ФІРМИ-ПЛАТФОРМИ В МІЖНАРОДНІЙ ТОРГІВЛІ: ЕКОНОМІЧНА ПРИРОДА ТА ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ
Анотація
У статті досліджуються економічна природа та особливості функціонування фірми-платформи в міжнародній торгівлі. Визначено, що для фірм-платформ характерні зростання віддачі від масштабів комерції, віртуалізація, позитивні мережеві ефекти, цінова дискримінація та автономні групи суб’єктів з різними потребами та інтересами. Визначено, що популярність фірм-платформ пояснюється їх розмірами цифрового покриття, охоплення клієнтської аудиторії та зручністю, вони надають підприємцям унікальну можливість вийти на ринок без необхідності значних інвестицій у створення власної зовнішньоторговельної інфраструктури. Окреслено сутність та особливості фірми-платформи як цифрового посередника, що дозволяє покупцям та продавцям взаємодіяти в режимі реального часу (онлайн) за допомогою мережі Інтернет та визначено основні переваги й недоліки торгівлі на цифрових платформах. Наведено множину термінів які застосовуються під час визначення та характеристики фірми-платформи. Дослідженням ідентифіковано, що міжнародна торгівля через фірми-платформи (цифрові посередники, маркетплейси) відкриває великі можливості бізнесу для виходу на світовий ринок з мінімальними витратами. Такі платформи, як Amazon, Etsy, eBay, Rakuten, Alphabet надають зручні інструменти для сервісу та продажу товарів за кордоном, спрощуючи процеси логістики, оплати та взаємодії з клієнтами. Встановлено, що фірми-платформи дозволяють навіть малому бізнесу успішно конкурувати на міжнародному рівні, залучаючи нових клієнтів та розширюючи свою діяльність в інших країнах. Маркетплейси (цифрові платформи-посередники) сприяють встановленню співпраці між іноземними замовниками та представниками національного бізнесу, допомагаючи знаходити і ефективно реалізовувати нові міжнародні контракти.
Посилання
Burri M., Cottier T. Trade Governance in the Digital Age: World Trade Forum, Cambridge, NY: Cambridge University Press, 2022. URL: https://www.cambridge.org/core/books/trade-governance-in-the-digital-age/A091FD12A7EC53E02937A8 A4E5A4C4F0
eCommerce Definitions. Official Web-site of the International Trade Administration. URL: https://www.trade.gov/ecommerce-definitions
E-commerce as percentage of total retail sales worldwide from 2021 to 2027. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/534123/e-commerce-share-of-retail-sales-worldwide/
Ignatyuk A, Honcharuk I, Yakymchuk B. Price Optimization Model For Platform’S Goods And Services In Multi-Sided Markets. Baltic Journal of Economic Studies, 2020. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/price-optimization-model-for-platform-s-goods-and-services-in-multi-sided-markets
Retail e-commerce revenue worldwide from 2019 to 2029, by segment. Statista. URL: https://www.statista.com/forecasts/1223973/e-commerce-revenue-worldwide-by-segment
Zhu X, Liu X. Research on the Evolution of Global Electronics Trade Network Structure since the 21st Century from the Chinese Perspective. Sustainability. Vol. 15(6). 2023. DOI: https://doi.org/10.3390/su15065437
Гончарук І.В. Формування та розвиток багатосторонніх ринків в умовах глобалізації. Автореферат дис. 08.00.01. Київський національний університету ім. Тараса Шевченка. 2019. 23 с.
Краус Н. М., Краус К. М., Марченко О. В. Платформена економіка: наратив інноваційного становлення підприємницьких університетів та філософія розвитку на засадах цифровізації. Ефективна економіка. 2020. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7566
Лакіза В.В., Бала Р.Д. Особливості застосування електронної торгівлі суб’єктами господарювання в умовах міжнародної економічної діяльності. Ефективна економіка. № 11. 2020. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/11_2020/55.pdf
Островський І. А., Можайкіна Н. В. Цифрові платформи в міжнародній торгівлі: проблеми антимонопольного регулювання. Ефективна економіка. 2020. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8384
Розмір ринку eCommerce в Європі збільшиться майже до $955 мільярдів до 2028 року. Статистичний огляд. URL: https://palai.media/news/rozmir-rynku-ecommerce-v-yevropi-zbilshytsya-majzhe-do-955-milyardiv-do-2028-roku/
Шкригун Ю. «Електронний бізнес», «електронна комерція» та «електронна торгівля»: відмінності й особливості. Управління економікою: теорія та практика. Управління економікою: теорія та практика: Зб. наук. пр. К: ІЕП НАНУ, 2020. С. 312-325. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/180444
Якоб Є.Й. Концепція електронної торгівлі в сучасній міжнародній економічній науці. Цифрова економіка та економічна безпека. 2024. Вип. 1 (10). URL: http://dees.iei.od.ua/index.php/journal/article/view/316
10 найкращих цифрових маркетплейсів для онлайн-продажів у 2023 році. URL: https://www.ranktracker.com/uk/blog/10-best-digital-marketplaces-to-sell-online-in-2023/
Burri M., Cottier T. (2022). Trade Governance in the Digital Age: World Trade Forum, Cambridge, NY: Cambridge University Press. Available at: https://www.cambridge.org/core/books/trade-governance-in-the-digital-age/A091FD12A7EC53E02937A8 A4E5A4C4F0/
eCommerce Definitions. Official Web-site of the International Trade Administration. Available at: https://www.trade.gov/ecommerce-definitions
E-commerce as percentage of total retail sales worldwide from 2021 to 2027. (2024). Statista. Available at: https://www.statista.com/statistics/534123/e-commerce-share-of-retail-sales-worldwide/
Ignatyuk A, Honcharuk I, Yakymchuk B. (2020). Price Optimization Model For Platform’S Goods And Services In Multi-Sided Markets. Baltic Journal of Economic Studies. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/price-optimization-model-for-platform-s-goods-and-services-in-multi-sided-markets
Retail e-commerce revenue worldwide from 2019 to 2029, by segment. (2024). Statista. Available at: https://www.statista.com/forecasts/1223973/e-commerce-revenue-worldwide-by-segment
Zhu X, Liu X. (2023) Research on the Evolution of Global Electronics Trade Network Structure since the 21st Century from the Chinese Perspective. Sustainability. Vol. 15(6). DOI: https://doi.org/10.3390/su15065437
Honcharuk I.V. (2019) Formuvannia ta rozvytok bahatostoronnikh rynkiv v umovakh hlobalizatsii. [Formation and development of multilateral markets in the context of globalisation]. Avtoref… dys. kand. ekon. nauk. 08.00.01. Kyivskyi natsionalnyi universytetu im. Tarasa Shevchenka. 23 p. (in Ukrainian)
Kraus N. M., Kraus K. M., Marchenko O. V. (2020). Platformena ekonomika: naratyv innovatsiinoho stanovlennia pidpryiemnytskykh universytetiv ta filosofiia rozvytku na zasadakh tsyfrovizatsii. [Platform economy: narrative of innovative formation of entrepreneurial universities and philosophy of development based on digitalisation]. Efektyvna ekonomika. Vol. 1. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7566
Lakiza V.V., Bala R.D. (2020). Osoblyvosti zastosuvannia elektronnoi torhivli subiektamy hospodariuvannia v umovakh mizhnarodnoi ekonomichnoi diialnosti. [Peculiarities of using e-commerce by business entities in the context of international economic activity]. Efektyvna ekonomika. Vol. 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/11_2020/55.pdf
Ostrovskyi, I. and Mozhaikina, N. (2020). Tsyfrovi platformy v mizhnarodnii torhivli: problemy antymonopolnoho rehuliuvannia [Digital platforms in international trade: problems of antitrust regulation]. Efektyvna ekonomika. Vol. 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8384
Rozmir rynku eCommerce v Yevropi zbilshytsia maizhe do $955 miliardiv do 2028 roku. (2024). [The size of the eCommerce market in Europe will increase to almost $955 billion by 2028]. Statystychnyi ohliad. Available at: https://palai.media/news/rozmir-rynku-ecommerce-v-yevropi-zbilshytsya-majzhe-do-955-milyardiv-do-2028-roku/
Shkryhun Yu. (2020) «Elektronnyi biznes», «elektronna komertsiia» ta «elektronna torhivlia»: vidminnosti y osoblyvosti. [“E-business”, “e-commerce” and “e-trade”: differences and features]. Upravlinnia ekonomikoiu: teoriia ta praktyka. Upravlinnia ekonomikoiu: teoriia ta praktyka: Zb. nauk. pr. K: IEP NANU, pp. 312-325. (in Ukrainian)
Yakob Ye. I. (2024). Kontseptsiia elektronnoi torhivli v suchasnii mizhnarodnii ekonomichnii nautsi. [The concept of e-commerce in modern international economic science]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka. Vol. 1 (10). Available at: http://dees.iei.od.ua/index.php/journal/article/view/316
10 naikrashchykh tsyfrovykh marketpleisiv dlia onlain-prodazhiv u 2023 rotsi (2023). [The 10 best digital marketplaces for online sales in 2023]. Available at: https://www.ranktracker.com/uk/blog/10-best-digital-marketplaces-to-sell-online-in-2023/
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.