МЕТОДОЛОГІЯ РОЗРОБКИ ДІДЖИТАЛ-СТРАТЕГІЇ ДЛЯ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ: АДАПТАЦІЯ ТЕОРІЇ ДО ПРАКТИКИ

Ключові слова: діджитал-стратегія, малий і середній бізнес, цифрова трансформація, цифрові ініціативи, конкурентоспроможність

Анотація

Малий і середній бізнес (МСБ) є ключовим для економіки, проте значна частка українських підприємств досі не мають цифрової стратегії, що особливо гостро проявилося під час пандемії та війни. Виник розрив між теорією digital-трансформацій та практичними діями МСБ, який потребує науково обґрунтованих рекомендацій. У статті запропоновано комплексну методологію розробки діджитал-стратегії для МСБ, адаптовану до їх ресурсних обмежень. Ця методологія охоплює п’ять етапів – від аналізу середовища до впровадження цифрових ініціатив та їх безперервного вдосконалення. Наукова новизна полягає в інтеграції існуючих теоретичних підходів у практичну схему, придатну для малого бізнесу. Практична значущість підтверджується кейсами українських МСБ (Shafa.ua, Ombre.ua, Infoshina, ELIT, кафе «Цапа»), які завдяки цифровим рішенням підвищили свою ефективність.

Посилання

Росс Дж. В., Біт К. М., Себастіан І. М. Як розробити ефективну цифрову стратегію // Огляд управління MIT Sloan. – 2017. – Т. 58, № 2. – С. 7. (англ.)

Гесс Т., Матт К., Бенліан А., Вісбьок Ф. Варіанти формулювання стратегії цифрової трансформації // Виконавчий квартальний журнал MIS. – 2016. – Т. 15, № 2. – С. 123–139. (англ.)

Каньото А. І., Квінтон С., Пера Р., Молінільйо С., Сімкін Л. Узгодження цифрової стратегії в МСП: підхід з позиції динамічних можливостей // Журнал стратегічних інформаційних систем. – 2021. – Т. 30, № 3. – С. 101682. (англ.)

Сагала Г. Г., Ері Д. До успішної цифрової трансформації МСП: систематичний огляд літератури // Інформаційні системи та електронний бізнес-менеджмент. – 2024. – Т. 22. – С. 667–719. (англ.)

Кахведжі Е. Цифрова трансформація в МСП: рушії, взаємозв’язки та основа для сталих конкурентних переваг // Адміністративні науки. – 2025. – Т. 15, № 3. – С. 107. (англ.)

Кнут А., Саха Д., Полушкін Г. Прогрес і виклики цифрової трансформації бізнесу в Україні – результати репрезентативного опитування підприємств. – Берлін : German Economic Team, 2021. – 28 с. – (Policy Study 04/2021). (англ.)

Кабінет Міністрів України. Стратегія відновлення, сталого розвитку та цифрової трансформації МСБ до 2027 р. : розпорядження КМУ від 30 серп. 2024 р. № 821-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/821-2024-р (дата звернення: 10.05.2025)

eSputnik. Маркетплейс Shafa.ua: як збільшили продажі з email і push. URL: https://esputnik.com/uk/blog/dajdzhest-kejsiv-esputnik (дата звернення: 10.05.2025)

Inweb. Як ми налаштували таргет для магазину чоловічого одягу. URL: https://theinweb.media/target-dlya-magazina-muzhskoy-odezhdy – (дата звернення: 10.05.2025)

eSputnik. Дайджест кейсів eSputnik: як компанії збільшують прибуток завдяки автоматизації. URL: https://esputnik.com/uk/blog/dajdzhest-kejsiv-esputnik (дата звернення: 10.05.2025)

Ross J.W., Beath C.M., Sebastian I.M. How to develop a great digital strategy // MIT Sloan Management Review. – 2017. – Vol. 58, № 2. – P. 7.

Hess T., Matt C., Benlian A., Wiesböck F. Options for formulating a digital transformation strategy // MIS Quarterly Executive. – 2016. – Vol. 15, № 2. – P. 123–139.

Canhoto A.I., Quinton S., Pera R., Molinillo S., Simkin L. Digital strategy aligning in SMEs: A dynamic capabilities perspective // The Journal of Strategic Information Systems. – 2021. – Vol. 30, № 3. – Article № 101682. – DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsis.2021.101682

Sagala G.H., Őri D. Toward SMEs digital transformation success: A systematic literature review // Information Systems and e-Business Management. – 2024. – Vol. 22. – P. 667–719. – DOI: https://doi.org/10.1007/s10257-024-00682-2

Kahveci E. Digital Transformation in SMEs: Enablers, Interconnections, and a Framework for Sustainable Competitive Advantage // Administrative Sciences. – 2025. – Vol. 15, № 3. – Article № 107. – DOI: https://doi.org/10.3390/admsci15030107

Knuth A., Saha D., Poluschkin G. Progress and challenges in the digital transformation of businesses in Ukraine: Results from a representative business survey (Policy Study 04/2021). – Berlin: German Economic Team, 2021.

Cabinet of Ministers of Ukraine. Strategy for the recovery, sustainable development and digital transformation of SMEs until 2027: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 821-р dated August 30, 2024. – Available from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/821-2024-р

eSputnik. Shafa.ua marketplace: How email and push messaging increased sales. – 2024. – Available from: https://esputnik.com/uk/blog/dajdzhest-kejsiv-esputnik

Inweb. Targeting campaign for a men’s clothing store: Case study. – 2024. – Available from: https://theinweb.media/target-dlya-magazina-muzhskoy-odezhdy

eSputnik. Digest of eSputnik use cases: How companies increase profits with automation. – 2024. – Available from: https://esputnik.com/uk/blog/dajdzhest-kejsiv-esputnik

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-04-28
Як цитувати
Ковтонюк, І. (2025). МЕТОДОЛОГІЯ РОЗРОБКИ ДІДЖИТАЛ-СТРАТЕГІЇ ДЛЯ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ: АДАПТАЦІЯ ТЕОРІЇ ДО ПРАКТИКИ . Економіка та суспільство, (74). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-74-62
Розділ
МАРКЕТИНГ