ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОГО ТА ОРГАНІЗАЦІЙНОГО ФОРСАЙТІВ В ПРОЦЕСІ СТРАТЕГУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВА

  • Олеся Ястремська Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця https://orcid.org/0000-0003-1865-0282
Ключові слова: інформаційно-комунікаційний форсайт, організаційний форсайт, організаційний дизайн, стратегії переговорів, Agile технології, методичний підхід, стратегування, економіка вражень

Анотація

Стаття присвячена дослідженню використання форсайту для прогнозування діяльності підприємства в процесі стратегування його розвитку. Актуальність тематики статті зумовлюється складністю та остаточною невирішеністю питань застосування форсайту. Основними результатами представленого в статті методичного підходу до використання форсайту є запропоновані поетапні пропозиції, які є спільними як для інформаційно-комунікаційного, так і для організаційного форсайтів. Практична значущість пропозицій полягає у використанні методичного підходу на площині запропонованої матриці позиціонування підприємств і стратегій їх розвитку за вісями атрактивності та репутації для визначення змісту інформаційних повідомлень, видів стратегій переговорів та Agile технологій в процесі стратегування.

Посилання

After VUCA, the transformation to a BANI world. URL: https://llyc.global/en/ideas/after-vuca-the-transformation-to-a-bani-world/ (дата звернення 23.04.2025 р.)

Острікова Т. Шість моделей розвитку економіки після пандемії коронавірусу та потенціал їх розвитку. Економічна правда. 2020. 26. 08. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2020/08/26/664360 (дата звернення 23.04.2025)

The Experience Economy, With a New Preface by the Authors: Competing for Customer Time, Attention, and Money / B. Joseph Pine II and James H. Gilmore. rev. ed. Boston : Harvard Business Review Press. 2020. 368 p.

Dadkhah S., Bayat R., Fazli S. Corporate foresight: developing a process model. Eur J Futures Res 6. 18. 2018. URL: https://doi.org/10.1186/s40309-018-0147-7

Popper, R., Keenan, M., Miles, I., Butter, M., Sainz, G. Global Mapping Report 2007. European Foresight Monitoring Network report to the EC. www.efmn.eu

Федулова Л. І. Форсайт: сучасна методологія технологічного прогнозування. Економіка і прогнозування. 2008. № 3. С. 106–120.

Форсайт в Україні: Призначення форсайту. URL: http://www.uintei.kiev.ua/page/pryznachennya-forsaytu. (дата звернення 20.04.2024)

Дунда С.П., Ковтун О.С. Технологія форсайт як інструмент стратегічного менеджменту. Молодий вчений. 2017. № 12 (52). С. 612–616.

Popper R. Methodology Common Foresight Practices &Tools. International Hadbook of Foresight and Science Policy : Theory and Practice. Edward Elga. 2007.

Шевченко Л.С. Стратегічний форсайт: управління майбутнім. Право та інновації. 2019. № 3 (27). С. 90–97. https://doi.org/10.31359/2311-4894-2019-27-3-90

Дайнеко Д.В., Шелудько E.I. Проведення дофорсайтних досліджень: організаційний аспект. Український соціум. 2021. № 2 (77). С. 26–42. https://doi.org/10.15407/socium2021.02.026

Кваша Т. Форсайт-дослідження як складник стратегічного планування. Університетські наукові записки. 2022. № 1-2 (85-86), С. 184-194 https://doi.org/10.37491/UNZ.85-86.15

Кукоба В.П., Тимошенко О.А. Основні методи форсайт-візіонерства для розвитку підприємств. Економіка та суспільство. 2024. № 62. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-177

Проданова Л. В. Технології форсайту в сучасних економічних дослідженнях. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. 2021. № 60. С. 93 – 107. https://doi.org/10.24025/2306-4420.1.60.2021.228575

Patrick van der Duin, Paul Trott, Giacomo Marzi Tomorrow is already here: Exploring how corporate foresight can contribute to ambidexterity. Strategic Change. 2024. Vol. 33. No. 3. P. 187–200. https://doi.org/10.1002/jsc.2574

Christian Lautenschlager, Nektarios Tzempelikos Towards an integration of corporate foresight in key account management. Industrial Marketing Management. 2024. Vol. 120. P. 90–99. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2024.05.009

Jörg M. Delhaes, Ana C.L. Vieira, Mónica D. Oliveira Natural language processing for participatory corporate foresight: The participant input analyzer for identifying biases and fallacies. Technological Forecasting and Social Change. 2024. Vol. 209. Art.no. 123652. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2024.123652

Xiao Zeng, Nuttawut Rojniruttikul The Impact of the Forward-Looking Strategy on the Sustainable Development of Enterprises Under the Background of Digital Economy – Based on Dynamic Regulation. Sustainability (Switzerland). 2025. Vol. 17. No. 1. Art.no. 272. https://doi.org/10.3390/su17010272

Jan Oliver Schwarz, Theresa Constanze Schropp, Bernhard Wach, Fabian Buder Do internal foresight activities add value to decision-making? Insights from an empirical investigation. 2025. Futures. Vol. 166. Art.no. 103548. https://doi.org/10.1016/j.futures.2025.103548

Ястремська О. О. Формування стратегій життєдіяльності підприємств з урахуванням особливостей моделі економіки вражень. Соціальний розвиток: економіко-правові проблеми. 2025. № 3. https://doi.org/10.70651/3083-6018/2025.3.10

Saritas O. Systems Thinking for Foresight, Unpublished Ph.D. Thesis. PREST. University of Manchester. 2006.

Квітка С.А. Форсайт як технологія проектування майбутнього: новітні механізми взаємодії публічної влади, бізнесу та громадянського суспільства. Аспекти публічного управління. 2016. № 8 (34). С. 5–15. https://doi.org/10.15421/151635

Weiss Joshua N. The Book of Real-World Negotiations: Successful Strategies From Business Government and Daily Life. New Jersey : John Wiley and Sons. 2020. 304 p.

Senapathi M., Drury-Grogan M.L. Effectiveness of agile practices in globally distributed software development: An empirical study. Journal of Systems and Software. 2021. 178. P. 110960. https://doi.org/10.1016/j.jss.2021.110960

After VUCA, the transformation to a BANI world. Available at: https://llyc.global/en/ideas/after-vuca-the-transformation-to-a-bani-world/ (accessed: 23.04.2025)

Ostrikova T. Shist modelei rozvytku ekonomiky pislia pandemii koronavirusu ta potentsial yikh rozvytku [Six models of economic development after the coronavirus pandemic and their development potential]. Ekonomichna pravda. 2020.26.08. Available at: https://www.epravda.com.ua/columns/2020/08/26/664360 (accessed: 23.04.2025)

The Experience Economy, With a New Preface by the Authors: Competing for Customer Time, Attention, and Money / B. Joseph Pine II and James H. Gilmore. rev. ed. Boston : Harvard Business Review Press. 2020. 368 p.

Dadkhah S., Bayat R., Fazli S. (2018). Corporate foresight: developing a process model. Eur J Futures Res 6. 18. DOI: https://doi.org/10.1186/s40309-018-0147-7

Popper, R., Keenan, M., Miles, I., Butter, M., Sainz, G. Global Mapping Report 2007. European Foresight Monitoring Network report to the EC. URL: www.efmn.eu

Fedulova L. I. (2008). Forsait: suchasna metodolohiia tekhnolohichnoho prohnozuvannia [Foresight: a modern methodology for technological forecasting]. Ekonomika i prohnozuvannia. № 3. S. 106–120.

Forsait v Ukraini: Pryznachennia forsaitu [Foresight in Ukraine: The purpose of foresight]. Available at: http://www.uintei.kiev.ua/page/pryznachennya-forsaytu (accessed: 20.04.2024)

Dunda S. P., Kovtun O. S. (2017). Tekhnolohiia forsait yak instrument stratehichnoho menedzhmentu [Foresight Technology as a Strategic Management Tool]. Molodyi vchenyi. № 12 (52). S. 612–616.

Popper R. Methodology Common Foresight Practices &Tools. International Hadbook of Foresight and Science Policy : Theory and Practice. Edward Elga. 2007.

Shevchenko L. S. (2019). Stratehichnyi forsait: upravlinnia maibutnim [Strategic Foresight: Managing the Future]. Pravo ta innovatsii. № 3 (27). S. 90–97. DOI: https://doi.org/10.31359/2311-4894-2019-27-3-90

Daineko D. V., Sheludko E. I. (2021). Provedennia doforsaitnykh doslidzhen: orhanizatsiinyi aspekt [Conducting pre-foresight research: organizational aspect]. Ukrainskyi sotsium. № 2 (77). S. 26–42. DOI: https://doi.org/10.15407/socium2021.02.026

Kvasha T. (2022). Forsait-doslidzhennia yak skladnyk stratehichnoho planuvannia [Foresight research as a component of strategic planning]. Universytetski naukovi zapysky. № 1-2 (85-86). S. 184-194. DOI: https://doi.org/10.37491/UNZ.85-86.15

Kukoba V. P., Tymoshenko O. A. (2024). Osnovni metody forsait-vizionerstva dlia rozvytku pidpryiemstv [The main methods of foresight visionary for the development of enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo. № 62. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-177

Prodanova L. V. (2021). Tekhnolohii forsaitu v suchasnykh ekonomichnykh doslidzhenniakh [Foresight technologies in modern economic research]. Zbirnyk naukovykh prats Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky. № 60. S. 93–107. https://doi.org/10.24025/2306-4420.1.60.2021.228575

Patrick van der Duin, Paul Trott, Giacomo Marzi Tomorrow is already here: Exploring how corporate foresight can contribute to ambidexterity. Strategic Change. 2024. Vol. 33. No. 3. P. 187–200. DOI: https://doi.org/10.1002/jsc.2574

Christian Lautenschlager, Nektarios Tzempelikos (2024). Towards an integration of corporate foresight in key account management. Industrial Marketing Management. Vol. 120. P. 90–99. DOI: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2024.05.009

Jörg M. Delhaes, Ana C.L. Vieira, Mónica D. Oliveira (2024). Natural language processing for participatory corporate foresight: The participant input analyzer for identifying biases and fallacies. Technological Forecasting and Social Change. Vol. 209. Art.no. 123652. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2024.123652

Xiao Zeng, Nuttawut Rojniruttikul (2025). The Impact of the Forward-Looking Strategy on the Sustainable Development of Enterprises Under the Background of Digital Economy – Based on Dynamic Regulation. Sustainability (Switzerland). Vol. 17. No. 1. Art. 272. DOI: https://doi.org/10.3390/su17010272

Jan Oliver Schwarz, Theresa Constanze Schropp, Bernhard Wach, Fabian Buder (2025). Do internal foresight activities add value to decision-making? Insights from an empirical investigation. Futures. Vol. 166. Art.no. 103548. DOI: https://doi.org/10.1016/j.futures.2025.103548

Yastremska O. O. (2025). Formuvannia stratehii zhyttiediialnosti pidpryiemstv z urakhuvanniam osoblyvostei modeli ekonomiky vrazhen [Formation of business strategies taking into account the peculiarities of the impression economy model]. Sotsialnyi rozvytok: ekonomiko-pravovi problemy. № 3. DOI: https://doi.org/10.70651/3083-6018/2025.3.10

Saritas O. (2006). Systems Thinking for Foresight, Unpublished Ph.D. Thesis. PREST. University of Manchester.

Kvitka S. A. (2016). Forsait yak tekhnolohiia proektuvannia maibutnoho: novitni mekhanizmy vzaiemodii publichnoi vlady, biznesu ta hromadianskoho suspilstva [Foresight as a technology for designing the future: new mechanisms for interaction between public authorities, business and civil society]. Aspekty publichnoho upravlinnia. № 8 (34). S. 5–15. DOI: https://doi.org/10.15421/151635

Weiss Joshua N. (2020). The Book of Real-World Negotiations: Successful Strategies From Business Government and Daily Life. New Jersey : John Wiley and Sons. 304 p.

Senapathi M., Drury-Grogan M.L. (2021). Effectiveness of agile practices in globally distributed software development: An empirical study. Journal of Systems and Software. 178. P. 110960. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jss.2021.110960

Переглядів статті: 3
Завантажень PDF: 2
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Ястремська, О. (2025). ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОГО ТА ОРГАНІЗАЦІЙНОГО ФОРСАЙТІВ В ПРОЦЕСІ СТРАТЕГУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВА. Економіка та суспільство, (73). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-73-83
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ