КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ ТА ЕКОНОМІЧНИЙ ЗМІСТ ПОНЯТТЯ «БІЗНЕС-МОДЕЛЬ»
Анотація
Концепція бізнес-моделі набирає обертів у різних дослідженнях, але все ще піддається критиці за нечіткість і розпливчастість, а також відсутність консенсусу щодо її трактування та набору складових елементів. У цій статті за мету поставлено поглибити розуміння концепції бізнес-моделі, звернувшись до таких напрямків фундаментальних досліджень як трактування суті бізнес-моделі та її складових елементів. Досліджено наукові підходи до визначення суті «бізнес-модель» підприємства, еволюцію трактування цього поняття. Запропоновано авторський підхід до трактування суті бізнес-моделі підприємства. Визначено, що бізнес-модель – це представлення ціннісної логіки побудови діяльності підприємства з погляду того, як вона створює та підтримує споживчу вартість для клієнтів. Доведено, що абстрактне і загальне трактування бізнес-моделі більш конкретним і дієвим робиться завдяки підбору складових елементів, які мають бути спрямовані на клієнта, ціннісну пропозицію, організаційну архітектуру (на рівні структурного підрозділу та мережі підприємства) та фінансових аспектів.
Посилання
Chesbrough H. Business Model Innovation: Opportunities and Barriers. Long Range Planning. 2010. № 43 (2-3). Р. 354-363.
Зибарева О.В., Пашняк Є.В., Кравчук І.П. (2024). Концепції та моделі управління проєктно-орієнтованим бізнесом. Науковий вісник Полісся, 1 (28). С. 434-446. URL: http://nvp.stu.cn.ua/article/view/311978/303082.
Timmers P. Business models for electronic markets. Electronic Markets. 1998. № 8(2). Р. 3-8.
Morris M., Schindehutte M., Allen J. The entrepreneur’s business model: Toward a unified perspective. Journal of Business Research. 2005. № 58(6). Р. 726-735.
Chesbrough, H. Business Model Innovation: It's Not Just about Technology Anymore. Strategy and Leadership. 2007. № 35 (6). P. 12-17.
Johnson M. W. Seizing the white space: Business model innovation for growth and renewal. Boston, MA: Harvard Business Press, 2010.
Osterwalder A. The Business Model Ontology: A proposition in a design science approach. University of Lausanne, Lausanne, Switzerland, 2004.
Zott C., Amit R., Massa L. The Business Model: Recent Developments and Future Research. Journal of Management. 2011. № 37(4). Р. 1019-1042.
Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci C. L. Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of AIS. 2005. № 16(1).
Ревуцька Н.В. Формування бізнес-моделі підприємства: дис. канд. економ. наук: 08.06.01. Київський національний економічний університет. Київ, 2005. 259 c.
Скриль В.В. Бізнес-моделі підприємства: еволюція та класифікація Економіка і суспільство. 2016. № 7. С. 490-497.
Піменов С.А., Піменова О.В. Економічний зміст та сутність поняття «бізнес-модель». Агросвіт. 2020. № 17-18. С. 92-102.
Osterwalder A., Pigneur Y. Business model generation: A handbook for visionaries, game changers, and challengers. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, First Edition (July 13, 2010). 288 р.
Johnson M., Christensen K., Kagermann H. Update business model. Harvard Business Review. 2009. №3. Р. 63.
Chesbrough H., Rosenbloom R. The role of the business model in capturing value from innovation: Evidence from Xerox Corporation’s technology spin-off companies. Industrial and Corporate Change. 2002. № 11(3). Р. 529-555.
Gordijn J., Osterwalder A., Pigneur Y. Comparing two business model ontologies for designing e-business models and value constellations. Bled, Slovenija: University of Maribor. 2005.
Chesbrough H. Open business models: How to thrive in the new innovation landscape. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2006.
George G., Bock A. The Business Model in Practice and its Implications for Entrepreneurship Research. Entrepreneurship Theory and Practice. 2011. № 35(1). Р. 83-111.
Chesbrough, H. (2010). Business Model Innovation: Opportunities and Barriers. Long Range Planning, vol. 43(2-3), рр. 354-363.
Zybareva O.V., Pashniak Y.V., Kravchuk I.P. (2024). Kontseptsii ta modeli upravlinnia proiektno-oriientovanym biznesom [Concepts and models of project-oriented business management]. Naukovyi visnyk Polissia - Scientific Bulletin of Polissia. vol. 1(28), pp. 434-446.
Timmers, P. (1998). Business models for electronic markets. Electronic Markets, vol. 8(2), рр. 3-8.
Morris, M., Schindehutte, M. & Allen, J. (2005). The entrepreneur’s business model: Toward a unified perspective. Journal of Business Research, vol. 58(6), рр. 726-735.
Chesbrough, H. (2007). Business Model Innovation: It's Not Just about Technology Anymore. Strategy and Leadership, vol. 35 (6), рр. 12-17.
Johnson, M. W. (2010). Seizing the white space: Business model innovation for growth and renewal. Boston, MA: Harvard Business Press.
Osterwalder, A. (2004). The Business Model Ontology: A proposition in a design science approach. University of Lausanne, Lausanne, Switzerland.
Zott, C., Amit, R. & Massa, L. (2011). The Business Model: Recent Developments and Future Research Journal of Management, vol. 37(4), рр. 1019-1042.
Osterwalder, A., Pigneur, Y. & Tucci, C. (2005). Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of AIS, vol. 16(1).
Revuts'ka, N.V. (2005). Formuvannia biznes-modeli pidpryiemstva. [Formation of the business model of the enterprise]. Dys. kand. ekonom. Nauk. Kyivs'kyj natsional'nyj ekonomichnyj universytet.Kyiv
Skryl, V.V. (2016). Biznes-modeli pidpryiemstva: evoliutsiia ta klasyfikatsiia [Business models of the enterprise: evolution and classification]. Ekonomika i suspilstvo vol. 7, pp. 490-497.
Pimenov, S.A. & Pimenova, O.V. (2020). Economic content and essence of the concept of "business model" [Ekonomichnyi zmist ta sutnist poniattia «biznes-model»]. Agrosvit – Ahrosvit, vol. 17-18, pp. 92-102.
Osterwalder, A.; Pigneur, Y.; Clark, T. (2010). Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Strategyzer series. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. 288 p.
Johnson, M., Christensen, K. & Kagermann, H. (2009). Update business model. Harvard Business Review, vol. 3, p. 63.
Chesbrough, H. & Rosenbloom, R. (2002). The role of the business model in capturing value from innovation: Evidence from Xerox Corporation’s technology spin-off companies. Industrial and Corporate Change, vol. 11(3), рр. 529-555.
Gordijn, J., Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2005). Comparing two business model ontologies for designing e-business models and value constellations. Bled, Slovenija: University of Maribor.
Chesbrough, H. (2006). Open business models: How to thrive in the new innovation landscape. Boston, MA: Harvard Business School Press.
George, G. & Bock, A. J. (2011). The Business Model in Practice and its Implications for Entrepreneurship Research. Entrepreneurship Theory and Practice, vol. 35(1), pp. 83-111.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.