КОНЦЕПТУАЛЬНІ ОСНОВИ СТРАТЕГІЧНОГО ТА ТЕРИТОРІАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ТОРГОВЕЛЬНИХ МЕРЕЖ

  • Юрій Тимейчук Національний університет водного господарства та природокористування https://orcid.org/0000-0001-5700-1889
Ключові слова: торговельні мережі, стратегічний розвиток, життєвий цикл мережі, просторовий аналіз, геомаркетинг

Анотація

Стаття розкриває теоретико-концептуальні засади стратегічного і просторового розвитку торговельних мереж в умовах сучасних економічних трансформацій та динаміки ринку. Визначено вплив життєвого циклу мережі на вибір управлінських рішень, територіальне масштабування та оптимізацію форматів торгівлі. Узагальнено світовий та вітчизняний досвід просторового розвитку ритейлу, проаналізовано ключові виклики, зокрема рівень конкуренції, технологічні зрушення та зміну споживчих пріоритетів в омнікальному середовищі торгівлі. Окрему увагу приділено інструментам геоінформаційного аналізу, геомаркетингу та кластерному підходу як засобам підвищення конкурентоспроможності та адаптивності мереж. Запропоновано використання інтегрованого підходу до синхронізації стратегічних і територіальних рішень для забезпечення сталого розвитку та оптимізації ринкової експансії.

Посилання

Гальків Л. І., Демчишин М. Я., Грищук Д. В. Інноваційний імператив розвитку ритейлу як деактиватор ризиків і загроз соціально-економічній безпеці. Вісник НУ «Львівська політехніка». 2016. № 847. С. 61–68.

Голіков А., Чорномаз П. Використання теорії центральних місць з метою вдосконалення адміністративно-територіального устрою Харківської області. Часопис соціально-економічної географії. 2018. № 24. С. 47–55.

Григоренко Т. М. Методичні підходи до розміщення торговельних об’єктів франчайзингової роздрібної торговельної мережі. Економіка та управління підприємствами. 2016. №3. С. 136–143.

Давимука С. А., Федулова Л. І., Попадинець Н.М. Інноваційний розвиток підприємств сфери торгівлі: світові тенденції та практика в Україні : монографія. Львів : ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М.І. Долішнього НАН України», 2016. 432 с.

Зацерковний В. І., Демидов В. К., Цюпа І. В., Малік Т. М. Моделювання в ГІС. Київ : КНЕУ ім. Т. Г. Шевченка, 2024. 420 с.

Мазаракі А. А., Лагунін В. Д., Герасименко А. Г. Внутрішня торгівля України : монографія. Київ : КНТУ, 2016. 864 с.

Пріщенко А. М. Управління розвитком великих мережевих торговельних підприємств: напрями та перспективи. European scientific journal of Economic and Financial innovation. 2023. № 2(12). С. 152–154.

Роджерс М. Е. Дифузія інновацій. Київ : Києво-Могилянська академія, 2009. 592 с.

Чандлер А. Видима рука: управлінська революція в американському бізнесі. Київ : Наш формат, 2021. 528 с.

Шинкаренко Н. В., Шевців Л. Ю. Стратегія кооперенції (коопетиції) в системі ритейлу на засадах омніканальності. Економіка та суспільство. 2021. № 29. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-26

Aaker D. A. Strategic Market Management. Hoboken : Wiley, 2010. 368 p.

Ahmad S. Encyclopaedia of retail chain management. Himalaya Publishing House. 2009. Vol. 1–3. URL: http://ebookcentral.proquest.com/lib/stfranciscollege419

Kotler P. Marketing management. Longman (Pearson Education), 2021. 464 p.

Vujanović N. Technological Trends in the Manufacturing and Service Sectors. The Case of Montenegro. South East European Journal of Economics and Business. 2021. Vol. 1. P. 120–133.

Webster I. Networks of Collaboration or Conflict? Electronic Data Interchange and Power in the Supply Chain. The Journal of Strategic Information Systems. 1995. Vol. 4, No. 1. P. 31–42.

Wrigley N., Lowe M. Reading Retail: A Geographical Perspective on Retailing and Consumption Spaces. London : Arnold, 2002. 288 p.

Galkiv L., Demchyshyn M., Gryschuk D. (2016) Innovatsiinyi imperatyv rozvytku ryteilu yak deaktyvator ryzykiv i zahroz sotsialno-ekonomichnii bezpetsi. [Innovation imperative of retail development as deactivator of risks and threats of socio-economic security]. Visnyk NU «Lvivska politekhnika», no 847, pp. 61–68. (in Ukrainian)

Golikov А, Chernomaz P. (2018) Vykorystannia teorii tsentralnykh mists z metoiu vdoskonalennia administratyvno-terytorialnoho ustroiu Kharkivskoi oblasti [Use of the theory of central places for the improvement of the administrative-territorial device of the Kharkiv region]. Chasopys sotsialno-ekonomichnoi heohrafii, no 24, pp. 47–55. (in Ukrainian)

Grygorenko T. (2016) Metodychni pidkhody do rozmishchennia torhovelnykh obiektiv franchaizynhovoi rozdribnoi torhovelnoi merezhi [Methodological approaches to locating outlets of the franchise retail network]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, no 3, pp. 136–143. (in Ukrainian)

Davymuka S., Fedulova I., Popadynets M. (2016) Innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstv sfery torhivli: svitovi tendentsii ta praktyka v Ukraini [Innovative development of enterprises in the spher of trade: world tendencies and practice in Ukraine]. monohrafiia [a monograph]. Lviv : DU «Instytut rehionalnykh doslidzhen imeni M.I. Dolishnoho NAN Ukrainy», 432 p. (in Ukrainian)

Zatserkovnyi V., Demydov V., Tsiupa I., Malik T. (2024) Modeliuvannia v HIS [GIS modeling]. Kyiv : KNEU im. T. H. Shevchenka, 420 p. (in Ukrainian)

Mazaraki A., Lahunin V., Herasymenko A. (2026) Vnutrishnia torhivlia Ukrainy [Domestic trade of Ukraine] monohrafiia [a monograph]. Kyiv : KNTU, 864 p. (in Ukrainian)

Prishchenko A. (2023) Upravlinnia rozvytkom velykykh merezhevykh torhovelnykh pidpryiemstv: napriamy ta perspektyvy [Development management of large network commercial enterprises: directions and perspectives]. European scientific journal of Economic and Financial innovation, no 2(12), pp. 152–154. (in Ukrainian)

Rogers М. (2009) Dyfuziia innovatsii [Diffusion of innovations]. Kyiv : Kyivo-Mohylianska akademiia, 592 p. (in Ukrainian)

Chandler А. (2021) Vydyma ruka: upravlinska revoliutsiia v amerykanskomu biznesi [Visible hand: the managerial revolution in American business]. Кyiv: Nash format, 528 p. (in Ukrainian)

Shynkarenko N., Shevtsiv L. (2021) Stratehiia kooperentsii (koopetytsii) v systemi ryteilu na zasadakh omnikanalnosti [Сooperantion strategy (coopetition) in the retail system based on omnichannel]. Ekonomika ta suspilstvo, no 29. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-26. (in Ukrainian)

Aaker D. A. (2010) Strategic Market Management. Hoboken : Wiley, 368 p.

Ahmad S. (2009) Encyclopaedia of retail chain management. Himalaya Publishing House, vol. 1–3. URL: http://ebookcentral.proquest.com/lib/stfranciscollege419

Kotler P. (2021) Marketing management. Longman (Pearson Education), 464 p.

Vujanović N. (2021) Technological trends in the manufacturing and service sectors. The case of Montenegro. South East European Journal of Economics and Business, vol. 1, pp. 120–133.

Webster I. (1995) Networks of Collaboration or Conflict? Electronic Data Interchange and Power in the Supply Chain. The Journal of Strategic Information Systems. vol. 4, no. 1, pp. 31–42.

Wrigley N., Lowe M. (2002) Reading Retail: A Geographical Perspective on Retailing and Consumption Spaces. London : Arnold, 288 p.

Переглядів статті: 1
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-07-28
Як цитувати
Тимейчук, Ю. (2025). КОНЦЕПТУАЛЬНІ ОСНОВИ СТРАТЕГІЧНОГО ТА ТЕРИТОРІАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ТОРГОВЕЛЬНИХ МЕРЕЖ. Економіка та суспільство, (77). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-77-46
Розділ
ЕКОНОМІКА