СТАЛІ МАРКЕТИНГОВІ ІННОВАЦІЇ ЯК ПРОЯВ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ В БІЗНЕСІ

Ключові слова: концепція сталого розвитку, маркетингові інновації, соціальна відповідальність, стійкі маркетингові інновації, концепція VUCA (мінливість, невизначеність, складність і неоднозначність)

Анотація

Стаття присвячена актуальній темі розробки та впровадження стійких маркетингових інновацій на основі концепції соціально-відповідального маркетингу для забезпечення конкурентоспроможності бізнесу. Визначено, що теорія концепції маркетингу інновацій виникла разом із концептуалізацією проблем у сфері інновацій. Значний вплив на посилення ролі інноваційної діяльності мало динамічне підвищення ролі інноваційної діяльності в соціально-економічному розвитку підприємства та держави в цілому. В роботі приведено визначення «маркетингових інновацій» різних авторів (P. Drucker, S. Jobs, J. Notter, L. Duncan, V. Govindarajan, M. Porter), що висвітлюють різноманітну природу інновацій, що охоплюють усе: від впровадження нових продуктів і послуг до культурних та організаційних змін. Доведено, що маркетингові інновації відіграють ключову роль у стимулюванні сталого розвитку бізнесу, формуючи поведінку споживачів, покращуючи репутацію бренду, сприяючи залученню зацікавлених сторін і створюючи позитивний вплив на навколишнє середовище та суспільство. Під час процесу створення інновацій важливо враховувати концепцію VUCA (мінливість, невизначеність, складність і неоднозначність – якості, які ускладнюють аналіз ситуації або умови, реагування на них або планування). Сформульовано, що сталі маркетингові інновації виходять за рамки традиційних маркетингових практик, інтегруючи екологічну та соціальну відповідальність у ядро бізнес-стратегій. Це відображає прагнення долати глобальні виклики та сприяє створенню більш стійкої та соціально свідомої бізнес-екосистеми. Автори дійшли висновку, що стійкі маркетингові інновації – це розробка та впровадження маркетингових стратегій, практик та ініціатив, які надають пріоритет екологічним, соціальним та етичним міркуванням і водночас сприяють зростанню бізнесу. Цей підхід передбачає створення та просування продуктів або послуг у спосіб, який мінімізує негативний вплив на навколишнє середовище, підтримує соціальну відповідальність і дотримується етичної ділової практики в усьому ланцюжку створення вартості. Сталі маркетингові інновації прагнуть інтегрувати принципи довгострокової сталості в маркетингові процеси, вирішуючи екологічні та соціальні проблеми, одночасно забезпечуючи цінність як для бізнесу, так і для суспільства.

Посилання

Ali O., Osmanaj V., Alryalat M., Chimhundu R., Dwivedi Y. K. (2023) The impact of technological innovation on marketing: individuals, organizations and environment: a systematic review. Economic Research-Ekonomska, Istraživanja, No 36:3, 2210661, DOI: https://doi.org/10.1080/1331677X.2023.2210661

Bretous M. Sustainable Marketing: Key Principles & How to Leverage It [+Examples] (2022) https://blog.hubspot.com/marketing/sustainable-marketing (date of application 17.03.2024)

Esen S., Saygili M., Ates C. (2023) Effects of Innovation Capabilities on Organisational Sustainability: Evidence from an Emerging Economy. Marketing and Management of Innovations, No 2, pp. 58–74. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2023.2-07

Hashimzade N., Myles G., Black J. A Dictionary of Economics (5 ed.) (2017) Oxford University Press, Print ISBN-13: 9780198759430. DOI: https://doi.org/10.1093/acref/9780198759430.001.0001

Hrynko P., Grinko A., Shtal T., Radchenko H., Pokolodna M. (2021) Formation of an innovative business model of a trade organization in the context of economic globalization. Scientific Horizons, No 24(6), рр. 92–98. DOI: https://doi.org/10.48077/scihor.24(6).2021.92-98

Gupta S., Malhotra N.K., Czinkota M., Foroudi P. (2016) Marketing innovation: A consequence of competitiveness. Journal of Business Research. Vol. 69, Issue 12, pp. 5671–5681. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.02.042

Levytskyi A. Aligning marketing strategy with the Sustainable Development Goals (SDGs) (2024) URL: https://antonlevytskyi.com/insights/aligning-marketing-strategy-with-the-sustainable-development-goals-sdgs (date of application 20.03.2024)

Polishchuk I., Dovhan Yu., Hromova O., Dovhan L., Hnydiuk I. (2022) Tools for marketing management of the innovation and investment activity. Financial and credit activity: problems of theory and practice. Vol. 2 (43). pp. 228–237. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.2.43.2022.3654

Purchase Sh., Volery T. (2020) Marketing innovation: a systematic review, Journal of Marketing Management, #36:9-10, рр. 763–793, DOI: https://doi.org/10.1080/0267257X.2020.1774631

Rosario A.M.F.T., Cruz R.N. (2019) Determinants of Innovation in Digital Marketing. Journal of Reviews on Global Economics, No 8, pp. 1722–1731.

Переглядів статті: 41
Завантажень PDF: 19
Опубліковано
2024-02-27
Як цитувати
Князєва, Т., & Заводовський, С. (2024). СТАЛІ МАРКЕТИНГОВІ ІННОВАЦІЇ ЯК ПРОЯВ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ В БІЗНЕСІ. Економіка та суспільство, (60). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-134
Розділ
МАРКЕТИНГ