ЧИННИКИ ТА МЕХАНІЗМ ФОРМУВАННЯ КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ, ЯКІ ПРОВАДЯТЬ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНУ ДІЯЛЬНІСТЬ
Анотація
Метою цього дослідження є виділення головних чинників, які справляють вплив на формування корпоративної соціальної відповідальності підприємств – суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності, та з’ясування механізму такого формування. Здійснено групування чинників, які справляють вплив на формування корпоративної соціальної відповідальності. Представлено модель, що описує механізм такого формування. Встановлено вплив здійснення зовнішньоекономічної діяльності підприємств на корпоративну соціальну відповідальність. Показано, що за більшістю груп чинників формування корпоративної соціальної відповідальності середній їх рівень для тих підприємств, які здійснюють зовнішньоекономічну діяльність, несуттєво перевищує середній рівень відповідних чинників для тих компаній, які цю діяльність не провадять. Водночас, рівень компетентності власників та менеджерів у підприємств першої групи значно перевищує цей рівень у підприємств другої групи. Це ж стосується чинників економічної ефективності заходів з корпоративної соціальної відповідальності. Розроблені у процесі проведеного дослідження теоретичні та методичні положення можуть бути впроваджені у практику діяльності підприємств при складанні стратегій та планів здійснення заходів щодо корпоративної соціальної відповідальності. Це дасть можливість покращити обґрунтованість цих стратегій та планів.
Посилання
Hussain J., Khan A., Zhou K. The impact of natural resource depletion on energy use and CO2 emission in Belt & Road Initiative countries: A cross-country analysis. Energy. 2020. Vol. 199. P. 117409. DOI: https://doi.org/10.1016/j.energy.2020.117409
Lesinskyi V., Yemelyanov O., Zarytska O., Symak A., Petrushka T. Devising a Toolset for Assessing the Potential of Loan Financing of Projects Aimed at Implementing Energy-Saving Technologies. East. Eur. J. Enterp. Technol. 2021. Vol. 4. Р. 15–33.
Lesinskyi V., Yemelyanov O., Zarytska O., Petrushka T., Myroshchenko N. Designing a Tool-Set for Assessing the Organizational and Technological Inertia of Energy Consumption Processes at Enterprises. East. Eur. J. Enterp. Technol. 2022. Vol. 6. С. 29–40.
Schulten T., Müller T. A paradigm shift towards Social Europe? The proposed Directive on adequate minimum wages in the European Union. Italian Labour Law E-Journal. 2021. Vol. 14(1). P. 1–19.
Баюра Д. Розвиток соціально відповідального корпоративного управління в контексті інтересів стейкхолдерів. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2017. № 4. С. 39–44.
Білан О. С. Дослідження особливостей формування програми корпоративної соціальної відповідальності. Економіка та управління підприємствами. 2017. № 1(22). С. 49–52.
Дєліні М. М. Індексний метод в оцінці соціально-економічної відповідальності підприємництва: міжнародний та український досвід. Проблеми системного підходу в економіці. 2017. Вип. 6 (62). С. 63–69.
Зінченко О. І., Хімченко А. М. Корпоративна соціальна відповідальність в Україні: сучасні реалії та перспективи розвитку. Бізнес-інформ. 2013. № 4. С. 281–286.
Ігнатенко М. М. Планування і прогнозування соціальної відповідальності суб’єктів господарювання аграрної сфери економіки. Агросвіт. 2015. № 17. С. 31–37.
Кужель В. В. Регулятивні інструменти посилення соціальної відповідальності бізнесу на підприємствах агропродовольчої сфери. Вісник Чернігівського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. 2014. № 3. С. 98–105.
Марчук Л. П. Соціальна відповідальність як визначальна стратегія розвитку сучасного бізнесу. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія: Економічні науки. 2014. Вип. 5(2). С. 51–56.
Резнік Н. П. Соціальна відповідальність бізнесу у контексті стратегічного розвитку економіки агропродовольчої сфери. Економічний форум. 2014. № 3. С. 31–37.
Селіверстова Л. С., Лосовська Н. В. Підходи до формування організаційно-економічного механізму управління соціальною відповідальністю бізнесу. Економіка та держава. 2019. № 7. С. 13–16.
Тарасюк Г. М., Лагута Я. М. Організаційні аспекти планування корпоративної соціальної відповідальності підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2017. № 4. С. 35–38.
Hussain J., Khan A., Zhou K. (2020). The impact of natural resource depletion on energy use and CO2 emission in Belt & Road Initiative countries: A cross-country analysis. Energy, vol. 199, p. 117409. DOI: https://doi.org/10.1016/j.energy.2020.117409
Lesinskyi V., Yemelyanov O., Zarytska O., Symak A., Petrushka T. (2021). Devising a Toolset for Assessing the Potential of Loan Financing of Projects Aimed at Implementing Energy-Saving Technologies. East. Eur. J. Enterp. Technol., vol. 4, pp. 15–33.
Lesinskyi V., Yemelyanov O., Zarytska O., Petrushka T., Myroshchenko N. (2022). Designing a Tool-Set for Assessing the Organizational and Technological Inertia of Energy Consumption Processes at Enterprises. East. Eur. J. Enterp. Technol., vol. 6, pp. 29–40.
Schulten T., Müller T. (2021). A paradigm shift towards Social Europe? The proposed Directive on adequate minimum wages in the European Union. Italian Labour Law E-Journal, vol. 14(1), pp. 1–19.
Baiura D. (2017). Rozvytok sotsialno vidpovidalnoho korporatyvnoho upravlinnia v konteksti interesiv steikkholderiv [Development of socially responsible corporate governance in the context of stakeholders' interests]. Ekonomichnyi chasopys Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, vol. 4, pp. 39–44.
Bilan O. S. (2017). Doslidzhennia osoblyvostei formuvannia prohramy korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti [Study of the peculiarities of the formation of the program of corporate social responsibility]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, vol. 1(22), pp. 49–52.
Dielini M. M. (2017). Indeksnyi metod v otsintsi sotsialno-ekonomichnoi vidpovidalnosti pidpryiemnytstva: mizhnarodnyi ta ukrainskyi dosvid [The index method in assessing social and economic responsibility of entrepreneurship: international and Ukrainian experience]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi, vol. 6 (62), pp. 63–69.
Zinchenko O. I., Khimchenko A. M. (2013). Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist v Ukraini: suchasni realii ta perspektyvy rozvytku [Corporate social responsibility in Ukraine: modern realities and development prospects]. Biznes-inform, vol. 4, pp. 281–286.
Ihnatenko M. M. (2015). Planuvannia i prohnozuvannia sotsialnoi vidpovidalnosti subiektiv hospodariuvannia ahrarnoi sfery ekonomiky [Planning and forecasting of social responsibility of economic entities in the agrarian sphere of economy]. Ahrosvit, vol. 17, pp. 31–37.
Kuzhel V. V. (2014). Rehuliatyvni instrumenty posylennia sotsialnoi vidpovidalnosti biznesu na pidpryiemstvakh ahroprodovolchoi sfery [Regulatory tools for strengthening social responsibility of business at agro-food enterprises]. Visnyk Chernihivskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, vol. 3, pp. 98–105.
Marchuk L. P. (2014). Sotsialna vidpovidalnist yak vyznachalna stratehiia rozvytku suchasnoho biznesu [Social responsibility as a defining strategy of modern business development]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu imeni V.O. Sukhomlynskoho. Seriia: Ekonomichni nauky, vol. 5(2), pp. 51–56.
Reznik N. P. (2014). Sotsialna vidpovidalnist biznesu u konteksti stratehichnoho rozvytku ekonomiky ahroprodovolchoi sfery [Social responsibility of business in the context of strategic development of the agro-food economy]. Ekonomichnyi forum, vol. 3, pp. 31–37.
Seliverstova L. S., Losovska N. V. (2019). Pidkhody do formuvannia orhanizatsiino-ekonomichnoho mekhanizmu upravlinnia sotsialnoiu vidpovidalnistiu biznesu [Approaches to the formation of an organizational and economic mechanism for managing the social responsibility of business]. Ekonomika ta derzhava, vol. 7, pp. 13–16.
Tarasiuk H. M., Lahuta Ya. M. (2017). Orhanizatsiini aspekty planuvannia korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti pidpryiemstva [Organizational aspects of corporate social responsibility planning]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, vol. 4, pp. 35-38.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.