ІНДИКАТОРИ ЯКОСТІ ОСВІТИ В СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ

  • Максим Слатвінський Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини https://orcid.org/0000-0003-4096-2901
Ключові слова: якість, освітні послуги, загальне управління якістю, інноваційний розвиток

Анотація

У статті розглянуто трансформацію поняття «якість» в контексті суспільних змін та відповідних потреб, зокрема в освітніх послугах. Сфера вищої освіти все частіше переймає управлінські практики бізнес-середовища, що сприяють підвищенню продуктивності та якості надання освітніх послуг. Трансформація сфери вищої освіти пов’язана з формуванням інноваційного доступного якісного освітнього середовища. В статті також розглянуто принципи загального управління якістю (TQM) та їх впровадження у сферу вищої освіти. Зокрема, розглядаються пропозиції Е. Демінга щодо реорганізації підприємств на основі чотирнадцяти інноваційних індикаторів управління якістю. У статті висвітлено ключові проблеми вітчизняних закладів вищої освіти та можливості їх подолання через впровадження функціональної системи управління вищою освітою.

Посилання

Zubair S. S. Total Quality Management in Public Sector Higher Education Institutions. Journal of Business & Economics. 2013. vol. 5. No. 1. pp. 24–55.

Мороз С. А. Використання принципів міжнародного стандарту якості в системі державного управління якістю вищої освіти. Вісник НУЦЗУ (Серія «Державне управління»). 2021. Вип. 2 (15). С. 124–131. URL: http://repositsc.nuczu.edu.ua/bitstream/123456789/14592/1/Moroz.pdf (дата звернення: 07.02.2024)

Babbar S. Applying total quality management to educational instruction. International Journal of Public Sector Management. 1995. vol. 8. Iss. 7. pp. 35–55. URL: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/09513559510103175/full/html (дата звернення: 06.02.2024)

Manatos M. J., Sarrico C. S., Rosa M. J. The integration of quality management in higher education institutions: a systematic literature review. Total Quality Management & Business Excellence. 2017. vol. 28. No. 1–2. pp. 159–175. URL: https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/14783363.2015.1050180 (дата звернення: 06.02.2024)

Гарник Л. П., Шерстюк В. С., Шеянова Е. Д. Інновації у менеджменті якості освітніх послуг для українських ЗВО: запровадження CRM-систем. Проблеми сучасної освіти. 2020. № 10. С. 24–30. URL: https://periodicals.karazin.ua/issuesedu/article/view/16028 (дата звернення: 07.02.2024)

Pineda A. P. M. Total quality management in educational institutions: influences on customer satisfaction. Asian Journal of Management Sciences and Education. 2013. vol. 2. No. 3. pp. 31–54. URL: http://www.ajmse.leena-luna.co.jp/AJMSEPDFs/Vol.2(3)/AJMSE2013(2.3-04).pdf (дата звернення: 08.02.2024)

Сас Н. М. Забезпечення якості надання освітніх послуг ЗВО України. SWorldJournal. 2020. Issue 4. Part 4. URL: https://www.sworldjournal.com/index.php/swj/article/view/swj04-04-026 (дата звернення: 07.02.2024)

Сас Н. М. Застосування принципів TQM (Тотального керування якістю) у забезпеченні якості надання освітніх послуг ЗВО. 2019. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/14649/1/Застосування%20%принципів%20TQM.pdf (дата звернення: 07.02.2024)

Мороз С. А., Романовський О. Г., Мороз В. М., Грень Л. М., Попова О. В. Залежність якості вищої освіти від джерел її фінансування та спеціалізації ЗВО: аналіз думки роботодавців і напрями вдосконалення державної політики. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 2021. Том 2, №37. С. 521–538.

Sahney S. Use of multiple methodologies for developing a customer-oriented model of Total Quality Management in higher education. International Journal of Educational Management. 2016. vol. 30. No. 3. pp. 326–353. URL: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJEM-09-2014-0126/full/html (дата звернення: 08.02.2024)

Alauddin N., Yamada S. Overview of Deming Criteria for Total Quality Management Conceptual Framework Design in Education Services. Journal of Engineering and Science Research. 2019. vol. 3. No. 5. pp. 12–20.

Zubair S. S. (2013) Total Quality Management in Public Sector Higher Education Institutions. Journal of Business & Economics, vol. 5, no. 1, pp. 24–55.

Moroz S. A. (2021) Vykorystannia pryntsypiv mizhnarodnoho standartu yakosti v systemi derzhavnoho upravlinnia yakistiu vyshchoi osvity [Use of the principles of the international quality standard in the system of public quality management of higher education]. Visnyk NUTsZU (Seriia «Derzhavne upravlinnia») – Bulletin of NUCDU (Series “State management”), vol. 2 (15), pp. 124–131. Available at: http://repositsc.nuczu.edu.ua/bitstream/123456789/14592/1/Moroz.pdf (accessed February 07, 2024) (in Ukrainian)

Babbar S. (1995) Applying total quality management to educational instruction. International Journal of Public Sector Management, vol. 8, iss. 7, pp. 35–55. Available at: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/09513559510103175/full/html (accessed February 06, 2024)

Manatos M. J., Sarrico C. S., Rosa M. J. (2017) The integration of quality management in higher education institutions: a systematic literature review. Total Quality Management & Business Excellence, vol. 28, no. 1–2, pp. 159–175. Available at: https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/14783363.2015.1050180 (accessed February 06, 2024)

Garnyk L. P., Sherstyuk V. S., Sheyanova E. D. (2020) Innovatsii u menedzhmenti yakosti osvitnikh posluh dlia ukrainskykh ZVO: zaprovadzhennia CRM-system [Innovations in educational services quality management for Ukrainian higher educational institutions: implementation of CRM-systems]. Problemy suchasnoi osvity – The problems of modern education, no. 10, pp. 24–30. Available at: https://periodicals.karazin.ua/issuesedu/article/view/16028 (accessed February 07, 2024) (in Ukrainian)

Pineda A. P. M. (2013) Total quality management in educational institutions: influences on customer satisfaction. Asian Journal of Management Sciences and Education, vol. 2, no. 3, pp. 31–54. Available at: http://www.ajmse.leena-luna.co.jp/AJMSEPDFs/Vol.2(3)/AJMSE2013(2.3-04).pdf (accessed February 08, 2024)

Sas N. M. (2020) Zabezpechennia yakosti nadannia osvitnikh posluh ZVO Ukrainy [Ensuring the quality of educational services of higher education institutions in Ukraine]. SWorldJournal, Issue 4, Part 4. Available at: https://www.sworldjournal.com/index.php/swj/article/view/swj04-04-026 (accessed February 07, 2024) (in Ukrainian)

Sas N. M. (2019) Zastosuvannia pryntsypiv TQM (Totalnoho keruvannia yakistiu) u zabezpechenni yakosti nadannia osvitnikh posluh ZVO [Application of TQM (Total Quality Management) principles in ensuring the quality of educational services provided by higher education institutions]. Available at: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/14649/1/Застосування%20%принципів%20TQM.pdf (accessed February 07, 2024) (in Ukrainian)

Moroz S. A., Romanovskyi O. H., Moroz V. M., Gren L. M., Popova O. V. (2021) Zalezhnist yakosti vyshchoi osvity vid dzherel yii finansuvannia ta spetsializatsii ZVO: analiz dumky robotodavtsiv i napriamy vdoskonalennia derzhavnoi polityky [Dependence of the higher education quality on sources of its financing and specialization of the institute of higher education: analysis of employers’ opinions and directions to improve public policy]. Finansovo-kredytna diialnist: problemy teorii ta praktyky – Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, vol. 2, no. 37, pp. 521–538.

Sahney S. (2016) Use of multiple methodologies for developing a customer-oriented model of Total Quality Management in higher education. International Journal of Educational Management, vol. 30, no. 3, pp. 326–353. Available at: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJEM-09-2014-0126/full/html (accessed February 08, 2024)

Alauddin N., Yamada S. (2019) Overview of Deming Criteria for Total Quality Management Conceptual Framework Design in Education Services. Journal of Engineering and Science Research, vol. 3, no. 5, pp. 12–20.

Переглядів статті: 20
Завантажень PDF: 13
Опубліковано
2024-02-27
Як цитувати
Слатвінський, М. (2024). ІНДИКАТОРИ ЯКОСТІ ОСВІТИ В СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ. Економіка та суспільство, (60). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-147
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ