КЛІЄНТООРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД ДО ФОРМУВАННЯ ОСВІТНІХ СЕРВІСІВ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНКЛЮЗИВНИХ МЕДІАТЕХНОЛОГІЙ

Ключові слова: клієнтоорієнтованість, інклюзія, медіатехнології, цифрова освіта, освітні сервіси

Анотація

Метою дослідження є виявлення особливостей формування клієнтоорієнтованих освітніх сервісів із використанням інклюзивних медіатехнологій. Актуальність теми полягає в тому, що ігнорування потреб різноманітних груп користувачів, зокрема людей з інвалідністю, обмежує доступ до якісної освіти, призводити до виключення їх з активної участі в освітньому процесі та суперечить принципам соціальної справедливості. В умовах цифрової трансформації освіти та зростання потреб у доступному навчанні важливо впроваджувати інноваційні медіатехнології, які здатні враховувати різноманітність потреб усіх учасників освітнього процесу, особливо тих, хто має особливі освітні потреби. Методика дослідження передбачає аналіз сучасних практик впровадження інклюзивних медіатехнологій у діяльність установ, а також вивчення міжнародного досвіду застосування клієнтоорієнтованого підходу в цифровому навчанні. Встановлено, що інклюзивні цифрові медіатехнології значно посилюють ефективність освітнього процесу, сприяють розвитку навичок саморегуляції, міжособистісної взаємодії, а також забезпечують рівні можливості для всіх споживачів освітніх послуг. Визначено, що інтеграція інклюзивних медіапрактик у цифрову освіту є одним із ключових чинників підвищення якості навчання та формування стійкої освітньої екосистеми.

Посилання

Всесвітня організація охорони здоров’я. Інвалідність і здоров’я. ВООЗ, 2023. URL: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/disability-and-health (дата звернення: 02.08.2025).

Мінсоцполітики України. (2024). За два роки кількість людей з інвалідністю в Україні зросла на 10 %. URL: https://zmina.info/news/za-dva-roky-kilkist-lyudej-z-invalidnistyu-v-ukrayini-zrosla-na-10/?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 02.08.2025).

Від початку повномасштабного вторгнення РФ в Україні кількість людей з інвалідністю зросла на 300 тисяч. Suspilne. URL: https://suspilne.media/889817-vid-pocatku-povnomasstabnogo-vtorgnenna-rf-v-ukraini-kilkist-ludej-z-invalidnistu-zrosla-na-300-tisac-zolnovic/?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 02.08.2025).

Укрінформ. (2025). В Україні за два роки війни кількість людей з інвалідністю збільшилася на 300 тисяч. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3846340-v-ukraini-za-dva-roki-vijni-kilkist-ludej-z-invalidnistu-zbilsilasa-na-300-tisac.html?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 02.08.2025).

Організація Об’єднаних Націй. Конвенція про права осіб з інвалідністю. Нью-Йорк: ООН. URL: https://www.un.org/development/desa/disabilities/convention-on-the-rights-of-persons-with-disabilities.html(дата звернення: 02.08.2025).

Belda-Medina, J. Inclusive education through digital comic creation in higher learning environments. Social Sciences, 13(5), 2024. P. 272.

Carrim, N., Bekker, T. Placing inclusive education in conversation with digital education. South African Computer Journal, 34(2), 2022. P. 47–62.

European Commission. Digital Education Action Plan (2021 – 2027): Resetting education and training for the digital age. Brussels: EC, 2020. URL: https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/plan (дата звернення: 02.08.2025).

Міністерство розвитку громад та територій. Національна стратегія зі створення безбар’єрного простору в Україні до 2030 року. URL: https://mindev.gov.ua/diialnist/bezbariernyi-prostir/natsionalna-stratehiia-zi-stvorennia-bezbariernoho-prostoru-v-ukraini (дата звернення: 02.08.2025).

Кабінет Міністрів України. Державна стратегія розвитку освіти в Україні на 2022 – 2032 роки. Київ: КМУ, 2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-р#Text (дата звернення: 02.08.2025).

Міністерство цифрової трансформації України. Концепція розвитку цифрових компетентностей громадян України. Київ: Мінцифра, 2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-р#Text (дата звернення: 02.08.2025).

Maier, U., Klotz, C. Personalized feedback in digital learning environments: Classification framework and literature review. Computers & Education: Artificial Intelligence, vol. 3, 2022.

Al-Hawamleh, M. S., Alazemi, A. F., Al-Jamal, D. A. H., Al Shdaifat, S., Rezaei Gashti, Z. Online learning and self-regulation strategies: Learning guides matter. Education Research International, 2022. P. 1 – 8.

Van-Den-Beemt, A., Diepstraten, I. Teacher perspectives on ICT: A learning ecology approach. Computers & Education, vols. 92 – 93, 2016. P. 161 – 170.

Jackson-Summers, A. G., Mrakovcich, K. L., Gray, J. P., et al. A systematic review of inclusive pedagogical research using the CIRTL inclusive pedagogy framework: multi-disciplinary and STEM perspectives, current trends and a research agenda. Discover Education, vol. 3, 2024. P. 30.

Seale, J. (Ed.). Technology Use by Adults with Learning Disabilities: Past, Present and Future Design and Support Practices. London: Routledge, 2022.

Al-Azawei, A., Serenelli, F., Lundqvist, K. Universal Design for Learning (UDL): A content analysis of peer-reviewed journal papers from 2012 to 2015. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 16(3), 2016. P. 39 – 56.

Center for Universal Design. The Principles of Universal Design, Version 2.0. Raleigh, NC: North Carolina State University. URL: https://design.ncsu.edu/research/center-for-universal-design/ (дата звернення: 02.08.2025).

World Health Organization. (2023) Disability and health. WHO. Available at: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/disability-and-health (accessed August 2, 2025).

Ministry of Social Policy of Ukraine. (2024) Za dva roky kilkist liudei z invalidnistiu v Ukraini zrosla na 10 % [Number of people with disabilities in Ukraine increased by 10 % over two years]. Available at: https://zmina.info/news/za-dva-roky-kilkist-lyudej-z-invalidnistyu-v-ukrayini-zrosla-na-10/?utm_source=chatgpt.com (accessed August 2, 2025). (in Ukrainian)

Zholnovych, O. (2023 – 2024) Vid pochatku povnomasshtabnoho vtorgnennia RF v Ukraini kilkist liudei z invalidnistiu zrosla na 300 tysiach [Since the beginning of Russia’s full-scale invasion, the number of people with disabilities in Ukraine has increased by 300 thousand]. Suspilne. Available at: https://suspilne.media/889817-vid-pocatku-povnomasstabnogo-vtorgnenna-rf-v-ukraini-kilkist-ludej-z-invalidnistu-zrosla-na-300-tisac-zolnovic/?utm_source=chatgpt.com (accessed August 2, 2025). (in Ukrainian)

Ukrinform. (2025) V Ukraini za dva roky viiny kilkist liudei z invalidnistiu zbilshylasia na 300 tysiach [Over the course of two years of war in Ukraine, the number of people with disabilities increased by 300 thousand]. Available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3846340-v-ukraini-za-dva-roki-vijni-kilkist-ludej-z-invalidnistu-zbilsilasa-na-300-tisac.html?utm_source=chatgpt.com (accessed August 2, 2025). (in Ukrainian)

United Nations. Convention on the Rights of Persons with Disabilities. New York: UN. Available at: https://www.un.org/development/desa/disabilities/convention-on-the-rights-of-persons-with-disabilities.html (accessed August 2, 2025).

Belda-Medina, J. (2024) Inclusive education through digital comic creation in higher learning environments. Social Sciences, 13(5), 272.

Carrim, N., & Bekker, T. (2022) Placing inclusive education in conversation with digital education. South African Computer Journal, 34(2), 47–62.

European Commission. (2020) Digital Education Action Plan (2021–2027): Resetting education and training for the digital age. Brussels: European Commission. Available at: https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/plan (accessed August 2, 2025).

Ministry of Community and Territorial Development of Ukraine. (2021) Natsionalna stratehiia zi stvorennia bezbariernoho prostoru v Ukraini do 2030 roku [National Strategy for Creating a Barrier-Free Space in Ukraine by 2030]. Kyiv. Available at: https://mindev.gov.ua/diialnist/bezbariernyi-prostir/natsionalna-stratehiia-zi-stvorennia-bezbariernoho-prostoru-v-ukraini (accessed August 2, 2025). (in Ukrainian)

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2022) Derzhavna stratehiia rozvytku osvity v Ukraini na 2022 – 2032 roky [State Strategy for the Development of Education in Ukraine for 2022 – 2032]. Kyiv: KMU. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-р#Text (accessed August 2, 2025). (in Ukrainian)

Ministry of Digital Transformation of Ukraine. (2021) Kontseptsiia rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei hromadian Ukrainy [Concept of Development of Digital Competencies of Ukrainian Citizens]. Kyiv: Ministry of Digital Transformation. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-р#Text (accessed August 2, 2025). (in Ukrainian)

Maier, U., & Klotz, C. (2022) Personalized feedback in digital learning environments: Classification framework and literature review. Computers & Education: Artificial Intelligence, vol. 3.

Al-Hawamleh, M. S., Alazemi, A. F., Al-Jamal, D. A. H., Al Shdaifat, S., & Rezaei Gashti, Z. (2022) Online learning and self-regulation strategies: Learning guides matter. Education Research International, 2022, Article 4175854, 1–8.

Van-Den-Beemt, A., & Diepstraten, I. (2016) Teacher perspectives on ICT: A learning ecology approach. Computers & Education, vols. 92–93, 161–170.

Jackson-Summers, A. G., Mrakovcich, K. L., Gray, J. P., et al. (2024) A systematic review of inclusive pedagogical research using the CIRTL inclusive pedagogy framework: multi-disciplinary and STEM perspectives, current trends and a research agenda. Discover Education, vol. 3, 30.

Seale, J. (Ed.). (2022) Technology Use by Adults with Learning Disabilities: Past, Present and Future Design and Support Practices. London: Routledge.

Al-Azawei, A., Serenelli, F., & Lundqvist, K. (2016) Universal Design for Learning (UDL): A content analysis of peer-reviewed journal papers from 2012 to 2015. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 16(3), 39–56.

Center for Universal Design. (1997) The Principles of Universal Design, Version 2.0. Raleigh, NC: North Carolina State University. Available at: https://design.ncsu.edu/research/center-for-universal-design/ (accessed August 2, 2025).

Переглядів статті: 3
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-07-28
Як цитувати
Куваєва, Т., Гусак, Н., & Кулівар, В. (2025). КЛІЄНТООРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД ДО ФОРМУВАННЯ ОСВІТНІХ СЕРВІСІВ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНКЛЮЗИВНИХ МЕДІАТЕХНОЛОГІЙ. Економіка та суспільство, (77). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-77-81
Розділ
МАРКЕТИНГ