ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ УНІВЕРСИТЕТІВ: ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ АГЕНТИ НА ОСНОВІ LOW-CODE ТЕХНОЛОГІЙ

  • Володимир Гужва Київський національний економічний університет ім. Вадима Гетьмана https://orcid.org/0000-0002-0379-1480
Ключові слова: цифрова трансформація, університети, low-code технології, програмні агенти, освітні інновації, розробка програмного забезпечення

Анотація

Застосування low-code платформ та програмних агентів у процесі цифрової трансформації університетів створює значні можливості для вдосконалення освітніх та адміністративних процесів, покращення менеджменту ресурсів та створення ефективного освітнього простору. Практичний досвід впровадження таких технологій демонструє їх важливість та потенціал для сектору вищої освіти. Проте імплементація цих інноваційних рішень стикається з низкою викликів, включаючи залежність від постачальників платформ, лімітовані можливості кастомізації та проблеми, пов'язані з безпекою й інтеграцією в наявні інформаційні системи. Успішне вирішення цих завдань потребує комплексного стратегічного планування та залучення досвідчених фахівців для обслуговування й розвитку впроваджених технологій. Використання low-code рішень та розроблених на їх основі програмних агентів допомагає університетам зміцнювати свої конкурентні позиції та відповідати вимогам сучасного цифрового середовища. Продовження досліджень у цьому напрямку відкриє додаткові можливості для модернізації освітнього процесу та вдосконалення системи управління в закладах вищої освіти.

Посилання

Chris DeBrusk. Accelerate Digital Transformation With ‘No-Code’ Software

Tools – 22/07/2021 – URL: https://sloanreview.mit.edu/article/accelerate-digital-transformation-with-no-code-software-tools/

Hrishikesh Joshi. The Impact Of Low-Code/No-Code Architectures On Digital

Transformation – 27/12/2024 – URL: https://www.forbes.com/councils/forbestechcouncil/2024/12/27/the-impact-of-low-codeno-code-architectures-on-digital-transformation/

Andrew Kelly. Reasons to Use Low-Code Platforms in Higher Education –

/08/2022 - URL: https://www.bplogix.com/blog/5-reasons-to-use-low-code-platforms-in-higher-education

XAAS Genie Solution Team. Revolutionize Higher Education - 5 Reasons why

low-code platforms are the future! – 27/12/2024 - URL: https://xaasgenie.com/blog/5-reasons-why-low-code-platforms-are-the-future

Chris Preimesberger. How One University Uses Low-Code Development to

Speed Up Its Processes – 01/11/2017 - URL: https://www.eweek.com/development/how-one-university-uses-low-code-development-to-speed-up-its-processes

Elizabeth Sklar and Debbie Richards. Agent-based systems for human learners –

The Knowledge Engineering Review, Volume 25, Issue 2, 06/2010 , pp. 111 – 135. DOI: https://doi.org/10.1017/S0269888910000044

Kuhail, M.A., Alturki, N., Alramlawi, S. et al. Interacting with educational

hatbots: A systematic review. Educ Inf Technol. 28, 973–1018 (2023). - URL: https://doi.org/10.1007/s10639-022-11177-3

Pawar, Purushottam. AI-Enhanced Education: Personalized Learning and

Educational Technology - 09/2023 - DOI:10.25215/9358791152.01

Raza, Falsk. AI in Education: Personalized Learning and Adaptive Assessment –

/2023 - URL: https://www.researchgate.net/publication/375722799_AI_in_Education_Personalized_Learning_and_Adaptive_Assessment

L. Benotti, M. C. Martnez and F. Schapachnik, "A Tool for Introducing

Computer Science with Automatic Formative Assessment," in IEEE Transactions on Learning Technologies, vol. 11, no. 2, pp. 179-192, 1 April-June 2018, DOI: 10.1109/TLT.2017.2682084

Nalyvaiko, O., & Maliutina, A. (2021). Use of chat bots in the educational

process of a higher education institution. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (48), 117-122. – URL: https://doi.org/10.26565/2074-8167-2021-48-14

Макаров, З. Ю., Момот, А. В., & Демченко, О. М. (2024). Оцінювання

впливу чат-бесід на залученість та успішність здобувачів вищої освіти. Педагогічна Академія: наукові записки, (5). URL: https://doi.org/10.57125/pedacademy.2024.04.29.07

Team Kissflow. Difference Between Low-Code and No-Code Platform –

/12/2024 - URL:https://kissflow.com/low-code/low-code-vs-no-code/

Low-Code vs. No-Code: What’s the difference? - 23 May 2022 – URL:

https://www.ibm.com/think/topics/low-code-vs-no-code

Michelle Gardner. Low-Code vs No-Code: The Differences & Similarities. –

October 22, 2024 – URL: https://appian.com/blog/acp/low-code/low-code-vs-no-code

Agile + Low-Code: A Heuristic Pedagogy for Differentiation in Higher

Education - May 23, 2022 – URL: https://fulcrumdigital.com/blogs/agile-low-code-a-heuristic-pedagogy-for-differentiation-in-higher-education

Andrew Kelly. 5 Reasons to Use Low-Code Platforms in Higher Education. –

/08/2022 – URL: https://www.bplogix.com/blog/5-reasons-to-use-low-code-platforms-in-higher-education

Nidhi Dubey. How eLearning Is Becoming Inclusive With No-Code Low-Code

Tech - June 14, 2024 - URL: https://elearningindustry.com/how-elearning-is-becoming-inclusive-with-no-code-low-code-tech

Aditya Pratap Bhuyan. No-Code and Low-Code Development Platforms: The

Future of Software Development - 25/10/2024 – URL: https://dev.to/adityabhuyan/no-code-and-low-code-development-platforms-the-future-of-software-development-285n

Willy Fox. Low-Code Up for Digital Transformation? – 20/12/2022 – URL:

https://www.outsystems.com/blog/posts/low-code-digital-transformation/

Rahul Kumar. The Rise of Low-Code Development Platforms - 30/11/2024 –

URL: https://industrywired.com/the-rise-of-low-code-development-platforms

Нейромережа від MIT замінить дата-аналітиків – URL:

https://news.finance.ua/ua/news/-/417755/nejromerezha-vid-mti-zaminyt-data-analitykiv

Conversations with Chatbots – 27/12/2024 – URL:

https://www.nus.edu.sg/inside-nus/stories/conversations-with-chatbots

Marion Paul. Meet the Women in GovTech 2024/ - 27/12/ URL:

https://govinsider.asia/intl-en/article/tan-shui-min-chief-information-technology-officer-national-university-of-singapore-nus

Lik-Wei WONG, Amanda Huee-Ping WONG, Valerie Ying Hui TAN, Embang

Johann Emilio GONZALES and Shing Chuan HOOI. Exploring The Effects of An Artificial Intelligence (AI) Chatbot on Learning and Motivation Among Pharmacy Students. - 24 November, 2024 – URL: https://blog.nus.edu.sg/hecs/hecs2024-wong-et-al/

Danny Liu. How Sydney educators are building ‘AI doubles’ of themselves to

help their students - 3 December, 2023 - URL: https://educational-innovation.sydney.edu.au/teaching@sydney/how-sydney-educators-are-building-ai-doubles-of-themselves-to-help-their-students/

Rachel Leingang. Arizona State University students embrace and profess their

love to a chatbot named Sunny – 29/01/2020 – URL: https://www.azcentral.com/story/news/local/arizona-education/2020/01/29/arizona-state-university-ai-chatbot-sunny-works-recruit-retain-students/4554789002/

Чат-бот від Kharkiv IT Cluster: зручне подання документів у виші. – 02

August 2021 – URL: https://it-kharkiv.com/chat-bot-vid-kharkiv-it-cluster-zruchne-podannya-dokumentiv-u-vyshi/

Ірина Яковенко. Студенти КНУ розробили чатбот, який вираховує

ймовірність вступу до університету - 8/03/2024 – URL: https://www.village.com.ua/village/life/edu-news/348523-studenti-knu-rozrobili-chat-bot-yakiy-virahovue-ymovirnist-vstupu-do-universitetu

Pegasystems named a Leader in the 2024 Gartner® Magic Quadrant™ for

Enterprise Low-code Application Platforms (LCAP) – URL: https://www.pega.com/gartner-lcap-2024

Chris DeBrusk. Accelerate Digital Transformation With ‘No-Code’ Software Tools – 22/07/2021 – URL: https://sloanreview.mit.edu/article/accelerate-digital-transformation-with-no-code-software-tools/

Hrishikesh Joshi. The Impact Of Low-Code/No-Code Architectures On Digital Transformation – 27/12/2024 – URL: https://www.forbes.com/councils/forbestechcouncil/2024/12/27/the-impact-of-low-codeno-code-architectures-on-digital-transformation/

Andrew Kelly. Reasons to Use Low-Code Platforms in Higher Education – 01/08/2022 - URL: https://www.bplogix.com/blog/5-reasons-to-use-low-code-platforms-in-higher-education

XAAS Genie Solution Team. Revolutionize Higher Education - 5 Reasons why low-code platforms are the future! – 27/12/2024 - URL: https://xaasgenie.com/blog/5-reasons-why-low-code-platforms-are-the-future

Chris Preimesberger. How One University Uses Low-Code Development to Speed Up Its Processes – 01/11/2017 - URL: https://www.eweek.com/development/how-one-university-uses-low-code-development-to-speed-up-its-processes

Elizabeth Sklar and Debbie Richards. Agent-based systems for human learners – The Knowledge Engineering Review, Volume 25, Issue 2, 06/2010 , pp. 111 – 135. DOI: https://doi.org/10.1017/S0269888910000044

Kuhail, M.A., Alturki, N., Alramlawi, S. et al. Interacting with educational chatbots: A systematic review. Educ Inf Technol. 28, 973–1018 (2023). - URL: https://doi.org/10.1007/s10639-022-11177-3

Pawar, Purushottam. AI-Enhanced Education: Personalized Learning and Educational Technology - 09/2023 - DOI:10.25215/9358791152.01

Raza, Falsk. AI in Education: Personalized Learning and Adaptive Assessment – 11/2023 - URL: https://www.researchgate.net/publication/375722799_AI_in_Education_Personalized_Learning_and_Adaptive_Assessment

L. Benotti, M. C. Martnez and F. Schapachnik, "A Tool for Introducing Computer Science with Automatic Formative Assessment," in IEEE Transactions on Learning Technologies, vol. 11, no. 2, pp. 179-192, 1 April-June 2018, doi: 10.1109/TLT.2017.2682084

Nalyvaiko, O., & Maliutina, A. (2021). Use of chat bots in the educational process of a higher education institution. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (48), 117-122. – URL: https://doi.org/10.26565/2074-8167-2021-48-14

Makarov, Z. Yu., Momot, A. V., & Demchenko, O. M. (2024). Otsiniuvannia vplyvu chat-besid na zaluchenist ta uspishnist zdobuvachiv vyshchoyi osvity. Pedahohichna Akademiya: naukovi zapysky, (5). - URL: https://doi.org/10.57125/pedacademy.2024.04.29.07

Team Kissflow. Difference Between Low-Code and No-Code Platform –

/12/2024 - URL:https://kissflow.com/low-code/low-code-vs-no-code/

Low-Code vs. No-Code: What’s the difference? - 23 May 2022 – URL: https://www.ibm.com/think/topics/low-code-vs-no-code

Michelle Gardner. Low-Code vs No-Code: The Differences & Similarities. - October 22, 2024 – URL: https://appian.com/blog/acp/low-code/low-code-vs-no-code

Agile + Low-Code: A Heuristic Pedagogy for Differentiation in Higher Education - May 23, 2022 – URL: https://fulcrumdigital.com/blogs/agile-low-code-a-heuristic-pedagogy-for-differentiation-in-higher-education

Andrew Kelly. 5 Reasons to Use Low-Code Platforms in Higher Education. – 01/08/2022 – URL: https://www.bplogix.com/blog/5-reasons-to-use-low-code-platforms-in-higher-education

Nidhi Dubey. How eLearning Is Becoming Inclusive With No-Code Low-Code Tech - June 14, 2024 - URL: https://elearningindustry.com/how-elearning-is-becoming-inclusive-with-no-code-low-code-tech

Aditya Pratap Bhuyan. No-Code and Low-Code Development Platforms: The Future of Software Development - 25/10/2024 – URL: https://dev.to/adityabhuyan/no-code-and-low-code-development-platforms-the-future-of-software-development-285n

Willy Fox. Low-Code Up for Digital Transformation? – 20/12/2022 – URL: https://www.outsystems.com/blog/posts/low-code-digital-transformation/

Rahul Kumar. The Rise of Low-Code Development Platforms - 30/11/2024 – URL: https://industrywired.com/the-rise-of-low-code-development-platforms

Neiromerezha vid MIT zaminit data-analitykiv – URL: https://news.finance.ua/ua/news/-/417755/nejromerezha-vid-mti-zaminyt-data-analitykiv

Conversations with Chatbots – 27/12/2024 – URL: https://www.nus.edu.sg/inside-nus/stories/conversations-with-chatbots

Marion Paul. Meet the Women in GovTech 2024/ - 27/12/ URL: https://govinsider.asia/intl-en/article/tan-shui-min-chief-information-technology-officer-national-university-of-singapore-nus

Lik-Wei WONG, Amanda Huee-Ping WONG, Valerie Ying Hui TAN, Embang Johann Emilio GONZALES and Shing Chuan HOOI. Exploring The Effects of An Artificial Intelligence (AI) Chatbot on Learning and Motivation Among Pharmacy Students. - 24 November, 2024 – URL: https://blog.nus.edu.sg/hecs/hecs2024-wong-et-al/

Danny Liu. How Sydney educators are building ‘AI doubles’ of themselves to help their students - 3 December, 2023 - URL: https://educational-innovation.sydney.edu.au/teaching@sydney/how-sydney-educators-are-building-ai-doubles-of-themselves-to-help-their-students/

Rachel Leingang. Arizona State University students embrace and profess their love to a chatbot named Sunny – 29/01/2020 – URL: https://www.azcentral.com/story/news/local/arizona-education/2020/01/29/arizona-state-university-ai-chatbot-sunny-works-recruit-retain-students/4554789002/

Chat-bot vid Kharkiv IT Cluster: zruchne podannia dokumentiv u vyshi. - 02 August 2021 – URL: https://it-kharkiv.com/chat-bot-vid-kharkiv-it-cluster-zruchne-podannya-dokumentiv-u-vyshi/

Iryna Yakovenko. Studenty KNU rozrobyly chat-bot, yakyi vyrahovuie ymovirnist vstupu do universytetu - 8/03/2024 – URL: https://www.village.com.ua/village/life/edu-news/348523-studenti-knu-rozrobili-chat-bot-yakiy-virahovue-ymovirnist-vstupu-do-universitetu

Pegasystems named a Leader in the 2024 Gartner® Magic Quadrant™ for Enterprise Low-code Application Platforms (LCAP) – URL: https://www.pega.com/gartner-lcap-2024

Переглядів статті: 13
Завантажень PDF: 11
Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Гужва, В. (2024). ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ УНІВЕРСИТЕТІВ: ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ АГЕНТИ НА ОСНОВІ LOW-CODE ТЕХНОЛОГІЙ . Економіка та суспільство, (70). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-4
Розділ
ЕКОНОМІКА