ДИВЕРСИФІКАЦІЯ ДЖЕРЕЛ ФІНАНСУВАННЯ ЗАКЛАДІВ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ
Анотація
Дослідження присвячено комплексному аналізу систем фінансування закладів професійно-технічної освіти в Україні та провідних країнах Європейського Союзу. Обґрунтовано теоретичні засади, сутність, методи та особливості фінансового забезпечення підготовки кваліфікованих робітників у сучасних економічних умовах. Розглянуто ключові інституційно-правові аспекти регулювання фінансових потоків у цій сфері. На основі статистичних даних виявлено основні тенденції фінансового забезпечення закладів професійно-технічної освіти, зокрема залежність від бюджетних асигнувань, ресурсів місцевих бюджетів після децентралізації та інших джерел (власні надходження, кошти стейкхолдерів). Проведено порівняльний аналіз моделей фінансування, включаючи дуальні системи, державні гранти, участь бізнесу та регіональні фонди в країнах Європейського Союзу. Ідентифіковано ключові виклики системи фінансування професійної освіти в Україні та запропоновано рекомендації щодо її вдосконалення з урахуванням позитивного європейського досвіду, зокрема щодо диверсифікації джерел фінансування та посилення співпраці з роботодавцями.
Посилання
Ганзюк С. М., Брежнєва-Єрмоленко О. В. Параметричний аналіз бюджетно-кошторисного фінансування закладу професійно-технічної освіти міста Кам’янського. Економічний вісник Дніпровського державного технічного університету. 2022. № 1 (4). С. 56–67.
Cedefop – European Centre for the Development of Vocational Training. URL: https://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-reports (дата звернення: 01.07.2025).
Калашнікова С., Власова І. Розширення фінансової автономії університетів як інструмент підвищення їх соціальної відповідальності. Університети і лідерство. 2022. № 13. С. 55–69.
Kim J., Han M. Education financing and public private partnership development assistance model. Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 177. P. 100–103.
Грень Л. М., Вавренюк С. А., Алієва П. І. Сучасна освіта України: державно управлінський аспект: моногр. Харків: Видавництво Іванченка І. С., 2021. 238 с.
Інститут регіонального розвитку. Звіт про передачу фінансової відповідальності за ПТО місцевим бюджетам після реформи децентралізації 2016 року. Львів, 2022. 24 с.
Open Budget. Державний веб-портал бюджету для громадян. Доходи. URL: https://openbudget.gov.ua/national-budget/incomes (дата звернення: 01.07.2025).
Nazukova N. Funding vocational education and training in Ukraine: Wartime and after the war perspectives. Věda a perspektivy. 2022. № 12 (19). P. 17–24.
Базілевич В. Д., Баластрик Л. О., Білоус Г. І. Економетрика: підручник. Київ: Знання, 2021. 440 с.
Профосвіту реформують згідно з вимогами ринку праці — законопроєкт №13107. URL: https://kadroland.com/news/4153-reforma-profosviti-pedagogam-mozut-zmensiti-robocii-tizden-do-36-godin (дата звернення: 01.07.2025).
EU4Skills. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/tag/eu4skills?&tag=eu4skills (дата звернення: 01.07.2025).
European Commission. Apprenticeship schemes in European countries. A cross-nation overview. Brussels, 2020. 88 p. URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/12fdc5d1-d59c-11ea-adf7-01aa75ed71a1 (дата звернення: 01.07.2025).
Vocational education and training in Europe – Germany: system description. In Cedefop, & ReferNet. 2024. URL: https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/vet-in-europe/systems/germany-u3 (дата звернення: 26.06.2025).
Vocational education and training in Europe – Poland: system description. In Cedefop, & ReferNet. 2024. URL: https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/vet-in-europe/systems/poland-u2 (дата звернення: 26.06.2025).
Rajczakowska E., Bujak A., Andrzejczyk P. Effects of Financing Vocational Education in Poland and the Process of Vocational Examination at Secondary School Level in Selected Occupations of the TSL Sector. Przedsiębiorczość i Zarządzanie. 2019. Vol. 20 (7). Pp. 355–367.
Радкевич В. О. Вплив інституту професійної освіти НАПН України на формування й реалізацію державної політики у сфері підготовки робітничих кадрів: Науково-аналітична доповідь до 33-ї річниці Незалежності України. HNAESU, 2024. Вип. 6, ч. 2. С. 1–16.
Hanzjuk, S. M., & Brezhnieva-Yermolenko, O. V. (2022). Parametrychnyi analiz biudzhetno-koshtorysnoho finansuvannia zakladu profesiino-tekhnichnoi osvity mista Kamjanskoho [Parametric analysis of budget-estimate funding of VET institution in Kamianske]. Ekonomichnyi visnyk Dniprovskoho derzhavnoho tekhnichnoho universytetu, 1(4), 56–67. [in Ukrainian].
Cedefop – European Centre for the Development of Vocational Training. (n.d.). Available at: https://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-reports (accessed July 01, 2025).
Kalashnikova, S., & Vlasova, I. (2022). Rozshyrennia finansovoi avtonomii universytetiv yak instrument pidvyshchennia yikh sotsialnoi vidpovidalnosti [Expansion of financial autonomy of universities as a tool for increasing their social responsibility]. Universytety i liderstvo, 13, 55–69. [in Ukrainian].
Kim, J., & Han, M. (2015). Education financing and public private partnership development assistance model. Social and Behavioral Sciences, 177, 100–103.
Hren, L. M., Vavreniuk, S. A., & Aliieva, P. I. (2021). Suchasna osvita Ukrainy: derzhavno-upravlinskyi aspekt [Modern education of Ukraine: public administration aspect]. Kharkiv: Vydavnytstvo Ivanchenka I. S. [in Ukrainian].
Instytut rehionalnoho rozvytku. (2022). Zvit pro peredachu finansovoi vidpovidalnosti za PTO mistsevym biudzhetam pislia reformy detsentralizatsii 2016 roku [Report on decentralization of VET funding to local budgets]. Lviv. 24 p. [in Ukrainian].
Open Budget. (n.d.). Derzhavnyi veb-portal biudzhetu dlia hromadian: Dokhody [State Budget portal for citizens: Incomes]. Available at: https://openbudget.gov.ua/national-budget/incomes (accessed July 01, 2025). [in Ukrainian].
Nazukova, N. (2022). Funding vocational education and training in Ukraine: Wartime and after-the-war perspectives. Věda a perspektivy, 12(19), 17–24.
Bazylevych, V. D., Balastryk, L. O., & Bilous, H. I. (2021). Ekonometryka: pidruchnyk [Econometrics: textbook]. Kyiv: Znannia. 440 p. [in Ukrainian].
Kadroland. (2025). Profofsvitu reformuiut zhidno z vymohamy rynku pratsi – zakonoproiekt № 13107 [VET reform according to labor market requirements]. Available at: https://kadroland.com/news/4153-reforma-profosviti-pedagogam-mozut-zmensiti-robocii-tizden-do-36-godin (accessed July 01, 2025). [in Ukrainian].
Ministry of Education and Science of Ukraine. EU4Skills. Available at: https://mon.gov.ua/tag/eu4skills?&tag=eu4skills (accessed July 01, 2025). [in Ukrainian].
European Commission. (2020). Apprenticeship schemes in European countries: A cross-nation overview. Brussels. 88 p. Available at: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/12fdc5d1-d59c-11ea-adf7-01aa75ed71a1 (accessed July 01, 2025).
Cedefop, & ReferNet. (2024). Vocational education and training in Europe – Germany: system description. Available at: https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/vet-in-europe/systems/germany-u3 (accessed June 26, 2025).
Cedefop, & ReferNet. (2024). Vocational education and training in Europe – Poland: system description. Available at: https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/vet-in-europe/systems/poland-u2 (accessed June 26, 2025).
Rajczakowska, E., Bujak, A., & Andrzejczyk, P. (2019). Effects of financing vocational education in Poland and the process of vocational examination at secondary school level in selected occupations of the TSL sector. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 20(7), 355–367.
Radkevych, V. O. (2024). Vplyv instytutu profesiinoi osvity NAPN Ukrainy na formuvannia y realizatsiiu derzhavnoi polityky u sferi pidhotovky robitnychykh kadriv [Influence of the Institute of Vocational Education of NAES of Ukraine on the development of state policy for skilled labor]. HNAESU, 6(2), 1–16. [in Ukrainian].

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.