ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСВІТНЬОЇ НЕРІВНОСТІ, ЇЇ МІСЦЯ В СИСТЕМІ ГЛОБАЛЬНИХ ПРОБЛЕМ СВІТОВОЇ ЕКОНОМІКИ

Ключові слова: нерівність, соціальна нерівність, освітня нерівність, соціально-економічні проблеми, світова економіка

Анотація

Стаття присвячена актуальним теоретико-прикладним аспектам дослідження освітньої нерівності, її місця в системі глобальних проблем світової економіки. В роботі звертається увага на визначальне значення освіти в соціально-економічному розвитку й відтворенні соціального порядку в суспільстві. Досліджено підходи авторів до трактування категорії «нерівність», виділено її види; розглянуто властивості соціально-економічної нерівності. Звертається увага на складність підтвердження й фізичного вимірювання всіх проявів нерівностей, і те, що між всіх видів нерівностей найбільш вимірюваною є нерівність економічна, що визначається здебільшого рівнем доходів. Розглянуто соціально-економічні складові проблематики освітньої нерівності; виокремлено чинники, що сприяють відтворенню освітньої нерівності; упорядковано соціально-економічні й культурні чинники, що виступають причинами освітньої експансії.

Посилання

Оксамитна С. М., Хоменко Л. В. Освітня нерівність в українському суспільстві: соціальні детермінанти освітніх переходів. Наукові записки НаУКМА. Соціологічні науки. 2017. № 196. с. 13–18 URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8815ec10-1816-4f87-939f-6faf06a17f18/content (дата звернення 14.05.2024 р.)

Коваліско Н.В. Основи соціальної стратифікації: навчальний посібник. Львів: «Магнолія 2006», 2009. 328 с

Кльов М.В. Освітня нерівність в умовах сучасного глобалізованого суспільства: соціологічний аналіз. Методологія науки сьогодення: тези міжнародної конференції. м. Київ. 29 червня 2013 р. C. 113–117.

Кривошеєва О.О. Система освіти як середовище відтворення соціальної нерівності (за П. Бурдьє та Ж.-К. Пассроном) . Науково-теоретичний альманах «Грані». 2016. № 7 (135). с.81–89.

Оксамитна С. М. Експансія вищої освіти та нерівність освітніх можливостей. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2014. №4 (25). с.6–13

Дарендорф Р. Громадянська відповідальність інтелектуалів: проти нового страху перед освітою // Поліс (Політичні дослідження). 1997. № 6. С. 141–164.

Coleman, James S. Equality of educational opportunity. Integrated education, 1968, 6.5: pp.19–28.

Нерівність в Україні: масштаби та можливості впливу / за ред. Е.М. Лібанової. Київ: Інститут демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи НАН України, 2012. 404 с.

Адамик В. Соціально-економічна нерівність у національному та глобальному вимірі: сучасний погляд на проблему. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2019. № 1. С. 102–116.

Бригадир В.О. Освітня політика країн європейського союзу як фактор подолання соціально-економічної нерівності. Інтелект ХХІ. «Світова економіка та міжнародні відносини». 2017. № 4. С. 21–26

Закон України «Про освіту» URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1060-12 (дата звернення 22.05.2024 р.)

Маркова Н. В. Сучасні тенденції розвитку гендерної освіти в Україні. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2019. № 1(1). С. 204–214. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2019_1(1)__24 (дата звернення 24.05.2024 р.)

Оксамитна С., Стукало С. .Масовість вищої освіти та освітня нерівність в Україні. Соціальні виміри суспільства. 2014. № 6. C. 206–220. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/svs_2014_6_18(дата звернення 26.05.2024 р.)

Совсун І. Про катастрофічні масштаби освітньої нерівності. URL: https://osvita.ua/blogs/75142/ (дата звернення 26.05.2024 р.)

Oksamytna S. M., Khomenko L. V. (2017) Osvitnia nerivnist v ukrainskomu suspilstvi: sotsialni determinanty osvitnikh perekhodiv [Educational inequality in Ukrainian society: social determinants of educational transitions] Naukovi zapysky NaUKMA. Sotsiolohichni nauky. vol. 196. pp. 13–18 Available at: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8815ec10-1816-4f87-939f-6faf06a17f18/content (accessed May 14, 2024)

Kovalisko N.V. (2009) Osnovy sotsialnoi stratyfikatsii: navchalnyi posibnyk [Basics of social stratification] Lviv: «Mahnoliia 2006», 328 p (in Ukrainian)

Klov M.V. (2013) Osvitnia nerivnist v umovakh suchasnoho hlobalizovanoho suspilstva: sotsiolohichnyi analiz [Educational inequality in the conditions of modern globalized society: a sociological analysis.] Metodolohiia nauky sohodennia: tezy mizhnarodnoi konferentsii. m. Kyiv. 29 chervnia 2013 r. pp. 113–117. (in Ukrainian)

Kryvosheieva O.O. (2016) Systema osvity yak seredovyshche vidtvorennia sotsialnoi nerivnosti (za P. Burdie ta Zh.-K. Passronom) [The education system as an environment for reproduction of social inequality (according to P. Bourdieu and J.-K. Passron)] . Naukovo-teoretychnyi almanakh «Hrani». vol 7 (135). pp.81–89.

Oksamytna S. M. (2014) Ekspansiia vyshchoi osvity ta nerivnist osvitnikh mozhlyvostei [Expansion of higher education and inequality of educational opportunities] Aktualni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky. vol 4 (25). pp.6–13

Darendorf R. (1997) Hromadianska vidpovidalnist intelektualiv: proty novoho strakhu pered osvitoiu [Civic responsibility of intellectuals: against the new fear of education] Polis (Politychni doslidzhennia). vol 6. pp. 141–164.

Coleman, James S. (1968) Equality of educational opportunity [Equality of educational opportunity] Integrated education, vol 6.5: pp.19–28.

Nerivnist v Ukraini: masshtaby ta mozhlyvosti vplyvu / za red. E.M. Libanovoi (2012) [Inequality in Ukraine: scope and possibilities of influence ] Kyiv: Instytut demohrafii ta sotsialnykh doslidzhen imeni M.V. Ptukhy NAN Ukrainy, 404 p. (in Ukrainian)

Adamyk V. (2019) Sotsialno-ekonomichna nerivnist u natsionalnomu ta hlobalnomu vymiri: suchasnyi pohliad na problemu [Socio-economic inequality in the national and global dimensions: a modern view of the problem] Visnyk Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu. vol 1. pp. 102–116.

Bryhadyr V.O. (2017) Osvitnia polityka krain yevropeiskoho soiuzu yak faktor podolannia sotsialno-ekonomichnoi nerivnosti [Educational policy of the countries of the European Union as a factor in overcoming socio-economic inequality] Intelekt KhKhI. «Svitova ekonomika ta mizhnarodni vidnosyny». vol 4. pp. 21–26

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On Education»] Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1060-12 (accessed May 22, 2024)

Markova N. V. (2019) Suchasni tendentsii rozvytku hendernoi osvity v Ukraini [Modern trends in the development of gender education in Ukraine] Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky. vol 1(1). pp. 204–214. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2019_1(1)__24 (accessed May 22, 2024)

Sovsun I. Pro katastrofichni masshtaby osvitnoi nerivnosti [About the catastrophic scale of educational inequality] Available at: https://osvita.ua/blogs/75142/ (accessed May 24, 2024)

Oksamytna S., Stukalo S. (2014) Masovist vyshchoi osvity ta osvitnia nerivnist v Ukraini [The mass of higher education and educational inequality in Ukraine] Sotsialni vymiry suspilstva. vol 6. pp.206–220. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/svs_2014_6_18(accessed May 16, 2024)

Переглядів статті: 14
Завантажень PDF: 11
Опубліковано
2024-04-29
Як цитувати
Адамик, В., Панчишин, І., & Панчишин, В. (2024). ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСВІТНЬОЇ НЕРІВНОСТІ, ЇЇ МІСЦЯ В СИСТЕМІ ГЛОБАЛЬНИХ ПРОБЛЕМ СВІТОВОЇ ЕКОНОМІКИ. Економіка та суспільство, (62). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-121
Розділ
МАРКЕТИНГ