ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ СТРАТЕГІЧНИХ ПІДХОДІВ ДО ПЛАНУВАННЯ
Анотація
У статті ідентифіковано підходи до стратегічного планування, які відіграють ключову роль в успішному розвитку сучасних організацій та здійснено їх порівняльний аналіз. Актуальність дослідження зумовлена постійними трансформаціями зовнішнього середовища, технологічними зрушеннями та зростаючою потребою у стратегічних рішеннях, що є гнучкими, інноваційними та сталими, особливо зараз, в період світової турбулентності, реальних та «тарифних» воєн. Зокрема, дослідження акцентує увагу на зростанні складності бізнес-середовища, що спонукає підприємства до запровадження більш адаптивних, креативних та екологічно сталих стратегій. Аналізуються переваги та обмеження стратегічних фреймворків у контексті їх практичного застосування в сучасних організаціях, зважаючи на особливості бізнесу та його оточення. Метою статті є систематизація та порівняння стратегічних фреймворків які можуть поділятися на класичні та сучасні, відповідно до періоду їх створення, а також на аналітичні, орієнтовані на дизайн та комбіновані, за методологічним підходом, що використовуються у стратегічному управлінні, а також виявлення їх переваг, недоліків та сфери ефективного застосування. У дослідженні використано методи порівняльного аналізу, узагальнення та критичного огляду. До аналізу включено як традиційні підходи (SWOT-аналіз, PEST та PESTEL, Матриця Ансоффа, модель Портера «п’ять сил», модель McKinsey 7S), так і сучасні (Business Model Canvas, Value Proposition Canvas, Design Thinking, Blue Ocean Shift та інші). У результаті дослідження встановлено, що класичні моделі забезпечують базовий інструментарій для аналізу внутрішніх і зовнішніх чинників, однак є недостатньо ефективними в умовах високої динаміки середовища, потреби в цифровій адаптації та сталому розвитку. Водночас сучасні фреймворки пропонують інтеграцію дизайн мислення, екосистемного підходу та технологічної гнучкості, однак вимагають складнішого впровадження та організаційних змін. Практична цінність статті полягає у наданні структурованої основи для прийняття стратегічних рішень, зокрема у виборі відповідного фреймворку, що враховує специфіку галузі, цілі організації та зовнішні виклики.
Посилання
Aguilar, F. J. (1967). Scanning the business environment. Book. Macmillan. New York, 239.
Andrews, K. R. (1971). The concept of corporate strategy. Book. Dow Jones-Irwin, 245.
Ansoff, H. I. (1957). Strategies for diversification. Harvard Business Review, 113-124.
Danish Design Centre. (2015). The design ladder: Four steps of design use. In World Intellectual Property Organization (Ed.), Design for growth and prosperity, 10–11. Available at: https://dacatalogue.wipo.int/projectfiles/DA_4_10_02/Brochure/EN/wipo_wk_ldcs_ge_15_brochure_EN.pdf (accessed March 10, 2025).
Design Council (2025). The double diamond: a universally accepted depiction of the design process. Available at: https://www.designcouncil.org.uk/our-resources/the-double-diamond/ (accessed March 10, 2025).
Gartner Inc. (2019). Analysts identify five imperatives for ContinuousNext during Gartner IT Symposium/Xpo 2019, June 3-6 in Toronto. Available at: https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/gartner-says-continuousnext-is-the-formula-for-success-through-d (accessed March 10, 2025)
Harrison, J. S. (2003). Strategic analysis for the hospitality industry. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 44(2), 139-152.
Johnson, G. and Scholes, K. (1999). Exploring corporate strategy, 5th Edition, Prentice Hall, London, 972.
Kaplan, R. S., and Norton, D. P. (1991). The balanced scorecard—measures that drive performance. Harvard Business Review (Jan-Feb 1991), 71-79.
Kim, W. C., and Mauborgne, R. (2017). Blue Ocean shift: Beyond competing. Grand Central Publishing, 336.
Liedtka, J. (2025). The future of design if anything were possible in 2053: Extending designers’ influence from product development to strategy-making. The Design Journal, 1-3.
Melnyk, A. (2024). Comparative analysis of modern strategic planning models and their integration with emerging technologies. Economy and Society, (61). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-116
Osterwalder, A., and Pigneur, Y. (2010). Business model generation: A handbook for visionaries, game changers, and challengers. Wiley, 288.
Osterwalder, A., and Pigneur, Y. (2014). Value proposition design: How to create products and services customers want. Wiley, 320.
Porter, M. E. (1979). How competitive forces shape strategy. Harvard Business Review 57, no. 2 (March–April 1979), 137–145.
Prahalad, C. K., and Hamel, G. (2003). The core competence of the corporation. International Library of Critical Writings in Economics, 163, 210-222.
Riggs, D. E. (1997). Plan or be planned for: The growing significance of strategic planning. Association of College and Research Libraries, 58(5), 400-401. https://doi.org/10.5860/crl.58.5.400
Waterman Jr, R. H., Peters, T. J., and Phillips, J. R. (1980). Structure is not organization. Business horizons, 23(3), 14-26. https://doi.org/10.1016/0007-6813(80)90027-0
Wei, Y. M. (2025). A Hybrid Multi-Criteria Decision-Making Framework for the Strategic Evaluation of Business Development Models. Preprints. https://doi.org/10.20944/preprints202504.0872.v1
World Business Council for Sustainable Development (WBCSD). (2020). Circular transition indicators v1.0: Metrics for business, by business. WBCSD. Available at: https://www.wbcsd.org/wp-content/uploads/2023/11/WBCSD_CTI-Report_English.pdf (accessed March 10, 2025).
World Business Council for Sustainable Development (WBCSD). (2021). CTI v2.0: Circular transition indicators – metrics for circular economy. WBCSD. Available at: https://www.wbcsd.org/wp-content/uploads/2021/02/CTI-2.0-Report-Metrics-for-business-by-business.pdf (accessed March 10, 2025).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.