PLANNING OF INNOVATIVE ACTIVITY BASED ON COST APPROACH

Keywords: innovations, innovative activity, innovative project, research of innovations, introduction of innovations, investments

Abstract

The article is devoted to topical issues of innovation project planning based on a systematic approach and cost identification by stages of its implementation. The following elements are singled out as part of innovation activity as a system: analysis of the external environment, analysis of the internal environment, innovation process and lag, innovation and their hierarchy by stages of innovation activity, namely research, investment and implementation and cost center. The analysis of the external environment involves the study of customers, investors, suppliers, the legal framework, financial institutions, energy resources. Analysis of the internal environment includes research on financing, production technology, corporate culture, staff qualifications, technical equipment, risk management, organizational structure. At the stage of the innovation process is the planning, organization, coordination, acquisition or creation of the project and control over these elements. The result of innovation is technological, technical, marketing or management innovation and the effect of its implementation. In order to accumulate information about the process of innovation implementation, accounting sources of information have been formed. As innovative activity at all stages assumes occurrence of expenses taking into account features of branch objects of the analysis which are reflected in the account are grouped. The result of innovative activities can be a change of position in the external environment, which leads to the enrichment of the enterprise. However, in the internal environment there is a dynamic of a number of elements, namely cost reduction, increase in profit, increase in productivity, formation of complex use of raw materials, conditionally waste-free production, increase in productivity, formation of a positive image of the enterprise. The synergistic effect of using the model is to effectively choose the behavior of senior management, taking into account the price situation, achieving competitive advantage, minimizing the impact of market volatility and mutual growth of investment confidence of stakeholders in cooperation.

References

A spiral approach to business model innovation. URL: http://www.ey.com/Publication/wwLUAssets/Innovation/$FILE/Innovation.pdf

Oslo Manual. Guidelines for collecting and interpreting innovation data (Third edition) 2005. URL: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/OSLO/EN/OSLO-EN.PDF

Князевич А.О. Інноваційний лаг і його роль в інноваційному процесі. Актуальні проблеми економіки. 2010. № 6 (108). С. 26–30.

Крамськой Д.Ю., Колотюк О.І. Аналіз інструментарію дослідження інноваційного розвитку підприємства. Бізнес Інформ. 2013. № 5. С. 253–258.

Кулиняк І.Я., Ріжко І.А. Аналіз інноваційної діяльності підприємств західного регіону України. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Проблеми економіки та управління. 2013. № 754. С. 26–33.

Лисенко Л.А. Підхід до оцінки ефективності інноваційної діяльності підприємства. Комунальне господарство міст. Сер. : Економічні науки : зб. наук. пр. Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. Харків, 2007. № 78. С. 94–100

Луцяк В.В., Ставська Ю.В., Головня О.М. Стратегічне планування і тактика інноваційної діяльності у ресторанних підприємствах: розроблення функціональних харчових продуктів. Вісник Східноєвропейського університету економіки і менеджменту. Серія : Економіка і менеджмент. 2018. № 1. С. 103–113.

Полінкевич О.М. Принципи адаптивного планування інноваційної діяльності підприємств. Економічні науки. Серія : Економіка та менеджмент. 2018. Вип. 15. С. 205–211.

Сільченко І.А., Архіпова В.М. Планування як визначна необхідність розвитку інноваційної діяльності підприємств. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. 2017. № 4. С. 63–67.

Солоха Д.В., Сапельнікова Н.Л., Бєлякова О.В. Управління інвестиційно-інноваційною діяльністю в системі бізнес-планування підприємств України. Менеджер. 2020. № 2. С. 127–139.

Харів П.С. Інноваційна діяльність підприємства та економічна оцінка інноваційних процесів. Тернопіль : Економічна думка, 2003. 326 с.

A spiral approach to business model innovation. URL: http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/Innovation/$FILE/Innovation.pdf

Oslo Manual. Guidelines for collecting and interpreting innovation data (Third edition) 2005 URL: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/OSLO/EN/OSLO-EN.PDF

Knyazevich A.O. (2010) Іnnovacіjnij lag і jogo rol v іnnovacіjnomu procesі [Innovation lag and its role in the innovation process]. Aktual'nі problemi ekonomіki, 6 (108), pp. 26–30.

Kramskoj D.Yu., Kolotyuk O.I. (2013) Analiz instrumentariyu doslidzhennya innovacijnogo rozvytku pidpryyemstva [Analysis of research tools for innovative development of the enterprise]. Biznes Inform, 5, 253–258.

Kulynyak I.Ya., Rizhko I.A. (2013) Analiz innovacijnoyi diyalnosti pidpryyemstv zaxidnogo regionu Ukrayiny [Analysis of innovative activity of enterprises in the western region of Ukraine]. Visnyk Nacionalnogo universytetu "Lvivska politexnika". Problemy ekonomiky ta upravlinnya, 754, 26–33.

Lysenko L.A. (2007) Pidxid do ocinky efektyvnosti innovacijnoyi diyalnosti pidpryyemstva [Approach to assessing the effectiveness of innovative activities of the enterprise]. Komunalne gospodarstvo mist. Ser. : Ekonomichni nauky : zb. nauk. pr. Khark. nacz. akad. misk. gosp-va. Kharkiv, 78, 94–100.

Lucyak V.V., Stavska Yu.V., Golovnya O.M. (2018) Strategichne planuvannya i taktyka innovacijnoyi diyalnosti u restorannyx pidpryyemstvax: rozroblennya funkcionalnyx xarchovyx produktiv [Strategic planning and tactics of innovative activity in restaurant enterprises: development of functional food products]. Visnyk Sxidnoyevropejskogo universytetu ekonomiky i menedzhmentu. Seriya: Ekonomika i menedzhment, 1, 103–113.

Polinkevych O.M. (2018) Pryncypy adaptyvnogo planuvannya innovacijnoyi diyalnosti pidpryyemstv [Principles of adaptive planning of innovative activity of enterprises]. Ekonomichni nauky. Seriya: Ekonomika ta menedzhment, 15, 205–211.

Silchenko I.A., Arxipova V.M. (2017) Planuvannya yak vyznachna neobxidnist rozvytku innovacijnoyi diyalnosti pidpryyemstv [Planning as a significant need for the development of innovative activities of enterprises]. Visnyk Berdyanskogo universytetu menedzhmentu i biznesu, 4, 63–67.

Soloxa D.V., Sapelnikova N.L., Byelyakova O.V. (2020) Upravlinnya investycijno-innovacijnoyu diyalnistyu v systemi biznes-planuvannya pidpryyemstv Ukrayiny [Management of investment and innovation activities in the business planning system of Ukrainian enterprises]. Menedzher, 2, 127–139.

Xariv P.S. (2003) Innovacijna diyalnist pidpryyemstva ta ekonomichna ocinka innovacijnyx procesiv [Innovative activity of the enterprise and economic estimation of innovative processes]. Ternopil: Ekonomichna dumka, 326 p. (in Ukrainian)

Article views: 91
PDF Downloads: 78
Published
2021-08-31
How to Cite
Chereshnyuk, O. (2021). PLANNING OF INNOVATIVE ACTIVITY BASED ON COST APPROACH. Economy and Society, (30). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-30-42
Section
ACCOUNTING AND TAXATION