Co-Creating Unique Value wity Customers]. M. Stavytskyi (Translator from English). Oleksiy Kapusta Publishing House (division of "Standart Agency") [in Ukrainian]. (Original work published 2004).
Dieffenbacher, S. F. Business Purpose Definition, Examples and 12-Step Guide. Digital Leadership. URL: https://digitalleadership.com/unite-articles/business-purpose/.
Christensen, C. M., & Raynor, M. E. (2003). The innovator’s solution: creating and sustaining successful growth. Harvard Business School Press.
Christensen, C. M. (2000). The Innovator՚s Dilemma. HarperBusiness.
Lafley, A. G., & Martin, R. L. (2018). Bezprohrashna stratehiia. Yak unyknuty promakhiv u biznesi [Playing to win. How strategy really works]. I. Hnatkovska (Translator from English). Nash format [in Ukrainian]. (Original work published 2013).
Prahalad, C. K., & Hamel, G. (1990). The Core Competence of the Corporation. Harvard Business Review. May–June. https://hbr.org/1990/05/the-core-competence-of-the-corporation
Hamel, G., & Prahalad, C. K. (1994). Competing for the Future. Harvard Business Review. July – August. https://hbr.org/1994/07/competing-for-the-future
Shevchenko, L. S. (2025). Stratehuvannia v novii realnosti [Strategizing in the new reality]. Pravo [in Ukrainian].
Shevshenko, L., Osiyevskyy, O., Umantsiv, Y., & Marchenko, O. (2025). A firm in strategic reality: leveraging constraints as opportunities. Strategy & Leadership. https://doi.org/10.1108/SL-11-2024-0125
Drucker, P. F. (2001). Management Challenges for the 21st Century. HarperBusiness.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

