АНАЛІЗ СУЧАСНИХ ТЕНДЕНЦІЙ ВІДВІДУВАНОСТІ МУЗЕЇВ ЯК СТРАТЕГІЧНОГО НАПРЯМКУ КУЛЬТУРНОГО ТУРИЗМУ В ЄВРОПІ

Ключові слова: культурний туризм, музейна локація, туристичні прибуття, атракція, динаміка відвідуваності

Анотація

У статті розглядаються питання розвитку культурного туризму в Європі через призму відвідуваності музеїв, які є не просто рушійною силою людського потоку, а стратегічним стимулом в пізнаваності тієї чи іншої території. Проаналізовано статистику відвідуваності найбільших музейних комплексів Європи, що свідчить про відчутне охоплення туризмом музейної справи. Виявлено, що музеї є одними з найбільш відвідуваних осередків економічного зростання та розвитку суспільства, що виходить далеко за межі традиційного стратегічного аналізу. Акцентується зростаюча співпраця музеїв та туризму, яка базується на акумулюванні в музеях історико-культурної спадщини, що є фактором соціокультурного та туристичного розвитку окремих регіонів та навіть держав. Подана зростаюча динаміка відвідуваності музеїв підтверджує кореляційний зв'язок між успіхом мистецтва, культури та економічним, зокрема – стратегічним туристичним успіхом окремих територій.

Посилання

Вайдахер Ф. Загальна музеологія / Ф. Вайдахер. – Львів: Літопис, 2005. – 628 с.

Маньковська Р. Музеї як складова історико-культурного туризму. Історикокультурний туризм: український та світовий досвід. Зб. матеріалів Міжнар. наук. конф. / Редкол. : О.П. Реєнт, В.П. Капелюшний, ін. Київ: «Фоліант», 2019. С. 35–47.

Романуха О. М. Розвиток музейної справи як фактор активізації міжнародного туризму // Світове господарство і міжнародні економічні відносини: міжнар. конф. Миколаїв: МНУ, 2015. С. 79-83.

Рутинський М. Й., Стецюк О. В. Музеєзнавство: навч. посіб. Київ: Знання, 2008. 428 с.

Currid-Halkett E. The Warhol Economy: How Fashion, Art, and Music Drive New York City / Elizabeth Currid-Halkett. – Princeton: Princeton university press, 2009. – 258 р.

Ferrary S., Gilli M. From the museums of objects to the virtual museums: An Opportunity for local tourism development // New Business Opportunities in the Growing E-Tourism Industry. NY: IGI Global, 2015. P. 255-272.

International Tourism Highlights, 2020 Edition. 2021. – URL: https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284422456. (дата звернення: 29.01.2025)

Lewis G. Museum: cultural institution / Geoffrey D. Lewis. – 2021. – URL: https://www.britannica.com/topic/museum-cultural-institution#ref76500 (дата звернення: 14.11.2024)

Marc Sklar M. Museum Will Remain Open With Phased Gallery Closings / Marc Marc Sklar. – 2018. – URL: https://airandspace.si.edu/newsroom/press-releases/smithsonians-national-air-and-space-museum-begin-seven-year-renovation. (дата звернення: 20.12.2024)

Institute of museum and library services. Museum Data Files, FY 2019. – URL: https://www.imls.gov/sites/default/files/museum_data_file (дата звернення: 8.01.2025)

Reporting TEA DIVISIONS for the period 2012-2019. – URL: https://www.teaconnect.org/tea-theme-museum-index (дата звернення: 12.11.2023)

World exhibition catalog. The Reports closed exhibition. 2019. – URL: https://www.vam.ac.uk/exhibitions (дата звернення: 20.08.2024)

Vaidaher F. (2005) Zahalʹna muzeolohiya [General Museology]. Lviv: Litopys, 628 p. (in Ukrainian)

Mankovska R. (2019) Muzeyi yak skladova istoryko-kulʹturnoho turyzmu [Museums as a component of historical and cultural tourism]. Istorykokulʹturnyy turyzm: ukrayinsʹkyy ta svitovyy dosvid – 2019: Zb. materialiv Mizhnar. nauk. konf. (Kiev) (Redkol. : O.P. Reyent, V.P. Kapelyushnyy), Kiev: Foliant, pp. 35-47. (in Ukrainian).

Romanukha O. M. (2015) Rozvytok muzeynoyi spravy yak faktor aktyvizatsiyi mizhnarodnoho turyzmu [Development of museum business as a factor in activating international tourism]. Svitove hospodarstvo i mizhnarodni ekonomichni vidnosyny – 2015: Mizhnar. konfer. Mykolaiv: MNU, pp. 79-83. (in Ukrainian).

Rutynskyi M. Y., Stetsyuk O. V. (2008) Muzeyeznavstvo: navch. posib. [Museology]. Kyiv: Znannya, 428 p. (in Ukrainian)

Currid-Halkett E. The Warhol Economy: How Fashion, Art, and Music Drive New York City / Elizabeth Currid-Halkett. – Princeton: Princeton university press, 2009. – 258 р.

Ferrary S., Gilli M. From the museums of objects to the virtual museums: An Opportunity for local tourism development // New Business Opportunities in the Growing E-Tourism Industry. NY: IGI Global, 2015. рр. 255-272.

International Tourism Highlights, 2020 Edition. 2021. – URL: https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284422456. (accessed January 29, 2025)

Lewis G. Museum: cultural institution / Geoffrey D. Lewis. – 2021. – URL: https://www.britannica.com/topic/museum-cultural-institution#ref76500 (accessed November 14, 2024)

Marc Sklar M. Museum Will Remain Open With Phased Gallery Closings / Marc Marc Sklar. – 2018. – URL: https://airandspace.si.edu/newsroom/press-releases/smithsonians-national-air-and-space-museum-begin-seven-year-renovation. (accessed December 20, 2024)

Institute of museum and library services. Museum Data Files, FY 2019. – URL: https://www.imls.gov/sites/default/files/museum_data_file (accessed January 8, 2025)

Reporting TEA DIVISIONS for the period 2012-2019. – URL: https://www.teaconnect.org/tea-theme-museum-index (accessed November 12, 2023)

World exhibition catalog. The Reports closed exhibition. 2019. – URL: https://www.vam.ac.uk/exhibitions (accessed August 20, 2024)

Переглядів статті: 4
Завантажень PDF: 2
Опубліковано
2025-02-24
Як цитувати
Іванунік, В., Аніпко, Н., & Бучко, Ж. (2025). АНАЛІЗ СУЧАСНИХ ТЕНДЕНЦІЙ ВІДВІДУВАНОСТІ МУЗЕЇВ ЯК СТРАТЕГІЧНОГО НАПРЯМКУ КУЛЬТУРНОГО ТУРИЗМУ В ЄВРОПІ. Економіка та суспільство, (72). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-72-60