ПАТТЕРНИ СПОЖИВЧОЇ ПОВЕДІНКИ В УКРАЇНІ
Анотація
Стаття присвячена актуальним питанням поведінки споживачів в Україні. Мета цієї статті – проаналізувати патерни поведінки споживачів в Україні та їх історичне коріння. Поставлена мета покликана допомогти краще зрозуміти чинники, що стимулюють споживчу поведінку українців, спрогнозувати її майбутні зміни та розробити механізми та інструменти управління поведінкою споживачів для українських компаній. Перш за все, слід зазначити, що більшість сучасних українських споживачів народилися і виросли за часів Радянського Союзу, тому радянські моделі споживання все ще впливають на українські патерни поведінки споживачів. Незважаючи на те, що радянська економіка дефіциту вже давно не актуальна для України, вона свого часу сформувала суспільство дефіциту, і навіть через 30 років після розпаду СРСР імперативи цього суспільства суттєво впливають на споживчу поведінку українців. Навіть більш молодому поколінню, яке ніколи не стикалося з радянською системою, в якійсь мірі властиво наслідувати радянські патерни споживання. Після розпаду СРСР Україна почала переймати патерни поведінки споживачів з цивілізованого світу, перш за все конс’юмеризм. Проте процеси витіснення радянських моделей споживання конс’юмеризмом гальмувалися через низку причин: низьку купівельну спроможність українців, стримування гедонізму, який є основним рушієм конс’юмеризму, християнськими традиціями та культурою, притаманними українцям. Водночас інша глобальна тенденція споживання – креативний конс’юмеризм – активно впроваджується українцями, частково тому, що форми такої поведінки дісталися нам у спадок від радянського суспільства. Креативний конс’юмеризм може виражатися в таких формах, як, наприклад, індивідуальний пошив одягу, будівництво та реконструкця власного житла, садівництво, аматорська фото- та відеозйомка, кулінарна творчість тощо, що є дуже поширеними в Україні. В Україні знайшов поширення і такий глобальний патерн поведінки споживачів, як етичне споживання, що набуває форми зеленого, екологічного, відповідального, свідомого споживання або навіть антиконсьюмеризма. Але водночас існують деякі бар’єри на шляху широкого розповсюдження етичного споживання в Україні, такі як радянські моделі споживання, низький рівень освітньо-культурної діяльності з боку уряду, відсутність законодавчого стимулювання етичного споживання, все ще низький рівень екологічної культури українців. Нарешті, сучасні технології разом з кризою, обумовленою пандемією COVID-19, впливають на моделі поведінки споживачів в Україні, перш за все за рахунок зростання ролі онлайн-технологій в прийнятті рішень споживачами.
Посилання
Lylyk, Y. V. (2014) Intuytyvnyi marketynh potrebytelia [Intuitive consumer marketing] : monohrafyia [a monograph]. Kyiv: UAM, 120, [5] p. (in Russian)
Kivi, B. (2004) Hihabaity vlady. Informatsiini tekhnolohii mizh svobodoiu i totalitaryzmom [Gigabytes of power. Information technology between freedom and totalitarianism]. Vyd. "BESTSELLER". 352 p. (in Ukrainian)
Dorokhov, O., Dorokhova, L., Delibasic, M. & Streimikis, J. (2017) Consumer Behavior Modeling: Fuzzy Logic Model for Air Purifiers Choosing. Montenegrin Journal of Economics, Vol. 13, No. 4. Pp. 61–77.
Horbach, A. N. & Tseitlyn, N. A. (2011) Pokupatelskoe povedenye: analyz spontannykh posledovatelnostei i rehressyonnykh modelei v marketynhovykh issledovanyiakh [Buying Behavior: Analysis of Spontaneous Sequences and Regression Models in Marketing Research]. Kyev: Osvita Ukrainy, 220 p. (in Russian)
Hasparian S. COVID-19: osnovni tendentsii spozhyvchoi povedinky [COVID-19: main trends in consumer behavior]. Available at: https://home.kpmg/ua/uk/home/media/press-releases/2020/07/osnovni-tendentsiyi.html (accessed 16 May 2021).
Nielsen: yak pandemiia virusu COVID-19 vplynula na zminy u spozhyvchykh nastroiakh [Nielsen: how the COVID-19 virus pandemic affected changes in consumer sentiment]. Available at: https://rau.ua/novyni/nielsen-covid-19-nastroyi (accessed 02 April 2021).
Lysytsia, N. M. & Bielikova, Yu. V. (2020) Povedinka spozhyvachiv i upravlinnia stereotypamy spryiniattia informatsii pro product [Consumer behavior and management of stereotypes of perception of product information]. Marketynh XXI stolittia: vyklyky zmin: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, prysviachenoi 25-richchiu zasnuvannia kafedry marketynhu i komertsiinoi diialnosti KhDUKhT [Marketing of the XXI century: challenges of change: materials of the International scientific-practical conference dedicated to the 25th anniversary of the Department of Marketing and Commercial Activities of KhDUHT]. 8–10 October. Kharkiv: KhDUKhT, 285 p. Pp. 120–121. (in Ukrainian)
Baluk, N. R. (2008) Modeli formuvannia povedinky spozhyvachiv strakhovykh posluh [Models of formation of behavior of consumers of insurance services]: avtoref. dys... kand. ekon. nauk: 08.00.08; Init rehion. doslidzh. NAN Ukrainy. Lviv, 21 p. (in Ukrainian)
Kovarsh, I. S. (2008) Marketynhovi doslidzhennia povedinky spozhyvachiv na rynku prodovolchykh tovariv [Marketing research of consumer behavior in the food market]: avtoref. dys... kand. ekon. nauk: 08.00.04; PVNZ Yevrop. un-t. Kyiv, 20 p. (in Ukrainian)
Rozpodil postiinoho naselennia Ukrainy za stattiu ta vikom na 1 sichnia 2021 roku [Resident Population of Ukraine by Sex and Age, as of January 1, 2021]: Statystychnyi zbirnyk [Statistical collection]. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2021/zb/06/zb_rpn21_ue.pdf (accessed 07 June 2021)
Cpyrydonova, N. V. (2013) Teoretycheskyi analyz ekonomycheskykh system [Theoretical analysis of economic systems]: Uchebnoe posobye [Textbook]. SPb.: Yzdatelskyi dom «Pyter», 240 p. (in Russian)
Trofymov, A. V. & Velboi, M. A. (2007) Problema tovarnoho defytsyta v SSSR 1980-kh hodov v sovremennoi ystoryohrafii [The problem of trade deficit in the USSR in the 1980s in modern historiography]. Journal of new economy. No. 1 (18). (in Russian)
De Serto M. (2013) Izobretenie povsednevnosti. 1. Iskusstvo delat [The Practice of Everyday Life. 1. The art of doing]. SPb.: Izdatelstvo Evropeiskoho unyversyteta v Sankt-Peterburhe, 332 p. (in Russian)
Solomon, M., Bamossy, G., Askegaard, S. & Hogg M. K. (2006) Consumer Behaviour: A European Perspective. 3rd Edition. Harlow: Prentice Hall. 701 (XXV) p.
Kjellberg, H. (2008) Market practices and over‐consumption. Consumption, Markets and Culture. No 11(2). P. 151–167.
Lylyk, I. Osoblyvosti povedinky spozhyvachiv u novykh rynkovykh ekonomikakh [Features of consumer behavior in new market economies]. Available at: http://iepjournal.com/journals/8-9/2008_9_Luluk.pdf (accessed 12 June 2021)
Tkalych, M. H., Tyshchenko, I. I. & Mysiv, L. V. (2019) Tsinnisnyi portret suchasnykh ukraintsiv: normatyvni idealy, indyvidualni priorytety, dynamika zmin [Portrait of values of modern Ukrainians: normative ideals, individual priorities, dynamics of changes]. Psychological Journal. Volume 5b, Issue 8. Pp. 321–333. (in Ukrainian)
Problemy i perspektyvy razvytyia obshchestva v sovremennykh uslovyiakh (2015) [Problems and prospects of society development in modern conditions]: Kollektyvnaia monohrafyia [a monograph]. 2nd issue. Ed. S. V. Boiko. Cherepovets : Fylyal SPbHEU v h. Cherepovtse. 252 p. (in Russian)
Sachdeva, S., Jordan, J. & Mazar, N. (2015) Green Consumerism: Moral Motivations to a Sustainable Future. Current Opinion in Psychology. Vol. 6. Available at: https://www.researchgate.net/publication/274955217_Green_Consumerism_Moral_Motivations_to_a_Sustainable_Future (accessed 26 May 2021).
Yevtushevska, O. (2014) Perspektyvy rozvytku etychnoho spozhyvannia v Ukraini [Perspectives of ethical consumption development in Ukraine]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia: Ekonomika. No. 12(165). Pp. 14–17. (in Ukrainian)
Reshetnikova, I. L. (2012) Etychnyi marketynh yak kontseptsiia marketynhovoi diialnosti [Ethical marketing as a marketing concept]. Marketynh i menedzhment innovatsii. No 4. Pp. 91–96.
Лылык И. В. Интуитивный маркетинг потребителя : монография. Киев : УАМ, 2014. 120, [5] с.
Ківі Б. Гігабайти влади. Інформаційні технології між свободою і тоталітаризмом. Вид. "БЕСТСЕЛЛЕР". 2004. 352 с.
Dorokhov O., Dorokhova L., Delibasic M., Streimikis J. Consumer Behavior Modeling: Fuzzy Logic Model for Air Purifiers Choosing. Montenegrin Journal of Economics. 2017. Vol. 13. No. 4. P. 61–77.
Горбач А. Н., Цейтлин Н. А. Покупательское поведение: анализ спонтанных последовательностей и регрессионных моделей в маркетинговых исследованиях. Київ : Освiта України, 2011. 220 с.
Гаспарян С. COVID-19: основні тенденції споживчої поведінки. URL: https://home.kpmg/ua/uk/home/media/press-releases/2020/07/osnovni-tendentsiyi.html (дата звернення: 16.05.2021).
Nielsen: як пандемія вірусу COVID-19 вплинула на зміни у споживчих настроях. URL: https://rau.ua/novyni/nielsen-covid-19-nastroyi (дата звернення: 02.04.2021).
Лисиця Н. М., Бєлікова Ю. В. Поведінка споживачів і управління стереотипами сприйняття інформації про продукт. Маркетинг ХХІ століття: виклики змін : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої 25-річчю заснування кафедри маркетингу і комерційної діяльності ХДУХТ, 8–10 жовтня 2020 р. Харків : ХДУХТ, 2020. 285 с. С. 120–121.
Балук Н. Р. Моделі формування поведінки споживачів страхових послуг: автореф. дис... канд. екон. наук: 08.00.08; Інст регіон. дослідж. НАН України. Львів, 2008. 21 с.
Коварш І. С. Маркетингові дослідження поведінки споживачів на ринку продовольчих товарів: автореф. дис... канд. екон. наук: 08.00.04; ПВНЗ Європ. ун-т. Київ, 2008. 20 с.
Розподіл постійного населення України за статтю та віком на 1 січня 2021 року: Статистичний збірник. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2021/zb/06/zb_rpn21_ue.pdf (дата звернення: 07.06.2021).
Cпиридонова Н. В. Теоретический анализ экономических систем: Учебное пособие. СПб. : Издательский дом «Питер», 2013. 240 с.
Трофимов А. В., Вельбой М. А. Проблема товарного дефицита в СССР 1980-х годов в современной историографии. Journal of new economy. 2007. Вып. 1 (18).
Де Серто М. Изобретение повседневности. 1. Искусство делать. СПб. : Издательство Европейского университета в Санкт-Петербурге, 2013. 332 с.
Solomon, M., Bamossy, G., Askegaard, S., Hogg M. K. Consumer Behaviour: A European Perspective. 3rd Edition. Harlow: Prentice Hall. 2006. 701 (XXV) p.
Kjellberg, H. Market practices and over‐consumption. Consumption, Markets and Culture. 2008. No 11(2). P. 151–167.
Лилик I. Особливості поведінки споживачів у нових ринкових економіках. URL: http://iepjournal.com/journals/8-9/2008_9_Luluk.pdf (дата звернення: 12.06.2021).
Ткалич М. Г., Тищенко І. І., Мисів Л. В. Ціннісний портрет сучасних українців: нормативні ідеали, індивідуальні пріоритети, динаміка змін. Psychological Journal. 2019. Volume 5. Issue 8. Р. 321–333.
Проблемы и перспективы развития общества в современных условиях : Коллективная монография. Второй выпуск. Отв. ред. С. В. Бойко. Череповец : Филиал СПбГЭУ в г. Череповце, 2015. 252 с.
Sachdeva S., Jordan J., Mazar N. Green Consumerism: Moral Motivations to a Sustainable Future. Current Opinion in Psychology. 2015. Vol. 6. URL: https://www.researchgate.net/publication/274955217_Green_Consumerism_Moral_Motivations_to_a_Sustainable_Future (дата звернення: 26.05.2021).
Євтушевська О. Перспективи розвитку етичного споживання в Україні. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Економіка. 2014. Вип. 12(165). С. 14–17.
Решетнікова І. Л. Етичний маркетинг як концепція маркетингової діяльності. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. № 4. C. 91–96.