ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ТА ЗАСТОСУВАННЯ SOFT SKILLS ЯК СКЛАДОВОЇ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ

  • Юлія Ясенчук Вінницький торговельно-економічний інститут Державного торговельно-економічного університету https://orcid.org/0000-0001-8507-7274
  • Людмила Бондарчук Вінницький торговельно-економічний інститут Державного торговельно-економічного університету https://orcid.org/0000-0001-9414-5515
Ключові слова: soft skills, інтерактивні засоби навчання, комунікативні навички, методи розвитку skills, вищі навчальні заклади

Анотація

Сучасні умови розвитку та становлення молоді як професіоналів ряд викликів: карантин Covid-19 та повномасштабне вторгнення росії на територію України призвело до поширення дистанційного, що є однією з проблем розвитку таких навичок як soft skills. І хоча наразі більшість шкіл на вищих навчальних закладів відновили своє навчання в аудиторіях, проте наслідки дистанційного навчання все ж таки залишаються незмінними: невміння комунікувати з іншими, презентувати чи аргументувати свою думку, проблеми роботи в парах чи в команді – все це є наслідками онлайн навчання. Але всі ці наслідки можна усунути, адже враховуючи сучасні технології та методи викладання, в сучасному світі абсолютно не є проблемою залучення студентів до роботи один з одним онлайн. Саме тому основною метою дослідження є аналіз впливу інтерактивних методів навчання на розвиток Soft Skills серед студентів вищих навчальних закладів. Soft Skills, такі як комунікаційні навички, лідерство, співробітництво та творчість, стають все важливішими для успішної кар'єри майбутніх менеджерів у сучасному бізнес-середовищі. Також стаття досліджує особливості розвитку та застосування Soft Skills як ключової складової конкурентоспроможності майбутніх керівників. Український контекст розглядається через призму впровадження інноваційних освітніх практик у навчальний процес, що сприяє підготовці студентів до викликів глобального бізнес-середовища. У сучасному бізнес-середовищі Soft Skills, такі як комунікаційні навички, лідерство, співробітництво та творчість, стають ключовими для успіху майбутніх менеджерів. Саме тому головна мета дослідження полягає у вивченні впливу інтерактивних методів навчання на розвиток Soft Skills серед студентів вищих навчальних закладів. Стаття підкреслює важливість інтерактивних засобів навчання для формування Soft Skills у майбутніх менеджерів, які готуються до викликів сучасного ринку праці. Всі методи, які представленні у статті можуть бути використанні як на онлайн так і на офлайн заняттях. Ця робота актуальна для науковців, викладачів та професіоналів у галузі управління та освіти.

Посилання

Lippman L.H., Ryberg R., Carney R., Kristin A. Workforce connections: key «soft skills» that foster youth workforce success: toward a consensus across fields. Child Trends Publication. 2015. 56 p.

Bashkir O., Kadaner O. (2022). Interaktyvni metody formuvannia soft skills maibutnikh fakhivtsiv [Interactive methods of forming soft skills of future specialists]. Scientific innovations and advanced technologies, (1 (3)). DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2022-1(3)-216-225 (accessed May 18, 2024).

Didenko Zh.I. (2021). Formuvannia miakykh navychok u maibutnikh menedzheriv na zaniattiakh anhliiskoi movy v umovakh dystantsiinoho navchannia [Formation of soft skills in future managers in English language classes in distance learning]. Available at: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/25866 (accessed May 18, 2024).

Korniush H. (2020). Formuvannia miakykh navychok u studentiv zakladiv vyshchoi osvity v konteksti navchannia inozemnykh mov. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi [Formation of soft skills in higher education students in the context of foreign language teaching. Teaching languages in higher education institutions at the present stage]. Mizhpredmetni zviazky – Interdisciplinary Relations, 36(2020), 99–110. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2020-36-08 (accessed May 15, 2024).

Kramarenko, T. (2023). Rozvytok soft skills yak vazhlyvyi komponent profesiinoi komunikatsii na zanniattiakh z dilovoi inozemnoi movy dlia maibutnikh fakhivtsiv ekonomichnykh spetsialnostei [Development of Soft Skills as an Important Component of Professional Communication in Business Foreign Language for Future Specialists in Economic Specialities]. Science and Technology Today, (9 (23)).

Makhnachova N.M., Midliak A.K. (2017). «Soft Skills» kerivnyka pidpryiemstva [Soft Skills of the head of the enterprise]. Global and national problems of economy, 17, 380–383.

Meshko H.M., Meshko O.I. (2021). Formuvannia soft skills maibutnikh menedzheriv yak resursu yikh stresostiikosti ta rezylientnosti [Formation of soft skills of future managers as a resource of their stress resistance and resilience]. Available at: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/23717/1/Meshko_Meshko_FORMUVANNIa_SOFT_SKILLS.pdf (accessed May 10, 2024).

Opanasiuk, V., Prykhozhai, V. (2023). Metody rozvytku komunikatyvnykh navychok menedzhera: perevahy ta obmezhennia [Methods of developing manager's communication skills: Advantages and limitations]. Scientific innovations and advanced technologies, (5 (19)).

Pavlovska I. (2023) Formuvannia «soft skills» yak kliuchovyi element rozvytku menedzhera [Formation of "soft skills" as a key element of manager development]. Innovative solutions in the economy, business, public communications and international relations: Proceedings of the III International Scientific and Practical Internet Conference. Vol. 1. P. 366–368.

Paslavska I. (2020) Rozvytok u studentiv "soft skills" u protsesi vyvchennia inozemnoi yak neobkhidnyi komponent konkurentospromozhnosti maibukhnikh fakhivtsiv [Development of "soft skills" in the process of learning a foreign language as a necessary component of competitiveness of future specialists]. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University, 3 (334), 179–186. Available at: http://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/123456789/5103 (accessed May 18, 2024).

Rohulska O. O., Mahdiuk, O. V. (2023). Dotsilnist formuvannia «soft skills» u studentiv zvo zasobamy interaktyvnykh ta multymediinykh tekhnolohii [Expediency of forming "soft skills" in university students by means of interactive and multimedia technologies]. Scientific notes. Series: Pedagogical Sciences, (209), 92–98. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-209-92-98 (accessed May 17, 2024).

Samokhval O. O., Put N. M. (2009). Vykorystannia innovatsiinykh metodiv navchannia maibutnikh fakhivtsiv na zaniattiakh z inozemnoi movy [The use of innovative methods of teaching future specialists in foreign language classes]. Society. Science. Culture. Available at: http://intkonf.org/kpn-samohval-oo-put-nm (accessed May 18, 2024).

Sydorenko Yu. (2024). Vykorystannia interaktyvnoho navchannia dlia rozvytku «soft skills» [The use of interactive learning for the development of "soft skills"]. V International Scientific and Practical Conference "Topical Issues of Internationalisation of Higher Education in Ukraine in the Context of Modern Educational Realities". P. 186–189. Available at: https://science.btsau.edu.ua/sites/default/files/tezy/tezy_actual_pitan_intern_21-22.03.24.pdf#page=186 (accessed May 15, 2024).

Tymoshchuk N. (2021) Formuvannia «soft-skills» zasobamy inozemnoi movy: teoretychnyi i praktychnyi aspekty [Formation of "soft-skills" by means of a foreign language: theoretical and practical aspects], Socio-political, economic and humanitarian dimensions of European integration of Ukraine: collection of scientific papers of the IX International Scientific and Practical Conference. Vinnytsia, (4), 231–236. Available at: http://www.vtei.com.ua/doc/2021/1416092021/4.pdf#page=231 (accessed May 15, 2024).

Tryndiuk V., Martyniuk A., Hubina A. (2022) Rozvytok soft skills zasobamy interaktyvnykh tekhnolohii (pidruchnykiv) na zaniattiakh z inozemnoi movy v zakladakh vyshchoi osvity [Development of soft skills by means of interactive technologies (textbooks) in foreign language classes in higher education institutions]. Innovation in Education, (15). Available at: https://ojs.itup.com.ua/index.php/iiu/article/view/445/399 (accessed May 17, 2024).

Tushak A.V., Sukhodolska A.S. (2019). «Soft Skills» v upravlinni liudskymy resursamy: kliuchovi kompetentnosti HR-menedzhera yak ahenta zmin v epokhu chetvertoi tekhnolohichnoi revoliutsii ["Soft skills" in human resource management: key competences of an hr manager as a change agent in the era of the fourth technological revolution]. Science of the future: a collection of scientific papers of students, graduate students and young scientists, 204. Available at: https://msu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/12/%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%B0-%D0%BC%D0%B0%D0%B9%D0%B1%D1%83%D1%82%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%E2%84%9624-1.pdf#page=204 (accessed May 15, 2024)

Fedorova Yu.V. (2020) Emotsiinyi kapital menedzhera yak dzherelo dokhodu pidpryiemstva [Emotional capital of the manager as a source of income of the enterprise]. Scientific view: economics and management, 2 (68). Publishing house "Helvetica". Available at: http://scientificview.umsf.in.ua/archive/2020/2_68_2020/31.pdf (accessed May 18, 2024).

Tsilyna M. (2023). Formuvannia soft skills i kompetentsii u zdobuvachiv vyshchoi osvity yak pidgruntia adaptatsii maibutnikh fakhivtsiv do profesiinoi diialnosti [Formation of soft skills and competences in higher education students as a basis for the adaptation of future specialists to professional activities]. Ukrainian Journal of Library and Information Science, (11), 156–166. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7654.11.2023.282675

Yampol Y.V., Polishchuk S., Namestiuk I. (2023). Formuvannia soft skills u maibutnikh menedzheriv osvity dlia vdoskonalennia yakosti navchannia osvitnikh zakladiv [Formation of soft skills in future education managers to improve the quality of education in educational institutions]. Academic visions, (22). Available at: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/529 (accessed May 18, 2024).

Lippman L.H., Ryberg R., Carney R., Kristin A. Workforce connections: key «soft skills» that foster youth workforce success: toward a consensus across fields. Child Trends Publication. 2015. 56 р.

Башкір О., Каданер О. Інтерактивні методи формування soft skills майбутніх фахівців. Наукові інновації та передові технології. 2022. № 1 (3). DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2022-1(3)-216-225 (дата звернення: 18.05.2024).

Діденко Ж. Формування м’яких навичок у майбутніх менеджерів на заняттях англійської мови в умовах дистанційного навчання. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Т. 2, № 35. С. 266–271. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/25866. (дата звернення: 18.05.2024).

Корнюш Г. Формування м’яких навичок у студентів закладів вищої освіти в контексті навчання іноземних мов. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. № 36. Харків, 2020. С. 99–110. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2020-36-08 (дата звернення: 15.05.2024).

Крамаренко Т. Розвиток Soft Skills як важливий компонент професійної комунікації на заняттях з ділової іноземної мови для майбутніх фахівців економічних спеціальностей. Наука і техніка сьогодні. 2023. № 9 (23).

Махначова Н.М., Мідляк А.К. «Soft skills» керівника підприємства. Глобальні та національні проблеми економіки. Т. 17. Миколаїв, 2017. С. 380–383.

Мешко Г.М., Мешко О.І. Формування soft skills майбутніх менеджерів як ресурсу їх стресостійкості та резильєнтності. Воєнні конфлікти та техногенні катастрофи: історичні та психологічні наслідки: збірник тез І Міжнародної наукової конференції. 22-23.04.2021. Тернопіль, 2021. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/23717/1/Meshko_Meshko_FORMUVANNIa_SOFT_SKILLS.pdf (дата звернення: 10.05.2024).

Опанасюк В., Прихожай В. Методи розвитку комунікативних навичок менеджера: переваги та обмеження. Наукові інновації та передові технології. 2023. № 5 (19).

Павловська І. Формування «soft skills» як ключовий елемент розвитку менеджера. Інноваційні рішення в економіці, бізнесі, суспільних комунікаціях та міжнародних відносинах: Матеріали III Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. 2023. Т. 1. С. 366–368.

Паславська І. Розвиток у студентів "soft skills" у процесі вивчення іноземної як необхідний компонент конкурентоспроможності майбутніх фахівців. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 2020. № 3 (334). С. 179–186. URL: http://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/123456789/5103 (дата звернення: 18.05.2024).

Рогульська О.О., Магдюк О.В. Доцільність формування "soft skills" у студентів ЗВО засобами інтерактивних та мультимедійних технологій. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки / Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка. Кропивницький, 2023. Вип. 209. С. 92–98. URL: https://elar.khmnu.edu.ua/items/63fc5e13-c559-499c-944e-f80051179340 (дата звернення: 17.05.2024).

Самохвал О.О., Путь Н.М. Використання інноваційних методів навчання майбутніх фахівців на заняттях з іноземної мови. Соціум. Наука. Культура. 2009. URL: http://intkonf.org/kpn-samohval-oo-put-nm (дата звернення: 18.05.2024).

Сидоренко Ю. Використання інтерактивного навчання для розвитку «soft skills». V Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні питання інтернаціоналізації вищої освіти в Україні в умовах сучасних освітніх реалій». 2024. С. 186–189. URL: https://science.btsau.edu.ua/sites/default/files/tezy/tezy_actual_pitan_intern_21-22.03.24.pdf#page=186 (дата звернення: 15.05.2024).

Тимощук Н. Формування «soft-skills» засобами іноземної мови: теоретичний і практичний аспекти Соціально-політичні, економічні та гуманітарні виміри європейської інтеграції України: збірник наукових праць ІХ Міжнародної науково-практичної конференції. Вінниця, 14-16 вересня. 2021 р. Вінниця, 2021. Ч. 4. С. 231–236. URL: http://www.vtei.com.ua/doc/2021/1416092021/4.pdf#page=231 (дата звернення: 15.05.2024).

Триндюк В., Мартинюк А., Губіна А. Розвиток soft skills засобами інтерактивних технологій (підручників) на заняттях з іноземної мови в закладах вищої освіти. Інноватика у виховання. 2022. № 15. URL: https://ojs.itup.com.ua/index.php/iiu/article/view/445/399 (дата звернення: 17.05.2024).

Тушак А.В., Суходольська А.С. «Soft Skills» в управлінні людськими ресурсами: ключові компетентності HR-менеджера як агента змін в епоху четвертої технологічної революції. Наука майбутнього: збірник наукових працб студентів, аспірантів та молодих вчених. В. 2(3). Мукачево, 2019. С. 204–209.

Федорова Ю.В. Емоційний капітал менеджера як джерело доходу підприємства. Науковий погляд: економіка та управління. 2020. № 2 (68). URL: http://scientificview.umsf.in.ua/archive/2020/2_68_2020/31.pdf (дата звернення: 18.05.2024).

Цілина М. Формування soft skills і компетенцій у здобувачів вищої освіти як підґрунтя адаптації майбутніх фахівців до професійної діяльності. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук. В. 11. Київ, 2023. С. 156–166.

Ямполь Ю., Поліщук С., Наместюк І. Формування soft skills у майбутніх менеджерів освіти для вдосконалення якості навчання освітніх закладів. Академічні візії. 2023. № 22. URL: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/529 (дата звернення: 18.05.2024).

Переглядів статті: 33
Завантажень PDF: 17
Опубліковано
2024-06-24
Як цитувати
Ясенчук, Ю., & Бондарчук, Л. (2024). ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ТА ЗАСТОСУВАННЯ SOFT SKILLS ЯК СКЛАДОВОЇ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ. Економіка та суспільство, (64). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-18
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ