ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ ГРАМОТНОСТІ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПРОФЕСІЙНОЇ МОБІЛЬНОСТІ В ОБЛІКОВО-ЕКОНОМІЧНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Анотація
У статті досліджується роль цифрової грамотності як ключового чинника професійної мобільності фахівців у галузі економіки та бухгалтерського обліку в умовах цифрової трансформації. Визначено структурні компоненти цифрової грамотності, які охоплюють як технічні, так і когнітивні, культурні, комунікативні та критичні навички. Обґрунтовано, що цифрова компетентність є не лише базовою навичкою сучасного фахівця, але й передумовою його конкурентоспроможності, кар’єрного зростання та адаптації до змін ринку праці. Особливу увагу приділено видам професійної мобільності (горизонтальній, вертикальній, географічній та функціональній), що виявляються в економічній сфері в умовах впровадження цифрових технологій. Підкреслено важливість ролі освітніх установ у розвитку цифрових компетентностей, зокрема через оновлення змісту економічних освітніх програм та впровадження практикоорієнтованого навчання. Зроблено висновок про необхідність системного підходу до формування цифрової грамотності економістів і бухгалтерів як запоруки їхньої професійної гнучкості, стійкості до змін та успішності в умовах цифрової економіки.
Посилання
Бортун К.О. Цифрова грамотність як важливий вектор навчання студентів економічних спеціальностей. Економіка та управління. 2023. №1. С. 127-138.
Бурдяк М.І., Томашук І.В. Концептуальні засади формування стратегічних напрямків розвитку аграрних підприємств в умовах цифровізації економіки. Бізнес-навігатор. 2024. Вип. 1 (74). С. 3-16. DOI: https://doi.org/10.32782/business-navigator.74-1
Гаврілова Л. Г., Топольник Я. В. Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Том 61. № 5. С. 1-14.
Ігнатенко С.В., Томашук І.В. Сучасні тенденції автоматизації та цифровізації управлінського обліку в аграрних підприємствах: економічний аспект. Економічний простір. 2024. № 191. С. 465-472. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/192-3
Корецька Н. В., Мороз О. В. «Енафізм і норми цифрової грамотності», CultLook: Наукове бюро досліджень цифрової гуманітаристики URL: http://cultlook.org/nk_om_enoughism (дата звернення: 13.04.2025).
Міністерство цифрової трансформації. URL: https://ck-oda.gov.ua/cifrovizaciya/mincifra-prezentuvala-rezultati-doslidzhennya-cifrovoyi-gramotnosti-ukrayinciv/ (дата звернення: 13.04.2025).
Струтинська І. Цифрова грамотність людського капіталу бізнес-структур. Економіка та управління підприємствами. 2019. №4. С. 93-100.
Ткаченко Т.В. Цифрова культура і безпека в інтернеті. Київ: Либідь, 2018. 290 с.
Цифрова грамотність: що це таке і чому це так важливо? URL: https://www.u-lead.org.ua/news/584 (дата звернення: 13.04.2025).
Цифрова грамотність. URL: https://lib.nuos.edu.ua/цифрова-грамотність/ (дата звернення: 13.04.2025).
Юрчук Н. П. Цифрова компетентність майбутніх фахівців. Нові інформаційні технології управління бізнесом: зб. тез IV Всеукр. наук-практ. конф. Київ: Спілка автоматизаторів бізнесу, 2021. С. 520-523.
Martin A., Grudziecki J. «Concepts and Tools for Digital Literacy Development», Innovations in Teaching and Learning inInformation and Computer Sciences, vol. 5, no. 4, pp. 246-264, 2006.
Belshaw D. The Essential elements of digital literacies, 2011. URL: http://digitalliteraci.es/ (дата звернення: 13.04.2025).
Jenkins H., Purushotma R., Weigeletal M. «Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century», Foundation Reports on Digital Media and Learning. Cambridge, MA, London: The MIT Press, 2009.
Коваль О.В., Томчук О.Ф. Бухгалтерський облік в умовах цифровізації. Економіка, фінанси, менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2024. № 1 (67). С. 23-37. DOI: 10.37128/2411-4413-2024-1-2
Bortun K.O. (2023). Tsyfrova hramotnist yak vazhlyvyi vektor navchannia studentiv ekonomichnykh spetsialnostei [Digital literacy as an important vector of training students of economic specialties]. Ekonomika ta upravlinnia – Economics and Management, vol. 1, pp. 127-138. (in Ukrainian).
Burdiak M.I., Tomashuk I.V. (2024). Kontseptualni zasady formuvannia stratehichnykh napriamkiv rozvytku ahrarnykh pidpryiemstv v umovakh tsyfrovizatsii ekonomiky [Conceptual principles of forming strategic directions for the development of agricultural enterprises in the context of economic digitalization]. Biznes-nahihator – Business Navigator, vol. 1 (74), pp. 3-16. DOI: https://doi.org/10.32782/business-navigator.74-1 (in Ukrainian).
Havrilova L.H., Topolnyk Ya.V. (2017). Tsyfrova kultura, tsyfrova hramotnist, tsyfrova kompetentnist yak suchasni osvitni fenomenu [Digital culture, digital literacy, digital competence as modern educational phenomena]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia – Information Technologies and Learning Tools, vol. 61 (5), pp. 1-14. (in Ukrainian).
Ihnatenko S.V., Tomashuk I.V. (2024). Suchasni tendentsii avtomatyzatsii ta tsyfrovizatsii upravlinskoho obliku v ahrarnykh pidpryiemstvakh: ekonomichnyi aspekt [Modern trends in automation and digitalization of management accounting in agricultural enterprises: economic aspect]. Ekonomichnyi prostir – Economic Space, vol. 191, pp. 465-472. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/192-3 (in Ukrainian).
Koretska N.V., Moroz O.V. Enafizm i normy tsyfrovoyi hramotnosti [Enoughism and the norms of digital literacy]. CultLook: Naukove biuro doslidzhen tsyfrovoi humanitarystyky. Available at: http://cultlook.org/nk_om_enoughism (accessed: 13.04.2025). (in Ukrainian).
Ministerstvo tsyfrovoyi transformatsii [Ministry of Digital Transformation]. Available at: https://ck-oda.gov.ua/cifrovizaciya/mincifra-prezentuvala-rezultati-doslidzhennya-cifrovoyi-gramotnosti-ukrayinciv/ (accessed: 13.04.2025). (in Ukrainian).
Strutynska I. (2019). Tsyfrova hramotnist liudskoho kapitalu biznes-struktur [Digital literacy of human capital in business structures]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy – Economics and Enterprise Management, vol. 4, pp. 93-100. (in Ukrainian).
Tkachenko T.V. (2018). Tsyfrova kultura i bezpeka v interneti [Digital culture and online security]. Kyiv: Lybid. 290 p. (in Ukrainian).
Tsyfrova hramotnist: shcho tse take i chomu tse tak vazhlyvo? [Digital literacy: what it is and why it matters?] Available at: https://www.u-lead.org.ua/news/584 (accessed: 13.04.2025). (in Ukrainian).
Tsyfrova hramotnist [Digital literacy]. Available at: https://lib.nuos.edu.ua/цифрова-грамотність/ (accessed: 13.04.2025). (in Ukrainian).
Yurchuk N.P. (2021). Tsyfrova kompetentnist maibutnikh fakhivtsiv [Digital competence of future specialists]. Novi informatsiini tekhnolohii upravlinnia biznesom: zbirnyk tez IV Vseukr. nauk.-prakt. konf. – New Information Technologies in Business Management: Proceedings of the 4th All-Ukrainian Scientific-Practical Conference. Kyiv: Spilka avtomatyzatoriv biznesu, pp. 520–523. (in Ukrainian).
Martin A., Grudziecki J. (2006). Concepts and Tools for Digital Literacy Development. Innovations in Teaching and Learning in Information and Computer Sciences, vol. 5, no. 4, pp. 246–264.
Belshaw D. (2011). The Essential Elements of Digital Literacies. Available at: http://digitalliteraci.es/ (accessed: 13.04.2025).
Jenkins H., Purushotma R., Weigel M., et al. (2009). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Foundation Reports on Digital Media and Learning. Cambridge, MA, London: The MIT Press.
Koval O.V., Tomchuk O.F. (2024). Bukhhalterskyi oblik v umovakh tsyfrovizatsii [Accounting in the conditions of digitalization]. Ekonomika, finansy, menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky - Economics, Finance, Management: Current Issues of Science and Practice, no. 1 (67), pp. 23-37. DOI: 10.37128/2411-4413-2024-1-2 (in Ukrainian).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.