ОСВІТНІЙ РІВЕНЬ ФАХІВЦІВ ІТ-СФЕРИ В КОНТЕКСТІ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ І УПРАВЛІНСЬКІ ОРІЄНТИРИ (2014–2023 РОКИ)

Ключові слова: освітній рівень ІТ-фахівців, бізнес-моделі в ІТ, гендерні відмінності в освіті, кадрова політика ІТ-компаній, розвиток людського капіталу

Анотація

Стаття присвячена аналізу змін освітнього рівня фахівців ІТ-сфери України у 2014–2023 роках у контексті бізнес-моделей outstaffing, outsourcing і product-компаній. Використано структуровані статистичні дані, що дозволили здійснити комплексне дослідження частки фахівців із вищою освітою у гендерному розрізі. Виявлено сталі переваги серед жінок за рівнем академічної підготовки та зафіксовано зниження загальної частки працівників із вищою освітою у 2019 році. Побудовані графіки й таблиці ілюструють динаміку змін і відмінності між бізнес-моделями. Запропоновано управлінські орієнтири щодо оптимізації кадрової політики та формування довгострокових стратегій розвитку персоналу з акцентом на інвестиції в освітній капітал. Стаття буде корисною для HR-фахівців, керівників ІТ-компаній, дослідників освітніх трендів та стратегічних менеджерів галузі.

Посилання

Ковальчук Т. Підготовка ІТ-фахівців у контексті реформування вищої освіти // Освітній дискурс. – 2021. – Вип. 2(37). – С. 112–120.

Сидоренко В. Вища освіта і цифрова трансформація: компетентності майбутнього // Менеджмент освіти. – 2022. – Вип. 1(9). – С. 66–73.

Blickenstaff J. C. Women and science careers: Leaky pipeline or gender filter? // Gender and Education. – 2005. – Vol. 17, No. 4. – P. 369–386. – DOI: https://doi.org/10.1080/09540250500145072.

Deloitte. Tech Talent 2022: Global Workforce Trends [Електронний ресурс]. – 2022. – Режим доступу: https://www2.deloitte.com (дата звернення: 26.04.2025).

DOU.ua. Портрет українського ІТ-спеціаліста [Електронний ресурс]. – 2019–2023. – Режим доступу: https://dou.ua/lenta/articles/portraits-of-ukrainian-it-specialists/ (дата звернення: 26.04.2025).

Ivanova O., Moroz S. The Role of Higher Education in IT Personnel Development: Ukrainian Perspective // Economics and Management Review. – 2020. – Vol. 3(45). – P. 55–63.

IT Research Resilience Report. Львівський ІТ-кластер [Електронний ресурс]. – 2022. – Режим доступу: https://itcluster.lviv.ua/research (дата звернення: 26.04.2025).

IT Ukraine Association. Ukrainian IT Market Report [Електронний ресурс]. – 2023. – Режим доступу: https://itukraine.org.ua (дата звернення: 26.04.2025).

Kovtun O., Stick S. Ukraine’s Bologna process: Developing a model for unified higher education // International Journal of Educational Development. – 2020. – Vol. 75. – Article 102187. – DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2019.102187.

McKinsey & Company. Defining the skills citizens will need in the future world of work [Електронний ресурс]. – 2021. – Режим доступу: https://www.mckinsey.com (дата звернення: 26.04.2025).

Petkovic D., Thompson D., Yuskauskas A. Soft Skills for the 21st Century Software Developer // IEEE Software. – 2022. – Vol. 39, No. 2. – P. 32–39.

Rashid A., Anwer F., Adnan M. The Impact of Academic Qualification on Software Development Quality // International Journal of Advanced Computer Science and Applications. – 2021. – Vol. 12, No. 4. – P. 197–204.

Scully-Russ E. Workforce education in a changing economy // Journal of Workplace Learning. – 2020. – Vol. 32, No. 7. – P. 527–542. – DOI: https://doi.org/10.1108/JWL-01-2020-0013.

Stack Overflow. Developer Survey [Електронний ресурс]. – 2022. – Режим доступу: https://survey.stackoverflow.co/2022 (дата звернення: 26.04.2025).

Vanhove J., Lievens F. Education and Teamwork in Digital Product Teams // Human Resource Management. – 2020. – Vol. 59, No. 3. – P. 275–289. – DOI: https://doi.org/10.1002/hrm.21995.

West J., Kraut R., Chew H. E. Doing Science on the Internet: Gender Differences in Online Science Participation // Information, Communication & Society. – 2019. – Vol. 22, No. 4. – P. 451–469. – DOI: https://doi.org/10.1080/1369118X.2017.1384144.

World Economic Forum. The Future of Jobs Report [Електронний ресурс]. – 2020. – Режим доступу: https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020 (дата звернення: 26.04.2025).

Kovalchuk T. (2021) Pidgotovka IT-fakhivtsiv u konteksti reformuvannia vyshchoi osvity [Training of IT specialists in the context of higher education reform]. Osvitnii dyskurs – Educational Discourse, 2(37), 112–120. (in Ukrainian)

Sydorenko V. (2022) Vyshcha osvita i tsyfrova transformatsiia: kompetentnosti maibutnoho [Higher education and digital transformation: competencies of the future]. Menedzhment osvity – Education Management, 1(9), 66–73. (in Ukrainian)

Blickenstaff J. C. (2005) Women and science careers: Leaky pipeline or gender filter? Gender and Education, 17(4), 369–386. https://doi.org/10.1080/09540250500145072

Deloitte. (2022) Tech talent 2022: Global workforce trends [Electronic resource]. Available at: https://www2.deloitte.com (accessed April 26, 2025)

DOU.ua. (2019–2023) Portret ukrainskoho IT-spetsialista [Portrait of a Ukrainian IT specialist] [Electronic resource]. Available at: https://dou.ua/lenta/articles/portraits-of-ukrainian-it-specialists/ (accessed April 26, 2025). (in Ukrainian)

Ivanova O., Moroz S. (2020) The role of higher education in IT personnel development: Ukrainian perspective. Economics and Management Review, 3(45), 55–63.

Lvivskyi IT-klaster. (2022) IT research resilience report [Electronic resource]. Available at: https://itcluster.lviv.ua/research (accessed April 26, 2025). (in Ukrainian)

IT Ukraine Association. (2023) Ukrainian IT market report [Electronic resource]. Available at: https://itukraine.org.ua (accessed April 26, 2025)

Kovtun O., Stick S. (2020) Ukraine’s Bologna process: Developing a model for unified higher education. International Journal of Educational Development, 75, Article 102187. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2019.102187

McKinsey & Company. (2021) Defining the skills citizens will need in the future world of work [Electronic resource]. Available at: https://www.mckinsey.com (accessed April 26, 2025)

Petkovic D., Thompson D., Yuskauskas A. (2022) Soft skills for the 21st century software developer. IEEE Software, 39(2), 32–39.

Rashid A., Anwer F., Adnan M. (2021) The impact of academic qualification on software development quality. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 12(4), 197–204.

Scully-Russ E. (2020) Workforce education in a changing economy. Journal of Workplace Learning, 32(7), 527–542. https://doi.org/10.1108/JWL-01-2020-0013

Stack Overflow. (2022) Developer survey [Electronic resource]. Available at: https://survey.stackoverflow.co/2022 (accessed April 26, 2025)

Vanhove J., Lievens F. (2020) Education and teamwork in digital product teams. Human Resource Management, 59(3), 275–289. https://doi.org/10.1002/hrm.21995

West J., Kraut R., Chew H. E. (2019) Doing science on the Internet: Gender differences in online science participation. Information, Communication & Society, 22(4), 451–469. https://doi.org/10.1080/1369118X.2017.1384144

World Economic Forum. (2020) The future of jobs report [Electronic resource]. Available at: https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020 (accessed April 26, 2025)

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-04-28
Як цитувати
Панченко, І. (2025). ОСВІТНІЙ РІВЕНЬ ФАХІВЦІВ ІТ-СФЕРИ В КОНТЕКСТІ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ І УПРАВЛІНСЬКІ ОРІЄНТИРИ (2014–2023 РОКИ). Економіка та суспільство, (74). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-74-25
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ