КОРПОРАТИВНА СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК ЧИННИК АДАПТАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ ІННОВАЦІЙНОСТІ БІЗНЕСУ

  • Наталія Васюткіна Державне некомерційне підприємство "Державний університет "Київський авіаційний інститут" https://orcid.org/0000-0001-8546-9251
  • Богдан Бабіч Державне некомерційне підприємство "Державний університет "Київський авіаційний інститут" https://orcid.org/0009-0009-3287-7652
Ключові слова: корпоративна соціальна відповідальність, адаптаційне забезпечення, розвиток підприємства, стратегічне управління, соціальна ефективність

Анотація

У статті розглядається корпоративна соціальна відповідальність (КСВ) як стратегічний чинник адаптаційного забезпечення розвитку підприємства в умовах інноваційності бізнесу. Обґрунтовано, що впровадження принципів КСВ не лише посилює соціальну легітимність та репутаційний капітал підприємства, але й формує організаційну гнучкість, зміцнює довіру стейкхолдерів і стимулює інноваційну активність. Аналіз сучасних національних та міжнародних практик показав, що соціально відповідальна бізнес-модель сприяє створенню стійких адаптаційних механізмів, орієнтованих на підвищення конкурентоспроможності та реалізацію інноваційного потенціалу підприємства. Досліджено вплив моделей КСВ, зокрема ієрархічної, матриці внутрішньої та зовнішньої відповідальності, рамкової моделі інтеграції, моделі КСВ у контексті зеленої економіки, на адаптаційний розвиток підприємства. Запропоновано практичні підходи до інтеграції КСВ у стратегічне управління як інструменту адаптації до викликів зовнішнього середовища.

Посилання

Bowen H. R. Social Responsibilities of the Businessman. New York: Harper & Row, 1953. 276 p.

Drucker P. F. Managing the Non-Profit Organization: Practices and Principles. New York: HarperCollins, 1990. 235 p.

Букреєва Д. С., Денисенко К. Соціальна відповідальність бізнесу як основа забезпечення ділової активності підприємств: євроінтеграційний аспект. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 38. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-52 (дата звернення: 28.07.2025)

Ломачинська І. А., Халєєва Д. В., Шмагіна В. В. Корпоративна соціальна відповідальність як інструмент забезпечення соціально-економічної безпеки та соціальної інклюзії. Ринкова економіка. 2022. Т. 21. № 2. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/1703817 (дата звернення: 28.07.2025)

Утеченко Д. М., Биба В. А. Актуалізація корпоративної соціальної відповідальності в моделі PR-менеджменту підприємства ринкового типу. Електронне наукове видання «Modern Ekonomics». № 50. 2025. URL: https://modecon.mnau.edu.ua/actualization-of-corporate-social-responsibility/ (дата звернення: 28.07.2025)

Li, Y., Jiang, L., & Yang, P. (2023). How to drive corporate responsible innovation? A dual perspective from internal and external drivers of environmental protection enterprises. Frontiers in Environmental Science, 10, 1091859. URL: https://doi.org/10.3389/fenvs.2022.1091859 (дата звернення: 28.07.2025)

Shi, H., Yan, G., Cai, Q., & Tian, M. (2023). Corporate social responsibility, strategic style and enterprise innovation: Evidence from China. Economic Research – Ekonomska Istraživanja, 36(2), 2142808. URL: https://doi.org/10.1080/1331677X.2022.2142808 (дата звернення: 28.07.2025)

Проданова, Л. В.,Тодоров, П. Інноваційні підходи до реалізації корпоративної соціальної відповідальності у великому бізнесі: успішні кейси та основні тенденції. Приазовський економічний вісник. 2023. № 2(34), С. 60–66. URL: https://doi.org/10.32782/2522-4263/2023-2-11 (дата звернення: 30.07.2025)

Храпкіна, В. В., Тиран, О. В. Розвиток корпоративної соціальної відповідальності у діяльності сучасної української компанії. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2022. № 2(125). С. 119–124. https://doi.org/10.32840/1814-1161/2022-2-19 (дата звернення: 30.07.2025)

Лінгур Л. М. Роль корпоративної соціальної відповідальності у формуванні стратегії розвитку підприємства: сучасний підхід. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 49. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-11(дата звернення: 30.07.2025)

Piletska S., Arefiev S. The mechanism of corporate management of the enterprise financial capacity. Journal of Corporate Responsibility and Leadership. 2020. Vol. 7, Issue 4. P. 43–58. URL: http://jcrl.umk.pl/journal/archive (дата звернення: 30.07.2025)

Соціальна відповідальність бізнесу. URL: https://vue.gov.ua/Соціальна_відповідальність_бізнесу (дата звернення: 30.07.2025)

Davis K. The case for and against business assumption of social responsibilities. Academy of Management Journal. 1973. Vol. 16, No. 2. pp. 312–322.

Carroll A. B. The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons. 1991. Vol. 34, No. 4. pp. 39–48.

Бочарова Н. А., Федотова І. В. Дослідження КСВ як основи концепції сталого розвитку підприємства. Економіка транспортного комплексу. 2020. № 36. URL: DOI: 10.30977/ЕТК.2225-2304.2020.36.0.57

Rendtorff J. D. Stakeholder Management and Relational Economics. Towards Just and Sustainable Business Practices. Advances in Relational Economics: Theoretical and Empirical Approaches. Springer. 2025. URL: DOI: 10.1007/978-3-031-75725-9_5

Porter M. E., Kramer M. R. Creating shared value. Harvard Business Review. 2011. Vol. 89 (1/2). pp. 62–77.

Friedman M. The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits. The New York Times Magazine. 1970. September 13. pp. 122–124.

Davis K., Blomstrom R. L. Business, Society, and Environment: Social Power and Social Response. New York: McGraw-Hill, 1971. 460 p.

Carroll A. B. Carroll’s pyramid of CSR: taking another look. International Journal of Corporate Social Responsibility. 2016. Vol. 1, No. 3. pp. 1–8.

Шеремета А., Лункіна Т. Корпоративна соціальна відповідальність як інструмент підвищення ефективності управління підприємством: теоретичні підходи та практичний вплив. Сталий розвиток економіки. 2025. №3 (54). С. 181-184. URL: https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-54-27 (дата звернення: 05.08.2025)

Охріменко О. О., Фоменко Д. В., Ситайло У. В. Інтеграція цілей сталого розвитку ООН у бізнес-стратегії корпоративної соціальної відповідальності: виклики та можливості консалтингу. Здобутки економіки: перспективи та інновації. 2024. № 10. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13326287 (дата звернення: 05.08.2025)

Живко М. Корпоративна соціальна відповідальність у контексті зеленої економіки. Економічний аналіз. 2024. Т. 34. № 1. С. 292–304. URL: https://www.econa.org.ua/index.php/econa/article/download/6010/6565657364 (дата звернення: 05.08.2025)

Соціально-відповідальний бізнес: що це і як це працює сьогодні в Україні? URL: https://www.forfuture.life/blog/socialno-vidpovidalniy-biznes-shcho-ce-i-yak-vono-pracyuie-sogodni-v-ukrayini (дата звернення: 05.08.2025)

Global Innovation Index. 2023. URL: https://www.wipo.int/en/web/global-innovation-index/2023/index (дата звернення: 05.08.2025)

Длугопольський О., Олійник Д. Соціальна відповідальність бізнесу: приклади розвинутих країн світу для України. Європейський науковий журнал економічних та фінансових інновацій. 2020. № 2(6). С. 265–273.

Bowen, H. R. (1953). Social responsibilities of the businessman. New York: Harper & Row.

Drucker, P. F. (1990). Managing the non-profit organization: Practices and principles. New York: HarperCollins.

Bukreieva D. S., Denysenko K. (2022) Sotsialna vidpovidalnist biznesu yak osnova zabezpechennia dilovoi aktyvnosti pidpryiemstv: yevrointehratsiinyi aspekt [Social responsibility of business as the basis for ensuring business activity of enterprises: the European integration aspect.] Ekonomika ta suspilstvo - Economy and Society. Vyp. 38. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-52 (accessed July 28, 2025)

Lomachynska I. A., Khalieieva D. V., Shmahina V. V. (2022) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist yak instrument zabezpechennia sotsialno-ekonomichnoi bezpeky ta sotsialnoi inkliuzii [Corporate social responsibility as a tool for ensuring socio-economic security and social inclusion]. Rynkova ekonomika - Market Economy. T. 21. № 2. Available at: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/1703817 (accessed July 28, 2025)

Utechenko D. M., Byba V. A. (2025) Aktualizatsiia korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti v modeli PR-menedzhmentu pidpryiemstva rynkovoho typu [Actualization of corporate social responsibility in the PR management model of a market-type enterprise]. Elektronne naukove vydannia «Modern Ekonomics» - Electronic scientific publication “Modern Economics”. vol. 50. Available at: https://modecon.mnau.edu.ua/actualization-of-corporate-social-responsibility/ (accessed July 28, 2025)

Li, Y., Jiang, L., & Yang, P. (2023) How to drive corporate responsible innovation? A dual perspective from internal and external drivers of environmental protection enterprises. Frontiers in Environmental Science, 10, 1091859. Available at: https://doi.org/10.3389/fenvs.2022.1091859 (accessed July 28, 2025)

Shi, H., Yan, G., Cai, Q., & Tian, M. (2023) Corporate social responsibility, strategic style and enterprise innovation: Evidence from China. Economic Research – Ekonomska Istraživanja, 36(2), 2142808. Available at: https://doi.org/10.1080/1331677X.2022.2142808 (accessed July 28, 2025)

Prodanova, L. V., & Todorov, P. (2023) Innovatsiini pidkhody do realizatsii korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti u velykomu biznesi: uspishni keisy ta osnovni tendentsii [Innovative approaches to implementing corporate social responsibility in big business: successful cases and key trends]. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk - Priazovsky Economic Bulletin. vol. 2(34), pp. 60–66. Available at: https://doi.org/10.32782/2522-4263/2023-2-11 (accessed July 30, 2025)

Khrapkina, V. V., & Tyran, O. V. (2022) Rozvytok korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti u diialnosti suchasnoi ukrainskoi kompanii. [Development of corporate social responsibility in the activities of modern Ukrainian companies]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo - State and Regions. Series: Economics and Entrepreneurship. vol. 2(125). pp. 119–124. Available at: https://doi.org/10.32840/1814-1161/2022-2-19 (accessed July 30, 2025)

Linhur L. M. (2023) Rol korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti u formuvanni stratehii rozvytku pidpryiemstva: suchasnyi pidkhid [The role of corporate social responsibility in shaping enterprise development strategy: a modern approach]. Ekonomika ta suspilstvo - Economics and Society. vol. 49. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-11(accessed July 30, 2025)

Piletska, S., & Arefiev, S. (2020). The mechanism of corporate management of the enterprise financial capacity. Journal of Corporate Responsibility and Leadership, vol. 7(4), pp. 43–58. Available at: http://jcrl.umk.pl/journal/archive (accessed July 30, 2025)

Sotsialna vidpovidalnist biznesu [Social responsibility of business]. Available at: https://vue.gov.ua/Соціальна_відповідальність_бізнесу (accessed July 30, 2025)

Davis, K. (1973). The case for and against business assumption of social responsibilities. Academy of Management Journal, vol. 16(2), pp. 312–322.

Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, vol.34(4), pp. 39–48.

Bocharova N. A., Fedotova I. V. (2020) Doslidzhennia KSV yak osnovy kontseptsii staloho rozvytku pidpryiemstva [Research on CSR as the basis for the concept of sustainable development of an enterprise]. Ekonomika transportnoho kompleksu - Economics of the Transport Complex. vol. 36. Available at: https://doi.org/10.30977/ЕТК.2225-2304.2020.36.0.57 (accessed July 30, 2025)

Rendtorff, J. D. (2025). Stakeholder management and relational economics: Towards just and sustainable business practices. In Advances in Relational Economics: Theoretical and Empirical Approaches. Springer. Available at: https://doi.org/10.1007/978-3-031-75725-9_5

Porter, M. E., & Kramer, M. R. (2011). Creating shared value. Harvard Business Review, vol. 89(1/2), pp. 62–77.

Friedman, M. (1970, September 13). The social responsibility of business is to increase its profits. The New York Times Magazine, pp. 122–124.

Davis, K., & Blomstrom, R. L. (1971). Business, society, and environment: Social power and social response. New York: McGraw-Hill. 460 p.

Carroll, A. B. (2016). Carroll’s pyramid of CSR: Taking another look. International Journal of Corporate Social Responsibility, vol. 1(3), pp. 1–8.

Sheremeta A., Lunkina T. (2025) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist yak instrument pidvyshchennia efektyvnosti upravlinnia pidpryiemstvom: teoretychni pidkhody ta praktychnyi vplyv [Corporate social responsibility as a tool for improving enterprise management efficiency: theoretical approaches and practical impact]. Stalyi rozvytok ekonomiky - Sustainable economic development. vol. 3 (54). pp. 181-184. Available at: https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-54-27 (accessed August 05, 2025)

Okhrimenko O. O., Fomenko D. V., Sytailo U. V. (2024) Intehratsiia tsilei staloho rozvytku OON u biznes-stratehii korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti: vyklyky ta mozhlyvosti konsaltynhu [Integration of UN sustainable development goals into corporate social responsibility business strategies: challenges and opportunities for consulting]. Zdobutky ekonomiky: perspektyvy ta innovatsii - Economic achievements: prospects and innovations. vol. 10. Available at: https://doi.org/10.5281/zenodo.13326287 (accessed August 05, 2025)

Zhyvko M. (2024) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist u konteksti zelenoi ekonomiky [Corporate social responsibility in the context of the green economy]. Ekonomichnyi analiz - Economic Analysis. vol. 34.(1.) pp. 292–304. Availableat:https://www.econa.org.ua/index.php/econa/article/download/6010/6565657364 (accessed August 05, 2025)

Sotsialno-vidpovidalnyi biznes: shcho tse i yak tse pratsiuie sohodni v Ukraini? [ Socially responsible business: what is it and how does it work in Ukraine today?].Available at: https://www.forfuture.life/blog/socialno-vidpovidalniy-biznes-shcho-ce-i-yak-vono-pracyuie-sogodni-v-ukrayini (accessed August 05, 2025)

Global innovation index. (2023). Available at: https://www.wipo.int/en/web/global-innovation-index/2023/index(accessed August 05, 2025)

Dluhopolskyi O., Oliinyk D. (2020) Sotsialna vidpovidalnist biznesu: pryklady rozvynutykh krain svitu dlia Ukrainy. [Social responsibility of business: examples from developed countries for Ukraine]. Yevropeiskyi naukovyi zhurnal ekonomichnykh ta finansovykh innovatsii - European Scientific Journal of Economic and Financial Innovations. vol. 2(6). pp. 265–273.

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-07-28
Як цитувати
Васюткіна, Н., & Бабіч, Б. (2025). КОРПОРАТИВНА СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК ЧИННИК АДАПТАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ ІННОВАЦІЙНОСТІ БІЗНЕСУ. Економіка та суспільство, (77). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-77-61
Розділ
ЕКОНОМІКА