ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК СКЛАДОВА КОНКУРЕНТНОЇ СТРАТЕГІЇ ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ

Ключові слова: інтернаціоналізація, конкурентна стратегія, промислові підприємства, малі та середні підприємства, зовнішній ринок, стратегічний розвиток, ринок послуг ремонту електричного обладнання, післявоєнне відновлення

Анотація

У статті обґрунтовано інтернаціоналізацію діяльності як складову довгострокової конкурентної стратегії промислових підприємств України в умовах післявоєнного відновлення. Проаналізовано ринки зарубіжних країн з метою визначення можливих напрямів інтернаціоналізації діяльності середніх підприємств, що надають послуги ремонту електричного обладнання. Основну увагу зосереджено на аналізі перспектив і доведенні доцільності виходу українських середніх електроремонтних підприємств на зовнішні ринки, зокрема Республіки Казахстан, а також на необхідності формування конкурентної стратегії, яка враховує ресурсні обмеження бізнесу, специфіку цільового ринку та довгострокові перспективи сталого розвитку. Практична реалізація запропонованих підходів сприятиме зміцненню позицій вітчизняних підприємств у міжнародному середовищі та скороченню залежності від внутрішнього ринку.

Посилання

Ansoff H. Igor. Corporate Strategy: An Analytic Approach To Business Policy For Growth And Expansion. New York : McGraw-Hill Book Co., 1969. 208 p.

Porter M. E. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York : Free Press, 1980. 422 p.

Porter M. E. How Competitive Forces Shape Strategy. Harvard Business Review. 1979. Vol. 57 (2). PP. 137–145.

Porter M. E. The Competitive Advantage of Nations. New York : Free Press, 1990. 929 p.

Kotler Ph, Keller K.L. Marketing Management. 15th ed. New York : Pearson Education, Inc, 2016. 834 p.

Багорка М. О., Кадирус І. Г., Кравець О. В. Розроблення маркетингових конкурентних стратегій підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету: серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2021. Вип. 36. С. 11–18.

Король М. М., Бабинець Р. С., Нам’як Ю. Ю. Конкурентні стратегії транснаціональних банків у глобальній економіці. Економіка та суспільство. 2023. № 56. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-19 (дата звернення: 12.05.2025).

Ігнатенко М. М., Мармуль Л. О., Романюк І. А. Розвиток конкурентних стратегій підприємств в умовах глобалізації ринків. Економічний вісник університету. 2023. Вип. 57. С. 45–51.

Воловельська І. В., Cтарченко Я. Сучасні конкурентні стратегії: теоретичний аспект. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2023. № 81-82. С. 134–138.

Колешня Я. О., Савічева Т. Ю. Маркетингова стратегія підприємства в процесі інтернаціоналізації. Економіка та суспільство. 2021. № 29. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-11 (дата звернення: 20.05.2025).

Тараненко І. В., Науменко В. С., Шевченко В. М., Яременко С. С. Аналіз конкурентної ситуації на ринку для формування стратегічного вектору розвитку підприємства. Академічний огляд. 2025. №1 (62). С. 211–226.

Johanson J., Vahlne J.-E. The Internationalization Process of the Firm – A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments. Journal of International Business Studies. 1977. Vol. 8 (1). PP. 23–32.

Economies. Georgia. World Bank Group : web-site. URL: https://data360.worldbank.org/en/economy/GEO (дата звернення: 14.05.2025).

Economies. Kazakhstan. World Bank Group : web-site. URL: https://data360.worldbank.org/en/economy/KAZ (дата звернення: 4.06.2025).

Economies. Moldova. World Bank Group : web-site. URL: https://data360.worldbank.org/en/economy/MDA (дата звернення: 8.05.2025).

Bureau of National statistics. Agency for Strategic planning and reforms of the Republic of Kazakhstan. URL: https://stat.gov.kz/en/industries/economy/national-accounts/publications/ (дата звернення: 24.05.2025).

IMF Staff Concludes Visit to Kazakhstan. International Monetary Fund. May 29, 2025. URL: https://www.imf.org/en/News/Articles/2025/05/28/pr-25164-kazakhstan-imf-staff-concludes-visit (дата звернення: 10.06.2025).

Огляд торговельної політики Республіки Казахстан. Міністерство економіки України : веб-сайт. URL: https://me.gov.ua/Documents/Detail/b09467e6-0ef2-4f8a-a90b-586537e61000?lang=uk-UA&id=bb5c4f4a-35f2-4dff-9f51-03f4bd7ef563&title=NatsionalniiKomitetZPitanSproschenniaProtsedurTorgivli (дата звернення: 18.06.2025).

Quarmet: web-site. URL: https://qarmet.kz/en/ (дата звернення: 28.05.2025).

Eurasian Resources Group: web-site. URL: https://www.erg.kz/en/about (дата звернення: 17.06.2025).

Samruk-Kazyna: web-site. URL: https://sk.kz/?lang=en (дата звернення: 30.06.2025).

Ansoff H. Igor (1969) Corporate Strategy: An Analytic Approach To Business Policy For Growth And Expansion. New York: McGraw-Hill Book Co., 208 p. (in English).

Porter M. E. (1980) Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York: Free Press, 422 p. (in English).

Porter M. E. (1979) How Competitive Forces Shape Strategy. Harvard Business Review, vol. 57 (2), pp. 137–145.

Porter M. E. (1990) The Competitive Advantage of Nations. New York: Free Press, 929 p. (in English).

Kotler Ph, Keller K.L. Marketing Management (2016) 15th ed. New York: Pearson Education, Inc, 834 p. (in English).

Bahorka M. O., Kadyrus I. H., Kravets O. V. (2021) Rozroblennia marketynhovykh konkurentnykh stratehii pidpryiemstv [Development of marketing competitive strategies of enterprises]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu: seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo – Scientific Bulletin of Uzhhorod National University: series: International Economic Relations and World Economy, vol. 36, pp. 11–18.

Korol M. M., Babynets R. S., Namiak Yu. Yu. (2023) Konkurentni stratehii transnatsionalnykh bankiv u hlobalnii ekonomitsi [Competitive strategies of transnational banks in the global economy]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, vol. 56, DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-19 (accessed May 12, 2025).

Ihnatenko M. M., Marmul L. O., Romaniuk I. A. (2023) Rozvytok konkurentnykh stratehii pidpryiemstv v umovakh hlobalizatsii rynkiv [Development of competitive strategies of enterprises in the conditions of market globalization]. Ekonomichnyi visnyk universytetu – University Economic Bulletin, vol. 57, pp. 45–51.

Volovelska I. V., Ctarchenko Ya. (2023) Suchasni konkurentni stratehii: teoretychnyi aspekt [Modern competitive strategies: theoretical aspect]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti – Bulletin of transport and industry economics, vol. 81–82, pp. 134–138.

Koleshnia Ya. O., Savicheva T. Yu. (2021) Marketynhova stratehiia pidpryiemstva v protsesi internatsionalizatsii [Marketing strategy of an enterprise in the process of internationalization]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, vol. 29. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-11 (accessed May 20, 2025).

Taranenko I.V., Naumenko V.S., Shevchenko V.M., Yaremenko S.S. (2025) Analiz konkurentnoi sytuatsii na rynku dlia formuvannia stratehichnoho vektoru rozvytku pidpryiemstva [Analysis of the competitive situation in the market for the formation of a strategic vector for the development of the enterprise]. Akademichnyi ohliad – Academic review, vol. 1 (62), pp. 211–226.

Johanson J., Vahlne J.-E. (1977) The Internationalization Process of the Firm – A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments. Journal of International Business Studies, vol. 8 (1), pp. 23–32.

World Bank Group. Economies. Georgia. Available at: https://data360.worldbank.org/en/economy/GEO (accessed May 14, 2025).

World Bank Group. Economies. Kazakhstan. Available at: https://data360.worldbank.org/en/economy/KAZ (accessed June 4, 2025).

World Bank Group. Economies. Moldova. Available at: https://data360.worldbank.org/en/economy/MDA (accessed May 8, 2025).

Bureau of National statistics. Agency for Strategic planning and reforms of the Republic of Kazakhstan. Available at: https://stat.gov.kz/en/industries/economy/national-accounts/publications/ (accessed May 24, 2025).

International Monetary Fund (2025). IMF Staff Concludes Visit to Kazakhstan. May 29. Available at: https://www.imf.org/en/News/Articles/2025/05/28/pr-25164-kazakhstan-imf-staff-concludes-visit (accessed June 10, 2025).

Ministry of Economy of Ukraine. Ohliad torhovelnoi polityky Respubliky Kazakhstan [Overview of the Trade Policy of the Republic of Kazakhstan]. Available at: https://me.gov.ua/Documents/Detail/b09467e6-0ef2-4f8a-a90b-586537e61000?lang=uk-UA&id=bb5c4f4a-35f2-4dff-9f51-03f4bd7ef563&title=NatsionalniiKomitetZPitanSproschenniaProtsedurTorgivli (accessed June 18, 2025).

Quarmet. Available at: https://qarmet.kz/en/ (accessed May 28, 2025).

Eurasian Resources Group. Available at: https://www.erg.kz/en/about (accessed June 17, 2025).

Samruk-Kazyna. Available at: https://sk.kz/?lang=en (accessed June 30, 2025).

Переглядів статті: 2
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-06-30
Як цитувати
Науменко, В. (2025). ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК СКЛАДОВА КОНКУРЕНТНОЇ СТРАТЕГІЇ ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ. Економіка та суспільство, (76). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-76-94
Розділ
ЕКОНОМІКА