ТОЛЕРАНТНІСТЬ ЯК СКЛАДОВА ФОРМУВАННЯ ІМІДЖУ КЕРІВНИКА В КОНТЕКСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ЙОГО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Анотація
Статтю присвячено аналізу науково-теоретичних аспектів розвитку толерантності як складової формування іміджу керівника. Схарактеризовано толерантно-етичні методи управління, які поєднують стиль спілкування, стратегію ухвалення рішень та роботу з колективом закладу, готовність до сприйняття інновацій та ухвалення нестандартних рішень. Обґрунтовано риси толерантного управлінського мислення: принципи людиноцентризму та гуманізації процесу управління, формування вирозумілої команди однодумців, окреслення спільних цілей роботи колективу та оптимальних методів їх досягнення. Толерантність, що визначена нами як важлива складова формування іміджу керівника у площині його професійної діяльності має певні особливості: правомірність використання влади, недопустимість позиціонування себе як еталону в оцінці інших; підтримка плюралізму думок у вирішенні важливих питань.
Посилання
Бараєвська А.І., Бараєвський С.Й., Артеменко Л. П. Формування успішного іміджу керівника в дистанційних умовах роботи. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». 2021. № 18. С. 152–158.
Брюховецька О.В. Психологічні особливості власне управлінської толерантності як одного з компонентів професійної толерантності керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Київ, 2015. Вип. 30. С. 90–99.
Гайдук Г.А. Модель структурної організації професійної толерантності педагога. Психологічні перспективи. 2018. Вип. 32. С. 73–84.
Голота Д.Є. Імідж керівника як засіб досягнення конкурентних переваг в бізнесі. Економіко-правовий розвиток сучасної України : матеріали XІ Всеукр. наук. конф. студентів, аспірантів та молодих вчених, що присвячена 25-й річниці з дня заснування Національного університету «Одеська юридична академія» (м. Одеса, 25 листопада 2022 р.) / за ред. О. М. Кібік. Одеса, 2022. С. 169–172.
Кривошапка І.В. Толерантність менеджера освіти як чинник гуманізації управління. Педагогічна освіта: теорія і практика : зб. наук. пр. / Кам’янець-Подільський нац. ун-т ім. І. Огієнка ; гол. ред. П. С. Каньоса. Кам’янець-Подільський, 2013. Вип. 13. С. 81–86.
Лаврентьєва О.О., Арбузова А.А. Імідж керівника закладу освіти : ретроспективний аналіз змісту поняття. Вісник університету Альфреда Нобеля. Педагогіка і психологія. Педагогічні науки. 2020. № 2 (20). С. 321–326.
Молчанова А.О. Толерантність як ціннісна основа професійної діяльності педагога : посібник. Київ : Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, 2013. 188 с.
Редько С. Комунікативна компетентність як основа успішної управлінської діяльності керівника загальноосвітнього навчального закладу. Педагогічний процес: теорія і практика. 2017. Вип. 3. С. 116−122.
Сущенко Л.О. Роль і місце професійної підготовки менеджерів у системі вищої освіти України. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / [редкол.: Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : КПУ, 2017. Вип. 56/57 (109/110). С. 621–625.
Baraievska A.I., Baraievskyi S.Y., Artemenko L.P. (2021) Formuvannia uspishnoho imidzhu kerivnyka v dystantsiinykh umovakh roboty [Formation of a successful image of a manager in remote working conditions]. Ekonomichnyi visnyk NTUU «Kyivskyi politekhnichnyi instytut», no. 18, pp. 152–158 (in Ukrainian).
Briukhovetska O.V. (2015) Psykholohichni osoblyvosti vlasne upravlinskoi tolerantnosti yak odnoho z komponentiv profesiinoi tolerantnosti kerivnykiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Psychological features of actual managerial tolerance as one of the components of professional tolerance of heads of general educational institutions]. Problemy suchasnoi psykholohii [Problems of modern psychology]: zbirnyk naukovykh prats. Kyiv, vol. 30, pp. 90–99 (in Ukrainian).
Haiduk H.A. (2018) Model strukturnoi orhanizatsii profesiinoi tolerantnosti pedahoha [A model of the structural organization of the teacher's professional tolerance]. Psykholohichni perspektyvy, vol. 32, pp. 73–84 (in Ukrainian).
Holota D.Ye. (2022) Imidzh kerivnyka yak zasib dosiahnennia konkurentnykh perevah v biznesi [The image of the manager as a means of achieving competitive advantages in business]. Ekonomiko-pravovyi rozvytok suchasnoi Ukrainy [Economic and legal development of modern Ukraine]: materialy XI Vseukr. nauk. konf. studentiv, aspirantiv ta molodykh vchenykh, shcho prysviachena 25-i richnytsi z dnia zasnuvannia Natsionalnoho universytetu «Odeska yurydychna akademiia». Odesa, pp. 169–172 (in Ukrainian).
Kryvoshapka I. V. (2013) Tolerantnist menedzhera osvity yak chynnyk humanizatsii upravlinnia [The tolerance of the education manager as a factor in the humanization of management]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Pedagogical education: theory and practice]: zb. nauk. pr. Kam’ianets-Podilskyi, vol. 13, pp. 81–86 (in Ukrainian).
Lavrentieva O.O., Arbuzova A.A. (2020) Imidzh kerivnyka zakladu osvity : retrospektyvnyi analiz zmistu poniattia [The image of the head of the educational institution: a retrospective analysis of the content of the concept]. Visnyk universytetu Alfreda Nobelia. Pedahohika i psykholohiia. Pedahohichni nauky, no. 2 (20), pp. 321–326 (in Ukrainian).
Molchanova A.O. (2013) Tolerantnist yak tsinnisna osnova profesiinoi diialnosti pedahoha [Tolerance as a valuable basis of a teacher's professional activity]: posibnyk. Kyiv: Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh NAPN Ukrainy (in Ukrainian).
Redko S. (2017) Komunikatyvna kompetentnist yak osnova uspishnoi upravlinskoi diialnosti kerivnyka zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu [Communicative competence as the basis of successful managerial activity of the head of a general educational institution]. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka, vol. 3, pp. 116−122 (in Ukrainian).
Sushchenko, L.O. (2017) Rol i mistse profesiinoi pidhotovky menedzheriv u systemi vyshchoi osvity Ukrainy [The role and place of professional training of managers in the higher education system of Ukraine]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools]: zb. nauk. pr. Zaporizhzhia: KPU, vol. 56/57 (109/110), pp. 621–625 (in Ukrainian).