ДЕТЕРМІНАНТИ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ МАЛИХ ТА СЕРЕДНІХ ПІДПРИЄМСТВ

  • Олексій Юрченко Науково-дослідний центр індустріальних проблем розвитку НАН України https://orcid.org/0009-0008-4112-6247
Ключові слова: цифрова трансформація, малі та середні підприємства, цифрові технології, детермінанти цифрової трансформації, конкурентоспроможність

Анотація

Цифрова трансформація є ключовим фактором підвищення конкурентоспроможності та ефективності діяльності малих і середніх підприємств (МСП). Досліджено основні детермінанти цифрової трансформації МСП, класифіковано їх за групами та запропоновано модель їхнього впливу на успіх цифровізації бізнесу. На основі аналізу наукових досліджень виявлено, що цифрова трансформація залежить від детермінант, які умовно поділяються на технологічні, організаційні, людські та детермінанти зовнішнього впливу. Модель цифрової трансформації МСП враховує взаємодію цих детермінант та дозволяє визначити ключові напрями для успішної цифровізації. Підкреслюється важливість формування цифрової стратегії, розвитку цифрових компетенцій та інтеграції сучасних технологій у бізнес-процеси. Пропонуються практичні рекомендації для підвищення ефективності цифрових ініціатив у малому та середньому бізнесі.

Посилання

Brodny J., Tutak M. Digitalization of Small and Medium-Sized Enterprises and Economic Growth: Evidence for the EU-27 Countries. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity. 2022. № 8. 67. https://doi.org/10.3390/ joitmc8020067.

Дашко І., Михайліченко Л. Цифровізація економіки в умовах пандемії covid-19 як стратегічна платформа розвитку економіки держави. Економіка та суспільство. 2023. № 47. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-63.

Zhang Q., Wu P., Li R., Chen A. Digital transformation and economic growth Efficiency improvement in the Digital media era: Digitalization of industry or Digital industrialization? International Review of Economics & Finance. 2024. Vol. 92. рр. 667-677. https://doi.org/10.1016/j.iref.2024.02.010.

Решетняк О. І., Бєлікова Н. В., Юрченко О. К., Калашнікова К. Ю. Особливості процесів цифровізації малого та середнього бізнесу в Україні. Бізнес Інформ. 2024. №6. C. 79–93. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2024-6-79-93.

Linder C. Customer orientation and operations: The role of manufacturing capabilities in small- and medium-sized enterprises. International Journal of Production Economics. 2019. № 216. рр. 105–117. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2019.04.030.

Держстат України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua. (дата звернення: 16.01.2025)

Лойко В.В., Александров Б.В. Підтримка та розвиток малого та середнього бізнесу в Україні в умовах війни. Європейський науковий журнал Економічних та Фінансових інновацій. 2024. № 1 (11). рр. 228-237. DOI: http://doi.org/10.32750/2024-0127.

Bradaˇc Hojnik B., Hudek I. Small and Medium-Sized Enterprises in the Digital Age: Understanding Characteristics and Essential Demands. Information. 2023. № 14. р. 606. https://doi.org/10.3390/ info14110606.

Clemente-Almendros J. A., Nicoara-Popescu D., Pastor-Sanz I. Digital transformation in SMEs: Understanding its determinants and size heterogeneity. Technology in Society. 2024. Vol. 77. 102483. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2024.102483.

Hassan S.S., Meisner K., Krause K. Is digitalization a source of innovation? Exploring the role of digital diffusion in SME innovation performance. Small Business Economics. 2024. № 62. рр. 1469–1491. https://doi.org/10.1007/s11187-023-00826-7.

Ghobakhloo M., Iranmanesh M., Vilkas M., Grybauskas A., Amran A. Drivers and barriers of Industry 4.0 technology adoption among manufacturing SMEs: a systematic review and transformation roadmap. Journal of Manufacturing Technology Management. 2022, Vol. 33. No. 6. pp. 1029-1058. https://doi.org/10.1108/JMTM-12-2021-0505.

Romero I., Mammadov H. Digital Transformation of Small and Medium-Sized Enterprises as an Innovation Process: A Holistic Study of its Determinants. Journal of the Knowledge Economy. 2024. https://doi.org/10.1007/s13132-024-02217-z.

Europe’s Digital Decade: digital targets for 2030? 2021. European commission. URL: https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/europes-digital-decade-digital-targets-2030_en.

U.S. SME Access and Use of Digital Tools. U.S.-E.U. Trade and Technology Council SME Working Group January 2023. Office of Advocacy, U.S. Small Business Administration, 2023. URL: https://advocacy.sba.gov/wp-content/uploads/2023/02/U.S.-SME-Access-and-Use-of-Digital-Tools.pdf

Кишакевич Б., Максишко Н., Гриценко К., Ворончак І., Демедюк Б. Аналіз ефективності цифровізації малих та середніх підприємств країн ЄС за допомогою DEA-моделей. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 2024. № 3(56). рр. 215–229. https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.56.2024.4344.

Федоров Д. Цифровізація малого і середнього бізнесу в україні як фактор успіху на міжнародних ринках. Фінансові стратегії інноваційного розвитку економіки. 2024. № 3 (63). рр. 59-65. https://doi.org/10.26661/2414-0287-2024-3-63-09.

Хаустова В. Є., Решетняк О. І., Хаустов М. М. Перспективні напрямки розвитку IT-сфери в світі. Проблеми економіки. 2022. №1. C. 3–19. https://doi.org/10.32983/2222-0712-2022-1-3-19

Церковна А. В., Карелова К. С. Вплив цифровізації на розвиток малого і середнього бізнесу в Україні. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2020. № 19 (2(45). рр. 328–339. https://doi.org/10.18524/2413-9998.2020.2(45).201486

Marolt M., Zimmermann, H.D., Žnidaršiˇc A., Pucihar A. Exploring Social Customer Relationship Management Adoption in Micro, Small and Medium-Sized Enterprises. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research . 2020. № 15. рр. 38–58. https://doi.org/10.4067/S0718-18762020000200104.

Petter S., DeLone W., McLean E.R. Information systems success: the quest for the independent variables. Journal of Management Information Systems. 2013. Vol. 29 No. 4. pp. 7-62. URL: http://www.jstor.org/stable/43590100

Ikumoro, A.O.; Jawad, M.S. Intention to Use Intelligent Conversational Agents in E-Commerce Among Malaysian SMEs: An Integrated Conceptual Framework Based on Tri-Theories Including Unified Theory of Acceptance, Use of Technology (UTAUT), and TOE. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. 2019. Vol. 9. pp. 205–235. DOI: 10.6007/IJARBSS/v9-i11/6544.

Cheng S., Fan Q., Dagestani A.A. Opening the Black Box Between Strategic Vision on Digitalization and SMEs Digital Transformation: The Mediating Role of Resource Orchestration. Kybernetes. 2023. DOI: 10.1108/K-01-2023-0073.

Brodny J., Tutak M. (2022). Digitalization of Small and Medium-Sized Enterprises and Economic Growth: Evidence for the EU-27 Countries. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, no 8(2), 67. https://doi.org/10.3390/joitmc8020067.

Dashko I., Mykhailichenko L. (2023). Tsyfrovizatsiya ekonomiky v umovakh pandemiyi covid-19 yak stratehichna platforma rozvytku ekonomiky derzhavy [Digitalization of the economy in the context of the covid-19 pandemic as a strategic platform for the development of the state economy]. Economy and Society, no 47. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-63. (in Ukrainian)

Zhang Q., Wu P., Li R., Chen A. (2024) Digital transformation and economic growth Efficiency improvement in the Digital media era: Digitalization of industry or Digital industrialization? International Review of Economics & Finance, no 92, pp. 667-677. https://doi.org/10.1016/j.iref.2024.02.010.

Reshetnyak O. I., Belikova N. V., Yurchenko O. K., Kalashnikova K. Yu. (2024) Osoblyvosti protsesiv tsyfrovizatsiyi maloho ta serednʹoho biznesu v Ukrayini [Peculiarities of the processes of digitalization of small and medium-sized businesses in Ukraine], Business Inform, no 6, pp. 79–93. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2024-6-79-93. (in Ukrainian)

Linder C. (2019) Customer orientation and operations: The role of manufacturing capabilities in small- and medium-sized enterprises. International Journal of Production Economics, no 216, pp. 105–117. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2019.04.030.

State Statistics Service of Ukraine. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua. (accessed January 16, 2025)

Loiko V.V., Aleksandrov B.V. (2024) Pidtrymka ta rozvytok maloho ta serednʹoho biznesu v Ukrayini v umovakh viyny [Support and development of small and medium-sized businesses in Ukraine in wartime]. European Scientific Journal of Economic and Financial Innovations, no 1 (11), pp. 228-237. DOI: http://doi.org/10.32750/2023-0119

Bradaˇc Hojnik B., Hudek I. (2023) Small and Medium-Sized Enterprises in the Digital Age: Understanding Characteristics and Essential Demands, Information, no 14, 606. https://doi.org/10.3390/ info14110606.

Clemente-Almendros J. A., Nicoara-Popescu D., Pastor-Sanz I. (2024) Digital transformation in SMEs: Understanding its determinants and size heterogeneity, Technology in Society, no 77, 102483, https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2024.102483.

Hassan S.S., Meisner K., Krause K. (2024). Is digitalization a source of innovation? Exploring the role of digital diffusion in SME innovation performance. Small Business Economics, no 62, pp. 1469–1491. https://doi.org/10.1007/s11187-023-00826-7.

Ghobakhloo M., Iranmanesh M., Vilkas M., Grybauskas A., Amran A. (2022), Drivers and barriers of Industry 4.0 technology adoption among manufacturing SMEs: a systematic review and transformation roadmap, Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 33, no. 6, pp. 1029-1058. https://doi.org/10.1108/JMTM-12-2021-0505

Romero I., Mammadov H. (2024) Digital Transformation of Small and Medium-Sized Enterprises as an Innovation Process: A Holistic Study of its Determinants. Journal of the Knowledge Economy. https://doi.org/10.1007/s13132-024-02217-z

Europe’s Digital Decade: digital targets for 2030 (2021). European commission. Available at: https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/europes-digital-decade-digital-targets-2030_en

U.S. (2023) SME Access and Use of Digital Tools. U.S.-E.U. Trade and Technology Council SME Working Group January 2023. Office of Advocacy, U.S. Small Business Administration, Available at: https://advocacy.sba.gov/wp-content/uploads/2023/02/U.S.-SME-Access-and-Use-of-Digital-Tools.pdf

Kyshakevich B., Maksishko N., Hrytsenko K., Voronchak I., Demedyuk, B. (2024). Analysis of the effectiveness of digitalization of small and medium-sized enterprises in the EU countries using DEA models. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, no 3(56), pp. 215–229. https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.56.2024.4344.

Fedorov D. (2024). Tsyfrovizatsiya maloho i serednʹoho biznesu v Ukrayini yak faktor uspikhu na mizhnarodnykh rynkakh [Digitalization of small and medium-sized businesses in Ukraine as a factor of success in international markets], Financial strategies for innovative development of the economy, no 3 (63), pp. 59-65. https://doi.org/10.26661/2414-0287-2024-3-63-09. (in Ukrainian)

Khaustova V. E., Reshetnyak O. I., Khaustov M. M. (2022) Perspektyvni napryamky rozvytku IT-sfery v sviti [Promising directions of development of the IT sphere in the world], Problems of economy, no 1, pp. 3–19. https://doi.org/10.32983/2222-0712-2022-1-3-19. (in Ukrainian)

Tserkovna, A. V., & Karelova, K. S. (2020). Vplyv tsyfrovizatsiyi na rozvytok maloho i serednʹoho biznesu v Ukrayini [The impact of digitalization on the development of small and medium-sized businesses in Ukraine], Market economy: modern theory and practice of management, 19(2(45), 328–339. https://doi.org/10.18524/2413-9998.2020.2(45).201486. (in Ukrainian)

Marolt M., Zimmermann H.-D., Žnidaršič A., Pucihar, A. (2020). Exploring Social Customer Relationship Management Adoption in Micro, Small and Medium-Sized Enterprises. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, no 15(2), pp. 38-58. https://doi.org/10.4067/S0718-18762020000200104.

Petter S., Delone W., McLean E. R. (2013). Information Systems Success: The Quest for the Independent Variables. Journal of Management Information Systems, no 29(4), pp. 7–61. http://www.jstor.org/stable/43590100.

Ikumoro A.O., Jawad M.S. (2019) Intention to Use Intelligent Conversational Agents in E-Commerce Among Malaysian SMEs: An Integrated Conceptual Framework Based on Tri-Theories Including Unified Theory of Acceptance, Use of Technology (UTAUT), and TOE. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, no 9, pp. 205–235. DOI: 10.6007/IJARBSS/v9-i11/6544.

Cheng S.; Fan Q., Dagestani A.A. (2023) Opening the Black Box Between Strategic Vision on Digitalization and SMEs Digital Transformation: The Mediating Role of Resource Orchestration. Kybernetes. DOI: 10.1108/K-01-2023-0073

Переглядів статті: 3
Завантажень PDF: 1
Опубліковано
2025-01-27
Як цитувати
Юрченко, О. (2025). ДЕТЕРМІНАНТИ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ МАЛИХ ТА СЕРЕДНІХ ПІДПРИЄМСТВ. Економіка та суспільство, (71). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-71-169
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ